Polar Pulsklocka problem

jra_enduro

Ny medlem
Polar Pulsklocka problem
Min RS200 har slutat hitta min puls, Klockan funkar felfritt annars. Tidigare i höstas så tog det en stund innan pulsen registrerades även fast jag blötte bältet man har runt bröstet. Nu har jag varit skadad och inte använt den på nästan 2 månader och i söndags när jag tränade så registrerades ingen puls alls. Är batteriet slut? Jag har använt klockan i ca 1 år och kanske tränat 250 timmar med den. Hur länge brukar batteriet i bältet hålla? Någon som har andra ideer på vad som kan vara fel?

Polar Pulsklocka problem
Var bor du? Om du åker till Salkahallen i Alvik där Polar huserar, så kollar dom medans du väntar. Världens toppenservice!

Polar Pulsklocka problem
du är nog död:D
nej, skämt åsido,låter konstigt att det skulle vara slut. köpte min år 2001, kört den kanske 500+ timmar,och den har legat oanvänd länge mellan varven. kolla efter en auktoriserad servicebutik och fråga om dom kan kolla spänningen i batteriet

Polar Pulsklocka problem
GIssar på batteriet. Har samma problem med min och batteriet är tre år. Normalt håller batteriet längre men jag gissar på otur. Kolla Polars hemsida för auktoriserad verkstad. Jag går till en lokal (auktoriserad) klockbutik och de gjorde ett grymt jobb föra gången.

Polar Pulsklocka problem
Låter som ett batteri problem, tror inte du behöver använda en auktoriserad klockbutik
för att byta batteri i bröstbandet, värt att prova i alla fall.

Annars kan jag som Bruse rekommmendera att åka förbi Salkhallen och få den genomgången
på direkten.

Polar Pulsklocka problem
Har haft min Polar 725 ett drygt år och haft lite pulsproblem ibland. Bytte batteri och putsade på kontakterna (tryckknappen) men det hjälpte inte. Lackade ur och slängde in bandet, utan sändaren, i tvättmaskinen å vips så funkade det. Har tvättat pulsbandet i tvättmaskin efter varje träning i några månader nu. Det både funkar och håller.

Polar Pulsklocka problem
Det bör kanske poängteras att det är sändaren som är felet inte klockan. Hur som haver jag provar att byta batteriet i den och gör rent. Sedan tvättar jag bandet och hoppas att det funkar sen

Polar Pulsklocka problem
Tänkte avsluta denna tråd med att säga att polar tog in min klocka och kikade på den. De konstaterade att bandet var trasigt så jag fick nytt band på garantin. Vill också tillägga att de hade ett ytterst proffsigt tillmötesgående.

Polar Pulsklocka problem
Alla verkar instämma i hyllningskören till polar sverige, så även jag. Sveriges bästa kundservice?

(Sen att dom inte har nån klocka som tål att jämföras med GF305 är ju en annan femma ;) )

Polar Pulsklocka problem
Kan mycket väl instämma på ovanstående skribenter att Polar har en mycket bra service, men ska jag vara ärlig tycker jag att klockorna har börjat tappa mark i jämförelse mot konkurrenterna. Min första RS 200 buggade i programvaran och tappade kontakten med bandet ibland, den andra S725X buggade också och blev efter 4(!) inskickningar till Polar slutligen utbytt.. Har Suunto nu, inte ett fel än så länge...

Polar Pulsklocka problem
Om du har de mjuka bandet så blir det lite saltavlagringar i kontakterna, om du gör rent dem med lite sprit så blir de bättre, Polar har nu skaffat fram ett nytt band med kontakterna på framsidan som funkar utmärkt :)

Servicen är toppen...

Polar Pulsklocka problem
thedanne skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan mycket väl instämma på ovanstående
> skribenter att Polar har en mycket bra service,
> men ska jag vara ärlig tycker jag att klockorna
> har börjat tappa mark i jämförelse mot
> konkurrenterna. Min första RS 200 buggade i
> programvaran och tappade kontakten med bandet
> ibland, den andra S725X buggade också och blev
> efter 4(!) inskickningar till Polar slutligen
> utbytt.. Har Suunto nu, inte ett fel än så
> länge...

har haft två polar klockor de senaste 6-7 åren, varav en 625x det senaste året, inga som helst problem med den. så kan det inte vara du som haft lite otur?

självfallet har alla märken exemplar av sina produkter som inte funkar som de ska. för övrigt så äre ju så att bara för att du inte har nå problem me sunton nu, så betyder det ju inte att nått fel inte kan ske

Polar Pulsklocka problem
Hmm, tappat mark? 725x har ju många år på nacken. Det har ju kommit en ny generation med CS600 för cykling och RS800 för löpning och multisport som jag inte ser att några konkurrenter på marknaden ens kan komma i närheten av.
Själv har jag haft en S625X ett par år och jag har varit grymt nöjd med den (finns på köp och sälj).
Nu har jag köpt en RS800G3 och den är ju lite bättre på allt, tillsammans med den tighta integreringen med ProTrainer 5 är den oslagbar skulle jag vilja påstå.
Och jag måste också instämma i hyllningarna till Polars service, man blir lika glatt förvånad varje gång man är där.

Polar Pulsklocka problem
På tal om Pro Trainer 5.....är det någon skillnad mot version 4 förutom att knapparna i 5:an är lite större och flashigare...????!!!! Jag laddade hem demon till 5:an och såg ingen skillnad förutom knapparna och att man kan tömma klockan utan att läsa in träningsfilerna. Inte mycket till skillnad för att köpa version 5 för 50 Euro.....

Polar Pulsklocka problem
Den stora skillnaden är väl att man kan planera träning och att man kan kommentera varje vecka. Dock har jag S625X så jag kan inte uttnyttja planerings funktionen fullt ut. Men för mig har det ändå varit värt varenda krona att byta till version 5, eftersom planeringen har gjort att jag har bättre kontroll på vad jag skall träna.

Polar Pulsklocka problem
Jensen skrev:
> thedanne skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan mycket väl instämma på ovanstående
> > skribenter att Polar har en mycket bra service,
> > men ska jag vara ärlig tycker jag att
> klockorna
> > har börjat tappa mark i jämförelse mot
> > konkurrenterna. Min första RS 200 buggade i
> > programvaran och tappade kontakten med bandet
> > ibland, den andra S725X buggade också och blev
> > efter 4(!) inskickningar till Polar slutligen
> > utbytt.. Har Suunto nu, inte ett fel än så
> > länge...
>
>
> har haft två polar klockor de senaste 6-7 åren,
> varav en 625x det senaste året, inga som helst
> problem med den. så kan det inte vara du som haft
> lite otur?
>
> självfallet har alla märken exemplar av sina
> produkter som inte funkar som de ska. för övrigt
> så äre ju så att bara för att du inte har nå
> problem me sunton nu, så betyder det ju inte att
> nått fel inte kan ske

Jo visst kan det vara så att jag har haft mycket otur med mina klockor, alla kan ju drabbas av måndagsex. Men faktum är fortfarande att vi på jobbet både säljer Suunto och Polar. Och vad gäller reklamationer "leder" Polar den listan stort. Så sent som förra veckan rekl. jag en RS800 för 4:e gången.... För två veckor sen fick vi skicka tillbaka en löparsensor som inte fungarade och efter jul har bara jag själv skickat tillbaka tre klockor utöver dessa... Visst, de kunderna kan också ha haft otur, men i så fall tycker jag att det är många Polaranvändare som är extremt otursförföljda just nu...

//Daniel

Polar Pulsklocka problem
Jag har inte använt version 4 utan började använda version 5 efter att ha kört iSmartTrain.
Men med en CS400/600 eller RS400/800 kan man planera och göra träningar på datorn och sedan synka med klockan. Sedan kan man gå in på "dagens träning" på klockan och köra igång rätt träning när man ska köra, grymt smidigt. Man kan ha larmfunktion inkopplad så man inte missar nån träning.

Polar Pulsklocka problem
thedanne skrev:
>
> Jo visst kan det vara så att jag har haft mycket
> otur med mina klockor, alla kan ju drabbas av
> måndagsex. Men faktum är fortfarande att vi på
> jobbet både säljer Suunto och Polar. Och vad
> gäller reklamationer "leder" Polar den listan
> stort. Så sent som förra veckan rekl. jag en
> RS800 för 4:e gången.... För två veckor sen
> fick vi skicka tillbaka en löparsensor som inte
> fungarade och efter jul har bara jag själv
> skickat tillbaka tre klockor utöver dessa...
> Visst, de kunderna kan också ha haft otur, men i
> så fall tycker jag att det är många
> Polaranvändare som är extremt otursförföljda
> just nu...
>
> //Daniel

Säljer ni mer Polar än Suunto kan det ju vara därför ni får fler reklamationer på Polar. Jag har läst på en hel del forum att folk har haft problem med Polars grejer, men samtidigt så har ju i princip varje person som tränar seriöst en sådan, så procentuellt sett kanske det inte är så många som har problem?
Jag bara spekulerar.

Senast redigerad av en moderator:
Polar Pulsklocka problem
thedanne skrev:

> Jo visst kan det vara så att jag har haft mycket
> otur med mina klockor, alla kan ju drabbas av
> måndagsex. Men faktum är fortfarande att vi på
> jobbet både säljer Suunto och Polar. Och vad
> gäller reklamationer "leder" Polar den listan
> stort. Så sent som förra veckan rekl. jag en
> RS800 för 4:e gången.... För två veckor sen
> fick vi skicka tillbaka en löparsensor som inte
> fungarade och efter jul har bara jag själv
> skickat tillbaka tre klockor utöver dessa...
> Visst, de kunderna kan också ha haft otur, men i
> så fall tycker jag att det är många
> Polaranvändare som är extremt otursförföljda
> just nu...
>
> //Daniel

och hur många polar klovor har ni sålt jämfört med suunto? o hur många polar klockor tror du det sålts i landet jämfört med suunto. man måste ju ta in det i beräkningen me, säljer ni polar, kommer folk in me sina polarklockor om de går sönder. o ja kan sätta en fet slant på att polar sålt fler klockor.

det blir ju inte särskilt nyanserat om man inte tar mer antal sålda exemplar i beräkningen. för säljer man 1000 st av ena, o 3 av den andra, så tacka fan för att man kommer få fler felande på de man säljer 1000 av :D 1 felande suunto av 10 sålda betyder 10% som är felande. 50 st felande på 1000 sålda polar betyder att 5% är felande, men man kan ju fortfarande säga att "vi får in fler felande polar klockor" för det är ju sant:D:D

EDIT: såg nu att justus skrivit i princip samma sak som mig :D men han har ju rätt, polar har ju nästan alla. säger heller inte att Suunto ä dåliga, absolut inte. men det där argumentet du använde skulle jag nog inte våga säga att det ligger nån sanning i, om man väger in antal sålda.

Polar Pulsklocka problem
Apropå Polar har jag en cykeldator därifrån med tillhörande Pulsband.
Jag är mycket besviken på den då den tar små pauser (säger att jag står still) när jag passerar områden med högspänning. Åker jag under en järnväg blir det garanterat stopp. Om jag sen har tur så sätter den igång efter ca 100 m, men det är absolut inte säkert. Blir tvungen att starta om.
Tycker att man ska kunna förvänta sig mer.
Har dock inte orkat höra av mig till Polar utan sitter på min kammare och surar för mig själv.

Polar Pulsklocka problem
pepparochsalt skrev:
> Apropå Polar har jag en cykeldator därifrån med
> tillhörande Pulsband.
> Jag är mycket besviken på den då den tar små
> pauser (säger att jag står still) när jag
> passerar områden med högspänning. Åker jag
> under en järnväg blir det garanterat stopp. Om
> jag sen har tur så sätter den igång efter ca
> 100 m, men det är absolut inte säkert. Blir
> tvungen att starta om.
> Tycker att man ska kunna förvänta sig mer.
> Har dock inte orkat höra av mig till Polar utan
> sitter på min kammare och surar för mig själv.

det är ju ett klassiskt problem som beror på att magnetfältet som befinner sig runt om högspänningsledningarna som går ovanför rälsen, stör ut sensorn/säningen upp till klockan. tror främst det är själva mätningen som störs, pga. att den mäter hjärtats elektriska aktivitet.

MEN polar har ju teknik som motverkar detta, det tråkiga är att det ännu bara finns i de finare modellerna. kommer väll i de billiga så småningom. o det ska ju nämnas att polar inte är ensamma me att ha haft detta problem

Polar Pulsklocka problem
Jensen skrev:
> thedanne skrev:
> -----
>
> > Jo visst kan det vara så att jag har haft
> mycket
> > otur med mina klockor, alla kan ju drabbas av
> > måndagsex. Men faktum är fortfarande att vi
> på
> > jobbet både säljer Suunto och Polar. Och vad
> > gäller reklamationer "leder" Polar den listan
> > stort. Så sent som förra veckan rekl. jag en
> > RS800 för 4:e gången.... För två veckor sen
> > fick vi skicka tillbaka en löparsensor som
> inte
> > fungarade och efter jul har bara jag själv
> > skickat tillbaka tre klockor utöver dessa...
> > Visst, de kunderna kan också ha haft otur, men
> i
> > så fall tycker jag att det är många
> > Polaranvändare som är extremt
> otursförföljda
> > just nu...
> >
> > //Daniel
>
> och hur många polar klovor har ni sålt jämfört
> med suunto? o hur många polar klockor tror du det
> sålts i landet jämfört med suunto. man måste
> ju ta in det i beräkningen me, säljer ni polar,
> kommer folk in me sina polarklockor om de går
> sönder. o ja kan sätta en fet slant på att
> polar sålt fler klockor.
>
> det blir ju inte särskilt nyanserat om man inte
> tar mer antal sålda exemplar i beräkningen. för
> säljer man 1000 st av ena, o 3 av den andra, så
> tacka fan för att man kommer få fler felande på
> de man säljer 1000 av :D 1 felande suunto av 10
> sålda betyder 10% som är felande. 50 st felande
> på 1000 sålda polar betyder att 5% är felande,
> men man kan ju fortfarande säga att "vi får in
> fler felande polar klockor" för det är ju
> sant:D:D
>
> EDIT: såg nu att justus skrivit i princip samma
> sak som mig :D men han har ju rätt, polar har ju
> nästan alla. säger heller inte att Suunto ä
> dåliga, absolut inte. men det där argumentet du
> använde skulle jag nog inte våga säga att det
> ligger nån sanning i, om man väger in antal
> sålda.

Klart man måste lägga in hur många klockor man säljer och egentligen räkna på den procentuella andelen reklamationer per såld klocka. Uppskattningsvis säljer vi två polarklockor på en Suunto, men än så länge har jag inte rekl. en enda suuntoklocka... och om jag räknar rätt så är 13 polarreklamationer i januari mer än dubbelt så många som noll suunto..!

Säger inte att polar gör dåliga klockor, för det gör dom inte (har själv varit nöjd med min polar när den väl fungerat) men någonting gör man ju annorlunda på Suunto i och med att vi inte reklamerar så många av dem... Vägrar ju att tro att alla som köper Suunto egentligen har samma problem men skiter i att komma in och reklamara klockan om den krånglar..

Det skulle ju också kunna vara så att statistiken en av sveriges största sportkedjor är undantaget som bekräftar regeln... men jag skulle inte tro de...

//Daniel

Polar Pulsklocka problem
Jag har tränat med polar i drygt tio år, de gamla sändarbanden i plast och gummi var mycket driftsäkrare, de behövde knappt ens vätas. När jag uppgraderade till RS200 fick jag med den nya modellen, den sitter bättre men måste dränkas och tappar ändå kontakten med klockan rätt ofta. Möjligtvis är det nya bandet mindre vindkänsligt, dvs fladdret i tröjan påverkar inte lika lätt.

Polar Pulsklocka problem
thedanne skrev:

> Klart man måste lägga in hur många klockor man
> säljer och egentligen räkna på den procentuella
> andelen reklamationer per såld klocka.
> Uppskattningsvis säljer vi två polarklockor på
> en Suunto, men än så länge har jag inte rekl.
> en enda suuntoklocka... och om jag räknar rätt
> så är 13 polarreklamationer i januari mer än
> dubbelt så många som noll suunto..!
>
> Säger inte att polar gör dåliga klockor, för
> det gör dom inte (har själv varit nöjd med min
> polar när den väl fungerat) men någonting gör
> man ju annorlunda på Suunto i och med att vi inte
> reklamerar så många av dem... Vägrar ju att tro
> att alla som köper Suunto egentligen har samma
> problem men skiter i att komma in och reklamara
> klockan om den krånglar..
>
> Det skulle ju också kunna vara så att
> statistiken en av sveriges största sportkedjor
> är undantaget som bekräftar regeln... men jag
> skulle inte tro de...
>
> //Daniel

aldrig reflekterat över att polar säljs i nästan var o varannan sportaffär, vilket inte suunto gör? eller du kanske tror att de som kommer in me trasiga klockor till er bara är sådana som köper av er.

säger inte att polar har mindre fel, men det ä väldigt svårt att veta hur det egentligen ligger till utan att ha sett antal sålda o antal reparerade från företaget totalt.

Polar Pulsklocka problem
Kom igen Jensen jag har en Polarklocka och jag gillar gejerna men nog kan det väl vara så att Suunto har bättre kvalité överlag? Ävem om det statistiska underlaget thedanne presenterar kanske inte är "bergsäkert" så visar det i alla fall en tendens.

Jag är själv positivt inställd till Polars produkter men jag kan likväl erkänna att jag har haft problem med överföring från bältet till klockan och från klockan till datorn och från klockan till min Nokia 5140. Dessutom har jag råkat ut för de klassiska störningarna av magnetfält, andra klockor mm....

Jag känner folk som haft Polarklockor under längre tid som aldrig vill "se skiten mer" efter driftsproblem.... så vissst finns det problem och visst kan det vara så att Suunto, Garmin eller någon av de andra konkurrenterna har stabilare kvalité.

Något som däremot är mycket positivt för oss Polarägare i Stockholmstrakten är att Polar i Alvikshallen har extremt bra servicekänsla.

Polar Pulsklocka problem
ja, har aldrig sagt att polar har bättre kvalitet, har sagt, eller i alla fall menat. utan vad jag sagt/menat är att det ä svårt att basera den slutsatsen (att polar är sämre) på antal man skickat in, me tanke på hur grymt mycket större o spritt polar är.

kan ta ett exempel från datavärlden, när apple släpte sin första macbook, o för den delen första ipod nanon, så var det klagomål o höga rop om att felprocenten va väldigt höga, att det var stor risk att ens dator eller ipod skulle gå sönder, o visst, var en hel del som gick sönder, men när det sen räknades mot antal sålda, så var felprocenten väldigt låg.

polar säljs i väldigt många butiker, suunto på bra mycket färre, här i stan ä det t.ex. bara två som ja kan komma på rak arm att de säljer suunto, men säkert 10-15 st som säljer polar. o går min polar sönder, då går ja ju till närmaste polar försäljare, oavsett vart jag köpt klockan.

det ä bara underlaget för slutsaten ja protesterar mot, inget annat.

för övrigt, det där me störningar av kraftfält, ä borta på polars finare modeller, då de använder annan teknik än de andra.

Polar Pulsklocka problem
Jensen skrev:
> för övrigt, det där me störningar av
> kraftfält, ä borta på polars finare modeller,
> då de använder annan teknik än de andra.

Ja, dom har andra störningsproblem istället.

Det finns inga felfria prylar. Polar har dock grym kundservice så för mig var det inte svårt att välja.

Polar Pulsklocka problem
Är det bara jag som har fått intrycket att Sunnto köps av många för att användas som en överbyggd vardagsklocka med massa coola funktioner snarare än som träningsredskap, och därför utsätts kanske inte en lika stor andel Suunto-klockor för dess "rätta" behandling som kanske Polar-klockor gör? Bara ren spekulation förstås. Har för övrigt haft min s710i i fem år utan några som helst problem med den.

Polar Pulsklocka problem
Jag vet inte riktigt men Suunto är väl lite mer frilufs/äventyrsklocka eller? Om det är ett tuffare liv än att hänga med på cykelturer vet jag inte heller. Jag är öppen för att Suunto kan ha bättre kvalité. Men det vet vi inte och lär väl inte få reda på heller, om vi inte får tillgång till tillverkarnas egna reklamationsloggar och det får vi väl inte.........

Min s725 fungerar bra överlag men jag har haft de problem jag beskrev ovan till och från.

Polar Pulsklocka problem
JT skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > för övrigt, det där me störningar av
> > kraftfält, ä borta på polars finare
> modeller,
> > då de använder annan teknik än de andra.
>
> Ja, dom har andra störningsproblem istället.
>
> Det finns inga felfria prylar. Polar har dock grym
> kundservice så för mig var det inte svårt att
> välja.

har de, vad för några?

Polar Pulsklocka problem
Jensen skrev:
> JT skrev:
> > Ja, dom har andra störningsproblem istället.
>
> har de, vad för några?

Min CS600 har dels krånglat med effektmätaren, den slutade skicka effektdata ibland. Detta åtgärdades på ca 10 min av Polar i Bromma. Sen har jag ibland knasiga pulsdata, min gissning är dock att det beror på pulsbandet och inte överföringen, så det kanske inte är något nytt problem. Har inte orkat ta upp det med Polar, det är inte så himla ofta det händer.
Har även en S710 och en S725X som båda fungerar utan några som helst problem.

Polar Pulsklocka problem
Det är väl bara att vi fyller i i denna tråden vilket märke/modell man har och ev problem så borde man kunna dra happyrelevanta slutsatser ganska fort.
Jag har en drygt 10 år gammal Suunto Vector (ej pulsmätare, men kallades handledsdator när den kom) som knappt lämnat handleden på den tiden. Repig, all text borta men har fungerat felfritt hela tiden. Batteriet kan man byta själv. Det enda som är?/har varit dåligt är kvaliteten på plastarmbanden - har fått byta 3 ggr (á 200:-) då de gått av.

Polar Pulsklocka problem
daniell, inte alls säkert att du haft otur, eller föresten, otur äre väll alltid när nått går sönder utan vidare. men statistiskt äre ju svårt att påvisa att polar felar mer utan "riktiga" siffror.

men jaja, skitsamma.

polar xtrainer, hade i typ 5-6 år, problemfri, förutom järnvägar då, men det ä en rätt litet problem så som jag ser det.

polar 625x, samma här, problemfri så när som på det där me järnvägar, men korsar som sagt inte så många sånna.

Polar Pulsklocka problem
Har nyss skaffat en RS800 G3, någon fler som haft stora problem med att få igång GPS-enheten? Dessutom undrar jag om man kan synka 2 olika klockor (min gamla S625X och nya G3) med Polar ProTrainer 5? Jag får bara in datat från ena klockan...

Tack / C.

Polar Pulsklocka problem
DeRosa skrev:
> Har nyss skaffat en RS800 G3, någon fler som haft
> stora problem med att få igång GPS-enheten?
Nope, inte jag, på vilket sätt har du problem?

> Dessutom undrar jag om man kan synka 2 olika
> klockor (min gamla S625X och nya G3) med Polar
> ProTrainer 5? Jag får bara in datat från ena
> klockan...
Inget problem för mig där heller, skumt!

>
> Tack / C.

Polar Pulsklocka problem
När jag försöker lägga till ny sensor så hittar inte klockan GPSen, har försökt massor med gånger..
Och när jag ska synka så hittar den inte klockan, bara min gamla 625. Måste man ngnstans säga att det är en ny klocka som ska synkas? Och vilken metod använder du för synkning när det gäller RS800?

Polar Pulsklocka problem
Aha, vad trist!
Den hittade min GPS med en gång, fast första gången var man ju tvungen att "lära" klockan att hitta GPSen, men det vet du väl redan!
Vad gäller ProTrainer så använder jag bara USB-IR-grejen som man fick med, inga problem med varken synkning eller att ladda ner enstaka träningar.

Polar Pulsklocka problem
Jättetrist. Det är när jag ska lära klockan hitta GPSen det falerar, den hittar ingen ny sensor...
Jag fick inte med någon IR-grej, men har ju en inbyggd i datorn så det borde funka ändå, funkar ju med 625an. Får bege mig till Polars supportcenter verkar det som....

Polar Pulsklocka problem
tidigare har väll polars olika modeller funkat med olika IR ship, så är väll inte helt garanterat att bara för att det funka me 625 så funkar det med din nya. eller är ja helt ute o cyklar?

Tillbaka
Topp