polar pulsklockor

mango

Ny medlem
polar pulsklockor
Hopp!

Var på väg att beställa en pulsklocka (polar s510) från bike-discount.de häromdan. Skickade mail till dem och frågade vad frakten skulle gå på (tyskan är inte perfekt så det var skönt att få sånt klargjort på engelska som man förstår ;-) ) Jag fick svar under dagen och allt var frid å fröjd. Dagen därpå tänkte jag gå in och beställa och upptäcker att de har höjt priset på den produkten med duktiga 30%. Tycker att de kan ha varit på plats med en liten varning angående prishöjningen när jag nu fick mail från dem. Skickade mail till dem och klagade lite på detta och fick till svar att de har haft problem med polar, helt enkelt för låga priser. Polar godkänner inte priser under 10% av deras rekommenderade...

Det var lite kuriosa och intressant info...

Nu till min egentliga fråga. Om man nu vill få tag på billiga polar, har någon nåt intressant tips?? Man kan ju beställa från usa men då är ju risken att det inte blir billigare med tull och moms etc...

-Magnus

polar pulsklockor
Tur för Polar att de är för små för att konkurrensmyndigheterna ska orka bry sig. Prispåverkan i nästa försäljningsled är inte tillåtet i EU. På sikt lär de väl skjuta sig i foten genom att hålla på så, all annan elektronik brukar ju halveras i pris en gång per år eller så... Japsarna är inte vad de varit!

polar pulsklockor
Leverantörerna kan låta bli att sälja sina varor till vissa butiker om de vill, speciellt om de är marknadsledande som Shimano och Polar. Så de går runt de reglerna lite som de vill :/

polar pulsklockor
Det trista är att det inte är så ovanligt...
Hörde av en polare som jobbar i friluftsbutik att arcteryx gör likadant. De har förbjudit alla affärer i europa att ha lägre priser och de får inte rea ut deras varor.
Men eftersom de också är små så lär det väl inte vara någon som kan eller vill bry sig...

polar pulsklockor
patent, varumärkesbyggnad etc.
Jobbar som konsult inom management och läser man de nyare böckerna inom varumärkesbyggnad så vet man inte riktigt om man ska skratta eller gråta. Där sägs det att produkterna blir mer och mer lika - det som gör att ett märke säljer är att de lyckas skapa en image av status eller värderingar som köparna vill identifiera sig med...(kort korta versionen)
Faktum är dock att en affär som jobbar med t ex cyklar inte skulle ses som särskilt seriös om de inte tog in Shimano. Oavsett om Shimano är det bästa alternativet så har det ändå blivit en del av det vi förknippar med cyklar (iallafall jag - och kör med Campa på racern;) )

polar pulsklockor
servace Skrev:
-------------------------------------------------------
> Faktum är dock att en affär som jobbar med t ex
> cyklar inte skulle ses som särskilt seriös om de
> inte tog in Shimano.

Cykel & Fjäll i Falun hade bara Shimanobelägg till V-bromsarna när jag var där för några år sedan, det gjorde ett oseriöst intryck på mig. Men inte lika stort intryck som förvåningen hos personalen när Shimano inte dög för kräsna lilla jag, han var tom tvungen att berätta det för sin kollega (innan jag hann ut ur butiken, men det visste han nog inte om).

polar pulsklockor
the_TNT: du är undantaget som bekräftar regeln ;) Skämt åsido så är ju folk här inte speciellt representativa för den här sortens tänk. Vissa spenderar ju mer tid här än med jobb (inget illa ment ;) ) och de flesta - även om jag inte kan anses tillhöra dessa - verkar ju ha rätt bra koll på prylar. Det kan bli rätt avgörande eftersom varumärket i många fall även syftar till att eliminera osäkerhet. Man litar t ex på Amazon.com men kanske är lite mer skeptisk till nystartade online-företag...

polar pulsklockor
Mango,

Tyska Bergzeit (www.bergzeit.de) säljer för närvarande s520
för 180€ + 8€ frakt vilket är ett av de lägre priserna jag har sett.

Köpte själv min klocka via ebay.de (ny, från handlare med garanti) till
väldigt bra pris (s720i för 244€ + frakt).

polar pulsklockor
Själv tänkte jag köpa en S720i i NYC nu i mars, verkar man ju tjäna en tusenlapp minst på. Men då gäller det ju att man åker "over there såklart"

polar pulsklockor
Angående polars priser jag såg att grundaren och tillika huvudägaren i polar förra vintern beställde finlands enda maybach(merzedes rolls utmanare)för den respekabla summan 750 000 €

polar pulsklockor
Verkar som om LETRO är mycket billiga. Endast 2600:- tar de för en S720i.
<http://www.letro.se/aspshop/textfil/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=19997>

Jämför mot <http://www.bergzeit.de> som tar nästan 2700:- plus frakt.

Tillbaka
Topp