Polar V650

Polar V650
HåkanC sa:
Hur hanterar V650 kartdata? Så här står det på Polars hemsida:
"V650 laddar ned kartdata i sektioner av 450 × 450 kilometer åt gången "
Från: http://www.polar.com/sv/produkter/pro/V650
Betyder det att om man bor/cyklar nära "kartkanten" måste man ladda ned en ny karta när man passerar en kartkant?
Dvs stanna o koppla V650 till en dator (alternativt ladda ned via BT och telefon)?

/Håkan

Nej, när du aktiverar offlinekartor så väljer du en mittpunkt och då laddar V650:n ner kartor i en kvadrat 45x45 mil med den punkten som centrum. Så hemikring behöver man sällan ändra men ska man på semester kan man behöva synka om, alltså välja ny mittpunkt.

EDIT: Jag läste visst lite slarvigt och tolkade vad du skrev annorlunda. Jo, så är det att om du passerar kartkanten ser du bara ett vitt fält med en blå prick i (som är du). Och tyvärr är inte kartorna en av de grejerna som går att synka genom mobilen utan den kräver direkt kontakt med datorn.

Senast ändrad:
Polar V650
HåkanC sa:
Hur hanterar V650 kartdata? Så här står det på Polars hemsida:
"V650 laddar ned kartdata i sektioner av 450 × 450 kilometer åt gången "
Från: http://www.polar.com/sv/produkter/pro/V650
Betyder det att om man bor/cyklar nära "kartkanten" måste man ladda ned en ny karta när man passerar en kartkant?
Dvs stanna o koppla V650 till en dator (alternativt ladda ned via BT och telefon)?

/Håkan

Stämmer, man får uppdatera kartan om området förändrad. Innebär lite planering förståss om man cyklar långt och kan för typ sverigetempot innebära problem. Tror inte Polar tänkt på det...

För mina rundor innebär det uppdatering inför utomlandsresa, fjällen och sedan ladda hemområdet, det tycker jag är OK.

Fast kanske dags att skicka ett supportärende om automatisk uppdatering

/lars

Polar V650
Ok förstår jag detta rätt nu. Säg att jag ska cykla Sthlm-Malmö? Måste jag då släpa med mig min dator för att synka en ny karta efter jag kommit halva biten ifrån mitt "centrum" (Sthlm)? Verkar ju galet opraktiskt, fungerar de likadant på Garmin Edge 520 typ?

Polar V650
Huggelito sa:
Ok förstår jag detta rätt nu. Säg att jag ska cykla Sthlm-Malmö? Måste jag då släpa med mig min dator för att synka en ny karta efter jag kommit halva biten ifrån mitt "centrum" (Sthlm)? Verkar ju galet opraktiskt, fungerar de likadant på Garmin Edge 520 typ?
Men du väljer ju inte sthlm som centrum på en sådan resa... 22 mil i Östersjön har du ingen nytta av. Välj något mitt emellan istället. Principen är dock rätt.

Polar V650
Huggelito sa:
Verkar ju galet opraktiskt
+1

fungerar de likadant på Garmin Edge 520 typ?
Nej, där är det endast tillgängligt minne som begränsar.
På de Edge-modeller som tar minneskort går det att ha kartan på minneskortet
Det går dessutom att ha flera olika kartor nedladdade samtidigt i en Edge, jag har tex fem(5) olika i min Edge 1000 https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/sports-recreation/cykel/edge-1000/prod134491.html
1-Originalkartan (OSM-baserad)
2-En bättre "typad" OSM-baserad väg-karta från: http://garmin.openstreetmap.nl
3-En OSM-baserad MTB-karta från: https://openmtbmap.org/
4-Garmins vägkarta; City Navigator
5-Garmins terrängkarta: Friluftskartan Pro
(Det går förstås bara att se en karta i taget)

/Håkan

Polar V650
Edarion sa:
Huggelito sa:
Men du väljer ju inte sthlm som centrum på en sådan resa... 22 mil i Östersjön har du ingen nytta av. Välj något mitt emellan istället. Principen är dock rätt.

Haha, jo det hade jag också räknat ut. Men de räcker ju ändå inte då hela sträckan i exemplet är 60mil?

Kan man uppdatera via telefon? Är ju på långa rundor lång hemifrån man är i störst behov

Polar V650
HåkanC sa:
Huggelito sa:
Verkar ju galet opraktiskt
+1

fungerar de likadant på Garmin Edge 520 typ?
Nej, där är det endast tillgängligt minne som begränsar.
På de Edge-modeller som tar minneskort går det att ha kartan på minneskortet
Det går dessutom att ha flera olika kartor nedladdade samtidigt i en Edge, jag har tex fem(5) olika i min Edge 1000 https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/sports-recreation/cykel/edge-1000/prod134491.html
1-Originalkartan (OSM-baserad)
2-En bättre "typad" OSM-baserad väg-karta från: http://garmin.openstreetmap.nl
3-En OSM-baserad MTB-karta från: https://openmtbmap.org/
4-Garmins vägkarta; City Navigator
5-Garmins terrängkarta: Friluftskartan Pro
(Det går förstås bara att se en karta i taget)

/Håkan

Måste ju vara så det ska fungera/best practice är. Allt annat verkar ju helt oigenomtänkt

Polar V650
Huggelito sa:
Haha, jo det hade jag också räknat ut. Men de räcker ju ändå inte då hela sträckan i exemplet är 60mil?

Kan man uppdatera via telefon? Är ju på långa rundor lång hemifrån man är i störst behov

Jag har Stockholm precis i norra kanten och klipper av hamnen i Trelleborg. Då sitter centrum i Värnamotrakten nånstans. Det är ju en bit i ostlig riktning upp till Tokholm också från Malmö.

Polar V650
En snabb mätning på Eniro ger 40 mil ostlig riktning från Göteborg till Stockholm.

Sedan håller jag i princip med om att det är ett konstigt upplägg. Kanske blir bättre med tiden. Å andra sidan har jag svårt att se när det kommer begränsa mig. Den känns väl inte heller som första val om man vet att det är Sverigetempo eller RAAM man siktar på. Jag tror helt enkelt den är mer än bra nog till målgruppen.

Polar V650
Cerb sa:
Nog borde iaf halva lilla Sverige rymmas på en edge 520. Är för lat för att hämta min och kolla, men kanske gör det om ingen annan hinner före.

https://onemanengine.com/how-to-install-bike-maps-on-the-garmin-edge-520/

Jag klickade lite efter den där guiden och det var precis att man fick in Malmö-Stockholm under 100 MB. Då fick man skippa Gotland, Göteborg, Bohuslän och småbitar där de största delarna var hav (typ Blekinges sydostspets). Så rent praktiskt får man in ungefär lika mycket karta i V650:n som i Edge 520:n, bara att sättet att ladda in dem är smidigare i Polars system. Om det nu inte är att det funkar på nåt annat sätt än i den där länken.

Polar V650
GustafH sa:
Cerb sa:
Nog borde iaf halva lilla Sverige rymmas på en edge 520. Är för lat för att hämta min och kolla, men kanske gör det om ingen annan hinner före.

https://onemanengine.com/how-to-install-bike-maps-on-the-garmin-edge-520/

Jag klickade lite efter den där guiden och det var precis att man fick in Malmö-Stockholm under 100 MB. Då fick man skippa Gotland, Göteborg, Bohuslän och småbitar där de största delarna var hav (typ Blekinges sydostspets). Så rent praktiskt får man in ungefär lika mycket karta i V650:n som i Edge 520:n, bara att sättet att ladda in dem är smidigare i Polars system. Om det nu inte är att det funkar på nåt annat sätt än i den där länken.

Låter mycket.
Jag fick in följande på 59MB.
karta.jpg

Polar V650
Edarion sa:
Och det är inte så att områden med storstäder tar mer plats?

Mycket möjligt.

Men den rymde mer än jag förväntade mig.
Enda anledningen jag ser till en edge 1000 nu är om man vill ha den större skärmen, kör riktigt långa turer eller turistar runt i Europa(eller annat område) utan tillgång till dator.

Polar V650
Huggelito sa:
Om man typ ska på semestern, hur lång tid tar det att byta karta till Mallorca då? 1min eller 25 minuter-ish?

Du väljer området du vill ha i V650:n, tre, fyra tryck och lite tippel på kartan, och sen synkar du med datorn. Min tar under 2 minuter om jag sitter hemma på fiberuppkopplingen, en eller ett par minuter till på mobiluppkoppling. Men jag har en dator som är snart 7 år gammal också, det spelar säkert in.

Polar V650
Jag kommer inte ihåg var jag läste det (i denna tråd månne), men visst finns möjlighet att hitta termometer i v650? Hur? (Jag hittar inget uppenbart i menyerna.)

Polar V650
Jag har kört med en V650 i några månader nu och är supernöjd med den! Saknade lite funktioner i början men nu börjar den bli mer komplett skulle dock gärna se att man kunde namnge cyklarna själv....

Sen som någon var inne på så har jag med en V800 och skulle gärna se en funktion där man kunde para ihop dem eller något... :)

Tror inte det finns någon möjlighet att se temperaturen på v650 :(

/Stefan

Polar V650
Jag mailade faktiskt Polar och frågade om termometern för nån månad sen och fick till svar att de har diskuterat det men det finns inget planerat. Det sitter alltså en termometer i men det går inte att visa värdena. Ett tips är att ni också mailar och visar intresse för funktionen. :)

Polar V650
Då ska jag maila dem med :) ser mer nytta med den på v650 än på min v800 då den tar upp för mycket värme från kroppen.. Funkar dock bra på v800 när den sitter på styret..

Polar V650
sDahl sa:
Då ska jag maila dem med :) ser mer nytta med den på v650 än på min v800 då den tar upp för mycket värme från kroppen.. Funkar dock bra på v800 när den sitter på styret..

Du som har båda produkterna. Hur funkar v800 på styret i jämförelse med v650?

Polar V650
Största fördelen med V650 på cykeln är att man kan se 8 olika värden samtidigt samt så är den belyst hela tiden vilket underlättar en hel del framförallt när man jobbpendlar eller på vättern om man kör på natten..

Polar V650
Nu har jag fått hem och testat min v650. Det jag är mest besviken över är fästet till styret. Får nog överväga ett fäste framför styret. Sedan känns inte än navigering i menyer helt intuitiva, men tror inte det är värre än att jag vänjer mig.

Känns hur som helst sjukt prisvärd!

Polar V650
Edarion sa:
Nu har jag fått hem och testat min v650. Det jag är mest besviken över är fästet till styret. Får nog överväga ett fäste framför styret. Sedan känns inte än navigering i menyer helt intuitiva, men tror inte det är värre än att jag vänjer mig.

Kört min 1 vecka. Fästet fungerar utmärkt på styrstammen!

Polar V650
Huggelito sa:
Edarion sa:

Kört min 1 vecka. Fästet fungerar utmärkt på styrstammen!

På mitt också... Så länge jag slipper köra på externt batteri. Då får jag inte i usb-sladden. Så breveter kommer jag få flytta den. Eller köpa den jag länkade ovan.

Polar V650
Nu har jag testat batteriet på polar 650. Cyklade runt Vättern på 9 timmar och 30 minuter. 58% batteri kvar(!)

Så det bör räcka till iaf 20 timmars cykling. Då har jag kadens, hastighet, puls och gps, så förutom effektmätning har jag allt man kan plocka på. Grymt imponerad av batteritiden måste jag säga :)

Polar V650
ingen aning... Cyklar bara lvg. borde väl va samma med alla GPSer? Jag upplever att denna är snabb och precis jämfört med polar m400, som jag också har.

Polar V650
Edarion sa:
Nu har jag testat batteriet på polar 650. Cyklade runt Vättern på 9 timmar och 30 minuter. 58% batteri kvar(!)

Oj jäklar! Det var inte illa. Men då körde du mycket utan bakgrundsbelysningen på?

kokodrill sa:
Hur löser den om jag cyklar mtb iskog. Antar att det blir blockeringar från sateliten?

Jag har cyklat rätt mycket i skogen och bara tappat GPS-signalen en gång. Den hoppade lite i sidled så det blev rätt "mönster" men på fel plats och kanske 200 m kortare (på 15 km).

Polar V650
Visst drog jag ner bakgrundsbelysningen, har inte testat den i mörker med ljuset neddraget så långt det går. Kanske är det helt avstängt, kanske är det lite,lite bakgrund på. Finns det någon knapp med "stäng av bakgrundsbelysning" så har jag inte hittat den.

Jag tycker iofs ändå att 20 timmar är riktigt bra, belysning på eller inte :) speciellt med tanke på att polar anger 10 timmar! Hur många är så generösa med sina batteritider?

Polar V650
kokodrill sa:
Hur löser den om jag cyklar mtb iskog. Antar att det blir blockeringar från sateliten?
Vill du ha bästa möjliga noggrannhet bör du välja en "apparat" som inte enbart tar emot amerikanska GPS-satelliter utan även de ryska GLONASS
https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS
De nyare Garmin "apparaterna" har både GPS och GLONASS, tex Edge 520 och 1000

Det kan göra stor skillnad i noggrannhet, läs mer här:
http://happyride.se/forum/read.php/1/2882949/2883048#msg-2883048

/Håkan

Polar V650
Edarion sa:

Så det bör räcka till iaf 20 timmars cykling. Då har jag kadens, hastighet, puls och gps, så förutom effektmätning har jag allt man kan plocka på. Grymt imponerad av batteritiden måste jag säga :)

Cool! Precis köpt en själv. Fungerar utmärkt. Kan du skicka/länka till Gpx för Vätternrundan? Vore roligt att studera profilen när jag tyvärr inte kom till start själv.

Polar V650
Har nu kört Polar V650 ett tag och jag är mycket nöjd. Min huvudanvändning är som träningsdator och på det området är den toppklass. Mycket bra är att kunna se pulszoner, rutt-karta, training-benefit efter passet samt se återhämtningsstatistik i webtjänsten Polar Flow. V650 är mycket enkel att använda och förstå sig på, skärmen är tillräckligt stor och tydlig och touch-styrningen funkar utmärkt under cykling. På min kravlista fanns även GPS, kartor och rutt-vägledning. Rutterna kan skapas i t ex Google Mymaps eller på gpsies.com. Jag sparar dom sedan till min dator och konverterar till .tcx filer (på gpsies.com) om det är googles kml-filer och importerar sedan till Polar Flow under favoriter. Man kan ha upp till 20 olika rutter sparade i V650. Enheten jag köpte hade inte senaste mjukvaran installerad (rutt-vägledning saknades). Det var lite struligt att få den att uppdatera sig. Krävdes en omstart av datorn bl a för att den skulle hämta senaste firmware. Hittade dock bra hjälp hos Polar:
http://support.polar.com/en/support/v650_sync_doesnt_start_in_flowsync_now_what
I praktiken så är kartan och pilarna man ser tillräckligt stora för att navigeringen skall funka någorlunda smärtfritt. Men visst, en större skärm av OLED kvalitet hade inte varit så dumt, men då hade priset varit ett annat också. Har inget att anmärka på GPS-noggranheten hittills men kanske inte varit i dom svåraste områdena då jag kör mest landsväg men också en en del MTB i skog och mark. Efter de senaste uppdateringarna tycker jag V650 är mycket prisvärd (Betalade 2000 SEK för min inkl. pulsband). Den enda plumpen i protokollet är väl att jag trodde det skulle gå att synka med min android mobil via bluetoth. Xperia Z1 Compact står på Polars lista för kompatibla modeller, men tydligen gällde detta inte V650...vilket ju känns aningen märkligt. Har man inte orkat fixa det i mjukvaran undrar man ju?
http://support.polar.com/en/support/polar_flow_app_and_compatible_devices
Har inte fördjupat mig i det eftersom V650 ändå skall laddas ibland och då synkas det via USB-kabeln. Men om nån har lyckats synka med en Xperia Z1 eller haft kontakt med Polar om det, så berätta gärna!
Övervägde även ett par Garmin modeller och testade deras web-tjänst men eftersom mitt fokus ligger på träning så kändes V650 som ett bättre alternativ. Polars Flow är snyggare, enklare och mer inriktad mot just pulsträning än Garmin Connect känns det som. Integration med Strava finns ju även i Polar Flow numera men det är inget som jag använder mig av. V650 och Polar Flow får 4,5 av 5 stjärnor av mig. Hade synk med min mobil funkat hade det blivit 5. Så vi får hoppas att Polar fixar det i en framtid.

Senast ändrad:
Polar V650
Min samsung s5 mini kan inte heller synca. Det är mindre än 24 mån sen den lanserades så den är inte sååååååååå gammal. Mkt tråkigt

Polar V650
Jag tycker iofs att en dator är ovärderlig och för mig kommer det nog aldrig ersättas av en platta eller bara telefon. Sync via mobil har aldrig funkat klockrent med polar.

Polar V650
Nu har jag googlat runt och försökt hitta smidigaste sättet att skapa en ny rutt och föra över till min v650. Minns att jag läst om hur det ska gå till här, men hittar inte det nu. Hjälp tack!

Polar V650
Lejon sa:
Nu har jag googlat runt och försökt hitta smidigaste sättet att skapa en ny rutt och föra över till min v650. Minns att jag läst om hur det ska gå till här, men hittar inte det nu. Hjälp tack!

Strava tycker jag är absolut enklast. MapMyRide, BikeMap, RouteLoops är några andra jag har provat. Skapa rutt, exportera GPX, ladda in GPX:en i Polar Flow och synka med V650:n. Går skitfort.

Tillbaka
Topp