Polar vs Suunto

one two

Ny medlem
Polar vs Suunto
Tjena!

Går i tankar på att skaffa mig en ny pulsklocka då min gamla har sagt upp sig.
Är det någon som kan komma med förslag om vad man ska ha för klocka.
Jag har kollat på Polar samt Suunto men finns det fler? Ni som har vad är bra och dåligt med dom
Tacksam för svar och synpunkter

//David

Polar vs Suunto
Jag kör med en Timex. Tror det är samma innanmäte som det är (eller iaf var) på suunto. Har alla funktioner som jag behöver. En nackdel är väl att man ska släpa med sig gps-poden när man vill ha hastighet/sträcka m.m. Blir lätt att man inte tar med den. Fördel är att den är mycket billigare än Polar/Suunto (köpte min via en ebay-butik)

Hade jag pengarna så skulle jag nog köpt mig en Polar. Mycket smidigare med IR-överföring än timex Data-recording-grejj... som jag aldrig köpte.

Polar vs Suunto
Finns bara en klocka. Garmin Forerunner 305 (eller 405 som precis kommit). Sen kör du gratisprogrammet Sporttracks till denna så har du full koll på din träning. Kartor, pulsdiagram, hastighet mm. Ett verkligt lyft i träningen kan jag säga. Har testat Suunto och tyvärr fick man inte ut nån tracklogg så den gick bort. Tror inte Suunto har det nya shippet heller så nogrannheten i skogen är sämre.

Finns två nackdelar med den dock. Ganska ful och batteritiden. Batteriet räcker bara 10 timmar med gps igång. Men de flesta är ju inte ute så länge ändå.

/Danne

Polar vs Suunto
Jag instämmer i att Garmin regerar, men vill invända att Garmin Edge 305 är bättre för cykling. (Det har även kommit dyra storebröder med färgskärm och annat lull-lull.)

Calle

Polar vs Suunto
Batteritid, storlek, utseende: Välj bort Garmin
Loggning: Välj bort Suntoo
Ska du simma med den: Välj bort Suntoo
Pris: Välj bort Polar och Garmin.

Garmin Edge är ju kool och så, men känns inte lika aktuell om man jagar en pulsklocka tycker jag. Jag gillar min Suntoo T3, men så orkar jag heller inte analysera mer än snitt-värden efteråt.

Polar vs Suunto
varför ska man välja bort Garmin ur prissynpunkt. Garmin 305 är väll synnerligen billig jämfört med konkurrenterna numera. Gps och funktionsrik pulsklocka för under 2000kr kan någon av konkurenterna slå det?

Polar vs Suunto
Jag har en Suunto T3 som jag är nöjd med. Den har de funktioner jag önskar (snittpuls, maxpuls, splittider, logg av träningspass, ansträngningsgrad etc) samt är det lätt att använda den. Jag hade en Polar x-trainer innan som förvisso hade många funktioner men det var ett helvete att hitta bland dem. Dessutom är den snygg nog att användas till vardag.

Nackdelen med Suunton är att den är displayen är lättrepad och man bör köpa ett displayskydd. Tygbanden till T3:an är snygga men sitter jävligt illa. De går dock att sy fast men då går de å andra sidan ej att justera. Vad som också är dåligt är kontakten mellan bröstbandet och klockan som emellanåt försvinner vilket nästan aldrig hände med min Polar.

Men på det stora hela är jag nöjd med klockan.

/elling

Polar vs Suunto
Surfaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast det är ju ändå efteråt som är det
> viktigaste tycker jag. Hur mycket hinner man kolla
> när man är ute.

Det där är ju helt beroende på om man använder pulsklockan för att styra sin träning, eller för att analysera den efteråt.

Polar vs Suunto
Ska du ha en pulsmätare så köp Polar. Erkänt bra märke med mycket bra service hos Polar Salkhallen i Stockholm om något skulle krångla. Har själv en Polar Accurex från 1998 som fortfarande fungerar utmärkt, använder den dagligen som armbandsur också. :-)

Suunto gör fina klockor de också, men det är mer multisport över de än Polar. Plottrigare displayer och mer attityd(?) i designen, om man ska skylta med den. ;-)

Att båda tillverkarna är Finska är bara ett plus det med, de håller för tuffa tag.

Är man istället ute efter en GPS med pulsmätare, då är det Garmin som gäller. Välj don efter behov.

/Leo

Polar vs Suunto
Jag har en Polar CS200 som har allt man behöver egentligen i cykeldator format. Enda nackdelen är väl att det inte är så enkelt att föra över data till datorn. Hade jag haft mer pengar hade det blivit en Suunto T3 för min del med, eller T4. Verkar riktigt fina och bra, oftast.

Tillbaka
Topp