Pole lägger ner sin kolfiber-satsning av etiska skäl

soderblom sa:

Fast konstigt nog växer den till sig ju mer jag tittar på den i videon...
Men håller med, i profil är den fan inte snygg (dessutom liknar den senaste Spesh Demo ?)
Oavsett är det ett bra tillskott med ny tillverkningsteknik :)

larsaw sa:

För att någon var lite trött när han lade in artikeln och glömde klicka i rätt rutor. Nu finns det en egen forumtråd, in och kommentera.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3262409

H. sa:
Eller är det in med 1 kvm alublock i fräsen?

Typ så verkar det som...

117A0090-0F27-43FB-9347-C64E24D09BE4.jpeg

Kul som fan att dom gör nåt nytt, men man undrar ju om det där är en så mycket mer hållbar tillverkningsmetod? Lär ju bli 99,9% spill.

soderblom sa:

Fast jag får ändå ge dem att den sista iterationen av ramen ser bättre ut än den där vanvettiga skapelsen de visade upp tidigare. Antagligen för att de skippat den där jättefula böjen på överröret.

Luthman Photography sa:
soderblom sa:

Fast jag får ändå ge dem att den sista iterationen av ramen ser bättre ut än den där vanvettiga skapelsen de visade upp tidigare. Antagligen för att de skippat den där jättefula böjen på överröret.

Fast din smak räknas inte. Vet ju vad du tycker om raka rör och avsaknad av hängbuk. ;-)

rayy sa:
Fastnade jag med - så jag frågade dom!
Tillverkningen ska ske in-house, dvs Landksrona, med hjälp av processen HP-RTM.
Att tillverka kompositmaterial i Sverige går knappast att jämföra med produktion i Asien utan miljöansvar med billig arbetskraft.

Lite om tillverkningsprocessen:
https://www.compositesworld.com/articles/hp-rtm-on-the-rise

Det där är en sanning med modifikation. Det är inget som säger att det blir mindre spill i Sverige. Dessutom saknas idag återvinningsmetoder (även om foskningen går framåt). Dessutom är RTM en alldeles för dyr process för massproduktion av större detaljer om vi inte är inne i lyxbilssegmentet. Betydligt intressantare för denna typ av applikation är metoden som utvecklas av Lamborghini och Callaway där man formpressar huggna fiber och kan i princip formspruta en detalj i friform och få ledtider närmare normal plast.

Utöver detta kan man ju försöka räkna på manuell layup i en form och svenska industrilöner. Lycka till...

alltså vår käre waki är vassare och mer underhållande internationellt. lagt märke till det på även andra ställen förut. här på happy mera korrekt.

undrar hur det kommer sig?

Tillbaka
Topp