Polis stoppade cyklist i Åkarp

Bamsebjörn sa:
janolle sa:
Fick 600kr i böter för att jag ( enligt poliserna kört 34km/h) på cykelbanan 50väg parallellt. Du måste köra på vägen om du kör så fort!
Max hastighet 22km/h utanför tätort 14km/h i tätort 7km/h på cykel-gångbana där bilar får köra. 7km/h gäller även bil där. Frågade om max fart är 22 på cykelbana även om det är 120 väg japp. kör du fortare än 22 ska du hålla dej på vägen oavsett max fart på vägen. Om det inte
är motorväg,,,men finns förslag på att det ska bli tillåtet att köra på vänster sida på motorvägar i motsatt riktning enl poliserna. OBS betalade inte och har inte fått någon påminnelse. Detta va nog 3år sedan,alltså innan nya lagen!

Låter konstigt. Är d inte samma hastighetsbegränsning på GC som på intilliggande väg?

Jo.

Karikari sa:
jansson99 sa:
Havoc 5 sa:
Kanske dom ville hävda sej mot en "apa-jävel" som garanterat inte skulle dra pickadoll mot dom?

Kan du utveckla det där? Vad menar du med "apa-jävel"?

+1

Det är ett uttyck någon Malmö polis slängde sig med, på film under nått stökerikalas för några år sen. (minns inte riktigt när det var) ytterst pinsamt att de satt och spela in det i sin piketbuss iallafall

marr sa:
Karikari sa:
jansson99 sa:
Havoc 5 sa:
Kanske dom ville hävda sej mot en "apa-jävel" som garanterat inte skulle dra pickadoll mot dom?

Kan du utveckla det där? Vad menar du med "apa-jävel"?

+1

Det är ett uttyck någon Malmö polis slängde sig med, på film under nått stökerikalas för några år sen. (minns inte riktigt när det var) ytterst pinsamt att de satt och spela in det i sin piketbuss iallafall
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vm6r8w/poliser-som-sa-apajavel-straffas

Vdbforever sa:
Än en gång måste jag påpeka att ni missar poängen. Där polisen ville att jag skulle cykla på cykelbanan får jag cykla på vägen. Poliserna i fråga kan inte den här lagen. Att jag inte stannar beror på just det. Poliserna är tydliga med det först och hittar, som tidigare nämnt, på andra anklagelser i efterhand. Anklagelser som jag har erkänt mig skyldig till!!
Poängen är ju att det polisen säger till dig att göra är det som gäller, oavsett vad en eventuell lag eller förordning säger, och oavsett om de känner till bestämmelserna eller inte.
Vad man sedan kommer fram till vid den vidare diskussionen är en annan sak. Det är inte enbart 50 som styr om man får/bör cykla på vägen eller inte.
Men du har alltså erkänt att du cyklade för fort?

Sedan tror jag (generellt) att en fortkörning kan gälla trots att man inte kör fortare än vad skyltarna säger, men att man kör fortare än vad som är lämpligt i situationen. Skyltarna talar bara om den maximala farten, som man alltså inte måste ha.

precis!
En cykel kan aldrig åka dit för fortkörning (isf skulle det vara krav på hastighetsmätare).
Däremot kan man åka på vårdslöshet i trafik. =)

Man kan ju fundera över polisens agerande också. Var det lite trafik så är det ju inget problem att någon cyklar på vägen. Var det mycket trafik så låter det som att de gjorde mer skada än nytta. Att köra fort på cykelbanan in mot Åkarp (förbi tmp outlet) är alltid dumt och att ta sig ut på vägen är lite småknöligt där. Jag tycker att det är klart rimligt att ta vägen hela vägen om man cyklar fort och det är ont om trafik.

Fältprästen sa:
det polisen säger till dig att göra är det som gäller, oavsett vad en eventuell lag eller förordning säger, och oavsett om de känner till bestämmelserna eller inte.

Nä, polisen står inte över lagen, den gäller för dem också. Polisen kan till exempel inte kalla dig "apajävel" för att sen hävda att situationen krävde det eller att de inte kände till lagarna. Vi är alla jämlika inför lagen, polis som pöbel. I teorin.

Luktapåblommorna sa:
Vi är alla jämlika inför lagen, polis som pöbel. I teorin.
Njaaeeeaaaeeeaaee men typ, ungefär, men polisen har andra lagar & regler som dom kan följa som inte vi civila har, tex får dom vid patrullering köra på gångbanor & i parker, dom får också köra mot enkelriktat osv osv osv. Så, nja, riktigt jämnlika är vi civila inte gentemot polismän

Luktapåblommorna sa:
Fältprästen sa:
det polisen säger till dig att göra är det som gäller, oavsett vad en eventuell lag eller förordning säger, och oavsett om de känner till bestämmelserna eller inte.

Nä, polisen står inte över lagen, den gäller för dem också. Polisen kan till exempel inte kalla dig "apajävel" för att sen hävda att situationen krävde det eller att de inte kände till lagarna. Vi är alla jämlika inför lagen, polis som pöbel. I teorin.

Så är det men det är ändå korkat att säga emot polisen. Låt dem säga sitt och sedan åka iväg. Så kan du göra som du vill igen.

d_anders sa:
Man kan ju fundera över polisens agerande också. Var det lite trafik så är det ju inget problem att någon cyklar på vägen. Var det mycket trafik så låter det som att de gjorde mer skada än nytta. Att köra fort på cykelbanan in mot Åkarp (förbi tmp outlet) är alltid dumt och att ta sig ut på vägen är lite småknöligt där. Jag tycker att det är klart rimligt att ta vägen hela vägen om man cyklar fort och det är ont om trafik.

Man kan ju oxå undra över cyklisten agerande, är det så viktigt att cykla fort dessa 3km så att man skiter i lagen utsätter sig själv och andra för fara? Rimligen så måste ju alla bilar och andra fordon som råkar få möte i samband med att de skall passera cyklisten råka ut för en del obehag som kanske skall ställas i relation till nyttan av att 1 person får cykla så fort som denne vill.

Jag kanske också vill ta ett KOM på Götgatan slussen segment, men för att försöka får jag nog vara beredd att ta det straff som ett sånt agerande kan leda till.

Vart detta slutar vet vi inte än så jag tänker inte spekulera i det, men jag har en kraftig egen åsikt om när enskilda individer tar beslut som primärt gynnar dem själva och sen försöker göra det till en vi och dem fråga bara för att man ertappades med att göra något som i lagens mening var värt att ifrågasätta lämpligheten av och kanske starta någon form av utredning.
Genom hela processen har cyklisten med frenesi hävdat att han är utsatt för någon form av trakasseri från polisen vilket skulle rättfärdiga att hans sedan upprepade ggr ignorerar polismännens tecken.

Det finns en väldigt liten chans att man vid en eventuell rättegång kan hitta det där argumentet som rättfärdigar vägvalet framför cykelbanan, och jag tänker inte förekomma den eventuella processen, men det finns också väldigt mycket data som pekar på att cyklisten befann sig på en 70-sträcka av eget val när polisen kom ifatt honom och gjorde honom medveten om att de ansåg detta vara mindre lämpligt.

around lund there is cycling police on patrol. if you don't have a bell, lights or reflector on your bike you can be stopped an issued a fine, I have seen them out a few times. they can also issue fines for other cycling issues. they are dressed slightly different from normal police. maybe they were normal police in Akarp on the job? Staffanstorp is not far away. i have seen lots of police activities on the bike paths there. some with cyclists. most with pedestrians.

Luktapåblommorna sa:
Fältprästen sa:

I trafiken trumfar dock polismans anvisning andra regler. Se Trafikförordningen, 2 kap, 3 paragrafen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

ooms sa:
Luktapåblommorna sa:
Fältprästen sa:

I trafiken trumfar dock polismans anvisning andra regler. Se Trafikförordningen, 2 kap, 3 paragrafen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

Fast inte alltid, vissa saker måste också poliser förhålla sig till.

"60 § Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman."

Nu vet jag inte om det prövats rättsligt men borde finnas många situationer där en polismans anvisning skulle kunna bryta mot någon lag varvid anvisningen inte borde gälla, en är skyldig att följa rådande lag. De som representerar polisämbetet är också människor, vilket påpekats ett antal gånger, och de är inte fullkomliga.

Juridik är jätteviktigt.

Med det sagt:
Även om man hittar ett juridiskt argument för att lagligt få cykla på bilvägen i den här bilden, så innebär inte det att man _måste_ göra sig själv till en jobbig jävel som bara är ivägen för alla bilister. Det är ju precis sånt beteende som gör att alla hatar cyklister. Jösses

Bilagor

• dodscyklist.png
    dodscyklist.png
    60.5 KB · Besök: 109
Nu vet vi inte om det var här det hände men hundra meter fram har kameran lyckats fånga den här härliga situationen.
ddslngtan.PNG

Möte med cyklist, delad GC-bana med en bredd som är halva den metern om en inte råkar komma där just den dagen häcken klippts och möte med bilar i valfri hastighet. Det är ju som gjort för ett trafikerat cykelpendlingsstråk, bara att hoppa av hojen och gå den biten, synd om bilarna annars.

Luktapåblommorna sa:
Nu vet vi inte om det var här det hände men hundra meter fram har kameran lyckats fånga den här härliga situationen.

Möte med cyklist, delad GC-bana med en bredd som är halva den metern om en inte råkar komma där just den dagen häcken klippts och möte med bilar i valfri hastighet. Det är ju som gjort för ett trafikerat cykelpendlingsstråk, bara att hoppa av hojen och gå den biten, synd om bilarna annars.

Härligt! 4 cm vingelmarginal på racern med 42cm styre. En modern mtb får inte plats där ens utan möte....

Miss Lycka 2.0 sa:
Det är alltid jobbigt för bilister när cyklister är i vägen.

ja ligger det en cyklist i 34,5km/h på 70väg där man inte kan köra om och det finns en cykelväg som kommunen pyntat några tiotal miljoner för ett stenkast bort så blir det jobbigt för bilisten ja, det kan jag förstå

Jolinwood sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

ja ligger det en cyklist i 34,5km/h på 70väg där man inte kan köra om och det finns en cykelväg som kommunen pyntat några tiotal miljoner för ett stenkast bort så blir det jobbigt för bilisten ja, det kan jag förstå

Vi har en liknande lösning i min närhet. De har fortfarande inte sopat grusvägen/gc-banan. Det går inte cykla på 5cm tjockt rullgrus med smala racerdäck - sen spelar det väl ingen roll hur mycket pengar som slösats bort på icke fungerande trafiklösningar....

Miss Lycka 2.0 sa:
Man ska inte framföra en bil om man inte kan göra en omkörning utan att utsätta cyklisten för fara. Det finns motorvägar.

det finns motorvägar!

på den platsen finns det inte en motorväg, men det finns en cykelväg

av någon anledning får jag en jättestark känsla av att vi inte kommer komma överens

Bengt-re sa:
Luktapåblommorna sa:

Härligt! 4 cm vingelmarginal på racern med 42cm styre. En modern mtb får inte plats där ens utan möte....

Och nu är ändå den bilden från efter att räcket som stod på trottoaren, förlåt GC-banan, togs bort. Innan dess var det alltid lite roulette när man kom cyklande söderut om det var fritt eller skulle dyka upp någon bredstyrad cyklist åt andra hållet då eftersom sikten från GC-banan som leder in situationen skyms av den ystra växtligheten. Cyklade man norrut gick det oftast rätt smidigt att välja vägen vid just den delen för att sen gå tillbaka på GC-banan.

Men jag skulle aldrig få för mig att cykla på vägen från Hjärup till Åkarp (eller tvärtom) där är ändå GC-banan helt OK alternativ.

Bengt-re sa:
Jolinwood sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Vi har en liknande lösning i min närhet. De har fortfarande inte sopat grusvägen/gc-banan. Det går inte cykla på 5cm tjockt rullgrus med smala racerdäck - sen spelar det väl ingen roll hur mycket pengar som slösats bort på icke fungerande trafiklösningar....

jag hör dig, men man fattar ju ändå att det retar upp bilister när de tvingas köra halv hastighet för att en cyklist ska kunna göra 10km/h mer än på den grusiga cykelbanan

Jolinwood sa:
Bengt-re sa:
Jolinwood sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

jag hör dig, men man fattar ju ändå att det retar upp bilister när de tvingas köra halv hastighet för att en cyklist ska kunna göra 10km/h mer än på den grusiga cykelbanan

Men rikta då kritiken mot rätt instans, dvs de som ansvarar för vägnätet.

Dey här är bara ett problem eftersom man bygger oattraktiva cykelbanor. Jämför med biltrafiken, hur mycket trafik brukar det bli kvar på den parallella landsvägen när man byggt en ny fin motorväg?

Alla trafikanter väljer den smidigaste vägen. Måste man hålla på styra trafiken med lagar och regler så är det ett tecken på att man på ett eller annat sätt gjort framfarten begränsad. I vissa fall är det nödvändigt och ibland förståeligt, men när det gäller cykling handlar det väldigt ofta om ensidigt försvårande lagstiftning för cyklisten.

Jolinwood sa:
Bengt-re sa:
Jolinwood sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Vi får väl föreslå en sänkning av hastigheten till 50 på vägen så blir problemet mindre. Det verkar att gå motivera av säkerhetsskäl. Upp med fartkameror också.

H. sa:
Jolinwood sa:
Bengt-re sa:
Jolinwood sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Men rikta då kritiken mot rätt instans, dvs de som ansvarar för vägnätet.

Dey här är bara ett problem eftersom man bygger oattraktiva cykelbanor. Jämför med biltrafiken, hur mycket trafik brukar det bli kvar på den parallella landsvägen när man byggt en ny fin motorväg?

Alla trafikanter väljer den smidigaste vägen. Måste man hålla på styra trafiken med lagar och regler så är det ett tecken på att man på ett eller annat sätt gjort framfarten begränsad. I vissa fall är det nödvändigt och ibland förståeligt, men när det gäller cykling handlar det väldigt ofta om ensidigt försvårande lagstiftning för cyklisten.

Ja och där hoppade vi från att diskutera 1 cyklists beteende på 1 väg till att diskutera lagstiftare, trafikplanerare och antagligen politiker och balansen av prioritet mellan alla trafikslag.

Jag kan bara säga att jag hade hellre riskerat ett skrubbsår på cykelbanan än att cykla på den där smala landsvägen helt utan väggren. Och hade jag varit bilist så hade jag antagligen stört mig på någon som cyklade där. Döm mig precis som ni vill, fortsatt trevlig helg ☀️

Bengt-re sa:
Jolinwood sa:
Bengt-re sa:
Jolinwood sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Vi får väl föreslå en sänkning av hastigheten till 50 på vägen så blir problemet mindre. Det verkar att gå motivera av säkerhetsskäl. Upp med fartkameror också.

Låter som en bra lösning

Luktapåblommorna sa:
ooms sa:
Luktapåblommorna sa:
Fältprästen sa:

"60 § Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman."

Nu vet jag inte om det prövats rättsligt men borde finnas många situationer där en polismans anvisning skulle kunna bryta mot någon lag varvid anvisningen inte borde gälla, en är skyldig att följa rådande lag. De som representerar polisämbetet är också människor, vilket påpekats ett antal gånger, och de är inte fullkomliga.
Självklart finns det vissa undantag, men de är ju då listade som du ser, eller självklara (t.ex. är det nog inte ok att en polisman beordrar upp en cyklist på en motorväg, men det är nog inte troligt att så sker heller). Dock tror jag knappast att den aktuella situationen är ett undantag, där polismannen troligen anser att cyklisten utsätter både sig själv och andra trafikanter för fara genom att cykla på vägen när det finns en cykelbana bredvid. Polismannen bryter knappast mot nån lag, eller "tvingar" cyklisten att bryta mot nån lag, genom att beordra in cyklisten på cykelbanan.

Bengt-re sa:
Jolinwood sa:
Bengt-re sa:
Jolinwood sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Eller höj till 90 vilket är det mest rimliga på den vägen.

Miss Lycka 2.0 sa:
Upplysningsvis så byggdes Sveriges första motorväg mellan Lund och Malmö. Där är inga cyklister.
Det är bara att gilla läget.

Tack för historielektionen, men jag förstår varken relevansen eller poängen (vilket läge är det som ska gillas?).

Senast ändrad:
Raggamuffin sa:
Bengt-re sa:
Jolinwood sa:
Bengt-re sa:
Jolinwood sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Eller höj till 90 vilket är det mest rimliga på den vägen.

Nej. Bättre att öka säkerheten och få ner co2 utsläppen. Körde folk för fort redan nu är det dax för vägbulor och kamera. Adaptiv farthinder är en bra väg framåt - kör för fort och du pajar bilen samt får en böteslapp - bra pedagogik för svin som inte håller fartgränser och som försöker mörda cyklister.

Bilagor

• 414_11_orig.jpg
    414_11_orig.jpg
    14.2 KB · Besök: 98
Att höja hastigheten till 90 där är befängt. Sträckan mellan utkanten av Hjärup till utkanten Åkarp är 1600m, det finns en korsning och utfarter från fastigheter längs vägen där outleten ligger. Dessutom en smal väg. Hur många mikrosekunder sparar man?* Men visst, man kan köra om en cyklist på vägen snabbare om man håller 90...

*Om man förutsätter en accelerationstid på 3 sek (linjär acceleration) och 6 sek extra inbromsning, vi låter snitthastigheten under denna tiden vara 80km/h, sträckan det tar blir 200m, sparad tid ~1s. Kvar återstår 1400m i 90vs 70km/h 56-72=-16s. Totalt 17s besparing, eller 170000µs.

Bengt-re sa:
Vilken sida om vägen pratar du om?
På vänster sida finns det ju gott om plats, om inte annat får man väl se till att sänka farten där när det är möte. Cykelvägsbulor var 10 meter kanske?

Många åsikter om bilkörning trafikmiljö och annat, som definitivt kan ha viss relevans men blir det inte lite som att bygga om världen för att passa ett litet antal personer som inte gillar att följa de regler som de flesta andra klarar att anpassa sig till.

Om man tar exemplet att vägen varit påverkad av något slags stopp som hindrade trafiken, hade det då varit OK om en bilist tillfälligt valt att nyttja cykelvägen för att snabbare komma fram till sitt mål, vet att det låter helt galet, men är ju inte konstigare än när ett annat fordonsslag (cykel) väljer att nyttja en för fordonet icke avsedd väg.

Dessutom så verkar ju personer med hyfsat god lokalkännedom tycka att utifrån vägens utseende att det är en ganska dåligt vägval för cyklisterna, så kanske, bara kanske var polisens första avsikt i rent trafiksäkerhets syfte och inte för att de jagade cyklister.

Luktapåblommorna sa:
Fältprästen sa:

Jag har aldrig sagt att polisen står över lagen och det är det inte frågan om här heller. Men däremot gäller polismans (blåljuspersonal) tecken/anvisning för vanliga dödliga, oavsett om lagen/förordningar säger något annat. Det är inte säkert att du har bakomliggande fakta till signalen, det kan ju t.ex finnas skäl till att att vägen är avspärrad av någon anledning.

Luktapåblommorna sa:

Fast det gäller ju föraren som skall passera övergångsstället, inte polisen (bäst att tillägga att polisen inte heller kan passera där hur som helst). Du som trafikant (gående, på cykel eller i bil) är alltid skyldig att undvika olyckor.
För det är väl knappast troligt att du blir tillsagd av polisen att med gasen i botten köra förbi övergångsstället så fort som möjligt?
För övrigt kan man kanske tolka in att polismannen samtidigt sagt till den gående att denne inte får passera just då, och då gäller polisens anvisning även den gående, oavsett vad någon lag säger.

Crocko sa:
Om man tar exemplet att vägen varit påverkad av något slags stopp som hindrade trafiken, hade det då varit OK om en bilist tillfälligt valt att nyttja cykelvägen för att snabbare komma fram till sitt mål, vet att det låter helt galet
Jag är rätt säker på att det funnits exempel på det här på Happy.

Tillbaka
Topp