Polis stoppade cyklist i Åkarp

Snuten

Aktiv medlem
Såg att polisen stoppade en södergående lvg-cyklist som körde på Gamla Lundavägen strax innan lunch idag.

Vet inte vad det handlade om, men det ligger nära till hands att tro att det handlade om att cyklisten körde på "bil"-vägen trots att parallell (och värdelös) cykelväg finns. Kanske inte alla konstaplar har hängt med i lagändringarna?

Var det kanske rentav någon här som var cyklisten?

Cyklar denna sträcka dagligenToR. Tycker att cykelbanan duger helt ok. Smått vansinnigt att välja landsvägen som går parallellt. Bilarna där håller snarare 170 än 70 km/h...

Även om man nu har rätt i sak, så är det ju rätt dumt att inte rätta sig efter polismans tecken/uppmaning då det i sig är ett brott...

Fast jag tycker hur absurd situationen må verka att det hade funnits fler vinnare i denna situation både tidsmässigt och prestigemässigt om man lugnt och städat hade klivit av och frågat om de var uppdaterade på den nyligen uppdaterade lagen.
För hur rätt man nu än har i juridisk mening så tror jag inte den förlorade tiden i vägrenen och den ytterligare om man skall leka rättshaverist och driva det vidare ger någon vettig tillfredställelse i slutänden, men bör rimligen ha kunnat snacka sig ur den där situationen på 3minuter och man är normalutrustad med sociala färdigheter.

Frågan är ju hur många som hade suttit kvar bakom ratten och kört med motivationen, jag vet ju att jag har rätt och struntat i polismans uppmaning, det är väl så skjutningar och road rage brukar börja.

Visst en skitsak och vi kan tycka att skattekronorna skall spenderas bättre, men ett ganska omoget beteende från cyklisten också tycker jag i alla fall.

Crocko sa:
Visst en skitsak och vi kan tycka att skattekronorna skall spenderas bättre, men ett ganska omoget beteende från cyklisten också tycker jag i alla fall.
+1, stanna vid första uppmaningen, prata lugnt & sansat & förklara läget & polisen hade troligen skickat iväg cyklisten inom en minut eller två, nu blev det +30 minuters tjafs & rättsak av det hela istället.

Fattar aldrig varför folk hellre eskalerar saker med motiveringen "jag har rätt i sak så fuck you" istället för att bara fixa dispyten på ett snabbt & enkelt sätt

Som sagt... om polisman/kvinna ger tecken att man ska stanna så stannar man... direkt.

Om en polisman står och pinkar i vägkanten så stannar man... (han kanske menade att jag skulle stanna?) Jag har varit med om det...

Själv skulle jag nog dessutom flyttat mig till cykelbanan och återvänt till vägen när de åkt iväg. Man måste välja sina strider.

Fast just sträckan genom åkarp, typ från TMP-outlet i norr, till trafikljusen innan motorvägen i söder, är helt värdelös. Särskilt om du kör söderut. Korsande biltrafik kollar inte till höger.

Det är 70 eller 50 kring Åkarp. Vägbanan hade antagligen varit mitt val också och Polisen visar sig verkligen inte från sin bästa sida, men jag tror det kommer straffa sig att inte ha stannat på uppmaning.

Bilagor

• Screenshot 2019-05-16 at 15.35.14.png
    Screenshot 2019-05-16 at 15.35.14.png
    73.3 KB · Besök: 150
Att det blev rättssak är cyklistens fel, sätta sig över en polis som säger till dig är alltid fel.
Antagligen ganska ung, bara rättigheter, inga skyldigheter som trenden verkar vara.
Sen, maklöst att trafikpoliser inte kunde nya lagen, om jag förstod det rätt.

Polisanmäl poliserna för miljöbrott eftersom de körde tomgång i 30 minuter. Miljösvin skall skaka galler.

RockyM sa:
Vem har påstått att det är 70km/h?

Mycke hitte på, nu för tiden på happy.
Av beskrivningen på Instagram att döma stoppade polisen cyklisten mellan Hjärup och Åkarp (eller möjligen efter att cyklisten redan nått Åkarp), och på den vägsträckan är det 70km/h. Det finns inte jättemånga ställen att byta från GC-bana till väg så cyklisten har troligen uppehållit sig på 70-sträckan ändå från Hjärup (vilket också antyds i Instagram-posten).

Bengt-re sa:
Crocko sa:
Bengt-re sa:
Polisanmäl poliserna för miljöbrott eftersom de körde tomgång i 30 minuter. Miljösvin skall skaka galler.

Och cyklisten som vållande då eller eftersom han var anledningen till att de stannade, pendeln svänger åt bägge håll.

Ett brott ursäktar inte ett annat.

Nej det var väl just det som bevisades, att först begå ett brott och sen avvisa möjligheten att ta en tillrättavisning och genast göra saken värre genom att begå ytterligare ett brott.
Jag fattar inte ilskan riktad mot poliserna, allt hade ju så lätt kunnat undvikas genom att vrida på styret och använda cykelvägen, allt som hände efter att cyklisten inte valde att följa den tydliga uppmaningen ligger 100% på hans egen förskyllan.

Intressant att se alla spekulationer kring vad som hände mig idag.

1 jag har tävlingscyklat i 30 år och är 44 således varken ung eller oerfaren.
2 jag är pedagog och kunde på ett lugnt och pedagogiskt sett förklara för poliserna i vilka avseenden de hade fel.
3 jag cyklade på cykelbanan fram till att den korsade till andra sidan vägbanan, där valde jag av säkerhetsskäl att cykla på vägen. Det blåste kraftig medvind och jag rullade i 40km/h, cykel banan får väldigt dålig beläggning där, blir smal, blir typ en gångbana mm.
4 polisen började sin insats med att tuta och peka mot cykelbanan, jag sa till dem att jag får cykla på vägen. Då tutade de ännu mer och började skrika en massa. Jag fortsatte att cykla, så prejade de mig. Polisen hade ingen aning om trafikförordningen och var tvungna att googla den. Efter det hittade de på en massa andra anklagelser, fortkörning, vårdslöshet och att jag inte stannade på uppmaning..
5 jag möter dem mer än gärna i rätten då poliser som utövar maktmissbruk ska fan få ett straff.

Med vänlig hälsning, Thomas Beijer,

Om man som polis måste googla en lag som är allmänt känd så kanske man bör tagga ner en liten stund istället för att gå loss och riskera göra bort sig mer. Låter inte som de hade en jättebra dag på jobbet.

Fast har polisen verkligen gjort rätt? Kör de o tutar, tutar som i sirenen, eller med tutan? Sen veva ner rutan o köra o gala bredvid?
De får väl för fan slå stopp som man ska göra? På med sirener o blå/rött. Sköt de ordentligt.

Tillbaka
Topp