Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vdbforever sa:Anledningen till att jag inte ville stanna var att den enda anledningen till att polisen ville att jag skulle stanna var för att de trodde att jag enligt lag var tvungen att cykla på cykelbanan.
Vdbforever sa:Det här är sjukt sjukt roligt. Jag gillar mest kommentarerna kring att jag som cyklist MÅSTE cykla på cykelbanan vilket jag inte måste.
Anledningen till att jag inte ville stanna var att den enda anledningen till att polisen ville att jag skulle stanna var för att de trodde att jag enligt lag var tvungen att cykla på cykelbanan.
Att sedan polisen i 30 minuter ställer sin bil mitt i vägbanan på tomgång och skapar ett mindre trafikkaos gör ju incidenten bara mer bisarr.
Om en nu har cyklat på den beskrivna vägen så vet en oxå att hela vägbanan och ett dike måste forceras för att ta sig till cykelbanan där polisen ville att jag skulle upp på den.
Sen är det hela följetången kring att de efter att de ERKÄNT att de hade fel gällande att jag ”måste” cykla på cykel bana hittar på att jag vinglar, vilket de oxå backar på, att jag kört för fort ( här blir jag lite undrade, har polisen rätt att köra ikapp och om mig på en 40 väg om jag nu även där kör för fort utan att ha blåljus på?) Poängen här som många som ska bemästra mig är att poliserna erkänner att de har fel när de tidigare ville att jag skulle cykla på cykelbanan. De säger alltså att jag har rätt att cykla på vägen!!
Ditt sätt att resonera påminner om min 3-åriga kusins.Vdbforever sa:Anledningen till att jag inte ville stanna var att den enda anledningen till att polisen ville att jag skulle stanna var för att de trodde att jag enligt lag var tvungen att cykla på cykelbanan.
Nja, står ganska tydligt i trafikförordningen att man skall stanna om polisman uppmanar eller signalerar personen att stanna även i de fall som den enskilde anser att inget brott begåtts. Så tvivlar på att detta ses som en tolkningsfråga.bellasoda sa:så är allt en tolkningsfråga.
+1Raggamuffin sa:Vdbforever sa:Anledningen till att jag inte ville stanna var att den enda anledningen till att polisen ville att jag skulle stanna var för att de trodde att jag enligt lag var tvungen att cykla på cykelbanan.
Men om en polis vill att man ska stanna så stannar man - oavsett anledning. Man tar inte diskussionen i farten, det är ett recept på att misslyckas.
Resten lämnat åt sidan.
Det brott som kommer att drivas till domstol är underlåtenhet att stanna på polismans uppmaning (eller hur det nu benämns), och där är ju bevisläget solklart. Vi har ju t.o.m. ett erkännande.bellasoda sa:Vdbforever sa:Det här är sjukt sjukt roligt. Jag gillar mest kommentarerna kring att jag som cyklist MÅSTE cykla på cykelbanan vilket jag inte måste.
Anledningen till att jag inte ville stanna var att den enda anledningen till att polisen ville att jag skulle stanna var för att de trodde att jag enligt lag var tvungen att cykla på cykelbanan.
Att sedan polisen i 30 minuter ställer sin bil mitt i vägbanan på tomgång och skapar ett mindre trafikkaos gör ju incidenten bara mer bisarr.
Om en nu har cyklat på den beskrivna vägen så vet en oxå att hela vägbanan och ett dike måste forceras för att ta sig till cykelbanan där polisen ville att jag skulle upp på den.
Sen är det hela följetången kring att de efter att de ERKÄNT att de hade fel gällande att jag ”måste” cykla på cykel bana hittar på att jag vinglar, vilket de oxå backar på, att jag kört för fort ( här blir jag lite undrade, har polisen rätt att köra ikapp och om mig på en 40 väg om jag nu även där kör för fort utan att ha blåljus på?) Poängen här som många som ska bemästra mig är att poliserna erkänner att de har fel när de tidigare ville att jag skulle cykla på cykelbanan. De säger alltså att jag har rätt att cykla på vägen!!
Stå på dig!
Du tror att du har rätt och de har fel. Jag själv, och c:a 50% (?) av happy verkar vara på din sida. Jag hoppas faktiskt att det blir ett domstolsärende av det hela för att en gång för alla göra klart vem som till slut har rätt. Innan dess så är allt en tolkningsfråga.
JesperA sa:Nja, står ganska tydligt i trafikförordningen att man skall stanna om polisman uppmanar eller signalerar personen att stanna även i de fall som den enskilde anser att inget brott begåtts. Så tvivlar på att detta ses som en tolkningsfråga.bellasoda sa:så är allt en tolkningsfråga.
Vi behövde ju inte vara där, cyklisten har ju själv flera gånger sagt att han visste om att polisen signalerat till denne till denne så om cyklisten var fullt medveten om det men ändå, enligt egen utsago vägrat stanna såbellasoda sa:JesperA sa:Nja, står ganska tydligt i trafikförordningen att man skall stanna om polisman uppmanar eller signalerar personen att stanna även i de fall som den enskilde anser att inget brott begåtts. Så tvivlar på att detta ses som en tolkningsfråga.bellasoda sa:så är allt en tolkningsfråga.
Jag tänkte väl mer att för alla oss som inte var där så är det väl mer gissningslek hur högt polisen ropade och vilket ordval de använde.
Jag tvivlar på att cyklisten kommer bli dömd för något i domstol då det verkar som att polisen saknar kött på benen, men det är min gissning.
JesperA sa:Vi behövde ju inte vara där, cyklisten har ju själv flera gånger sagt att han visste om att polisen signalerat till denne till denne så om cyklisten var fullt medveten om det men ändå, enligt egen utsago vägrat stanna såbellasoda sa:JesperA sa:Nja, står ganska tydligt i trafikförordningen att man skall stanna om polisman uppmanar eller signalerar personen att stanna även i de fall som den enskilde anser att inget brott begåtts. Så tvivlar på att detta ses som en tolkningsfråga.bellasoda sa:så är allt en tolkningsfråga.
Jag tänkte väl mer att för alla oss som inte var där så är det väl mer gissningslek hur högt polisen ropade och vilket ordval de använde.
Jag tvivlar på att cyklisten kommer bli dömd för något i domstol då det verkar som att polisen saknar kött på benen, men det är min gissning.
+1 på det solklara kring att TS ej stannat på polisens uppmaning.ooms sa:Det brott som kommer att drivas till domstol är underlåtenhet att stanna på polismans uppmaning (eller hur det nu benämns), och där är ju bevisläget solklart. Vi har ju t.o.m. ett erkännande.bellasoda sa:Vdbforever sa:Det här är sjukt sjukt roligt. Jag gillar mest kommentarerna kring att jag som cyklist MÅSTE cykla på cykelbanan vilket jag inte måste.
Stå på dig!
Du tror att du har rätt och de har fel. Jag själv, och c:a 50% (?) av happy verkar vara på din sida. Jag hoppas faktiskt att det blir ett domstolsärende av det hela för att en gång för alla göra klart vem som till slut har rätt. Innan dess så är allt en tolkningsfråga.
Att poliser inte alltid har koll på alla lagar i detalj är allmänt känt (inte ens jurister har det, de måste ofta lusläsa lagboken), därför stannar man alltid på polismans uppmaning. Att inte göra det är hål i huvudet, och det är det de flesta här reagerar mot.Vdbforever sa:Det är fortfarande så att många av er missar poängen här. Det spekuleras, men de enda som vet hur det gick till är ju jag och Kling &Klang. De bevisar genom sina kommentarer att den enda anledningen till att de vill stanna mig är för att de tror att jag begår en förseelse som jag inte begår. Hur bevisar de det undrar ni? Jo genom att säga att ”Men du vet ju inte om vi tror att du är en förrymd brottsling” De kan inte lagen i fråga och när de upptäcker det(vilket de bekräftar) så vänder de sig till maktmissbruk.
Vad jag vill komma fram till är, ja jag gjorde fel och jag har erkänt de brotten, MEN de största problemet är att polisen i det hör fallet inte har koll på lagen. Vilket jag kan tycka att en trafikpolis kan ha.
Vdbforever sa:Det är fortfarande så att många av er missar poängen här. Det spekuleras, men de enda som vet hur det gick till är ju jag och Kling &Klang. De bevisar genom sina kommentarer att den enda anledningen till att de vill stanna mig är för att de tror att jag begår en förseelse som jag inte begår. Hur bevisar de det undrar ni? Jo genom att säga att ”Men du vet ju inte om vi tror att du är en förrymd brottsling” De kan inte lagen i fråga och när de upptäcker det(vilket de bekräftar) så vänder de sig till maktmissbruk.
Vad jag vill komma fram till är, ja jag gjorde fel och jag har erkänt de brotten, MEN de största problemet är att polisen i det hör fallet inte har koll på lagen. Vilket jag kan tycka att en trafikpolis kan ha.
Det hade ju resulterat i en skitkass fredagstråd!cyprox sa:Verkar enklare att bara stanna på polisens uppmaning och ta diskussionen lite mer sansat än att skita i vad polisen säger och cykla vidare. Polisen kanske blir lite misstänksam om det är något annat som gör att cyklisten inte vill stanna, typ stulen cykel
Sen känns det som att polisen överreagerat efter att man blivit överbevisad och bara jävlas med TS och hittar på fel, vilket antagligen hade kunnat undvikas om man stannat från första början
Åldersmässigt eller mognadsmässigt?Carl A sa:fast ett krav för att få cykla på väg när cykelbana finns är ju att cyklisten är 15 år. - Är det verkligen uppfyllt här...
ooms sa:Åldersmässigt eller mognadsmässigt?Carl A sa:fast ett krav för att få cykla på väg när cykelbana finns är ju att cyklisten är 15 år. - Är det verkligen uppfyllt här...
Oj oj, nu får vi alltså in på personangrepp. Trevligt trevligt.ooms sa:Åldersmässigt eller mognadsmässigt?Carl A sa:fast ett krav för att få cykla på väg när cykelbana finns är ju att cyklisten är 15 år. - Är det verkligen uppfyllt här...
Jag har absolut inget emot polisen. Jag har däremot väldigt mycket emot de två poliserna i fråga som faktiskt bara vill visa att de har makt att göra vad de vill.Skogling sa:Det känns som om TS inte är så förtjust i polisen... Eller Kling och Klang som det uttrycks.
Om polisen skulle vilja stoppa mig så skulle jag stanna. Punkt.
Lejon sa:Det enda jag minns av mina korta juridikkurser är citatet "juridik handlar inte om att ha rätt, utan att visa att man har rätt"....
https://www.google.com/maps/@55.660...4!1s3yBxoQp6XV9mH35duRfqew!2e0!7i13312!8i6656DarthVidar sa:Är det bra jag som är sugen på att veta hur denna o-psyklingsbara döds-cykelbanan ser ut?
Vdbforever sa:Jag har absolut inget emot polisen. Jag har däremot väldigt mycket emot de två poliserna i fråga som faktiskt bara vill visa att de har makt att göra vad de vill.Skogling sa:Det känns som om TS inte är så förtjust i polisen... Eller Kling och Klang som det uttrycks.
Om polisen skulle vilja stoppa mig så skulle jag stanna. Punkt.
Snuten sa:Förresten, TS?
Det betyder väl trådstartaren? Det är ju jag!
Snuten sa:Förresten, TS?
Skogling sa:Snuten sa:Förresten, TS?
Sorry. Ändrat. Är du snut btw?