Poll: Benskydd

Mathias

Aktiv medlem
Eftersom jag verkligen börjat hata mina benskydd tänkte jag mig en konsumentundersökning vars utkomst ska resultera i ett par nya knäskydd till mig. Kanske kan det vara till nytta för andra också som funderar på att köpa eller byta skydd...

Skippa pris/inköpsställe om ni inte orkar/minns.

Märke:
661 Race Light

Bra:
Snygga, ganska billiga, lätta. Skyddar från smällar trots allt.

Dåligt:
Glider ner längs benet, strappen bakom knät lossnar hela tiden, skaver som satan när man svettas eller om det regnar litet. Låter som när man har sex i en gammal säng. Fullständigt omöjliga att få att sitta kvar om man har tights.

Pris & Affär:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2734

Märke:
661 Race (ej light)

Bra:
Snygga, sköna, ganska billiga, lätta. Skyddar från de smällar jag utsatt dom för hittills...

Dåligt:
Skyddar inte mot knott på vaderna (ÅMM 2005).

Pris & Affär:
kommer inte ihåg pris men det var billigare än CRC. http://www.haggs.nu/

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> bla bla bla...

Märke:
661 Race (sannolikt årsmodell 04)

Bra:
Skyddar från smällar.

Glider inte ner längs benet, strappen bakom knät lossnar inte hela tiden, skaver inte som satan när man svettas eller om det regnar litet. Låter inte som när man har sex i en gammal säng. Okänt om de är fullständigt omöjliga att få att sitta kvar om man har tights.

Dåligt:
Varma på sommaren. M/nyare av dem ska enligt rykte ha sämre kvalitet.

Pris & Affär:
http://www.chainreactioncycles.com/

Märke:
Fox Launch

Bra:
Snygga, skyddar ett stort område. Sitter stadigt och skönt. Blir inte överjävligt varma.

Dåligt:
Skaver på knäskålen när man svettas. Fick köra med lindade knän ett tag, men nu verkar skavandet ha minskat lite...

Pris & Affär:
Ca 800kr? Haga Cykel, Linköping.

Mathias skrev:
[..]
> Märke:
Brand X som finns på CRC
>
> Bra:
Billiga. 250kr eller nått. Skyddar ok. Värmer bra.
>
> Dåligt:
För kort rem ovanför knät, räcker inte runt ordentligt. Måttligt snygga. ca 5cm för korta, trots att jag kör L. Sådär bekväma. För varma.

Nu har jag rätt rejäla lår iofs, brukar köra med översta remen oåtdragen.

Märke:
Fox Launch

Bra:
Sitter bra, sköna, lätta att ta av och på. De passar bra i varandra
så de tar liten plats utanpå ryggsäcken.

Dåligt:
Skaver på och vid sidan av knäskålen ifall man cyklar mycket med dem.
Stormtrooperloooken ser en aning malplacerad ut i skogen, inte jätte-
bra reklam för mtb när man möter hikers.

Märke: Fox Launch stl S/M

Bra:
Går snabbt och lätt att ta av och sätta på, sitter bra och flyttar sig inte. Känns som de skyddar väldigt bra. Smidigare och inte alls så klumpiga som de ser ut. Supersköna med långa tights under för då skaver de inte alls.

Dåligt:
Någon enstaka gång har de knäppt upp sig av misstag medan jag cyklat men jag vet inte riktigt hur jag lyckats få dem att göra det. Skaver en del, mest på knäskålarna.

/Karin

Fox Launch

Bra: Sitter som handsken, lätta att ta av, lätt att röra sig i, blir inte jättevarma. Skyddar mot det mesta... Snygga, m,an kan ha dem utanpå och när man har shorts.

Dåligt: Priset? Skaver liite men har blivit mkt bättre i och med att de formar sig efter benet. Det känner man inte när man kör bara efteråt =)

Märke:
Fox Launch

Bra:
Passformen är OK(kör med storlek s/m, jag är 170cm lång). Glider inte ner. Bra ventilation. Verkar kunna tåla en hel del stryk.

Dåligt:
Skaver litegrann vid knät, värst när den var ny. Finns bara i 2 storlekar(s/m och l/xl).

Pris & Affär:
http://cykloteket.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&ProdID=618

Köptes Juli 05 för ca 850 på cykloteket om jag minns rätt. Räkna med "Du ser ut som Darth Vader" kommentarer.

/Wetch

Märke/ Modell
Roach Rally DH
"Numera heter de RaceFace och fungerar lika bra."
Bra:
Sitter riktigt bra, skyddar mot allt de skall skydda mot inklusive mygg, knott och den överjälvliga svädan som bara verkar finnas i Åre.
Dåligt:
Kan bli lite varma och de kräver att man har gott om tid när man skall sätta dit dem...

Kommentar: Har haft dem i 2 år och är super nöjd, åker bara på skutan, skulle nog ta FR modellen om jag inte bara hade för avsikt att åka liftburen cykling jämnt, de som har dem verkar nöjda med dem oxå. Har provat en hel del andra märken och haft problem med att de inte sitter där de skall, de glider ner eller ännu värre runt benen. Men alla är olika så det gäller att testa vilka man passar i.

De finns att köpa på CRC bland annat...

Ni som kör RaceFace skydden, har ni kört några långturer med dem? De flesta skydd sitter ju i alla fall kvar om man bara står upp och kör nerför. Det är ju värre när man sitter ner och trampar långt.

RaceFace-skydden är stooora och långa så de kommer inte så långt ner. Täcker väldigt mycket runt benet och ser väldigt stora och odiskreta ut jämfört med de flesta andra skydd. Men väldigt funkis verkar det som.

661 Race
3535.jpg

Bra:
Glider inte nämnvärt. Sitter bra.
Skyddar hela framsidan ända ner till skon. Hela benskydden kan vila mot skon och kan omöjligen glida nedåt.
Skyddet känns tryggt.
Det går fint att cykla i skogen med dessa skydd vilket bevisar att de är bekväma.

Dåligt:
Ovanför knäskålen är skyddet för snävt, vaderingen borde ha gjorts efter en cyklist benmuskler just på det stället. Skyddet bildar en färdigveckad form, men när man står upp bildas en skål av skyddet istället för att bli plan och följa benets linje.
Även översta bandet med kardborr-fäste är för kort som ska gå runt. Jag fäster den så löst som möjligt, det funkar.
Vid knävecket finns en strumpa man måste trä benet igenom för att få skyddet på plats, vilket försvårar på och avtagning av skydden, möjligen sitter skyddet bättre av strumpan.

Jag kan väll inte säga att jag har åkt så där jättelångt, inga episka 10 mila turer. Men jag har inte upplevt några nerglidnings tendenser på det trampandet man gör på skutan, det är en del trampa om man skall ta sig över svartbergsleden t.e.x. Men som sagt var, det är högst individuelt hur saker passar på olika personer därför bör man testa om man är osäker och inte vågar chansa med att skicka efter, att gå runt brukar funka för att se om de sitter där de skall, det är oftast då de glider ner. När man har rakt ben alltså...

Märke:
Eget skinn o ben.

Bra:
Gratis, lätt, svalt, smidigt och det åker inte ner.

Dåligt:
Gjör ont så in i helvete när man slår i smalbenet i pedalen eller dyl :P

Pris & Affär:
-

Övrigt:
När ska man ha benskydd förutom vid DH/Freeride, nån som använder det vid xc/teknisk xc?

:)

Jag kör med det i skogen tidvis, oftas tiden efter att jag bankat något hårt i knät eller benet. Många kör med det jämt tycker jag.

Igår rappade t.ex. min kedja på mellanklingan så jag körde knät med full kraft in i styret. Jag vill inte ens tänka på vad som hänt utan knäskydd...

Däremot har jag två fula skavsår ovanpå varje knä och det suger rätt bra det med.

noob skrev:
> Övrigt:
> När ska man ha benskydd förutom vid DH/Freeride,
> nån som använder det vid xc/teknisk xc?

Ja just det, jag har ju ett par knäskydd till som jag använder till xc/teknisk xc...

Märke:
661 Veggies

Bra:
Billiga, lätta, skyddar för lagom hårda xc-smällar (förhoppningsvis)

Dåligt:
Inte så sköna, sitter lite hårt och skaver, dock inte när man kör långbent

Pris & Affär:
kommer inte ihåg pris men det var billigare än CRC. http://www.haggs.nu

Övrigt:
Används när det är blött och halt ute ibland (när jag kommer ihåg). Köptes efter att jag var nära att ramla sönder knäet ordentligt en gång.

Senast redigerad av en moderator:
Märke/Modell:
RaceFace Rally FR

Bra:
Heltäckande, glider inte runt, skyddar mycket bra

Mindre bra:
Ganska dyra, varma, något kort spännband över vaden

Pris/Affär:
Gav ca 700:- har jag för mig från CRC

Övrigt:
Det som är bra och mindre bra är ganska naturliga resultat.
De är mer DH än AM.

Märke: 661 4x4 (05)

Bra: lätta, tysta, smidiga, sitter fast ordentligt, relativt billiga, ingen spaceball look.

Dåligt: Saknar plast på knäet, nylontyget lär slitas fort när man trillar. (men det ger i gengäld mera smidighet)

Kommentar: fungerar grymt till enhjuling/am i och med smidigheten, till tung dh/freeride skulle jag valt ett lite kraftigare benskydd.

Märke: Roller Blades

Bra: Märker inte att jag dem på mig = sköna.
Värmer bara knäet.

Dåligt: Skyddar inte underbenet men det är man väl mest i behov av om man kör med flatties!

Torben

Mathias skrev:
> Ni som kör RaceFace skydden, har ni kört några
> långturer med dem? De flesta skydd sitter ju i
> alla fall kvar om man bara står upp och kör
> nerför. Det är ju värre när man sitter ner och
> trampar långt.

No probs. Jag har kört ganska många timmar svetto med mina och det funkar finemang. De sitter tom kvar när man vurpar ;-)

Har inga benskydd men om jag skulle införskaffa ett par för den rätta "Storm Trooper-looken" så hade det nog blivit ett par sådana här.
THE Storm Knee & Shin Guard
10705.jpg

(=

Vilka benskydd är minst och smidigast tro? Jag vill ha nått lite mindre än de 661 Race som jag kör med nu, nått som får plats under vanliga byxor tex. Har en tendens att rulla av pedalerna bakåt ibland när jag står för mkt på tå och inte orkar hålla emot vid landningarna. Vart piggarna i pedalen hamnar då vet ju de flesta...
Brukar ha ett par gamla hockeybenskydd som jag klippt ner lite i storlek och tagit bort knäkupan på under jeansen när det ska smygstreetas lite men det vore skönt med nått skydd för lilla kneecap oxå ;-)

Jag kör mina 661 Race i skogen, oxå på långturer. Har aldrig känt skav och inte tänkt på att de är odrägligt varma. Faktum är, när de väl sitter på tänker jag inte på dem vilket jag ser som ett gott komfortbetyg. De har en stoppad läpp längst fram som vilar mot skon vilket gör att de inte kan hasa ner. Det som möjligen är negativt är att de verkar vara något smala om man har vader av det biffiga slaget.

Skulle kunnat önska ett neopren-bakstycke över hälsena och nedre vad, precis där pedalerna gillar att gnaga

Chansköpte på CC, stl L å du vet ju ungefär hur stor jag är.
Oscar

Märke:
661 Race Light

Bra:
Förutom det Mathias redan har sagt:
De täcker ganska mycket runt om, endast 4-5cm glipa därbak vilket är skönt när flattisarna gör sitt bästa för att sätta tänderna i ett saftigt köttben.

Dåligt:
Samma erfarenheter som Mathias. Gliiiiider alltid mer eller mindre. Mindre = när man är lagom svettig och har dem lagom högt upp.
Onödigt långa strappar, förutom den bakom knät.
Slarvigt sydda med lösa trådar överallt.

Ett litet tips för att få dem lite böjligare över knät är att klippa ner den svarta plasten mellan knä- och smalbensskyddet.

Mathias skrev:
> Ni som kör RaceFace skydden, har ni kört några
> långturer med dem? De flesta skydd sitter ju i
> alla fall kvar om man bara står upp och kör
> nerför. Det är ju värre när man sitter ner och
> trampar långt.

Mina RF Rally FR använder jag aldrig i skogen, efter att ha testat köra med dom en enda gång i skogen. De är rena DH benskydd. Sitter riktigt bra, men är alldeles för varma för skogen.

Har även Brand-X skydden för 250kr och de är ok, men glider ner så länge man inte är svettig om benen - då sitter de till slut på plats någorlunda. :-) Men de använder jag också väldigt sällan, det är nog nästan ett år sen jag körde med dom sist.

Kör utan benskydd nästan alltid i skogen. Man kan inte åka runt i ett kassaskåp hela tiden...

/Leo

Märke:
Brand-X

Bra:
Sitter bra, verkar välgjorda

Dåligt:

En remm i knävecket kan skava om man slarvar lite. Har dock kört en 5h-tur med dem utan problem.

Pris & Affär:
Armbåge/underarm = 200kr (CRC)
Knä/smalben = 270kr (CRC)

Märke: 666 Race

Bra: glömmer bort att jag har dom på mig

Dåligt: för mycket discofärger, skulle vilja ha helsvarta. Fick flytta kardborrarna lite så jag kunde dra åt (60 kr hos lokal sömmerska)

Affär: Cykelspec i Götlabörg

Hade innan de där Brand-x, men knävecksremmen skavde så förbannat, så jag körde utan, men då gled de ned!

Märke: Dainese 3X Knee Guard

Bra: Rena raceskydd. Lätta, luftiga, sitter otroligt bra, snygga.

Dåligt: Skulle vara priset då.

Affär: Cykelspec Gbg 700kr

3X-Knee-Guard(2).jpg

Namn: UFO CLOTHING mtb pro long knee/shin guards

Minussidan: Inte allt för luftiga vilket antagligen kommer märkas på sommaren. Om man sätter sig på knän känns de lite trånga vid knät om man har tjocka ben, men det gör man rätt sällan.

Plussidan: Känns otroligt skyddande. Sitter stadigt. Bekväma och följsamma med en rörlig hårdplast led vid knäskålen och tvådelad smalbensskydd. Har inte kännt av något skav någonstans.

Köpt hos min lbs på Torpa Cykel i göteborg på rea för 500 spänn. Jättenöjd.

120-590-full-untitled-14.jpg

Ok, för XC använder jag detta:

Märke:
Knäskål naturell

Bra:
Full rörlighet, ingenting som skaver och solbrännan tar fint. Man håller lätt koll på antal smällar, bara att räkna ärren.

Dåligt:
Blodvite kan uppstå vid hårdare smällar, oftast bara blåmärken och lite ömhet. Ärrbildande.

Pris & Affär:
Priceless, men ändå billiga. Hittas nedanför midjan eller ovanför fotknölarna, vilket som.

/Leo

Märke: Dainese - Kneeguard freestyle

Bra: Sitter skönt, skaver inte, lossnar inte, svala på sommaren.

Dåligt: Priset?

Pris & Affär: 660:- Cykloteket
Knee-Guard-Freestyle_597_1388.jpg ht=725

plumse skrev:
> Märke:
> Brand-X
>
> En remm i knävecket kan skava om man slarvar lite.

Hur gör man för att inte slarva? Mina skaver oftast, har inte kommit på hur man gör för att undvika det.

Leo skrev:
> Ok, för XC använder jag detta:
>
> Märke:
> Knäskål naturell

> Dåligt:
> Blodvite kan uppstå vid hårdare smällar, oftast
> bara blåmärken och lite ömhet. Ärrbildande.
>

Jag lyckades att plocka bort en del kött från knäskålen såpass att man skymtade benet med naturella knän. Efter rengöring på akuten så fattades det mer kött. Det tog tid, lång tid att fylla hålet. Nu är det läkt men det är fortfarande ett mycket missprydsamt ärr med mörk ny hy där. Detta skedde i slutet på juli 2006.....

Mitt tips är - kör med skydd även om det är obekvämt och jag inte använder det så tror jag ändock det är bäst. Det är inte alltid man lever som man lär men det är lång konvalescens. Frågan om det är värt det.

Fast det är klart det kanske är status med ärr??? ;)

Ja, jag har kört med skydd i skogen ibland, men än så länge inte hittat något riktigt bra. Brand-X funkar, men glider ner rätt ofta. Visst kan man ha otur och slå sönder knät rejält utan skydd, men man kan lika gärna flyga över styret och slå ut tänderna. Men jag kör inte med fullfacehjälm för det i skogen. :-/

För lite mer nerförsåka används Race Face Rally Freeride benskydden, ihop med Brand-X suit överkroppsskydd och en 661 Bravo fullfacehjäm. Race Face Freeride benskydden är ok om man slipper trampa mycket. Jag skavde sönder knäna värre än efter någon vurpa jag gjort, med skydden på, i Frankrike sista dagen under Happy Outbreakresan. Det gör lite ont först när skinnet släpper från knäna på morgonen och det blir sörjigt, men efter några timmar har man vant sig vid smärtan och det är bara att köra på tills dagen är slut. Lite jobbigt att blöda ner lakanen när man ska sova bara...

/Leo

Visst har du rätt Leo skall man vara helförsäkrad är det hockeyskydd med lite extra på som gäller. Jag kör ju faktiskt själv bara i Lycra och med hjälm och handskar trots att jag är medveten om riskerna och det har fungerat bra tills i somras... :)

Märke:
Planet-X Shin Guards

Bra:
* Skyddar bra mot spikpedaler som dundrar in i smalbenen när man klantar sig.
* Svinbilliga, perfekt om man bara vill skydda smalbenen men inte knäna.
* Sitter bra. Stör inte när man trampar.

Dåligt:
* Man får inte längre en massa coola ärr på smalbenen.
* De skyddar inte direkt mot nåt annat men det är de nog inte tänkta för heller.

Affär & pris:
Dryg hundring på CRC.

Jag ska revidera mitt tämligen positiva omdöme om m 661 race från i höstas. I Alpland under 6-7 timmars mkt seriös AM-cykling i hetta smög det in lite fint grus i skydden. Resultatet blev skavsår som tog en månad att läka helt.

Märke:
661 Tomcat Kneeguard

Bra:
De bästa knäskydden jag någonsin ägt. Sitter hur bra som helst, skyddar bra, går att trampa med utan att bli vansinnig. De håller även värmen för knäna bra även om man kör shorts och det är 5-10 grader ute.

Just att de sitter uppe även vid krasch är skönt, tidigare testade skydd: Fox Raptor, Fox Northshore, 661 4x4, Nofear knee/shin, Fox standard knee/shin, Ufo knee/shin, Dainese knee/shin har alla brustit på denna punkten, kanske tar den första smällen men om man rullat eller glidit på underlaget så skiter det sig.

Dåligt:
Inte särskilt mycket att klaga på förutom att de har så feta loggor på framsidan, de kan se lite tråkiga ut efter krasch/maskintvätt. Kör man inte SPD så kanske man vill ha smalbensskydd också.

Pris & Affär:
Fick dem genom sponsring men distributören är från Danmark, Tokind A/S, ungefärligt pris: 500:-.

6402-00.jpg ht=320

Tillbaka
Topp