Pop-loc på Reba ej stum!

jockos

Ny medlem
Pop-loc på Reba ej stum!
Hallå!!

Jag har en Rockshox Reba Team 07 med poploc. Har varit en mycket bra gaffel fram till för ett tag sedan, då poplocen (ursäkta språket)började ge efter. Från början var den i stort sett stum när jag aktiverade den "stel". Nu har den börjat ge efter vid belastning och komprimeras. Ett visst pysande uppstår i samband med att den komprimeras. Verkar inte riktigt "friskt"! Nu till frågan: Är det någon som vet vad som kan ha blivit fel? Är det något som måste repareras eller är det någon inställning som jag missat?

Hoppas det finns svar ute i vintriga MTB-sverige!

Med hopp om råd / Jocke

Pop-loc på Reba ej stum!
Tack för snabbt svar! Jag har ställt tillbaks den till hårt motstånd efter att jag testade lite inställningar så jag är osäker på om det är det som är problemet....

Pop-loc på Reba ej stum!
kan det vara så att vajern har töjt sig så att den inte drar riktigt till "noll" så att säga. Men det finns ju en blå ratt på poplocken där man kan justera compressionen kan det vara något med den.

Pop-loc på Reba ej stum!
Hänger ihop med lufttrycket i gaffeln. Med lägre tryck, t.ex. till följd av lite läckage, ändras också hur lätt gaffeln börjar röra sig. Prova att kolla trycket i gaffeln och pumpa i mer om det behövs.

Pop-loc på Reba ej stum!
Jag fick samma symptom efter att den läckt olja under en flygresa. Och sedan har det blivit värre, men det kanske läckt mer. Lufttrycket påverkar inte min lock-out nämnvärt. Bäst att lämna in den innan garantin går ut. I morgon...

Pop-loc på Reba ej stum!
nu är mitt problem faktiskt löst.. Jag öppnade upp och tog bort motioncontrolenheten. tömde ut olja och hällde i "rätt" mängd. hade en känsla att det var det som spökade.. tror att det var lite för lite så att den inte riktigt räckte upp till ventilen som sluter tätt när man låser gaffeln. bara en teori. men vad vet jag.. nu funkar det iallafall... gött

Pop-loc på Reba ej stum!
ingen aning.. För mej var det nog lite av ett nybörjarmiss.. kan nog slarvat lite när man mätte upp vätskorna..
men men, nu e det lungan.. så i morgon blir det en dundertur!

Tjohej!

Tillbaka
Topp