Poploc eller ej?

Fischer

Ny medlem
Poploc eller ej?
Ska ha en Pike 426 U-Turn på mitt nya åk. Cykeln kommer att byggas som en AM cykel.

Frågan är nu om jag ska ha Poploc http://www.sram.com/en/rockshox/controls/poploc/poploc.php (lock-out-kontroll på styret)?

http://www.mountainbike-magazin.de/rockshox_piketeamu-turn.79664.htm skriver:

"Der optionale Poploc-Schalter ist ein Muss." (Poploc är ett måste)

Men jag har även läst andra som tycker att det mest är ivägen att ha en extra kontroll och en extra kabel till gaffeln.

Vad har ni för erfarenhet av olika "remote lock out"?

Jag kan ju tillägga att jag får i stort sett samma pris oavsett om jag väljer med eller utan Poploc.

Poploc eller ej?
Långlopp: För mig funkar det med att låsa direkt från gaffelbenet, om jag bara har lite framförhållning så att jag inte hamnar i en situation där jag måste ha bägge händerna på styret. Det enda är väl om det är en högfartssträcka med kraftig nerförsbacke på grus som plötsligt viker in i skogen. Då kan det vara svårt att släppa styret med handen. Men det brukar lösa sig och jag känner inget jättebehov av att kunna låsa med extra spak på styret.

Poploc eller ej?
Min erfarenhet från en RS SID-05.
Jag hade saknat en remote Pop-lock. Vid stigningar även korta låser jag. Är det stökigt innan kan jag ju inte "släppa" styret och fippla med gaffeln. Väl över krönet vill man ju oftast direkt ha fjädring igen. Då du släpper handtaget för att reglera pop-locken har du ändå handen på styret ifall det kommer ett slag. Du tappar inte kontrollen. Har du handen nere vid gaffeln blir det mycket svårare. Klart alla har kanske inte lika brottom som jag men för att hålla rytmen i körningen remote Pop-lock JA.
Det här med manövreringen av pop-locken blir såsmåningom en reflex och sköter "sig självt" precis som växlingen.
Johan S:
"Det enda är väl om det är en högfartssträcka med kraftig nerförsbacke på grus som plötsligt viker in i skogen. " På en högfartssträcka utför bör du väl ändå ha fjädring? Det är både säkrare och du kan stå på mera utan att skaka sönder armarna. (Beror klart på hur fort man vill åka.)

/Johan W

Poploc eller ej?
PopLoc funkar utmärkt. Tar inte så mycket plats på styret.
Dessutom kan du styra lite hur fast du vill ha gaffeln vid lockout med den lilla ratten på PopLocen.

ha det
Jan

Poploc eller ej?
Har du nu bestämt dig för att ha lock out och har valmöjligheten så ska du självklart oxå ha reglaget på styret. Allt annat är bara dumt. Har man prövat båda varianterna ordentligt finns liksom frågan inte kvar efteråt..

Det är ju inte för inte bromsreglage och växelreglage sitter där de sitter nu för tiden..

Senast redigerad av en moderator:
Poploc eller ej?
Jag kan ju tillägga att jag inte valt gaffeln för att den har en lock-out funktion (eller "Motion Control" som RS väljer att kalla den för), utan för att Pike har fått mycket bra kritik för sina dämparegenskaper, Maxel, styvhet, och relativt ok vikt med tanke på vad man får. Motion Control är mer än bonus.

Det intressant med Motion Control är att man ställer in den tillsammans med en "Gate". Gaten är en sorts tröskel som bestämmer vilken kraft som behövs för att gaffeln ska dämpa. Sätter man tröskeln högt fungerar motion control som en lock out (dvs. gaffeln dämpar när motion control är i öppet läge, medan gaffeln är låst i stängt läge). Sätter man däremot en låg tröskel (gate) kommer gaffeln att dämpa även i stängt läge om den utsätts för tillräckligt stor kraft. Många verkar tycka om att köra i enlighet med de senare inställningarna, och i så fall försvinner ju lite av vitsen med en remote lock-out.

42Hz: Man måste tyvärr köpa till lite extra prylar om man vill konvertera från poploc till utan.

För de som inte vet är 426 U-turn är föresten en stålfjädrad gaffel som är höj- och sänkbar (U-Turn).

Här är en recension där de är lyriska över gaffeln (454), men tycker att poplocen sitter lite utsatt på styret: http://www.enduroforkseals.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/06_pike_review1b.pdf

Poploc eller ej?
Fischer skrev:
-------------------------------------------------------
>. Många verkar
> tycka om att köra i enlighet med de senare
> inställningarna, och i så fall försvinner ju lite
> av vitsen med en remote lock-out.
>

Kan inte riktig hålla med om det.
I långa partier med knagglig grusväg är det väldigt skönt att få dom där 5-10 mms ganska fast dämpning istället för en helt stum gaffel.
Vill man ha det heltfast så är det bara att ändra inställningar. Vilket du kan göra on the fly med poploc på styret utan att behöva fibbla nere på gaffelkronan.

ha det
Jan

Poploc eller ej?
Fischer skrev:
> 42Hz: Man måste tyvärr köpa till lite extra prylar
> om man vill konvertera från poploc till utan.

My bad! Lite synd, men det håller väl priset nere lite.

Någon som vill ha min spräckta U-Turn knapp? :)

> Här är en recension där de är lyriska över gaffeln
> (454), men tycker att poplocen sitter lite utsatt
> på styret: http://www.enduroforkseals.com

Skoj läsning!

Lite ot men har någon här bytt olja själv i sin Pike?

Poploc eller ej?
Motion Control har inget med lockouten att göra. Det är dämpningen RS kallar för Motion Control. Du kan t.ex. köpa en SID utan LO men med MC..

Vitsen med floodgaten är att man kan ställa den så att gaffeln rör sig väldigt lite när man står upp, i backar i eller spurter, men fortfarande öppnar hyffsat i terrängen. Med poploc kan du öppna den helt och låta gaffeln vara så aktiv den bara kan vara. Då väljer man gärna att ställa floodgaten aningens lite hårdare eftersom man ändå kan öppna den helt. Ytterligare en variant på poplocen är den med ett skruvreglage upp vid poploc-spaken. Men den ställer ändläget på poploc-spaken, dvs hur myckt vajer du drar..

Poploc eller ej?
Kör på en Pike Team Air. Har aldrig känt ett behov av Pop-Loc. Det är ju ingen gaffel för XC-race.
98% av tiden kör jag med MotionControl helt öppen, mjukast o har ändå inget besvärande bromsdyk. Om man vill går det att anpassa gaffeln på en massa olika sätt, särskilt med luftversionen.
Har inte bytt olja än men har laddat hem instruktion från RS hemsida och det verkar väldigt enkelt!
Hittils är jag mycket nöjd med gaffeln.

Den optimala lock-outen för XC-bruk har jag på min C-dale med Lefty ELO gaffel. Bara att trycka på en liten knapp inom bekvämt räckhåll för tummen.

Poploc eller ej?
Jag använder låsningen ganska ofta när jag rullar på väg och uppför på grusväg, jag funderar därför på att extrautrusta min Team Air med Poploc.

Poploc eller ej?

Bilagor

• poploc.jpg
    poploc.jpg
    68.7 KB · Besök: 20
Poploc eller ej?
freddan: "Motion Control har inget med lockouten att göra. Det är dämpningen RS kallar för Motion Control. Du kan t.ex. köpa en SID utan LO men med MC.."

Nej, men med en hög tröskel på floodgaten och motion control i låst läge blir ju resultatet det samma som en lock out.

----

Den inställning jag försökte beskriva oven (Jmf. Spezialized Brain), som väldigt många verkar köra med är: låg tröskel på floodgaten och motion control i låst läge. Gaffeln ska då vara stel så länge man inte utsätter den för en tillräckligt stor kraft (som ställs med floodgaten). Hittar man rätt inställningar där ska man i princip inte behöva pilla på reglagen alls (jag har inte testat detta själv utan bara läst om det).

Poploc eller ej?
Bara för att visa hur den kan sitta om man nu inte vill ha den pekandes åt helvete.. eller himlen i fallet ovan.. Inte kan jag säga att den stör mig så himla mycket..

poploc_resize.JPG

Poploc eller ej?
Jag får inte riktigt till det på din bild freddan, men du kör med dual control reglage va? Det blir kanske svårare att hitta en lika bra placering om man har vanliga triggers?

Poploc eller ej?
Fischer skrev:
> Jag får inte riktigt till det på din bild freddan,
> men du kör med dual control reglage va? Det blir
> kanske svårare att hitta en lika bra placering om
> man har vanliga triggers?

Ja jag kör med DC-reglage men det går precis lika bra med trigger-reglage. Oavsett om det är shimano eller sram. Sätt den bara på insidan av reglagen så..

01.jpg

05.jpg

Poploc eller ej?
Jag kör med SRAM-triggers och poploc - inga problem. På Shimano XT-reglagen fick jag däremot skruva bort indikatordisplayen för att få in poplocen nära tummen (en display som jag *aldrig nånsin* kollade på dessutom).

Poploc eller ej?
Det där ser ju inte ut att vara i vägen alls. Det får bli med poploc.

OT: "en display som jag *aldrig nånsin* kollade på dessutom".
Finns det någon som någonsin tittar på sina displayer? Känns som en lösning som var bra i teorien men totalt värdelös i verkligheten.

Tillbaka
Topp