Positivt om Polar

Mike å

Aktiv medlem
Positivt om Polar
Åkte in till Polar i Bromma idag för att fixa ett nytt batteri och armband samt att dom skulle kolla vad som hänt med höjd och tempmätaren efter som den hela tiden visade 60º och över 7000m.

Efter som klockan är över två år gammal och felet med höjd/temp kom efter att jag själv försökt byta batteri men inte lyckats hitta någon som sålde det batteriet (var på 5 uraffärer) var jag inställd på att det skulle bli dyrt.
Trots att dom bytte hela elektroniken behövde jag bara betala för batteri och armband så 245kr fattigare gick jag därifrån med ett stort lende.

Har tidigare haft kontakt med deras suportavdelning under garantitiden (USB problem och en lös knapp) och var redan då imponerad över servicevänliga dom är men det här hade jag aldrig väntat mig.

Positivt om Polar
Kul att höra! Speciellt som jag inhandlade en S720i för några veckor sedan. :o)

Den verkar funka fint, men jag har inte hunnit sätta mig in i den ordentligt än. Har två frågor:

1) Försöker koppa upp den mot IR-port på min laptop, men lyckas inte. Måste man köpa polars egna IR-mottagare för att få den att funka, eller är det bara "skit bakom spakarna"? Någon som har tips när det gäller att koppla upp klockan mot en laptop (någon som tex har erfarenhet av en Dell Latitude?)

2) Är det lätt att kalibrera höjdmätaren? Har dålig koll på om den stämmer eller ej.

/Ekis

Positivt om Polar
ekis Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att höra! Speciellt som jag inhandlade en
> S720i för några veckor sedan. :o)

Grattis! Själv har jag snikvarianten 710 sedan snart ett år och är helnöjd än!

> 1) Försöker koppa upp den mot IR-port på min
> laptop, men lyckas inte.

Finns gamla trådar om detta, men lite snabbt:

Tanka ned senaste uppdateringen från Polar.

Ställ in programmet på att använda IrDa som device istället för Com1 som den har som standard. Under någon meny ungefär mitt i programmet, minns inte vad den heter men det står i ett gammalt inlägg jag skrev.

> Måste man köpa polars
> egna IR-mottagare för att få den att funka, eller
> är det bara "skit bakom spakarna"? Någon som har
> tips när det gäller att koppla upp klockan mot en
> laptop (någon som tex har erfarenhet av en Dell
> Latitude?)

Jag har fått igång min klocka med ett Belkin IR-interface på USB, inbyggt IR i IBM, Dell och HP bärbara.

> 2) Är det lätt att kalibrera höjdmätaren? Har
> dålig koll på om den stämmer eller ej.

Japp!

Ta reda på någon punkt nära dig som är höjdangiven, åk dit och klicka in dig på klockan:
Options -> Function Set -> Altitude On -> OK -> Wait... -> Knappa in punktens höjd.

Starta pulstagningen och skynda dig hem. Stanna på trottaren utanför din port och kolla vad höjdmätaren visar. Det är din kalibreringshöjd när du startar en tur.

Eftersom höjdmätaren bygger på lufttrycket ändras höjden i klockan med vädret så den bör kalibreras inför var tur - om du vill ha så exakt höjd som möjligt.

När du knappat in din standardhöjd enligt ovanstående finns en genväg, efter att du tryckt på röda startknappen och klockan letar efter pulsbandet, scrolla runt bland funktionerna tills du får höjden i "stora displayen". Håll sedan lysknappen intryckt, när höjden slutat blinka efter någon sekund har du kalibrerat höjden. Gör samma sak med trippmätaren i "lilla displayen" och den nollställs. Tryck igen på röda startknappen, loggningen börjar och du kan trampa iväg.

Positivt om Polar
Tack för ett utförligt svar!!!

Jag har inte gjort några inställningar i programvaran, så det måste vara problemet! Skall bli intressan att se om man behöver aktivera IR-porten på datorn eller ej. Jag har letat som satan, bla i devicemanager för att hitta något (vet att jag har polare som kan aktivera/avaktivera den vägen). Förhoppningsvis räcker det med att ändra från Com1 till IrDa.

Tack för tipsen om kalibreringen!Skall kolla upp en lämplig kalibreringspunkt!

/Ekis

Positivt om Polar
Ekis: Du måste troligtvis aktivera IR-porten på pcn, för den är avtsängd som default. Har du använt den tidigare i något sammanhang? Du aktiverar den i BIOS. För att komma in i BIOS trycker du på ESC eller nån F-tangent när datorn startar upp. Det brukar stå en text på skärmen när datorn startar upp "Press xx to enter setup" eller något liknande. Tryck på den tangenten när denna texten står i skärmen så kommer du in i BIOS. Väl därinne så letar du upp IR aktiveringen. Sedan väljer du "save and exit". Klart!
/Anders

Positivt om Polar
Kan bara instämma i dom positiva tongångarna om Polars service.

Fick i förmiddags en helt ny hastighetssensor i brevlådan efter att jag skickade in min som inte fick kontakt med klockan längre. Den lilla röda knappen på klockan har gått sönder oxå, så jag undrade om dom kunde skicka med en ny - dom skickade två!

Fakturan slutade på 0.00 :-

erbe = nöjd kund

Positivt om Polar
För att forsätta på den inslagna vägen ...

Armbandet på min 710 började separera (gråa och röda delade sig).
Utan att varken behöva styrka inköpet med kvitto eller ange inköpsdatum (nämde tillockmed att den var över ett år) kom det ett nytt med posten dagen efter !

Kostnad 0.00:-

Så ser man till att behålla sina kunder.

/ Lars

Positivt om Polar
Linkan: Har inte använt IR på den förut. Tack för tips om bios, har inte haft en tanke på det! :o) Skall bli intressant att se om jag får sakerna att rocka i kväll!

Erbe & Lefty: Låter hur bra som hellst. Ok, för att man betalar en halv förmögenhet för klockorna, men får man den servicen så lär man ju förbli trogen kund....

/Ekis

Positivt om Polar
Tjoho! En aktivering av IR-port från Bios och allt fungerade klockrent! :o) Nu blir det bara till att lära känna programvaran, det verkar vara hur många funktioner som hellst...

Nästa steg: en kalibrering av höjdmätaren... Såg bla i programmet att ett pass som jag körde var mestadels under havsytan. :o)

Ber om ursäkt för att jag drev ifrån ämnet lite i denna sträng förresten. Ser fram emot Polars höga servicenivå vid eventuella framtida problem!

Positivt om Polar
Tja, vad kan jag säga. Måste bara instämma i alla positiva saker som sägs!

Jag var hos dem igår för batteribyte. Jag frågade även om byte av boet eftersom jag kraschat en del på min s-710. Armbandet tog de inte extra betalt för, eftersom det börjat gå isår precis som för Lefty. De var trevliga och jobbade snabbt!

Jag passade på att uppgradera till titanboet och gråt/svart armband så nu ser den ut som en S-720.

På väg därifrån så kollade jag om mina filer låg kvar i minnet och då flippade klockan ur helt. Konstiga tecken i displayen osv... Vände direkt och de fick kolla på klockan igen. De konstaterade att minnet verkade trasigt. De behöll klockan.

Idag bekräftade de på telefon att hela kretskortet var paj och att de stoppade en ny klocka i den nyköpta boeten. Nu har jag alltså en helt ny S-720i. Bytet tar de på garantin. Jag hara bara betalat för boet och batteribyte.

CRED till Polar! Jag var jättetveksam till att köpa en så dyr pryl. Men nu känner jag att jag gjorde rätt. En Polar var tionde år är billigare än 5 Sigma vartannat år.

/Zeb

PS: Jag har redan fixat 2 nya kunder till Polar, så de kommer tjänar ju helt klart på sin goda servicenivå!

Positivt om Polar
Känner man igen det här sedan tidigare? En firma som jobbar för att ha nöjda kunder? Klart som sjutton att man handlar där, trots att det rör sig om en hel del pengar. Glad efterservice till låg kostnad ger nöjda kunder som handlar mer, det fattar vem som helst. Eller?

Positivt om Polar
Zeb Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, vad kan jag säga. Måste bara instämma i alla
> positiva saker som sägs!
>
> Jag var hos dem igår för batteribyte. Jag frågade
> även om byte av boet eftersom jag kraschat en del
> på min s-710. Armbandet tog de inte extra betalt
> för, eftersom det börjat gå isår precis som för
> Lefty. De var trevliga och jobbade snabbt!
>
> Jag passade på att uppgradera till titanboet och
> gråt/svart armband så nu ser den ut som en S-720.
>
> På väg därifrån så kollade jag om mina filer låg
> kvar i minnet och då flippade klockan ur helt.
> Konstiga tecken i displayen osv... Vände direkt
> och de fick kolla på klockan igen. De konstaterade
> att minnet verkade trasigt. De behöll klockan.
>
> Idag bekräftade de på telefon att hela kretskortet
> var paj och att de stoppade en ny klocka i den
> nyköpta boeten. Nu har jag alltså en helt ny
> S-720i. Bytet tar de på garantin. Jag hara bara
> betalat för boet och batteribyte.
>
> CRED till Polar! Jag var jättetveksam till att
> köpa en så dyr pryl. Men nu känner jag att jag
> gjorde rätt. En Polar var tionde år är billigare
> än 5 Sigma vartannat år.
>
> /Zeb
>
> PS: Jag har redan fixat 2 nya kunder till Polar,
> så de kommer tjänar ju helt klart på sin goda
> servicenivå!

Vad kostade boetten??

Positivt om Polar
Kan bara instämma i lovorden av Polars service.
Min klocka började krångla när jag tryckte på röda knappen mitt under 08:an.
Hade en del grus på mina handskar,så det hamnade innanför så att knappen var intryckt hela tiden.
Var i Alvik idag och de fixade det på 10 min.Killen frågade om jag va kusk=)
När jag kollade på klockan på T-bananen så såg jag att alla repor va borta..
Han hade bytt hela frontskalet=).Utan att ta ett öre betalt..Reeespect

Positivt om Polar
Dags att återigen ösa lite solsken på Polar, eller åtminstone svenska polars service.

Jag fick en hastighetssensor av min far i julklapp. Döm om min förvåning när jag öppnade paketet och hittde en sensor modell äldre... Well, den kanske funkar till min s625x tänkte jag, man kan ju testa.

Visst funkade den så jag monterar den på cyklen bara för att upptäcka att den inte funkar riktigt som den ska. Den "orkar" bara sända 40 cm och avsåndet som krävs är ca 45cm. OK, dags att fundera: eftersom det är en "modell ä" så har den legat och värmt hylla ett antal år så batteriet har kanske tappat sitt sting. Jag köper ett nytt batteri men bara för upptäcka att det blir ingen skillnad alls.

Dags för plan B, reklamation. Kirrar kvitto från farsgubben och tänker styra min kosa mot butiken. Kommer på att det är nog fiffigare att åka till Polar i Alvik direkt med den, butiken lär nog inte göra något annat än skicka den dit ialla fall.

Väl hos Polar så kikar en tjomme på den med lite mätapparaur och säger att "jo, signalstyrkan är ju låg på den, men tyvärr kan jag inte kirra det nu. Är det OK om jag skickar den?"

Några dagar senare så ligger ett madrasserat kuvert hemma och väntar på mig. Öppnar kuvertet och finner en hastighetssensor modell ny, som naturligtvis funkar klockrent.

Guldstjärna till Polar igen!

/Magnus

Positivt om Polar
Jag köpte en AXN500 genom gruppköpet här och fick problem med den direkt. Som nämnts tidigare så flippade temperaturen och barometern. Jag ringde till polar som inte kände till några problem med den modellen, skickade in klockan och hade en ny efter två dagar. Även jag kan bara lovorda deras support.

Positivt om Polar
Titanboetten kostade typ 300 eller 400? minns inte rikigt, men spring nu inte ivåg och uppgrader, jag vill ju vara "ensam" men min fina look...

/Zeb

Positivt om Polar
Jaha då var det dax att bumpa den här lite.

Har inte använt pulsmätaren specielt mycket sedan jag fick den lagad (översta inlägget) efter som det blev nått strul med överföringen till datorn och jag ändå bara haft den som hastighetsmätare då jag ändå inte tränat på riktigt.
I höstas försökte jag dock flera gånger få igång överföringen till datorn igen utan resultat och suporten misstänkte att USB-interfacet gått sönder så dom tyckte att jag skulle komma förbi och få det testat.

Så i dag tog jag till slut en sväng bort till Salkhallen med klockan och interfacet för att få ordning på grejerna.
Efter att dom provat klart kommer han ut och säger att allt fungerar som det ska och visar en utskrift på den senaste träningen (vägen dit).

Här skulle det i normala fall sluta med att man blir hemskickad och sedan får lösa problemet själv.
Men inte här inte, ett helt nytt Polar IrDA-adapter USB 2.0 plockas fram i stället för den gamla modellen som trots allt haft en del strul.

När jag sedan håller på att instalera den nya adaptern ser jag på paketet att den inte fungera med S710 (som jag har) eller dom andra modellerna utan i och blir lite nervös.
Naturligtvis fungerar allt som det ska och när jag äntligen fått igång allt (updaterade även PPP till 4.03.047) så ser jag att klocka tydligen blivit uppdaterad till S710i utan att jag visste om det:)

Tillbaka
Topp