Posta din Olja

Posta din Olja
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Numera sonens Recon servades för första gången
> på två år men oljan såg ut som ny :)
>
>
> /Johan

Skönt! Då slipper ja göra något på mina cyklar!

Posta din Olja
Muts skrev:
> Skönt! Då slipper ja göra något på mina cyklar!

Nänä du, vi ska ha lite mekarafton med öl och oljebyte här framöver! :-)

Posta din Olja
Ett tag sen någon skrev här, har folk slutat serva sina dämpare?

Min stackars räv verkar lite dålig i magen (jag har precis knackat loss underbenen här):

rimg0049Modified-1.jpg ht=544

De som kom ut var inte precis vackert:

rimg0055.jpg ht=544

Men nu har den fått nya packboxar, skumringar och ytterbensolja, så nu borde den vara gladare!

Posta din Olja
Synd att jag inte dokumenterade när jag tog isär suntour-gaffeln som satt på en blocket-hoj jag köpte för ett par år sedan! Det var olja, vatten, lera, gräs(!) och fan vet allt i den :D

Posta din Olja
marran skrev:
> Ett tag sen någon skrev här, har folk slutat
> serva sina dämpare?

Å nej, inte det. Ytterbensservade en Pike imorse, oljan var lika gul och fin som när det hälldes i :-)

Posta din Olja
Hur mycket hade den Piken gått Micke, och vad kör du för packboxar?

Eftersom det ändå är snö och elände på stigarna så gav jag min Pike en omgång också, Enduro packboxar och servades senast i början på förra sommaren.

Fast sen gick den ingenting under Juli-Augusti, och under hösten och vintern mest kortare turer och ingen dh alls. Med andra ord tycker jag inte den har gått så många timmar och inte särskilt hårt, bara stig och lekcykling, men såhär såg den oljan ut:

rimg0061.jpg ht=544

Vattnig och svart, inte så kul. Jag antar att jag bör byta betydligt oftare, ska nog gå tillbaka till original packboxar också.

Posta din Olja
marran skrev:
> Hur mycket hade den Piken gått Micke, och vad
> kör du för packboxar?

Den sitter på hopp-och-lekhojen som använts pinsamt lite senaste halvåret (men det ska det bli ändring på bara snön försvinner). Öppnade den bara för att den börjat klicka pga att krympplasten flyttat sig på fjädern. Rubbet är original RS.

Posta din Olja
Conan arkivarien skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bara att köra genom Sodastreamern och svepa!
> ;)
>
> Nä,
> Vi sköljde ner det med Galliano och grädde.

Lät smarrigt, jag får testa nästa gång det är aktuellt!

Posta din Olja
min olja på Z1:an brukar vara grådaskig med metallpartiklar.
Men svart trög olja som man ser på bilder här i tråden ser mer ut som bränt med sotpartiklar i som om det kom från en motor. Blir det varmt i dämparna?

Posta din Olja
Det blir varmare, men inte så varmt ;-)

Har faktiskt inte kollat så noga på temperaturskiftningarna, det skulle vara kul att göra ett försök med termografering och se hur cykeln skiftar temperatur efter ett rejält åk. Skivbromsarna är långt över 100 grader iallafall.

I varmare länder kan en stötdämpare "koka" när man kör bil på stötiga vägar. Men jag vill inte tro det inträffar på en MTB ens i ett helt galet hårt DH lopp.

//K

Posta din Olja
En bakdämpare (luft) blir iaf skapligt varm på bara 100 ganska släta höjdmeter, säkert 40 grader på kolven. Tur man nästan alltid kör med handskar så man slipper känna hur varm den är efter att man kört ner för hela skutan :)

Å andra sidan har en bakdämpare ofta rätt ordentlig utväxling och mindre oljevolym än en gaffel, så temperaturskiftningarna borde bli betydligt större

Senast redigerad av en moderator:
Posta din Olja
Marzocchi 66SL från 2006, 2-3 år sen jag bytte och jag hade röd fin olja i då, svart och fin det som kom ut.
IMG_0327.JPG

Efter : Före

Senast ändrad:
Posta din Olja
klippan skrev:
> Ja, spännande läsning. En How-To vore intressant
> om någon ambitiös orkar, men det finns säkert
> videos om man orkar googla...

kolla under läsvärt, finns serviceguide för dämpare og gafflar. Det är ganska mycket som är generellt, men alla tillverkare har någon egen detaljlösning på sakerna.

Glöm inte att posta din OLJA!

//K

Posta din Olja
IMAG0029.jpg

Marzocchi Z1 RC2 2007 efter två säsongers användning. Ett tydligt tecken på att jag använder den alldeles för lite, får skärpa mig, riktigt skön gaffel tycker jag.

IMAG0031.jpg

Gaffeln nytvättad, nyoljad och glad, redo för en säsong till.

Posta din Olja
Jag ska serva min gamla gris (Rockshox Judy 100 Hydrcoil, 9 år utan service, men den känns rätt smooth ändå under alla lager av skit som fastnat i all olja som läckt ut) och ska byta ut skruvarna längst ner i gaffelbenen, som håller fast innerbenen. Men jag hittar inga såna att köpa någonstans, allt annat har jag hittat på intörnätt. Men inte dessa skruvar, vaaaar får man tag i såna(för det är väl någon form av tätning i dem?)?

Senast ändrad:
Posta din Olja
marran skrev:
> Skier: De där orangea MZ-gafflarna är de
> snyggaste de gjort i modern tid, älskar den
> färgen!

Håller med! Funderar lite på att köpa en modernare/lättare/mer lätt-trampad ram än min gamla coiler att ha till, men gaffeln behåller jag :)
Föredömligt enkelt att byta ut oljan oxå tyckte jag.

Posta din Olja
Reba har separat dämpningsolja och smörjolja. I ytterbenen är det väldigt lite olja som bara är till för att smörja, dämpningsoljan byter man genom att skruva av täcklocket under moco-ratten på dämpsidan, uppe på kronan.

Smörjoljan bör bytas ofta, dämpoljan (som det dessutom är mycket mer av) brukar hålla sig fräsh lääänge.

Posta din Olja
Hade loss min RS Totem SoloAir från cykeln då jag har fixat två repor på ena innerbenet. Passade då också på att byta olja i ytterbenen.

Så här såg oljan ut efter 6 mån stigcykling och ett par leriga liftdagar.

filename=111208.jpg

Den mörkare oljan till vänster är från vänsterbenet (luftsidan) och till höger den ljusare som alltså är från högerbenet (dämparsidan). Finns antydan till små partiklar i oljan från högerbenet där skadan satt, skrapringen skadad och oljeläckage som följd.

/Sebastian

Posta din Olja
Börjar serva min Groda, fanns en del Årelera kvar, inte börjat med gaffeln ännu men kedjan verkar behöva lite kärlek också, inte direkt olja men lite kedjeolja finns det upplöst i avfettningen. ;)

DSC_3247.JPG

Posta din Olja
Och så uppföljningen då, dämpoljan från ovan nämnda Reba. Såg inte så tokig ut ändå (smolket kommer från annat smuts i hinken). Vart 3:e år verkar vara ett rimligt serviceintervall ;)
olja2.jpg

Posta din Olja
Dämpoljan brukar klara sig finfint i RS-gafflar enligt min erfarenhet, men jag tycker det är stor skillnad på hur smutt gaffeln är beroende på hur nybytt ytterbensoljan är. Ett par ggr per säsong känns inte helt uppåt väggarna

Posta din Olja
Det låter rimligt. Det är ju ett relativt litet ingrepp att bara byta ytterbensolja, så det borde man nog kanske kosta på sig lite oftare.

Posta din Olja
Då var det dags igen. Pike, efter en vinter av snöcykling, lite asfaltsstudsande och några turer på stig. Kunde vart värre, det var ju olja och inte vatten

2012-06-13_19-33-45_515.jpg

Posta din Olja
Är det ingen som servat sin gaffel sen juni?!
Hur som helst, min SID har gått en säsong utan service. Det var i längsta laget... fy på mig.

visadinolja.jpg

Tillbaka
Topp