Posta din Olja

Posta din Olja
En Fox float 140 RLC från 2009.
Jag har kört nästan 3000km med den sedan jag köpte den beg. sommaren 2010.
Hade aldrig gjort oljebyte innan, varken på denna eller någon annan.

Och så här såg det ut. Inte så farligt va? Mest lite vattnigt o brunt

DSC05832.JPG

Ska bli spännande att se om jag märker någon skillnad i hur den funkar i morrn på happyriden.
Kommer det bli värsta aha-upplevelsen precis som om man har köpt en ny framgaffel eller kommer det knappt att vara märkbart?

Posta din Olja
Det blir skillnad, men jag hoppas verkligen du byter olja i vänster ben också, annars lär du inte märka mycket skillnad eller förbättra funktionen.

Det är öppet oljebad i den där, dvs så är höger ben alltid välsmort p.g.a. att kompression/returoljan flödar fritt i gaffeln.

Vänster ben (ytterben) lär vara rätt så torrt. ;)

Posta din Olja
Självfallet.. Inget fusk här inte ;0)

Blev 30ml i vä. ytter + 5ml floatfluid vä. inner (gamla såg ut som ny)
samt 160ml i hö.

Bra, då blir det extra spännande att köra i morrn...

Posta din Olja
Inte min olja visserligen utan brorsans men jag var där :)

Jag är förkyld men han hävdade att det började stinka äcklig ladugård så fort oljan började rinna ut så resten av mekandet gjordes med öppet fönster..

Bilagor

• WP_000196.jpg
    WP_000196.jpg
    117.5 KB · Besök: 145
Posta din Olja
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad som fanns i min Bos Deville efter 2 säsongers
> hårdhänt kärlek. Mycket olja, så den var
> välsmord och fin, men kanske inte så vacker.
>
>

Urk! Den får min olja att se ut som oanvänd efter två års tortyr. Ride On // Larsa ;)

Posta din Olja
lundatok skrev:
> Vatten i oljan annars ser den väl fin ut?

Ungefär så ja. "allt" inuti gaffeln är ju anodiserat osv, så oljan håller sig väldigt fin. En skvätt vatten får man nog räkna med på 2 år tänker jag. Det mest imponerande var att de 20ml som var i fjäderbenet fortfarande var där, och dessutom inte rann som vatten.

Posta din Olja
marran skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vatten i oljan annars ser den väl fin ut?
>
>
> Ungefär så ja. "allt" inuti gaffeln är ju
> anodiserat osv, så oljan håller sig väldigt
> fin. En skvätt vatten får man nog räkna med på
> 2 år tänker jag. Det mest imponerande var att de
> 20ml som var i fjäderbenet fortfarande var där,
> och dessutom inte rann som vatten.

Eftersom min olja inte såg ut så där, betyder det att jag är avslöjad med att aldrig hojja när det regnar... Samt aldrig tvätta cykeln... Fan va mesig jag känner mig :// Larsa ;)

Posta din Olja
Min gaffel har gått rätt hårt, x antal liftdagar i Åre + ANNAT, en hel hög toppturer, Trans Provence osv. Eftersom det är öppet oljebad ser oljan i dämpbenet betydligt tristare ut än i t.ex. en Pike eller liknande cartridge-dämpare, där smörjoljan är separat. Ofta ser smörjoljan i en sån gaffel ännu värre ut, om det ens finns någon kvar efter 2 år.

Posta din Olja
marran skrev:
> Min gaffel har gått rätt hårt, x antal
> liftdagar i Åre + ANNAT, en hel hög toppturer,
> Trans Provence osv. Eftersom det är öppet
> oljebad ser oljan i dämpbenet betydligt tristare
> ut än i t.ex. en Pike eller liknande
> cartridge-dämpare, där smörjoljan är separat.
> Ofta ser smörjoljan i en sån gaffel ännu värre
> ut, om det ens finns någon kvar efter 2 år.

Jo det förstår jag, lite skojjar jag förstås med min förra kommentar, men jag har en DT Swiss XMC också med öppet oljebad och den såg klart använd ut vid första servicen efter två år men uppenbarligen utan vatten. Men du kör ju "lite" hårdare än dom flesta så det kanske förklarar det hela ;)

Posta din Olja
Har jag inte lagt upp ngn bild på nya bygget? Det är ju ifs mest bara samma gamla rat på en ny ram

larsaw: Jag kör nog inte så hårt, finns många här som kör hårdare. Däremot cyklar jag nog rätt mycket, och det sliter en del på prylarna :)

Senast ändrad:
Posta din Olja
xyz-saft: Jag körde en 7,5wt jag hade liggandes, den kändes ungefär som Bos i viskositeten tyckte jag. Bos olja verker otroligt svår att få tag i, ingen jag har läst om på nätet har lyckats.

Packboxarna ska vara helt vanliga skf-historier vilken hydraulik-grossist som helst ska kunna plocka hem, det att Fox/skf 34-boxar ska funka också, fast jag hade faktiskt original.

Vad jag har lyckats läsa mig till såhär i efterhand så verkar 15cst@40DegC vara det folk anser ska vara bäst. Nuförtiden kan man även serva Bos i Storbritannien hos J-tech vad jag kan förstå, men jag orkade inte skicka gaffeln fram och tillbaka.

Inuti ser den ut som vilken gammal Marzocchi som helst, öppet oljebad är ju inte precis raketforskning, däremot har allting riktigt fin finish och passform. Oljenivåerna står i manualen, till 140mm ska man ha 60mm upp till kronan med gaffeln hoptryckt och returpistongen uppdragen vad jag kan förstå. Jag har inte provkört "in anger" än, men parkeringsplatsgunget kändes ungefär som det har gjort tidigare, så jag är nog inte helt galet ute i alla fall

Posta din Olja
Inte undra på att det går att slita ut en gaffel utan service när oljan ser ut såhär efter 30-40h cykling på bara ett par månader. Det fanns åtminstone olja kvar den här gången.

Revelation 2013, endast ytterbenen.

Bilagor

• WP_20140502_21_11_36_Pro.jpg
    WP_20140502_21_11_36_Pro.jpg
    77.7 KB · Besök: 130
Senast ändrad:
Posta din Olja
Fick tummen ur och gjorde gaffelservice på min Fox 36 Van RC2. Detta är resultatet efter den gått 2-3ggr i veckan i Göteborgsleran förra hösten/vintern.

CAM00178.jpg

Den lite mörkare oljan är fjäderbenssidan.

Posta din Olja
Från en Bos Deville, hittade en hink som matchade i färg. Oljan skvallrar väl bara om att jag är tjock och borde cykla mer. Men den har ändå bara varit isär en gång på cirka 2,5 år så det kändes som att det var dags. Blev RockShox 5wt olja, den ska vara ganska lik originaloljan, något tjockare bara.

IMG_5827.JPG

Posta din Olja
Sådär ser min Revelation alltid ut. Om det kommer ut något alls ur den. Jag brukar tippa i lite mer än rekommenderat (typ 8ml istället för 5) och ändå verkar den typ bli torr på 30-40h cykling.. Nya skrapringar kanske?

Posta din Olja
Rattnalle skrev:
> Loddez skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Japp.
>
> Fel tråd, finns ingen olja jueh ;)

Fd olja? ;)

Posta din Olja
Tänkte lägga upp lite fina bilder på min gamla Marzocchi Z5 Air från 2001 som skulle få sig ett oljebyte nu efter 14 (!) år. Har aldrig rört gaffeln eftersom den har tuggat sig vidare år efter år men nu var det väl ändå dags.

Jag var helt förberedd på att all olja skulle vara borta sen länge men så var inte fallet. Det var faktiskt fullt av olja och dessutom såg den grymt fräsch ut. Ångrade nästan att jag överhuvudtaget började med oljebytet. Jaja, den fick iaf lite fräsch 10wt fox-olja i brist på annat så den får tuffa vidare ett tag till. Marzocchi verkade göra bra grejer där i början på 2000-talet.

Passade iaf på att smörja upp styrlager och sånt som kan behövas när man ändå håller på.

Posta din Olja
Ytterbenen på min Marzocchi 888 CR 2012.
Oljan har ett magiskt glitter av superfint fördelade bergarter. Detta är efter de kanske 13 åk-dagar i Järvsö som DHn jobbade förra året.

Bilagor

• IMG_20190514_092629.jpg
    IMG_20190514_092629.jpg
    194.5 KB · Besök: 138
  • IMG_20190514_092745.jpg
    IMG_20190514_092745.jpg
    185.9 KB · Besök: 129
Posta din Olja
AX3L sa:
Svettas gaffeln ut så mycket olja när den går upp och ner eller var tar den vägen i så fall? ?
Den anodiserade ytan på innerbenen är designad för att ta med sig en oljefilm upp så ja den går åt. Det är ju inte många droppar i till att börja med heller iofs. Märks tydlig skillnad när det är sådan volym på cykling där mycket slag används ofta jämfört med plattcykling hemma i maklig takt.

Posta din Olja
Rattnalle sa:
AX3L sa:
Svettas gaffeln ut så mycket olja när den går upp och ner eller var tar den vägen i så fall? ?
Den anodiserade ytan på innerbenen är designad för att ta med sig en oljefilm upp så ja den går åt. Det är ju inte många droppar i till att börja med heller iofs. Märks tydlig skillnad när det är sådan volym på cykling där mycket slag används ofta jämfört med plattcykling hemma i maklig takt.

Ja så långt är jag med, men man tycker ändå att det borde räcka längre än så. I och för sig, blandas oljan på innerbenen med smuts kommer den kanske i större utsträckning att torkas av skrapringen och därmed öka åtgången.

Tillbaka
Topp