Potens problem för cyklister

skogsvakt

Aktiv medlem
Hos frisören häromdan läste jag en artikel i illustrerad vetenskap, tror det var nummer 4 2006 om att cyklister kan drabbas av potensprobelm. Det handlade om att trycker man utsätts från sadeln kunde ge bestående problem. Frågan är hur allvarligt det är. För oss motionärer kanaske det är överdrivet, men hur är det för gamla proffs tex. Man kanske skulle fråga våra gamla stjärnorns fruar ;)

Bara nonsens, dyker upp liknande artiklar i morgon/kvällstidning med jämna mellanrum och hittils ar man inte sett några barnlösa cyklister... Möjligen att dom/vi har problem med potensen under cykling men bara då isf :-) T

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara nonsens, dyker upp liknande artiklar i
> morgon/kvällstidning med jämna mellanrum och
> hittils ar man inte sett några barnlösa
> cyklister... Möjligen att dom/vi har problem med
> potensen under cykling men bara då isf :-) T

Nu var det väl ändå potens och inte sterilitet artikeln handlade om.

Övervikt och ohälsa i hjärtkärlsystemet är vanliga orsaker till impotens. Cykling motverkar effektivt sån ohälsa, så den lilla eventuella effekt på potensen som cyklingen har vägs säkerligen upp mångfalt av de positiva hälsoeffekter cyklingen ger.

Here we go again... Jag har löst problemet genom att köra hoj utan sadel, och med den nya kolfiberporren jag har monterat dit har jag power bulge i brallan mest hela tiden.

Från artikeln " Minst fem procent av alla manliga cyklister tros vara impotenta"

Från http://www.potensproblem.se/ "Potensproblem är ett vanligt problem världen över. Cirka 500 000 – 750 000 svenska män lider av denna åkomma."

Med drygt 9 miljoner svenskar är ca hälften är av manligt kön vilket ger ca 4,5 miljoner.
Av dom 4,5 miljonerna är det nästan 1 miljon som är under 15år så totalt borde det vara ca 3,5 miljoner svenskar som berörs.

Det skulle betyda att ca 15-20% av medelsvenson har potensproblem.
I det sammanhanget låter inte "minst fem%" så märkvärdigt.

Mike å skrev:
> Från artikeln " Minst fem procent av alla manliga
> cyklister tros vara impotenta"
>
> Från http://www.potensproblem.se/ "Potensproblem
> är ett vanligt problem världen över. Cirka 500
> 000 – 750 000 svenska män lider av denna
> åkomma."
>
> Med drygt 9 miljoner svenskar är ca hälften är
> av manligt kön vilket ger ca 4,5 miljoner.
> Av dom 4,5 miljonerna är det nästan 1 miljon som
> är under 15år så totalt borde det vara ca 3,5
> miljoner svenskar som berörs.
>
> Det skulle betyda att ca 15-20% av medelsvenson
> har potensproblem.
> I det sammanhanget låter inte "minst fem%" så
> märkvärdigt.

Fast det där är inte särskilt bra jämfört. Det finns inte många cyklister (i den här betydelsen) över ca 50-55, gissar jag. De allra flesta är nog i åldersintervallet 18-45 av de som räknas in i gruppen med fem procents impotensfrekvens. Plockar man ut samma åldersgrupp ur hela den vuxna, manliga befolkningen, är det nog inte heller där 15-20 procent.

geologen skrev:

> Fast det där är inte särskilt bra jämfört.
> Det finns inte många cyklister (i den här
> betydelsen) över ca 50-55, gissar jag. De allra
> flesta är nog i åldersintervallet 18-45 av de
> som räknas in i gruppen med fem procents
> impotensfrekvens. Plockar man ut samma
> åldersgrupp ur hela den vuxna, manliga
> befolkningen, är det nog inte heller där 15-20
> procent.

Cykling verkar dock vara nått som folk faktiskt håller på med långt upp i åldrarna.
Se bara på anmälda till hofvettempot http://fredrikshof.se/4011 med 49st herrar i åldern +50 av 113.

Jag är fullt medveten om att inga av dom siffrorna jag rabblat upp egentligen betyder ett skit:)

Mike å skrev:
> Från artikeln " Minst fem procent av alla manliga
> cyklister tros vara impotenta"
>
> ...
>
> Det skulle betyda att ca 15-20% av medelsvenson
> har potensproblem.
> I det sammanhanget låter inte "minst fem%" så
> märkvärdigt.

Det går alltså bara att tolka på ett sätt: man *minskar* potentiella potensproblem genom att cykla.

Sen är ju Illustrerad Vetenskap ganska lik bibeln. En del tror liksom på det som står i blaskan.

Senast redigerad av en moderator:
Man även se det som en del av "survival of the fittest" genom att den som är korkad nog att fortsätta cykla på en sadel som gör att snabeln kroknar helt enkelt inte kan föröka sig:)

varje år dyker en tråd upp om detta :D

det finns studier på att taxi chaufförer har sämre potens med.

kolla på tour de france, nästan varenda vinnare, varje år har med en knodd upp på podiet, om inte 3 st så som lance :D han har ju dock fuskat :D

självklart äre väll säkert inte optimalt, men lite överdrivet tycker ja då allt det är. sen får man ju se till att man inte har en sadel man får ont av eller domnar av.

Jensen skrev:
> varje år dyker en tråd upp om detta :D
>
> det finns studier på att taxi chaufförer har
> sämre potens med.
>
> kolla på tour de france, nästan varenda vinnare,
> varje år har med en knodd upp på podiet, om inte
> 3 st så som lance :D han har ju dock fuskat :D
>
> självklart äre väll säkert inte optimalt, men
> lite överdrivet tycker ja då allt det är. sen
> får man ju se till att man inte har en sadel man
> får ont av eller domnar av.

Nån som fått själv eller hört om andra cyklister som har fått problem i dom nedre regionerna av att sitta mycket i sadeln? Seriösa svar gärna, då det är högst aktuellt i mitt fall då en läkare antydde att mycket tryck på nerverna inte är bra och skulle kunna ge komplikationer. Mina sympton tänker jag dock inte delge er ;)

Skogsvakt, testa olika vinklar och olika sadlar. Man ska inte få problem av att cykla. Det gäller att ha rätt sadel och att den är rätt inställd.
/J

Tillbaka
Topp