Potentiell dödsfälla? (Tubdäck på vanlig fälg.)

emmer

Ny medlem
Ni som hängt runt några decennier:
Köpte ett väldigt sportigt framhjul till dottern med invändiga nipplar till aeroekrarna på 40mm fälgen, men:
Det sitter idag ett limmat tubdäck, fast om man kikar så verkar fälgen vara med kant och "hook" (dvs kanttråd om än ganska låg.)
Är detta en potentiell dödsfälla - störtpunka när man minst anar det - eller gjorde man så ibland på 1900-talet när man skulle vara tempo-aero men inte hittade rätt fälg?
Tuben är tät och ser väldigt fräsch ut mot fälgen - och det har inte punkat när jag provat någon runda (i förkrympt position :-) ) - men nu är det ju inte mitt liv som står på spel :-)
[Mer än min hälsa när man ska tvätta bort allt gammalt lim...]

Är det WvFIF-GWPcA]Old[/MEDIA] skool hardcore eller 35-vtKP15yg]Playin'[/MEDIA] with knifes?

Senast ändrad:
Jag brukar förstretcha tuber på en kanttrådsfälg. Inget jag skulle köra på. Om det är en kanttrådsfälg borde det vara väldigt lite kontaktyta mellan däck och fälg för limmet, och därmed lätt att bända bort däcket.

Och jag skulle nog inte lita på någon annans limning heller.

bllx sa:
Om det är en kanttrådsfälg borde det vara väldigt lite kontaktyta mellan däck och fälg för limmet, och därmed lätt att bända bort däcket.
Och jag skulle nog inte lita på någon annans limning heller.
Sitter väl inte mer än på centimetern i mitten så jättehårt är det ju inte.
Men det är provryckt och sitter bra, plus att fältkanten hjälper ju till mot krängning med luft i.

bllx sa:
Jag brukar förstretcha tuber på en kanttrådsfälg. Inget jag skulle köra på.
Tyckte oxå det verkade lite "öh?" först :-)

Aliide sa:
Finns ju kombi, dvs redo för tub men funkar också för kanttråd, låga kanter. De hjul som sitter (och satt vid köp) på cxen har dito fälgar.

https://www.dtswiss.com/Wheels/Road-Wheels/R-23-Spline-db

De där är ju tubeless-ready. Dvs. man kan köra med kanttrådsdäck med slang som vanligt eller så kör man tubeless med kanttråd utan slang, extra tät tape, gucka och lösa ventiler. Tubdäck skulle jag inte köra på de där.

Aliide sa:
Har sådana och det är inte det jag frågar om.

(Sen att det i princip skulle gå att kränga på en tub så som det är gjort på den fälg jag frågar om är en sak. Men det är inget omnämnt i DT Swiss -handbok, om det nu inte är på de kinesiska sidorna. Det kanske det är? Kan du översätta stycket på de kinesiska sidorna där du hittade stycket om att limma tubdäck på DT Swiss -fälgar. Det skulle ju lösa mysteriet. Så jag ser fram mot översättningen av de kinesiska sidorna. Tackar på förhand. Du är till stor hjälp.)

Tub och tubeless. Aha, sorry. ;-)

(endast kört med kanttråd och slang)

Höra med försäljaren varför det sitter ett tubdäck på? Brukar det förövrigt sitta däck på hjul man köper utöver de som sitter på en cykel vid köp av hel cykel? Låter konstigt.

Tillbaka
Topp