Powerbank eller extrabatteri?

Piggis

Aktiv medlem
Tänker på det här med att öka räckvidden på en elcykel ifall man vill dra en tour där det inte finns ställen att ladda upp batteriet eller att man helt enkelt fyller upp den snabbladdande powerbanken medan man tar en kaffe eller dyl så kan man snigelladda sitt batteri i tältet typ.

Måste man skaffa ett extrabatteri eller finns det någon powerbank lösning som inte pajjar grejerna?

Kikade lite på Anker Solix C300x. Har den kräm nog att fylla upp ett batteri tro?

Skall du gå via 220 för att ladda är nog förlusterna ickeförsummbara också. Dessutom måste du ha med dig själva laddaren.
Allt för att få en halv laddning. Jag hade trampat hårdare eller köpt ett helt extra cykelbatteri. Har du usb-pd laddning på cykelbatteriet kanske ekvationen blir något bättre.

Jag är inte så tekniskt insatt. Men det ser intressant ut. Jag undrar bara hur man laddar sitt elcykelbatteri från powerbanken? Det kan vara ett alternativ till ett dyrt extrabatteri.

På mitt batteri finns ingen möjlighet att ladda via USB, så enda möjligheten verka vara att ta med sig elcykel laddaren och plugga in den i powerbanken. Går det?

Oavsett vilken väg man väljer så måste man kunna ladda, så det blir till att pausa/tälta där det är möjligt. Om det gäller långfärdscykling på någon/några veckor så måste hela turen planeras efter laddmöjligheter.

Mitt batteri har en ganska bulkig laddare över lag och ladda batteriet fullt går på minst 5h. Dock går det 1h att ladda alla ankar Solix power stationer oavsett hur stora dom är. Men ska man räkna kWh och räkna bort 20% så blir det minst en pjäs på 10kg att släpa runt på om man vill ha en extra fulladdning. Och då är det samma prisklass som ett extrabatteri 🤔

Tillbaka
Topp