Prata svenska för helsike
Sixten Fors sa:Två exempel, föga förvånande vem av dem som använder fel ord :)
Båda är fel... Det är varken exklusiva teknologier eller revolutionerande tekniken på de cyklarna ;)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sixten Fors sa:Två exempel, föga förvånande vem av dem som använder fel ord :)
Bengt-re sa:Hep sa:En cykelterm på svenska som alla verkar ha tagit till sig, trots vedertagen utländsk fackterm, är växelöra. Undrar om det möjligen beror på att inte en jävel varken kan uttala eller stava till det utländska utan att googla?
Yepp. Blir alltid fel när man skall stava växelöra på engelska. Analysen stämmer för mig...
gnilrub sa:Åkte bil genom Finland för ett tag sen. Hade radion på lite så där i bakgrunden och det snackades givetvis en massa Finska. Jag kan inte Finska för fem öre men har varit mycket i Finland och tycker att språket är ganska behagligt att lyssna på. Mitt i allt svammel dyker det upp några Engelska ord. Jag kommer inte ihåg exakt vilka men det var ganska vanliga ord. Kändes lite fattigt på något sätt. Som att dom inte hade tillräckligt många ord och dessutom lät det illa. Ungefär som en McDonalds-påse mitt i naturen.
JTF sa:Bengt-re sa:Hep sa:En cykelterm på svenska som alla verkar ha tagit till sig, trots vedertagen utländsk fackterm, är växelöra. Undrar om det möjligen beror på att inte en jävel varken kan uttala eller stava till det utländska utan att googla?
Yepp. Blir alltid fel när man skall stava växelöra på engelska. Analysen stämmer för mig...
Gearear? Va väl inge svårt?
:o)
Jeppe_E sa:Sixten Fors sa:Två exempel, föga förvånande vem av dem som använder fel ord :)
Båda är fel... Det är varken exklusiva teknologier eller revolutionerande tekniken på de cyklarna ;)
Henrik_E sa:Ni vet att redan Karl XII använde "en" va?
Då får man akta sig för en som kryper.NLC sa:Henrik_E sa:Ni vet att redan Karl XII använde "en" va?
Men om man inte vill bli skjuten i Fredrikshald då?
Absolutely! Over promise, under deliver, som det heter på ren svenska.Jeppe_E sa:Sixten Fors sa:Två exempel, föga förvånande vem av dem som använder fel ord :)
Ordet man har flera betydelser, och har i detta sammanhang inget med maskulinum att göra, det är könsneutralt.geologen sa:Jag tror, att aversionen mot ordet "man" möjligen kan förklaras med att de som förespråkar alternativen, med vidöppna ögon ser och har sett hur otroligt skev maktfördelningen i samhället är, hur enormt stark männens ställning fortfarande är på så många fronter, hur mäns medvetna och omedvetna förtryck och av kvinnor förstör och förpestar. Ju mer jag blir medveten om hur det faktiskt ser ut, desto mer förvånad blir jag över att inte många kvinnor bryter ihop totalt och bara ger upp i vanmakt och förtvivlan.
De verkar heller inte ha en aning om vad det verkligen har för innebörd.fedde sa:För att inte tala om "momentum" som används rätt flitigt av sportreportrar.
Ex nu har xxx-laget verkligen "momentum" i skridskoåkningen o s v.
/Fedde
Jodå, jag försökte föra en diskussion om det på jobbet med en tjej/kvinna, men det var lönlöst, det fanns redan en bestämd uppfattning från den andra parten.eketjall sa:Finns det verkligen en allmän debatt om att medvetet byta ut man mot en pga könsneutralitet?
En vad då?tobiascyklar sa:En är väl vackert?
Fältprästen sa:En vad då?tobiascyklar sa:En är väl vackert?
En hund? Eller en man?
En av anledningarna till att jag slutat följa hockey.JLarsson sa:Frölunda Indians
Växjö Lakers
Malmö Redhawks
Swedish Hockey League
God natt.
JTF sa:Fältprästen sa:En vad då?tobiascyklar sa:En är väl vackert?
En hund? Eller en man?
En en?
Fältprästen sa:En av anledningarna till att jag slutat följa hockey.JLarsson sa:Frölunda Indians
Växjö Lakers
Malmö Redhawks
Swedish Hockey League
God natt.
Var tog lagens stolthet vägen?
Har svårt att tänka mig att t.ex. italienska, tyska eller franska fotbollsklubbar skulle döpa om sina lag till någon engelsk kombination.
Fältprästen sa:En av anledningarna till att jag slutat följa hockey.JLarsson sa:Frölunda Indians
Växjö Lakers
Malmö Redhawks
Swedish Hockey League
God natt.
Har svårt att tänka mig att t.ex. italienska, tyska eller franska fotbollsklubbar skulle döpa om sina lag till någon engelsk kombination.
Fast RB kommer väl från Salzburg, så det är ju lokal förankring i namnet. :-)DT sa:Fältprästen sa:En av anledningarna till att jag slutat följa hockey.JLarsson sa:Frölunda Indians
Växjö Lakers
Malmö Redhawks
Swedish Hockey League
God natt.
Inte tysk klubb men nästan: https://sv.wikipedia.org/wiki/FC_Red_Bull_Salzburg :-)
Henrik_E sa:Då får man akta sig för en som kryper.NLC sa:Henrik_E sa:Ni vet att redan Karl XII använde "en" va?
Men om man inte vill bli skjuten i Fredrikshald då?
JLarsson sa:Frölunda Indians
Växjö Lakers
Malmö Redhawks
Swedish Hockey League
God natt.
GoranS sa:ForesterGuy sa:Konkret sa:jag har problem med das fahrad. jag behöver hilfe.
Ach ja, det är gar nicht leicht...
Snart börjar man väl få förslag om automagisk översättning av texterna i forumet ...
Kikon sa:Varför märks inte trådar OT längre? Är det för att det inte är en svensk förkortning, och ingen orkar tänka ut en bra översättning?
Växjö Lakers
Malmö Redhawks
Swedish Hockey League
God natt.
Och de hette något annat innan de anpassade sig?ceel sa:Giro är amerikanskt.
Northwave är italienskt.
Apres Velo är australienskt.
Vem bryr sig om vad saker döps till av någon annan? :)
ForesterGuy sa:gnilrub sa:Åkte bil genom Finland för ett tag sen. Hade radion på lite så där i bakgrunden och det snackades givetvis en massa Finska. Jag kan inte Finska för fem öre men har varit mycket i Finland och tycker att språket är ganska behagligt att lyssna på. Mitt i allt svammel dyker det upp några Engelska ord. Jag kommer inte ihåg exakt vilka men det var ganska vanliga ord. Kändes lite fattigt på något sätt. Som att dom inte hade tillräckligt många ord och dessutom lät det illa. Ungefär som en McDonalds-påse mitt i naturen.
Tvångssvenska istället?
Drosa sa:ForesterGuy sa:gnilrub sa:Åkte bil genom Finland för ett tag sen. Hade radion på lite så där i bakgrunden och det snackades givetvis en massa Finska. Jag kan inte Finska för fem öre men har varit mycket i Finland och tycker att språket är ganska behagligt att lyssna på. Mitt i allt svammel dyker det upp några Engelska ord. Jag kommer inte ihåg exakt vilka men det var ganska vanliga ord. Kändes lite fattigt på något sätt. Som att dom inte hade tillräckligt många ord och dessutom lät det illa. Ungefär som en McDonalds-påse mitt i naturen.
Tvångssvenska istället?
HUR i h-e kan man tycka att åjka kåjka (finska) är behagligt att lyssna på? Brrr-det ryser i mig. Värsta, hemskaste "språket" på vår jord!
Drosa sa:ForesterGuy sa:gnilrub sa:Åkte bil genom Finland för ett tag sen. Hade radion på lite så där i bakgrunden och det snackades givetvis en massa Finska. Jag kan inte Finska för fem öre men har varit mycket i Finland och tycker att språket är ganska behagligt att lyssna på. Mitt i allt svammel dyker det upp några Engelska ord. Jag kommer inte ihåg exakt vilka men det var ganska vanliga ord. Kändes lite fattigt på något sätt. Som att dom inte hade tillräckligt många ord och dessutom lät det illa. Ungefär som en McDonalds-påse mitt i naturen.
Tvångssvenska istället?
HUR i h-e kan man tycka att åjka kåjka (finska) är behagligt att lyssna på? Brrr-det ryser i mig. Värsta, hemskaste "språket" på vår jord!
Henrik_E sa:Ni vet att redan Karl XII använde "en" va?
Kal kutta är väl en rakad fiffi ?ForesterGuy sa:JLarsson sa:Frölunda Indians
Växjö Lakers
Malmö Redhawks
Swedish Hockey League
God natt.
Calcutta Indians?
Daniel_S sa:Utan låneord skulle svenskan bara duga till att beskriva mjödhävning, missväxt och plundring. Sedan är ju vissa låneord mindre lyckade, men det är en kostnad man får ta.
Yes! 200.000 i isolation på en kobbe i havet utan låneord - torskfiske. Svenskan lånar från öster och väster - Ikea, H&M, Volvo och F! (ja, allt blir ju inte bra...)Arsozath sa:Daniel_S sa:Utan låneord skulle svenskan bara duga till att beskriva mjödhävning, missväxt och plundring. Sedan är ju vissa låneord mindre lyckade, men det är en kostnad man får ta.
Som på island menar du?
Daniel_S sa:Yes! 200.000 i isolation på en kobbe i havet utan låneord - torskfiske. Svenskan lånar från öster och väster - Ikea, H&M, Volvo och F! (ja, allt blir ju inte bra...)Arsozath sa:Daniel_S sa:Utan låneord skulle svenskan bara duga till att beskriva mjödhävning, missväxt och plundring. Sedan är ju vissa låneord mindre lyckade, men det är en kostnad man får ta.
Som på island menar du?
staine sa:Fältprästen sa:En av anledningarna till att jag slutat följa hockey.JLarsson sa:Frölunda Indians
Växjö Lakers
Malmö Redhawks
Swedish Hockey League
God natt.
Hockey?
Herregud så okunnigt, jag trodde det handlade om motorcykellag, såna som åker runt runt.
Speedway heter det visst.
Hastighetsväg.
Daniel_S sa:Yes! 200.000 i isolation på en kobbe i havet utan låneord - torskfiske. Svenskan lånar från öster och väster - Ikea, H&M, Volvo och F! (ja, allt blir ju inte bra...)Arsozath sa:Daniel_S sa:Utan låneord skulle svenskan bara duga till att beskriva mjödhävning, missväxt och plundring. Sedan är ju vissa låneord mindre lyckade, men det är en kostnad man får ta.
Som på island menar du?