Pressfit vs gängat - mer salt på såret

happymtb.fr

Aktiv medlem

Det är ju fredag så ta fram öl och chips innan du börjar titta.
?

Varning: några kan känna sig otad och/eller kränkt av Hambinis retorik. Vänligen diskutera detta i en annan tråd. Denna tråd handlar om vevlager, inte om etiketten i en sandlåda, ok?

happymtb.fr sa:

Det är ju fredag så ta fram öl och chips innan du börjar titta.
?

Varning: några kan känna sig otad och/eller kränkt av Hambinis retorik. Vänligen diskutera detta i en annan tråd. Denna tråd handlar om vevlager, inte om etiketten i en sandlåda, ok?

Bra video. Jag tror nog att det han påstår är mycket sanning i.

Kan inte folk bara skriva en text man kan läsa istället för att prata en massa? Hur ska jag kunna ta till mig en video på ett bra sätt i kontorslandskapet? ;-)

Han går igenom slides längre fram om ni vill, men att titta utan ljudet är som att läsa lyrics för en låt, dvs ni kommer gå miste om en hel del! ;-)

Man kan väl sammanfatta hela videon med "det är för höga toleranser på vevlagerhusen hos många tillverkare".

ttfh sa:
Man kan väl sammanfatta hela videon med "det är för höga toleranser på vevlagerhusen hos många tillverkare".
För höga som i att för stora fel är ok då?

Det är väl just det som är bra med gängat? Att det funkar även för grejer gjorda i skjul.

Rattnalle sa:
ttfh sa:
För höga som i att för stora fel är ok då?

Det är väl just det som är bra med gängat? Att det funkar även för grejer gjorda i skjul.

Ja, för mycket fel (och tydligen en del "fina" märken som har höga toleranser).

Ang. gängat så säger han att det kräver lägre toleranser än pressfit, samt att kortare avstånd mellan lagren kräver lägre toleranser.

Jag tycker Hambini är en rolig prick och lägger fram många bra och tänkvärda argument för och emot många saker.

Att han inte fräser ramen (anläggningsytorna) för HT2-lagret är dock en röd flagga för mig, med tanke på hur noggrann han är med sina egna produkter.

Preacher sa:
Jag tycker Hambini är en rolig prick och lägger fram många bra och tänkvärda argument för och emot många saker.

Att han inte fräser ramen (anläggningsytorna) för HT2-lagret är dock en röd flagga för mig, med tanke på hur noggrann han är med sina egna produkter.
Tänkte du pf eller gängat ht2?

happymtb.fr sa:
Preacher sa:

Tänkte du pf eller gängat ht2?

Han menar nog gängat. Kollade bara snabbt och då gängar han ju in lagret i en beggad ram som hela anläggningsytan är täckt med färg på och pratar sen om "mis-alignment". Man bör alltid fräsa vevlagerhuset med gängade lager.

Gillar Hambini videos för underhållningsvärdet men egentligen säger han ju inte mycket nytt, så stort avstånd som mögligt mellan lagren, helst en grövre axel om det fortfarande ger utrymme till ett vettigt lager och allt keramiskt är meningslöst.

Att han kastar skit efter tillverkare av vevar och lager är ju egentligen sekundärt när det till största delen är ramtillverkarna som sålt sekunda varor med skeva vevlagerhus och det kan ju inget lager i världen fixa annat än ett som är tillverkat för att kompensera för felet, ergo Mr Hambini's egna produkter.

Brilliant och ganska kul marknadsföring kryddat med lite lagom mycket fysik och ett mustigt språk, men kanske inte så mycket mer.

Crocko sa:
Gillar Hambini videos för underhållningsvärdet men egentligen säger han ju inte mycket nytt, så stort avstånd som mögligt mellan lagren, helst en grövre axel om det fortfarande ger utrymme till ett vettigt lager och allt keramiskt är meningslöst.

Att han kastar skit efter tillverkare av vevar och lager är ju egentligen sekundärt när det till största delen är ramtillverkarna som sålt sekunda varor med skeva vevlagerhus och det kan ju inget lager i världen fixa annat än ett som är tillverkat för att kompensera för felet, ergo Mr Hambini's egna produkter.

Brilliant och ganska kul marknadsföring kryddat med lite lagom mycket fysik och ett mustigt språk, men kanske inte så mycket mer.

Iofs, men lite underhållande är det!

#åsikt

Hej.. Han tar udden ifrån myten: Kör på BSA, dom är felfria. Det är dom inte, vilket visas med Boardmanramen, om än ett "praktexemplar". Jag tror inte att den tillhör premiumsegmentet men antagligen inte billig med tanke på svetsfogarna styrrör-ramrör. Det han visar är att vevarna snurrar, med ett jävla lagerslitage, och han säger att det inte knakar. En knakande kolCannondale och den tysta aluramen bredvid i klungan kan alltså ha samma taskiga precision i vevlagret. Det är det som han, som ingenjör, vill visa. mvh borano20

borano20 sa:
Hej.. Han tar udden ifrån myten: Kör på BSA, dom är felfria. Det är dom inte, vilket visas med Boardmanramen, om än ett "praktexemplar". Jag tror inte att den tillhör premiumsegmentet men antagligen inte billig med tanke på svetsfogarna styrrör-ramrör. Det han visar är att vevarna snurrar, med ett jävla lagerslitage, och han säger att det inte knakar. En knakande kolCannondale och den tysta aluramen bredvid i klungan kan alltså ha samma taskiga precision i vevlagret. Det är det som han, som ingenjör, vill visa. mvh borano20

Fast felet har ju på ren svenska inte ett skit att göra med vare sig vev eller lager så det är ju lite missvisande att vinkla det så eller kanske i eget intresse, ramen är skev där är felet. Lite som att fixa en ramsned bil genom att justera hjulinställningen.

Lingon sa:
Haha. Fler borde kolla Hambini i stället för bikeradar och gcn. :)

Man kan förresten kolla både GCN och Hambini samtidigt — de bjöd nämligen honom på ett avsnitt om keramiska lager. Där sa han att han inte tvättar sina cyklar för att behålla fettet i lagerna, vilket fick showens värd att "cringe" en smula.

Senast ändrad:
happymtb.fr sa:
Ja, att ha en tvättad cykel är lite av en statusmarkör för många...

Men varje erfaren cyklist vet att cykeltvätt kan orsaka regn. Därför tvättar jag mina cyklar endast när det inte kan bli värre med vädret, d.v.s. när det redan öser.

Alltså.

Att tvätta cykeln, i min mening, betyder inte att man använder slang eller badkar.

Självklart skulle det vara dåligt i längden.

Det är snarare att torka av och ytsmörja.
Man kan på såvis få sina cyklar att skina och fungera väl i många år.

Det är bara lata killar som ej klarar en sån enkel sak. Typiskt "manligt". ?

Hundratals mil senare. Senaste turen för 3 veckor sedan var på Järva. Lerigt som fan.

15751069516936563243003739364983.jpg

Nä, fram med microtrasorna nu grabbar!

Eller så bryr vi oss bara om olika saker. Jag har inte ens spolat av min sedan i september. Den går lika bra att cykla på för det.

Crocko sa:
borano20 sa:

Fast felet har ju på ren svenska inte ett skit att göra med vare sig vev eller lager så det är ju lite missvisande att vinkla det så eller kanske i eget intresse, ramen är skev där är felet. Lite som att fixa en ramsned bil genom att justera hjulinställningen.

Ja precis. Sen säljer ju hambini produkter också, vilket man inte får glömma...
Men han tillför ju rätt mycket. Skulle han vara föreståndare på någon ramfabrik i Taiwan (inte i Pakistan iaf!?) Så skulle nog inte mycket gå förbi QC.

Crocko sa:
borano20 sa:

Hej.. NEJ, ramen är inte skev. Vevlagerhylsan är fräst utan styrning på fräsarna. "Misalignment" mellan lagren. Det är en helt annan sak. Bilen är inte ramsned men framvagnen är åt helvete. Framhjulen snurrar och ser bra ut men framvagnen är fortfarande åt helvete. mvh borano20

borano20 sa:
Crocko sa:
borano20 sa:

Hej.. NEJ, ramen är inte skev. Vevlagerhylsan är fräst utan styrning på fräsarna. "Misalignment" mellan lagren. Det är en helt annan sak. Bilen är inte ramsned men framvagnen är åt helvete. Framhjulen snurrar och ser bra ut men framvagnen är fortfarande åt helvete. mvh borano20

Jag förstår din poäng men jag invänder skarpt mot tolkningar av verkligheten som bara görs för att bevisa en poäng.

Vevlagerhylsan är en integrerad del av ramen eftersom den är svetsad i ramen och du köper inte ramar utan vevlagerhylsor, sen vilket steg i produktionen som orsakat denna skevhet är inte intressant då det som diskuteras är vilka problem det orsakar.

Vad är då skev?

Adjektiv

så beskaffad att riktningen eller formen varken är vinkelrät, parallell eller symmetrisk, som böjer av eller viker åt sidan
Synonymer: sned, vind, böjd, lutande, vriden

Ramen är skev, skevheten är lokaliserad till vevlagerhylsan, case closed. :)

Lingon sa:
Crocko sa:
Lingon sa:
Varken ram eller hylsa är sned. Det är gängorna i vevlagerhylsan som är sneda.

Kul med nya vinklar, och gängorna flyter fritt och är inte heller en del av ramen?
Nej, men vad som är snett är relevant att förstå om man skall åtgärda felet.

Absolut och det är hela poängen, men Hambini drar oftast in vevtillverkaren eller lagertypen i sina video's då det sällan är där felet uppstått, sen att åtgärden blir ett special lager från hans produktion kanske borde väcka vissa tankar snarare än bara applåder, men visst det är lärorikt och underhållande.

Dock vill jag fortfarande hävda att den "trasiga" delen är ramen, byt ram skruva dit grejerna, klart på 3min men blir ju ingen 45min lång Hambini video där han får kasta skit på alla andra och marknadsföra sig själv.

Skogling sa:
Rattnalle sa:
Skogling sa:
Hur många ggr har du tvättat bilen sedan september? ?
Tvättat bilen vecka 30 och förra veckan.

Kanske blir en tvätt av cykeln till jul .

Täck dina lager väl. ?
Det är mest lättja. Hade jag haft något bra ställe att tvätta av cykeln på hade jag nog gjort det oftare. Bilen också för den delen. Men det kvarstår att jag inte tycker det är så våldsamt viktigt. Kör sönder saker i hygglig takt ändå och kan inte påstå att jag tror att lite mer vatten hade gjort någon större skillnad.

Men till våren blir det ny hoj. Kanske tar mig i kragen då, vem vet.

Detta är inget konstigt alls och faktiskt anledningen till att jag köpte en Yoeleo R9. Funderar på att köpa en ram till förresten från Yoeleo, med BB386 vevhål. Det är mycket konstiga diskussioner, dålig kvalitet och prestige i cykelbranschen.....

Det som man talar väldigt tyst om är att man riskerar folks liv med dålig kvalitetskontroll.

Senast redigerad av en moderator:
Jag älskar mitt fräsverktyg för vevlagerhylsor. Bästa investeringen för själsfrid. Mycket bättre än en blänkande kedja.

Gano sa:
Detta är inget konstigt alls och faktiskt anledningen till att jag köpte en Yoeleo R9. Funderar på att köpa en ram till förresten från Yoeleo, med BB386 vevhål. Det är mycket konstiga diskussioner, dålig kvalitet och prestige i cykelbranschen.....

Det som man talar väldigt tyst om är att man riskerar folks liv med dålig kvalitetskontroll.

Det är ju bara cyklar.... Hade det varit bilar eller flygplan då djäfvlar!

Tillbaka
Topp