Prestationer VR...

erik_k

Medlem
Prestationer VR...
En tid säger väl egentligen inte så mycket om vad man har presterat runt sjön? Kan genomsnittswatt vara det mest jämförbara? En elvatimmars solorunda imponerar mer på mig än en åttatimmarsrunda i svansen på en subgrupp.

/Solo 2013

Prestationer VR...
Med tanke på hur få som ännu har effektmätare blir det nog svårt att få vettig statistik för jämförelser.

Dessutom cyklar folk på så olika tider att även likvärdiga förutsättningar (t ex solo eller i samtränad klunga) kan skilja sig åt en hel del. Den som startar på fredagen tampas med mörker medan den som startar på lördagsmorgonen har dagsljus. Trafiken föreställer jag mig är värre dagtid än på natten. Vädret kan skilja sig drastiskt. Låt säga att det regnar och blåser genom natten men spricker upp och blir soligt och stilla under morgonen. Hur jämförbara är två tider från de två olika väderperioderna?

I tidsstatistiken syns inte heller hur många och långa stopp man har tagit, hur många vurpor man drabbats av (direkt eller indirekt) eller hur stor klungan/klungorna varit.

Senast ändrad:
Prestationer VR...
Gör om din VR-tid till minuter. Dela antalet minuter i kronor du lagt på hojjen. Dela antalet kronor då fått med din nuvarande vikt.

Så, nu kan vi börja jämföra!

Prestationer VR...
Akoa skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör om din VR-tid till minuter. Dela antalet
> minuter i kronor du lagt på hojjen. Dela antalet
> kronor då fått med din nuvarande vikt.
>
> Så, nu kan vi börja jämföra!

Taget!

Prestationer VR...
8:22=502minuter... /ca 50.000:- (inkl wattmätare) = 1 öre / 90kilo = 0,011155 öre, låter väldigt billigt detta med cykling!
Annars kan jag säga att jag snittade 213watt eller 245 "norm"-watt under rundan på 8:22. Bitvis sol, bitvis regn... ca 220km med välfungerande klunga där jag var med och drog, 40km solokörning och 40km i svansen på nåt sub-8-gäng. Blev någon klokare?

Senast ändrad:
Prestationer VR...
502/365=1,375??? Men hur räknar man då spinning/intervall/Monark-kräkpass? 1H=30km?

Tror vi behöver en ny Svensk Industri Standard för detta...

Prestationer VR...
arnehavre skrev:
> 8:22=502minuter... /ca 50.000:- (inkl wattmätare)
> = 1 öre / 90kilo = 0,011155 öre, låter väldigt
> billigt detta med cykling!
> Annars kan jag säga att jag snittade 213watt
> eller 245 "norm"-watt under rundan på 8:22.
> Bitvis sol, bitvis regn... ca 220km med
> välfungerande klunga där jag var med och drog,
> 40km solokörning och 40km i svansen på nåt
> sub-8-gäng. Blev någon klokare?

Vad väger du? Kom runt på 7:42 i Hofvets sub 8 grupp och snittade bara 204W / 241NP. Vi delade upp klungan i 2 och körde 45 minuter per grupp. 84 kg.

Prestationer VR...
Jag tänker "utifrån förutsättning". Jag är mer impad av den som gått från soffpotatis till 10 timmar runt sjön på ett år än vad jag är av subbare som trots allt tränar kopiösa mängder. Självklart är jag djupt impad över tiderna som presteras av några här på happy men bedriften är enligt mig större. Men frågan kvarstår iofs: hur mäter vi det då?

Prestationer VR...
Stod bredvid denna man i målfållan. En prestation att ta sig runt på den cykeln.

<http://www.corren.se/ostergotland/motala/vatternrundan-i-gang-6063580-artikel.aspx>

Prestationer VR...
Bert skrev:
> Stod bredvid denna man i målfållan. En
> prestation att ta sig runt på den cykeln.
>
>
Fast jag tror han har lite rutin... rätta mig om jag har fel, men har inte han kört typ samtliga vätternrundor och siljan runt?

EDIT: Duh! Tvåa på bollen :-(

Senast ändrad:
Prestationer VR...
Körde med om lappen, körde även om en kille på militärjonne som trampade på utav helvete bakom en räser. Fort gick det, såg roligt ut. Man kör ju även förbi en del som är så feta så man bara ser en cykel sticka ut ur arslet på dem. Att de ger sig på att ta sig runt tycker jag är... Stort ;) nä men på riktigt, det är imponerande.

Prestationer VR...
Effekt i all ära men det säger ju heller inte allt. Jag tycker att man bör göra ett regeltillägg. Om man offentligt skryter om sin tid (inte sin prestation) så blir man skyldig att anta utmaningar från långsammare cyklister. Det vill säga om du är jäkligt nöjd med din solorunda på 10 timmar och hör någon skryta om hur han kom runt på 6.41 (t. ex. genom att åka bil i närheten av MAS-klungan) så har du rätt till en hen mot hen-duell. Reglerna för själva utmaningen får någon annan utforma.

Eller så kan man ju gör som så att alla som vill jämföra sina prestationer lämnar in en uppsats om minst 30 sidor så kanske någon kan reda ut vilken prestation som var störst. Här skulle jag vilja föreslå att spotting av lappen ger extrapoäng.

Eller så inser man att Vätterrundan är ett motionslopp och en happening och även om många på olika sätt gör jätteprestationer är det helt värdelöst att jämföra sig med folk som hade helt andra mål eller förutsättningar.

Prestationer VR...
tuta skrev:
> Eller så inser man att Vätterrundan är ett
> motionslopp och en happening och även om många
> på olika sätt gör jätteprestationer är det
> helt värdelöst att jämföra sig med folk som
> hade helt andra mål eller förutsättningar.

+konsumtecken

Prestationer VR...
Det sanna måttet är c + 1567,5234*sin(m+0.23*M) där c = antalet currykors man passerade under rundan, m = kroppsvikten vid start i mätt i oz och M är medelmassan i skålpund på de cyklister som passerade dig med en hastighetsskillnad på minst 3,16 km/h. ;-)

Prestationer VR...
Jag ser en del på "resultatlistan" som hållt på mer än 24 timmar. Med tanke på hur ont jag hade i röven efter mina 9 timmar så är de i vilket fall i mina ögon hjältarna som har gjort värsta prestationerna. Jag gissar att väldigt få av dem, likt många av oss, har provat ut den optimala sittställningen via bikefit eller provat sig igenom 200 olika svindyra sadlar för att på så sätt sitta så bekvämt som möjligt.

Jag såg en kille på en sk Long john, den danska paketcykeln som är 5 meter lång och väger 20 kilo. Det anser jag också vara en prestation över det vanliga.
MVH
Magnus

Senast ändrad:
Prestationer VR...
tuta skrev:
> Det vill säga om du är jäkligt nöjd med din
> solorunda på 10 timmar och hör någon skryta om
> hur han kom runt på 6.41 (t. ex. genom att åka
> bil i närheten av MAS-klungan) så har du rätt
> till en hen mot hen-duell. Reglerna för själva
> utmaningen får någon annan utforma.

Reglerna för ett Chicken race är väl solklara, den stora frågan är väl om titan- eller stålram är det mest optimala mot en mas-bongoplastram?

Prestationer VR...
erik_k skrev:
> En tid säger väl egentligen inte så mycket om
> vad man har presterat runt sjön? Kan
> genomsnittswatt vara det mest jämförbara? En
> elvatimmars solorunda imponerar mer på mig än en
> åttatimmarsrunda i svansen på en subgrupp.
>
> /Solo 2013

Håller helt med dig! Äntligen en till som jag.

Prestationer VR...
Skulle gissa att det finns (minst) tre kategorier som håller på extremt länge på Vätternrundan (eller annat godtyckligt massevenemang).

1) De som har något handikapp/hinder men som trots det gett sig sjutton på att greja loppet och tränat och förberett sig efter bästa förmåga. De tycker jag man absolut kan kalla hjältar.

2) De som förberett sig en del, genomför loppet med många och långa stopp, kör med goda marginaler och ser det hela som en trevlig tur och en folkfest. Dessa har jag en viss förståelse för (även om jag kanske inte tycker att vägarna är de allra roligaste att cykla på). Några hjältar tycker jag dock inte de är.

3) De som inte gjort några vettiga förberedelser och knappt tränat och som plågar sig runt och troligen mår rätt dåligt/har ont under en skaplig del av loppet och dessutom har ont av loppet en tid efter det. Dessa har jag personligen väldigt lite förståelse för. Visst, de ska få åka loppet om de vill, det är deras beslut att ta, men jag har svårt att se nöjet och framför allt har jag fruktansvärt svårt att se hjältedådet i det hela. Om man tycker det är ett hjältedåd, är det då också ett hjältedåd att ta sig igenom grundskolan utan att plugga eller anstränga sig ett enda dugg och behöva gå om varje klass på vägen?

Prestationer VR...
swedo skrev:
> > Jag såg en kille på en sk Long john, den
> danska
> > paketcykeln som är 5 meter lång och väger 20
> > kilo. Det anser jag också vara en prestation
> > över det vanliga.
> > MVH
> > Magnus
>
> http://kallegunnar.blogspot.se/2010/06/min-varv-ru
> nt-vattern-pa-en-long-john.html
>
> Rolig RR och en mycket imponerande tid .

Den har jag sett innan. I år var det en vit long john med, men det kanske var han igen?
MVH
Magnus

Prestationer VR...
Guldfinger skrev:
> wiknil skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite mer tryck i denna.
> > http://connect.garmin.com/activity/190627810
>
>
> Helt otroligt låg snittpuls tycker jag som själv
> brukar ligga och snitta kring 170 under de pass
> jag kör (2-3timmar). Har dock aldrig kört VR.

Absoluta pulsvärden säger inte så mycket då det är väldigt individuellt. 139 kan ju mycket väl vara mer än 80% av maxpuls för honom. Han kommer ju inte upp i 160 en enda gång förutom precis i slutet ("spiken" i början lär vara mätfel).

Prestationer VR...
kallegunnar körde på 8,33 på en fixie i år. Rätt underhållande syn i nedförsbackarna efter Kaxholmen...
Kan dessutom tillägga att han var en av de absolut starkaste i gruppen :)

Tillbaka
Topp