Pris på engångs tävlingslicens

surfban

Ny medlem
Någon som kan ge info kring vad det kostar att lösa en tävlingslicens till Ränneslättsturen?
Är ej medlem i någon klubb, men vill ändå vara med och leka på den långa banan!

Man betala extra för årlig licens. Detta är knutet till Svenska cykelförbundet. Klubbmedlemskapet innebär inte att man per automatik får licens.

Varför behöver man licens? Å därmed då en engångslicens? Nån som vill tjäna pengar?
Vad får man för de pengarna?

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför behöver man licens?

Därför att det ger cykelförbundet och liknande en härligt berusande känsla av makt.

/Magnus

licensen är en försäkringsfråga. visst tjänar SCF pengar på det så länge ingen skadar sig, men när de skadar sig får de oxå betala. engångslicensen gäller dock bara under aktuell tävling. den tävling den är köpt till. årslicens kostar mer, men täcker oxå mer, men kräver klubbmedlemsskap i en klubb som är ansluten till SCF.

Här bruse, från Svenska Cykelförbundets allmäna bestämmelser:

KAPITEL 1 LICENSINNEHAVARE
§ 1 Licenser
1.1.001
Licensen skall vara en identitetshandling som bekräftar att innehavaren känner till cykelsportens
regler och bestämmelser samt har rätt att delta i cykeltävlingar.
Principer
1.1.002
Ingen får delta i cykeltävling organiserad eller övervakad av UCI, dess världsdelsorganisationer,
nationsförbund eller anslutna föreningar, utan att inneha erforderlig licens. Deltagande av person
med icke giltig licens skall anses vara ogiltigt och kan resultera i disciplinära åtgärder.
1.1.003
Licensen skall alltid kunna uppvisas på begäran av därtill bemyndigad funktionär.
1.1.004
Alla som erhållit licens på egen begäran skall därmed respektera stadgar och regler för UCI, dess
världsdelsorganisationer och nationsförbund samt delta i cykeltävlingar på ett regelrätt och
sportsligt sätt. Licensinnehavare skall speciellt respektera bestämmelserna i art. 1.1.023.
Tillägg i de svenska reglerna:
Svenska Cykelförbundets (SCF) tävlingsregler (TR) gäller vid tävling som arrangeras av SCF
eller därtill ans luten organisation. Utöver dessa regler gäller: SCFs stadgar;
Riksidrottsförbundets (RF) stadgar kap 12 om tävling samt kap 14 om bestraffning samt
Internationella Cykelförbundets (UCI) reglementen.
SCF påtager sig inget ansvar för av ansluten organisation anordnad tävling.
I reglerna är ordet "skall" tvingande och "bör" rådgivande.
I reglerna står begreppet "deltagare" för såväl tävlande, föreningsledare som funktionärer.
Cyklist och tävlande används som synonyma begrepp.
1.1.005
Licensen skall utfärdas och användas med eget ansvar för licensinnehavaren eller hans lagliga
företrädare. Utfärdande av licens innebär inte att utfärdande organisation erkänner eller antar
några skyldigheter gentemot innehavaren, eller hans efterföljande, för villkoren i någon lag,
stadgar eller regler.
1.1.006
Tävlande skall inneha av SCF utfärdad licens, gällande kalenderår, utvisande cyklistens ålder
och licenstillhörighet enligt följande:
Herrar
8-10 år Pojkar Nybörjare (Nyb P)
11-16 år Pojkar Ungdom (PU)
17-18 år Junior (J)
19-22 år Under 23 (U23),
23-29 år Elit (Elit),
30 år och äldre Veteran (Vet)

och så vidare, och så vidare...

Här är bestämmelserna som pdf om man vill läsa alla 60 sidorna:
http://www.scf.se/files/{7B3E5711-A1F7-476B-A11C-785368DB95F6}.pdf

> och licenstillhörighet enligt följande:
> Herrar
> 8-10 år Pojkar Nybörjare (Nyb P)
> 11-16 år Pojkar Ungdom (PU)
> 17-18 år Junior (J)
> 19-22 år Under 23 (U23),
> 23-29 år Elit (Elit),
> 30 år och äldre Veteran (Vet)
>
> och så vidare, och så vidare...
>

...och nu spårar jag ur denna tråd helt. Ety nu ska gubben raljera... :)

Med reservation för att jag fått allt om bakfoten, då...

Detta är en av anledningarna till att jag aldrig har gillat idrottsförbund. Läs listan.
Vid 30 förvandlas Elitåkaren till ärevördig Veteran. Briljant. Hade jag varit 29 så hade således
pressen varit hård eftersom 29-åringar är Elit. Lyckligtvis är jag ju över 30, så någon press
finns det ju inte. Nädå, över ättestupan bara, raka led tack... :)

Haken är naturligtvis att jag inte känner mig som någon Veteran. En Veteran är rimligen någon
med erfarenhet att falla tillbaka på. Det har inte jag. Jag är bara gammal. Gammal och nybörjare.

Gammal och nybörjare och otränad. Det tredje ämnar jag ändra på ganska omgående. Det andra kommer
att ändra sig efterhand. Det första blir bara värre... Nästa år kommer jag att vara bättre än nu,
snabbare, säkrare och mer erfaren. Året efter det ännu mer så. Men aldrig kan jag på pappret bli något annat än en ättestupefärdig Veteran. Bläääää....

Jaja, ifall någon fortfarande undrar så ÄR detta inlägg ... tja, en liten aning ironiskt? :D :D

EDIT: Kom att tänka på en sak, vid en 'drop' över ättestupan, är det fullfjädrat som gäller då? ;)

Senast redigerad av en moderator:
Bara till att ansöka om elitlicens om du är veteran (30 eller äldre) om det är så att du känner att du hellre vill slåss bland eliten än H30-gubbsen.
Nybörjare från 15 år och uppåt kan köra i H respektive D Sport på xc-tävlingarna. Nu skall jag väl i ärlighetens namn säga att det är ett gäng gubbs som harvar runt i sportklasserna men absolut INTE har nåt där att göra egentligen. De tar hellre en högre placering i sportklassen än en sämre i senior eller veteranklassen.
Nybörjare 11-14 år kan från och med i år köra i Ungdom sport. Att som nybliven mtb:are debutera i det värsta getingboet P15-16 är ingen höjdare precis.

ART skrev:
> > och licenstillhörighet enligt följande:
> > Herrar
> > 8-10 år Pojkar Nybörjare (Nyb P)
> > 11-16 år Pojkar Ungdom (PU)
> > 17-18 år Junior (J)
> > 19-22 år Under 23 (U23),
> > 23-29 år Elit (Elit),
> > 30 år och äldre Veteran (Vet)
> >
> > och så vidare, och så vidare...
> >
>
> ...och nu spårar jag ur denna tråd helt. Ety nu
> ska gubben raljera... :)
>
> Med reservation för att jag fått allt om bakfoten,
> då...
>
> Detta är en av anledningarna till att jag aldrig
> har gillat idrottsförbund. Läs listan.
> Vid 30 förvandlas Elitåkaren till ärevördig
> Veteran. Briljant. Hade jag varit 29 så hade
> således
> pressen varit hård eftersom 29-åringar är Elit.
> Lyckligtvis är jag ju över 30, så någon press
> finns det ju inte. Nädå, över ättestupan bara,
> raka led tack... :)
>
> Haken är naturligtvis att jag inte känner mig som
> någon Veteran. En Veteran är rimligen någon
> med erfarenhet att falla tillbaka på. Det har inte
> jag. Jag är bara gammal. Gammal och nybörjare.
>
> Gammal och nybörjare och otränad. Det tredje ämnar
> jag ändra på ganska omgående. Det andra kommer
> att ändra sig efterhand. Det första blir bara
> värre... Nästa år kommer jag att vara bättre än
> nu,
> snabbare, säkrare och mer erfaren. Året efter det
> ännu mer så. Men aldrig kan jag på pappret bli
> något annat än en ättestupefärdig Veteran.
> Bläääää....
>
> Jaja, ifall någon fortfarande undrar så ÄR detta
> inlägg ... tja, en liten aning ironiskt? :D :D
>
> EDIT: Kom att tänka på en sak, vid en 'drop' över
> ättestupan, är det fullfjädrat som gäller då? ;)
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-04-19
> 15:44 av ART.

du får ju köra elit som 30 åring oxå :D om det är det du vill :D att klassa in någon under 30 i veteran känns lite konstigt.

anki skrev:
> Bara till att ansöka om elitlicens om du är
> veteran (30 eller äldre) om det är så att du

Trevligt. Inte för att det kommer att hända, men likafullt.
Kommer jag mot förmodan någon gång till en tävling så vill jag ju naturligtvis, givet att jag inte är ivägen eller på annat sätt till besvär, tävla mot så hårt motstånd som möjligt. Även om det innebär rutten placering. :)

Först ska jag dock öva upp mig så att jag kommer uppför backen hemmavid _en_ gång utan att svimma. Sedan _två_ gånger, sedan... Ja, tävla är ganska långt borta, om man säger så... :D

Tillbaka
Topp