Prisgaranti - butiker som lovar men inte håller

Leaving

Aktiv medlem
Hej
någon som råkat ut för att web-butiker som utlovar prisgaranti backar om man råkar hitta något billigare?

Ofta är det för man själv inte läst det finstilta. Ska vara en svensk butik, Varan ska vara i lager, samma färg osv.

Om det är billigare på annan butik så köp där?

I det här fallet uppfylls alla krav - svensk butik, exakt samma modellbeteckning o inte rea. Köpte och skulle sedan köpa liknande pryl till frun, letade på prisjakt och hittade på en annan butik. På samma sida fanns det jag nyss köpt till rejält mycket lägre pris. Mailade dem, men de börjar direkt krångla. Skall ge dem en chans till sedan lägger jag upp mer info här (skärmdumpar + deras mail) + går vidare till ARN (prisskillnaden är tillräckligt stor). Gillar inte när affärer inte står för sin marknadsföring
Men iofs så kan jag alltid returnera - paketet är inte öppnat, kom för en vecka sedan. Lönar sig det också (600:- skillnad), och tar väl bara ett par dagar utan prylar.

Senast ändrad:
I det här fallet uppfylls alla krav - svensk butik, exakt samma modellbeteckning o inte rea. Köpte och skulle sedan köpa liknande pryl till frun, letade på prisjakt och hittade på en annan butik. På samma sida fanns det jag nyss köpt till rejält mycket lägre pris. Mailade dem, men de börjar direkt krångla. Skall ge dem en chans till sedan lägger jag upp mer info här (skärmdumpar + deras mail) + går vidare till ARN (prisskillnaden är tillräckligt stor). Gillar inte när affärer inte står för sin marknadsföring
Men iofs så kan jag alltid returnera - paketet är inte öppnat, kom för en vecka sedan. Lönar sig det också (600:- skillnad), och tar väl bara ett par dagar utan prylar.
Fast prisgaranti är ju något man begär innan ett köp och inte efter.

Köpte ett par pedaler av en svensk, mindre aktör som sa att de matchar priset om man hittar de billigare på annat håll. Hittade pedalerna billigare och påtalade detta för butiken när jag skulle beställa. Fick då till svar något i still med "jaha, du kan väl få dom för samma pris här också då, och fri frakt. Men i övrigt är vi inte intresserade av något priskrig".
Det var snudd på att jag sket i att köpa av dom och välja det andra stället istället, trots att de hade rätt dyr frakt.
Har man uttryckligen skrivit att de matchar priset så ska de inte gnälla på mig som kund när jag vill utnyttja den möjlighet de själva erbjudit mig.

Gäller det cykel? annars [OT].

Bäst är nog att leta själv, och inte ha för stora förhoppningar på eventuella prisgarantier.

Jag hade lite samma sits med XXL innan jul. Nu ändrade dom priset på min obetalda vara, men fick svar först efter fyra dagar och hade då redan beställt på andra stället. Väldigt dumt att det måste vara i lager när XXL behagar kolla på det, för det ligger ju lite i sakens natur att en tillfällig drive kan ta slut. Samtidigt förstår man ju att en printscreen etc lätt kan manipuleras, men prisjakts historik borde räcka.

Fast varför tjafsa om det innan beställning? Jag tänker att syftet är att få en korregering efter beställning om man hittar billigare. Innan beställning finns väl ett enklare sätt?

Skulle återkomma om företaget inte höll vad de lovade. Företaget ifråga är bikeshop.se som inte matchar priset hos cykelgear.se. Produkten de gällde var ett par Lake MX304 wide (för övrigt ett par grymma skor - återkommer när jag fått lite fler mil med dem), som var 600:- billigare på cykelgear. Det var väl för stor skillnad för att vilja matcha. Bifogad bild visar skillnaden (bikeshop menar att cykelgear har nedsatt pris, men alla deras produkter har en "vägledande" prisuppgift, antagligen för att visa att de har generellt låga priser). Nu orkar jag inte skicka tillbaka skorna - vintern är här och det går ju ändå på ett par hundra att returnera + tiden som går, så på med dem o ut i snön!!
lake1.PNG

Skulle inte nedsatt pris gälla? Jag förstår nog inte riktigt konceptet.
Precis, bikeshop hänvisade till att det var tillfälligt nedsatt och inte ordinarie pris hos cykelgear, därför skulle inte prisgarantin gälla (i deras info står att rea-pris inte gäller vid prismatch) . Nu är deras kundtjänst i Norge, men jag har svårt att tro att de inte förstår "vägledande" eftersom det heter " veiledende" på norska. Men de har väl samma attityd som Norwegian - dvs undvik att betala ut någonting i alla lägen.
Funderar på att skicka en anmälan till ARN, men är osäker på om ARN hanterar sådana här ärenden - möjligen som falsk marknadsföring.....

Precis, bikeshop hänvisade till att det var tillfälligt nedsatt och inte ordinarie pris hos cykelgear, därför skulle inte prisgarantin gälla (i deras info står att rea-pris inte gäller vid prismatch) . Nu är deras kundtjänst i Norge, men jag har svårt att tro att de inte förstår "vägledande" eftersom det heter " veiledende" på norska. Men de har väl samma attityd som Norwegian - dvs undvik att betala ut någonting i alla lägen.
Funderar på att skicka en anmälan till ARN, men är osäker på om ARN hanterar sådana här ärenden - möjligen som falsk marknadsföring.....
Tror ditt inlägg här har gjort tillräckligt stor skada!

Här på Prisjakts prishistorik ser man att Cykelgears priser ej är tillfälligt nedsatta:

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    11.9 KB · Besök: 177
Reglerna för prisgaranti är ofta så, dvs att de inte gäller mot tillfälliga kampanjer. Kolla t.ex. cykelgears prisgaranti säger samma sak. Dessutom brukar ett krav vara att varan ska finnas i lager, och det gör ju knappt nån storlek hos cykelgear (just nu endast 39, 45 och 48 i lager).

Ordinarie pris förekommer knappt på 50% av shopparna så man kanske gör bäst i att bortse från den garantin

Kan man inte bara beställa direkt ifrån där det är billigast, det verkar enklare än att lägga flera timmar på att klaga och gnälla.
Jovisst, men missade att cykelgear var billigast, hade redan beställt då. Naturligtvis hade jag köpt därifrån om jag varit medveten om det från början. Så hade det inte blivit någon tråd här. Men eftersom bikeshop gör tydlig reklam för prismatch på sin hemsida så känns det ganska naturligt att begära att de står för vad de säger?

Fast det står väll bara att garantin gäller i samband med beställningen?
”Innan du beställer skall du trycka på knappen ”prismatch””

Fast det står väll bara att garantin gäller i samband med beställningen?
”Innan du beställer skall du trycka på knappen ”prismatch””
Hittade jag inte (provade nyss, där verkar inte finnas någon knapp) - och det står såhär:
Om det är mindre än 14 dagar sedan du beställde din vara har vi en garanti på detta som heter "14 dagars prisgaranti". Skicka då ett mejl till support@bikeshop.no med ordernummer och varunummer. Om en vara uppfyller kraven för "14 dagars prisgaranti" kommer vi ge dig ett presentkort på mellanskillnaden.
Kraven står såhär:
Vi vill att vår prisgaranti ska vara enkel och lätt att förhålla sig till. Hittar du en konkurrent som säljer en produkt billigare än oss så vill vi gärna matcha det priset. Kravet är att produkten är identiskt (t.ex. modell, konfiguration, storlek och färg) och att den säljs av en svensk butik (eller webbutik med köpfunktion). Priset måste gå att dokumentera och produkten måste vara tillgänglig i det ögonblick man köper den. Det kan inte vara et rea.
All dokumentation med skärmdumpar på pris, att varan i samma storlek som jag beställt fanns i lager och att det inte var rea skickades in. Svaret jag fick var :
Snakket med min leder ang dette. Vi mener at det cyclegear.se har som pris på Lake MXZ304 ikke tilsvarer vår prismatch regler. Beklager dette.
Kan du se att jag missat något (förutom att ha undersökt marknaden bättre innan köpet)?? Men - nog om detta, nu skall jag ta en långtur i snön med mina nya skor - de blir inte sämre bara för att köpupplevelsen var lite trist.

All dokumentation med skärmdumpar på pris, att varan i samma storlek som jag beställt fanns i lager och att det inte var rea skickades in. Svaret jag fick var :
Snakket med min leder ang dette. Vi mener at det cyclegear.se har som pris på Lake MXZ304 ikke tilsvarer vår prismatch regler. Beklager dette.

Är det allt de har svarat? I så fall är det inget svar, utan bara ett tyckande. De måste kunna motivera varför deras regler inte är uppfyllda. I det fallet ligger bevisbördan på dem. Begär att de förklarar varför deras regler inte är uppfyllda.

Är det allt de har svarat? I så fall är det inget svar, utan bara ett tyckande. De måste kunna motivera varför deras regler inte är uppfyllda. I det fallet ligger bevisbördan på dem. Begär att de förklarar varför deras regler inte är uppfyllda.
Första svaret var att de ansåg att det var rea-pris. Jag skickade då in skärmdumpar som visade hur cykelgears rea-pris såg ut (röd-markerad procentsiffra och texten "du sparar") och deras normalpris (prisuppgift och under det överstruket vägledande pris). Då fick jag det svaret du läste, dvs de har inget motiv men vill ändå inte betala. Känns inte som de kommer att ändra sig - påminner lite om lågprisflyg som alltid krånglar och hittar på orsaker till varför inställda och försenade flyg aldrig skall ersättas. Oftast vinner klagande kunder hos ARN, men de (flygbolagen) vägrar ersätta ändå.

Första svaret var att de ansåg att det var rea-pris. Jag skickade då in skärmdumpar som visade hur cykelgears rea-pris såg ut (röd-markerad procentsiffra och texten "du sparar") och deras normalpris (prisuppgift och under det överstruket vägledande pris). Då fick jag det svaret du läste, dvs de har inget motiv men vill ändå inte betala. Känns inte som de kommer att ändra sig - påminner lite om lågprisflyg som alltid krånglar och hittar på orsaker till varför inställda och försenade flyg aldrig skall ersättas. Oftast vinner klagande kunder hos ARN, men de (flygbolagen) vägrar ersätta ändå.
När det gäller flygbolagen finns det tvingande lagar. En prisgaranti är ett frivilligt åtagande fr butiken, det är bara att gilla läget.

När det gäller flygbolagen finns det tvingande lagar. En prisgaranti är ett frivilligt åtagande fr butiken, det är bara att gilla läget.

Ja. Man kan dock rösta ner butiken hos olika webbsidor, det brukar har effekt.

EDIT: menade skriva negativa recensioner

Släpp det och handla aldrig mer därifrån.

Edit: tack för infon.

Det är fortfarande ett åtagande, så att bara gilla läget är knappast korrekt. För en dyrare vara så som en bil har garantin stor betydelse och åtminstone jag skulle göra rättssak av det hela om det gällde mycket pengar.

Det är fortfarande ett åtagande, så att bara gilla läget är knappast korrekt. För en dyrare vara så som en bil har garantin stor betydelse och åtminstone jag skulle göra rättssak av det hela om det gällde mycket pengar.
Visst kan man försöka, om man är bredd att ta risken och tycker det är värt besväret. Jag vet dock inte hur det har gått för de som ev stämt biltillverkare avseende rostskyddsgaranti eller liknande, borde finnas rättsfall att kolla upp.

För egen del fick jag en prismatch nekad av av BC (eller om det var BD) på en Stages en gång. De var ärliga och sade rakt ut att de inte kunde matcha priset för det var lägre än deras inköpspris. Så jag köpte hos konkurrenten istället (R2).

Visst kan man försöka, om man är bredd att ta risken och tycker det är värt besväret. Jag vet dock inte hur det har gått för de som ev stämt biltillverkare avseende rostskyddsgaranti eller liknande, borde finnas rättsfall att kolla upp.

Just rostskyddsgarantierna visade sig vara tämligen värdelösa (genomrostning etc) där bl a Mercedes lovade runt och höll tunt. Vagnskadegaranti på en ny bil torde vara ett åtagande som både kan röra mycket pengar och som borde vara svårt att försöka slingra sig ur.

Tillbaka
Topp