Prisjakt för cykeldelar?

frippegubben

Aktiv medlem
Prisjakt för cykeldelar?
Är det nån som vet om det finns nån tjänst motsvarande prisjakt, fast för cykeldelar?

Det känns som att det är ett evigt klickande bland nätbutiker för att se om det råkar vara rabatt på just den delen man söker. Nåt som en dator borde kunna sköta automatiskt istället och servera förslag på lämpliga butiker att handla från.

Annars får jag väl bygga en själv...

Prisjakt för cykeldelar?
Om det hade varit genomförbart hade det redan funnits.
Det är nog en helt omöjlig uppgift med tanke på mängden olika komponenter och variabler som finns att välja mellan.
Prisjakt är tämligen värdelöst redan på kompletta cyklar.

Prisjakt för cykeldelar?
Funktionen finns väl nästan redan i prisjakt, bara att man får använda prisjakt expert och söka på namnet på delen man vill ha. T.ex för en Tacx Vortex Smart: https://www.prisjakt.nu/expert.php?query=Tacx+Vortex+smart&pris_min=2000&pris_max=6000&ftg=0 Dock är antalet svenska butiker lite begränsat, finns dock massor med brittiska.
Helt klart genomförbart och säkert ganska enkelt för prisjakt att lägga till. Kan dom hålla koll på datormarknaden på komponentnivå så borde inte cykelmarknaden vara något problem. Maila dom och fråga ?

Prisjakt för cykeldelar?
Jag hade uppskattat!

Jag bryr mig sällan om varumärke etc. Oftare handlar det om typ: "en kolfibersadelstolpe i rätt storlek". Mycket sällan en specifik produkt.

Prisjakt för cykeldelar?
morrberg sa:
Kan dom hålla koll på datormarknaden på komponentnivå så borde inte cykelmarknaden vara något problem. Maila dom och fråga ?
En skillnad är att det finns svenska e-butiker som säljer datorkomponenter, som Webhallen, Komplett, Inet etc.
Det finns noll relevanta svenska e- eller fysiska butiker som säljer cykelkomponenter.

Prisjakt för cykeldelar?
Sixten Fors sa:
morrberg sa:
Kan dom hålla koll på datormarknaden på komponentnivå så borde inte cykelmarknaden vara något problem. Maila dom och fråga ?
En skillnad är att det finns svenska e-butiker som säljer datorkomponenter, som Webhallen, Komplett, Inet etc.
Det finns noll relevanta svenska e- eller fysiska butiker som säljer cykelkomponenter.

Håller med om bristen på svenska butiker som säljer cykelkomponenter, däremot så finns det redan i prisjakt t.ex wiggle, Evans Cycles, Bike Inn, Chain Reaction Cycles, Bikester, addnature, Athleteshop, ROSE Bikes mf. De få svenskar som jag hittar är t.ex XXL, Cykloteket, Cykelkraft, Intersport, och några andra. Wiggle har 56 256 saker i prisjakt, varav 17 563 är indexerade, borde vara en ganska lätt sak att indexera även dom.
Sen är väl ändå priset det som är viktigast på en dylik sida, och då spelar det väl mindre roll om man handlar från Sverige, Tyskland, eller Storbritannien ?

Prisjakt för cykeldelar?
Fast är man van vid en näthandel bär det emot att regga sitt kontokort hos tio andra också, om det inte är stora skillnader. Paypal fixar väl det kanske, men inte så road av dem heller. Särskilt kort för näthandel? Aningen bökigt.

Prisjakt för cykeldelar?
Sixten Fors sa:
morrberg sa:
Det där är intressant. Är det så att på datorkomponentmarknaden finns inte de enorma prisskillnader Sverige vs utlandet som finns på t.ex. cykeldelar och bildelar? Nån som forskat i vad det beror på, t.ex. i inköpsledens struktur etc? Eller kan det vara så enkelt att på datorkomponentmarknaden är majoriteten av köparna så vana Internetanvändare att den svenska överprissättningen helt enkelt konkurrerats ut?

Prisjakt för cykeldelar?
En skillnad är att elektronikbranschen var tidigt ute. Dustin, InWarehouse och Webhallen började sälja komponenter billigt till slutanvändare redan för 15-20 år sedan, byggde sina varumärken, drev utvecklingen framåt, tog marknadsandelar och skapade volymer.

Bike24 har funnits länge, och innan dess handlade jag från Jenson, Supergo etc. i USA. Svensk e-handel inom cykel har knappt startat -- än idag.

En annan skillnad är att elektronik säkert omsätter 10-100 ggr mer än cykeldelar (orkar inte söka exakt data) vilket kan påverka intresset av att investera.

Prisjakt för cykeldelar?
Det här blir lite OT. Min LBS förklarade för mig att många cykelkomponenter från de stora internationella cykelsajterna befinner sig i en gråzon. De menade att t.ex Wiggle säger till shimano att de skall bygga 5000 cyklar, de får väldigt bra rabatter vid så stora beställningar. Sen bygger dom 2000 cyklar och har 3000 gruppsett över som dom delar upp och säljer billigt. Detta skulle göra att Wiggles pris till kund ligger under deras inköpspris från Shimano. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men det är vad dom sa iaf. Men det skulle kunna förklara varför min LBS ville ha typ 5400:- sek för ett 105 gruppsett samtidigt som Wiggle tog 3400:-.

Prisjakt för cykeldelar?
Sådan var det før i tiden. Dvs. man solgte OEM dele. Merlincycles, wiggle og bike-components var store på dette.

De store webshops omsætter idag for så enormt store beløb, at de mange producenter sælger direkte til webshops, helt udenom grossisterne. Hvorvidt det er af lyst eller nød ved jeg ikke :D

Men det skaber en ubalance i forhold til den lokale cykelhandler, der istedet må konkurrere på "services"

morrberg sa:
Det här blir lite OT. Min LBS förklarade för mig att många cykelkomponenter från de stora internationella cykelsajterna befinner sig i en gråzon. De menade att t.ex Wiggle säger till shimano att de skall bygga 5000 cyklar, de får väldigt bra rabatter vid så stora beställningar. Sen bygger dom 2000 cyklar och har 3000 gruppsett över som dom delar upp och säljer billigt. Detta skulle göra att Wiggles pris till kund ligger under deras inköpspris från Shimano. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men det är vad dom sa iaf. Men det skulle kunna förklara varför min LBS ville ha typ 5400:- sek för ett 105 gruppsett samtidigt som Wiggle tog 3400:-.

Prisjakt för cykeldelar?
Det är rätt enkelt. Volymer ger lägre inköpspriser. Volymer ger skalfördelar och lägre kostnader, vilket gör att det går att tjäna pengar trots lägre kundpris och tg. Kunder premierar lägre pris genom att rösta med plånboken. Väx eller dö.

Prisjakt för cykeldelar?
morrberg sa:
Sen är väl ändå priset det som är viktigast på en dylik sida, och då spelar det väl mindre roll om man handlar från Sverige, Tyskland, eller Storbritannien ?

Nja. Behöver man snabbt en cykeldel så är det en fördel om deras lager finns i Sverige. T ex så skickar Bikester varorna från Tyskland med långsammast post möjligt. Upptäckte detta då jag behövde en cykeldel snabbt. Beställde från bikester eftersom det är en svensk affär...tji fick jag då det tog delen 2 veckor att komma. Hade hellre beställt delen från crc då dom är billigare.

Tillbaka
Topp