Prisjämförelse Sram Kassetter MTB

Robin W

Medlem
Satt och kollade efter ny kassett då min XX1 börjar bli sliten.

xg1199 heter XX1:ans kassett sen finns det ett gäng neråt i grupperna som är kompatibla, jämförde priser mellan dom olika...

xg1199 3585:- 260g
xg1195 2750:- 275g
xg1175 1895:- 325g
xg1150 1315:- 394g
(Ordinaire priser)

Känns som om grammen man spar är riktigt dyra...
Finns det något eftermarknadsalternativ som håller likvärdig kvalitet?

Gxkassetterna 1150 brukar säljas nya avplockade från cykel för ca 550 spänn här på köp och sälj.
Vet inte om de värre växlar bättre men jag är ändå för snål för de dyraste.

Köpte en ny avplockad 1180 här på KoS för 500! Det köpet var jag nöjd med ??

Jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad i växling mot de två 1150 eller Shimanokassetten jag har på de andra hjulen.

I praktiken så är där ingen viktskillnad mellan XG1199 (XX1) och XG1195 (X01). Jag har vägt. De ser bara olika ut (silver/svart)

Fulkinesen sa:
I praktiken så är där ingen viktskillnad mellan XG1199 (XX1) och XG1195 (X01). Jag har vägt. De ser bara olika ut (silver/svart)

Tror det typ bara är ytbehandlingen som skiljer. Så xx1 är väldigt mycket dyrare bara för att få lite guldfärg

SalkinL sa:
XG1150 är i helstål. Stål håller längre än alu.

Men verkar ha nackdelen att äta sig in i bodyn vid stora drevet. I stort sett alla man läser om som har xd kassett och haft problem att få av kassetten har haft den kassetten. Gissar på att eftersom xd typ lägger an med splines genom största drevet och gängor längst ut så har de de gjort anläggningsytan för liten på mellan stora o bodyn. Medans de på Alu gjort drevet tjockare. Det är i min teori i alla fall.

Sen fråga .. vilken ska jag köpa .. sitter med fingret på köpknappen

1175 ~2000kr
1180 ~2700
1199 ~3500
Skillnad mer än vikt ?

eller också köper du några hårdmetallstift 6mm och en dremel:)

en fullt användbar ses denna vecka på lidl.
.

Tillbaka
Topp