Prisklasser

Färsen

Ny medlem
Prisklasser
Efter att testat på att köra lite inser jag nu att jag måste införskaffa mig en egen MTB.

Kollat runt lite och hör om och om igen "man behöver spendera åtminstone 10 tusen för att få en ordentlig cykel".
Som en total novis säger mig de olika komponentnamnen ingenting. Så vad är det skiljer sig mellan hojjarna i prisklassen 6-8 tusen från 10+ hojjarna? Vad blir det för konkreta skillnader för de extra tusenlapparna? Hur märks det när man åker och i hållbarhet?

Stort tack på förhand!

Prisklasser
Om du cyklar på cykeln så märker du förhoppningsvis av att den dyrare med bättre komponenter och ram kan vara:

- Bättre konstruerad = Allt funkar bättre, stabilare hoj
- Bromsar tar mycket bättre
- Växla går avsevärt lättare
- Komponenterna håller bättre - mindre service

Det svåra är att veta vad som passar just dig och din typ av cyklande och då är ännu svårare att veta hur cykeln skall vara uppbyggd. Alla är olika. Cyklar med ;)

Edit: Å ibland är det REA å då blir det ännu jobbigare.

Senast ändrad:
Prisklasser
Jag köpte en instegshoj för 666€ 2011 som funkade alldeles utmärkt i några år. Klart att man får bättre, finare och lättare komponenter om man går upp några prisklasser, men jag hade väldigt kul på den ett tag.

Senast ändrad:
Prisklasser
Jag var i samma sits som du förra året. Som jag uppfattade det var den stora skillnaden mellan dessa prisklasser om det var luft eller fjäder i gaffeln, om det nu är en hardtail du tittar på. Fulldämpad för 10k är nog bara att glömma. För min del slutade det på €999 och en cykel med luft i gaffeln.

Prisklasser
nyrakad skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du cyklar på cykeln så märker du
> förhoppningsvis av att den dyrare med bättre
> komponenter och ram kan vara:
>
> - Bättre konstruerad = Allt funkar bättre,
> stabilare hoj
> - Bromsar tar mycket bättre
> - Växla går avsevärt lättare
> - Komponenterna håller bättre - mindre service
>
> Det svåra är att veta vad som passar just dig
> och din typ av cyklande och då är ännu svårare
> att veta hur cykeln skall vara uppbyggd. Alla är
> olika. Cyklar med ;)
>
> Edit: Å ibland är det REA å då blir det ännu
> jobbigare.

JAg hade samma tankar som TS i höstas. Av punkterna i citeringen håller jag med. Men jag gjorde så att jag sprang runt mellan olika butiker och provcyklade mtb i olika prisklasser, mellan 5000 kr och 15000 kr. Och den stora skillnaden jag kände var på ramen. Den cykel jag till slut köpte kändes bäst, roligast och mest responsiv att cykla på. Man fick känslan av att den passar en själv bättre än de andra. skillnad i bromsar, växlar och komponenters hållbarhet märkte jag inte av vid provcykling.

Så till slut köpte jag en mtb för 11500 kr (trek superfly). Den kändes bäst helt enkelt.

Prisklasser
Jag tycker inte det är så stor skillnad på växlar som en del tycks mena. Deore växlar funkar rätt bra dom med. Dämparna och att cykeln är rätt inställd för föraren tycker jag är viktigast.

Prisklasser
Och så kommer jag (som vanligt känns det som) med tipset att kolla begagnat...
Det finns ofta bra cyklar till salu där priset sjunkit avsevärt bara för att nån annan lekt med dem ett tag. Men det kräver väl lite mer vaksamhet när man undersöker hojen förstås. Men repiga blir alla hojar, så det kan ju vara skönt att nån annan redan satt första repan i den o därmed minskat priset med x tusenlappar!

Prisklasser
Om man utgår ifrån att alla aktuella hojar har vettiga ramar så tycker jag att de stora skillnaderna ligger i dämparna. Dyrare dämpare är, i nio fall av tio, bättre. Vilket kan förändra en rätt medioker cykel till något helt fantastiskt.

Nästa grej brukar vara hjulen. Drivlina och bromsar är hyfsat billigt att byta när de dör, men hjul och dämpare kan man lägga lite extra på från början. Eller framför allt dämpare, i min mening.

Tillbaka
Topp