Prissänkt på XXL - Ridley Icarus 10 - köpvärd?

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ska man tolka XXLs storlekstabell? Dvs
> Professional/Recreational där den senare är ett
> nr större.

Om man vill sitta mer framåtlutat ("professional") rekommenderar man en storlek mindre än om man vill ha en mer avslappnad sittställning ("recreational") där styret hamnar högre. Men den där tabellen tror jag är generell och inte specifik för just denna ram och Ridleys lvg-ramar är ganska stora i storlekarna så jag tror du riskerar köpa för stor ram om du bara utgår från den. Jag är 186 cm och har en Noah (samma geometri som Fenix-ramarna) i storlek Medium, men den har ungefär samma mått som en typisk Large hos de flesta andra märken. Skulle jag göra om köp skulle det bli en Small (som har typiska "medium-mått").

Senast ändrad:
Var och provade cykeln igår, eller så mycket man kan i en butik och utan pedaler, den kändes iofs mycket trevlig och välbyggd. Försökte få samma pris som på webben, men det ville sig inte! De ringde tom nån säljchef som inte kunde godkände det, det gick iofs ner en del men inte så lågt som 15500 som den kostar på webben (med frakt)

Vägde cykeln och den landade på 8.08 kg utan pedaler, vilket känns lite "tungt" för en 20k cykel, eller har jag fel? Hur "lätt" kommer det vara att ev. få ner den till 7-7,5 kg? Hjulen är inga lättviktare direkt så där finns det en del att kapa gissar jag.

Även jag är sugen på en ridley (icarus eller fenix?).. Frågan är vilken storlek man bör köpa.
Är 1,87 lång, så skulle både M och L fungera?

Nu har jag småklämt på både S och M med mina 174cm. Blir att sova på saken innan beställknappen läggs. Någon som vill tala mig ur detta köp genom att hinta om ngt annat man istället borde titta in?

Principia skrev:
> Medium låter stort om du är 1.74?

Beror på om man följer den såkallade "recreational" rekommendationen från Ridley (nämns också på XXL). Men troligtvis blir det ändå en S även om det ska mycket till för att kalla mig "professional" :)

Nu är det gissningsvis bara en dag kvar. Ni som har köpt icarus/fenix, är ni nöjda?

Är främst sugen på Fenix.

Senast ändrad:
Har du inte möjlighet att prova ngn i en butik nära dig? Om inte annat kan du ju alltid beställa den och cykla försiktigt för att ev. lämna tillbaka den (de erbjuder ju 365 dagars öppet köp).

Min kommer förhoppningsvis fram idag eller imorgon.

20% slutade gälla, så försent :). Tyvärr ingen möjlighet att testa.

Rapportera gärna i tråden med lite intryck när du har fått cykeln. Troligtvis så återkommer försäljningen under kommande månaden eller två.

Senast ändrad:
Jag fick min cykel idag. Åkte till xxl för att komplettera med lite annat och höll på att sätta i halsen när jag såg att de reade ut deras egna white med ultegra di2 för 15 tkr. Nu hittar jag inte erbjudandet på nätet men börjar få second thoughts.

EDIT: hittade ett annat erbjudande i deras annonsblad nu. De måste ha hängt upp fel cykel vid erbjudnadeskylten i butiken.

Senast ändrad:
Hijackar tråden lite snabbt, är nämligen också lite sugen på en racercykel att börja
pendla just landsväg till jobbet.

Var inne i bromma och såg att de fått tillbaka ett exemplar Helium ISP med compagnolo velocekomponenter, samma cykel som de hade som öppningserbjudande på hamngatan.

Jag får köpa den för 8000kr, är det värt det?

Sådär ja, ännu en underbar tur på cykeln avklarad! Vad tycker ni andra så här långt? Jag är mycket nöjd. Den är bra mycket roligare att cykla på än min gamla stålracer. Tyvärr är den lika långsam! :-D
Jag försökte få i 28mm däck för att kunna köra litet behagligare på grusvägar men det ville sig inte riktigt, de fick helt enkelt inte plats.

Bilagor

• DSC_0847.jpg
    DSC_0847.jpg
    84.6 KB · Besök: 38
McAn skrev:
>
> Jag får köpa den för 8000kr, är det värt det?

Ja!

En kompis köpte en White med full Ultegra för 12 tkr på XXL i våras. Ett tungt jävla as trots den fina gruppen.

tropfrog skrev:
> Det står ingenstans vad den kommer med för hjul.
> Lite tråkigt då det är det nästan viktigaste
> på en landsvägscykel. Men och andra sidan så
> skulle det vara ett hyffsat pris även utan hjul.
> Bra köpläge och uppgradering till nästa sommar
> när du är fast?
> MVH
> Magnus

För 7000 bagis lär det ju inte vara ett par högprofilshjul. =)

/Fritz

Sådär - jag fick min för några dagar sedan. Kört två turer och det är minst sagt ett ordentligt lyft från tidigare cykel. Nu återstår det bara att få tag i en bra CX för pendlingen. :)

Bilagor

• IMG_0166.JPG
    IMG_0166.JPG
    126 KB · Besök: 48
slackie skrev:
> Nu återstår det bara att få tag i en bra CX för
> pendlingen. :)

Snygg. Hojen ser kanonfin ut. Vad skulle en cx göra pendlingen bättre än denna?! Jag ska egentligen inte lägga mig i, man kan ha sina skäl, men ibland verkar det som folk drar på sig onödigt många hojar, varför inte använda grejerna fullt ut, åka med det bästa jämt, Ridleyn ovan funkar väl till det mesta, inte minst pendling, enda reservation skulle vara om avståndet är kort eller måste låsa fast den mitt i stan, å andra sidan är det då lika illa med en "bra cx"

bikeshorts skrev:
> slackie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu återstår det bara att få tag i en bra CX
> för
> > pendlingen. :)
>
> Snygg. Hojen ser kanonfin ut. Vad skulle en cx
> göra pendlingen bättre än denna?! Jag ska
> egentligen inte lägga mig i, man kan ha sina
> skäl, men ibland verkar det som folk drar på sig
> onödigt många hojar, varför inte använda
> grejerna fullt ut, åka med det bästa jämt,
> Ridleyn ovan funkar väl till det mesta, inte
> minst pendling, enda reservation skulle vara om
> avståndet är kort eller måste låsa fast den
> mitt i stan, å andra sidan är det då lika illa
> med en "bra cx"

För pendling vill man gärna kunna montera stänkskärmar och få plats för bredare dubbade däck för vinterbruk och det går tyvärr inte på Icaruse:en. Personligen tycker jag inte det är något problem att äga många cyklar, tvärtom. Jag har min Icarus som rent motionsredskap och pendlar med någon av mina andra cyklar :-)

Herr Thomas skrev:
>
> För pendling vill man gärna kunna montera
> stänkskärmar

Japp, kom på att en del vill så:)
Jag kör skärmlöst och njuter av en pigg avskalad hoj varje dag, det uppväger lätt (de få) dagar av regn på hemvägen, jag bara ställer mina skor på tork.
Fördelen är också att man får många mil på sin favorithoj, nöter in sin sittställning, justera till perfektion, det kan ta många hundra mil. Ju dyrare cykel man har ju mer måste man använda den, inte bara ta ut för speciella tillfällen.
Kanske en knasig parallell, men jag såg en intressant annons. En mycket dyr racer med mkt avancerade komponenter till salu. Endast gått 50 mil inkl vätternrundan! Säljes pga knäproblem.
Tyckte det var rätt talande, kan knappast blivit inkörd på den innan allvaret började, borde kanske i tid bytt kassett till något roligare än 11-28, använda den lite mera i vardagen, osv.

slackie skrev:
> Sådär - jag fick min för några dagar sedan. Kört två turer och det är minst sagt ett
> ordentligt lyft från tidigare cykel. Nu återstår det bara att få tag i en bra CX för
> pendlingen. :)

Ridley X-Bow 1317A 105 för ca 8700:- kan kanske vara något då.

http://www.wiggle.se/ridley-x-bow-1317a-105-2013/

Eller så bygger du en själv. Bygger och bygger. Du väljer dom bygger.

Ridley X-Bow Design 1405A

http://shop4cross.de/bikes/ridley/ridley-x-bow-1405-shimano.html

Så lite så. Pratade med en säljare i veckan och han trodde bestämt att kampanjen skulle återkomma innan höstsäsongen. Har nu hunnit köra Fenix'en några skarpa rundor och den känns bara bättre och bättre. Kan rekommendera den varmt.

Blir att lugna ner sig när det kommer CX pendlare. Får hålla fast vid mitt tidigare impulsköp (Nishiki Allroad) som faktiskt uppfyller alla krav. Ska bli intressant vad 2015 har att erbjuda :)

Jag bumpar en gammal tråd.
Jag har fortfarande kvar min Ridley, nu som andra cykel permanent parkerad nere i Nerja / Spanien. Det blir i princip bara bergscykling med den och då skulle jag vilja sänka utväxlingen, från 28t till 32 t på kassetten. Går detta ihop på med bakväxeln? Misstänker att den behöver vara åtminstånde medium cage och frågan är om detta är originalmonterat på cykeln?
Jag har föresten bytt hjulen till Campagnolo Scirocco, klart mycket snyggare än original :-)

Bilagor

• IMG_6591.JPG
    IMG_6591.JPG
    965.9 KB · Besök: 73
Jag bumpar en gammal tråd.
Jag har fortfarande kvar min Ridley, nu som andra cykel permanent parkerad nere i Nerja / Spanien. Det blir i princip bara bergscykling med den och då skulle jag vilja sänka utväxlingen, från 28t till 32 t på kassetten. Går detta ihop på med bakväxeln? Misstänker att den behöver vara åtminstånde medium cage och frågan är om detta är originalmonterat på cykeln?
Jag har föresten bytt hjulen till Campagnolo Scirocco, klart mycket snyggare än original :-)
Jag förstår dig fullt ut. Har cyklat där en månad nu. Med 32 bak, 34 hade inte heller varit fel :-)
Men vaeddefor växel du har?

Edit; är det en Shimano av någon modell är ju just de väldigt försiktiga med att ange max kransstorlek. Klarar i regel betydligt större. Det finns nån artikel i ämnet på road.cc i "gravel"-sektionen.
Annars är en ny 105-bakväxel med lång växelgaffel inte vansinnigt dyr.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp