Prisvärd 24" mtb (Orbea MX 24 XC?)

Dottern har växt ur sin Orbea 20 MX Team som hon har varit väldigt nöjd med.
Nu är vi på jakt efter en Orbea 24. Någon här som har någon begagnad att sälja?

Hej! Har ett problem som jag hoppas någon sitter på en lösning på. Köpte en orbea 20" dirt till sonen som vi varit väldigt nöjda med förutom på en punkt.

Drivlinan trillar av från framklingan i tid och otid! Det kan hända när cykeln står still och trillar omkull eller när han rullar nerför en stenig stig eller oftast när han kraschar. Vet inte vad jag ska göra åt det!

Misstänker att det har att göra med vinkeln på drivlinan (Shimano Altus 1x7) beroende på vilken växel han har i. Men jag vet inte vad jag ska göra åt det.

Vi är som sagt nöjda med allt på cykeln förutom just detta och det gör att jag inte kan rekommendera cykeln tyvärr.

Agorazo sa:
Hej! Har ett problem som jag hoppas någon sitter på en lösning på. Köpte en orbea 20" dirt till sonen som vi varit väldigt nöjda med förutom på en punkt.

Drivlinan trillar av från framklingan i tid och otid! Det kan hända när cykeln står still och trillar omkull eller när han rullar nerför en stenig stig eller oftast när han kraschar. Vet inte vad jag ska göra åt det!

Misstänker att det har att göra med vinkeln på drivlinan (Shimano Altus 1x7) beroende på vilken växel han har i. Men jag vet inte vad jag ska göra åt det.

Vi är som sagt nöjda med allt på cykeln förutom just detta och det gör att jag inte kan rekommendera cykeln tyvärr.

Min son hade liknande problem. På hans cykel verkade det vara kedjestyraren som gjorde ett tveksamt jobb. Kedjan hoppade ur kedjestyraren först, vilket ledde till att kedjen puttades av främre klingan.
Vi tog bort kedjestyraren och sedan dess funkar allt fint!

Är det kedjestyraren i överkant du menar? Denna cykeln har ingen kedjestyrare på undersidan och det är där jag misstänker att kedjan hoppar av.

Bifogar bild på sonens cykel:

Mina barn har vars sin Orbea mx xc
Dotterns 24" funkar hur bra som helst, växlar och allt.

Sonens 20" har vi samma problem med att kedjan hoppar av från framklingan.
Upplever det som att den trillar av i underkant och det kan hända oavsett växel.

Orbea 20" har rätt kort kedjestag, vet inte om det kan vara orsaken.
Nån som har en idé på vad detta kan bero på.

Sist det hände var när sonen gjorde en hård inbromsning med frambromsen så att bakhjulet lyfte, vid nerslag så trillade kedjan av.

Vi kanske borde fått en moderator till att lyfta ut problemen med kedja som trillar av från orbea mx 20-24" ur denna tråden.

Ingen som kommit på nån lösning?
Nån som dragit i det mot orbea eller sitt inköpsställe?

Grabben tycker det är roligt och är duktigt på att cykla i skogen, men det är lite drygt med tappad kedja allt oftare.

Tyckte först att det var för att bakväxeln har ingen clutch. Men min son förra cykel, en Canyon Offspring 20" hade också kort kedjestag och ingen clutch och han tappade aldrig kedjan (och han kör stökiga stig). Enda jag kan komma på är att baxväxel har en för lätt fjäder och klingan fram är inte narrow-wide. Men tror att Offspring också inte har NW.

Kanske finns någon konstruktionsfel?

En bra kedjestyrare är säkraste lösning, tror jag.

Berk sa:
Tyckte först att det var för att bakväxeln har ingen clutch. Men min son förra cykel, en Canyon Offspring 20" hade också kort kedjestag och ingen clutch och han tappade aldrig kedjan (och han kör stökiga stig). Enda jag kan komma på är att baxväxel har en för lätt fjäder och klingan fram är inte narrow-wide. Men tror att Offspring också inte har NW.

Upplever att kedjan trillar av i underkant på framklingan.
Finns det kedjestyrare för nederkant?
Finns det hårdare fjädrar till bakväxlen som håller kedjan mer sträckt?

Filiphag sa:
Berk sa:

Den finns också kedjestyrare för nedkanten, men tror inte att det behövs. Med en bra kedjestyrare ovanpå får man kedjan rund framklingan igen när man trampar.

Jag har ingen erfarenheter med Altus bakväxel och vet inte om dyrare Shimano bakväxelvhar hårdare fjäder.

Filiphag sa:
Berk sa:

Titta noga på cagen, specifikt den del som sitter i bodyn på bv. Finns d nåra extra småhål vid sidan om bulten som håller fast den i bodyn? Om d finns så kan du spänna cagen genom att byta hål - e d hålen e till för. Men jag vet inte hur altus funkar eller ser ut i cagen.

Lite googling visade upp flera som beklagar mjuka fjädern i Altus bakväxeln och att kedjan hoppar av bakklingor (inte fram).
Kanske kan en av er köpa en Deore bakväxel, utan clutch: https://www.bike24.de/p1122990.html?q=deore+schaltwerk eller med clutch: https://www.bike24.de/p1122979.html?q=deore+schaltwerk, montera den (obs att det behövs en kedjebrytare och kanske en kedjenit), prova och rapportera tillbaka? Så vet vi om Altus bakväxeln är problemet.

Edit: Ser nu att Vitus cyklar, t.ex. 20+, också har Altus baxväkel. Många på happy har Vitus barncyklar, men ingen har klagat om avhoppande kedjar.

Senast ändrad:
Berk sa:
Lite googling visade upp flera som beklagar mjuka fjädern i Altus bakväxeln och att kedjan hoppar av bakklingor (inte fram).
Kanske kan en av er köpa en Deore bakväxel, utan clutch: https://www.bike24.de/p1122990.html?q=deore+schaltwerk eller med clutch: https://www.bike24.de/p1122979.html?q=deore+schaltwerk, montera den (obs att det behövs en kedjebrytare och kanske en kedjenit), prova och rapportera tillbaka? Så vet vi om Altus bakväxeln är problemet.

Edit: Ser nu att Vitus cyklar, t.ex. 20+, också har Altus baxväkel. Många på happy har Vitus barncyklar, men ingen har klagat om avhoppande kedjar.

clutch finns väl bara på 10-delat?

kogoyo sa:
Berk sa:

Ja, men 10-delat bakväxel funkar också till 7, 8 och 9-delat, eller?
Tyckte att Altus bakväxel kanske är dåligt, men ser nu att andra cyklar med Altus bakväxel verkar att funka bra.

Berk sa:
kogoyo sa:
Berk sa:

Tyckte att Altus bakväxel kanske är dåligt, men ser nu att andra cyklar med Altus bakväxel verkar att funka bra.

Nej, funkar inte. Reglaget drar olika mycket vajer. Det funkar endast med steglös reglage. (detta var nåt av d första jag testade när jag började bygga)

Vem av alla vuxna här skulle köpa en ex Scott Spark med Altus till sig själv o tycka att det funkar utmärkt? Perspektiv, jao...

kogoyo sa:
Berk sa:

Nej, funkar inte. Reglaget drar olika mycket vajer. Det funkar endast med steglös reglage. (detta var nåt av d första jag testade när jag började bygga)

Ah, set nu att det inte funkar. Men det är inte för att reglaget drar olika mycket vajer (det är en problem med reglaret, inte med bakväxel), men för att vajer drar olika mycket bakväxel. Så 7, 8 och 9 speed bakväxel är compatible, men 10 inte, om jag har förstod rätt.

Jo den tanken med att prova med "clutch" har jag också tänkt på men kom fram till att den Deore 10vxl som sitter på min troligen inte kommer passa.

Kunde inte hitta nåt sätt att spänna fjädern.

Kollade i shimanos manual och enligt den skall kedjan vara så lång som största drevet + 2 länkar.
Det känns väldigt kort och borde få bakre växelföraren att i princip stå rakt framåt i lägsta växlen.

Ser ut enligt bild i lägsta växlen nu.

Bilagor

• IMG_20190923_195054185.jpg
    IMG_20190923_195054185.jpg
    405.5 KB · Besök: 285
Senast ändrad:
Filiphag sa:
Kollade i shimanos manual och enligt den skall kedjan vara så lång som största drevet + 2 länkar.
Det känns väldigt långt och borde få bakre växelföraren att i princip stå rakt framåt i lägsta växlen.
.

Väldigt kort menar du?
Ja, enligt Shimano ska den vara mycket kortare. Det höjer kedjespänningen. Men kan inte säga om det räcker till att förhindra avhoppningen. Kanske blir det värre för att kedjan blir mer skevt på nedsidan för att bakväxeln kommer närmare framklingan och kedjestagen är kort. Jag kortade kedjan på min sons cykel med SRAM GX och 385 mm kedjestag och konstaterade efteråt att kedjan var lite för skevt på lättaste växel. Jag sätt tillbaka den två länkar jag tog bort. Man ska inte göra det, utan använda en ny powerlink, som jag visste. Vi straffades en månad senare när kedje brytt i skogen och vi attackerades av hundrade myggor medan vi försökte att få ihop kedjan.

SS sa:
Jay Jay sa:
Audioholic sa:
Jag har beställt den, borde komma hem veckan. Är ngn mer som redan fått hem sin. Kolla i barncykeltråden.

Vad tycker ni om cykeln?

Med vänlig hälsning
Den är riktigt bra för pengarna! Gaffeln är inte skitspännande men helt klart okej. Vi har cyklat mkt under året, allt från asfalt till liftburet. Den är i tyngsta laget för att hoppa ”stort” med men då skulle nog en bmx varit mer lämpad hur som helst. Du kan hitta både lättare och bättre alternativ men inte för dom pengarna. Vi kommer köra vidare på den även nästa år. Har även för avsikt att köpa en 26” till storebror. Nöjd kund.

Tyvärr verkar 2019 vara slut i lager överallt, och 2020 har inte kommit in ännu. Hoovrar med muspekaren på köpknappen jag med.. vår sexåring passerade just 130 cm och Islabike i storlek 20L börjar se lite rolig ut under honom.

jomper sa:
Tyvärr verkar 2019 vara slut i lager överallt, och 2020 har inte kommit in ännu. Hoovrar med muspekaren på köpknappen jag med.. vår sexåring passerade just 130 cm och Islabike i storlek 20L börjar se lite rolig ut under honom.
Samma här, väntar på att 2020 ska bli tillgängliga.

Filiphag sa:
Helt rätt skulle vara kort, har redigerat/rättat min text.

Ja det känns lite knepigt med dessa små MTB med korta kedjestag.

Sen respons men grabben har en Orbea 24 Trail som har Deore 10-delat. Minns inga problem med hoppande kedja så det kan mycket väl var bakväxeln som göra skillnad.

Det är samma kedjestyrare fram.

Kedjehopp fram verkar mest vara ett problem på 20" inte 24" Orbea.

Jag har en av varje till barnen.
Och med 24" har det aldrig varit några problem.

Är det nån som fixat en lösning på den hoppande kedjan? Min som har en mx 24 med deore-bakväxel som har clutch. Drevet fram är inte narrow/wide, har konstigt bcd-mått på 74mm. Hittar inget NW-drev som passar till det. Vad göra?

En väldigt liten sån. Finns en på bild längre upp i tråden. Tror inte den hjälper så mkt. Känns som det bästa hade varit en NW-klinga men verkar inte finnas i det hålmåttet

Tillbaka
Topp