Prisvärd cyclocross här?

Prisvärd cyclocross här?
Det tillkommer ju en del moms och tull på de också så hamnar väl på en 13-14000kr här. Om du inte köper på något annat sätt så du slipper det. Annars verkar det mycket billigt men inte för billigt. Den billigaste cxen ifrån Cannondale som kommer till Sverige ligger på 18500kr med ungefär samma utrustning utan skivbromsar.

Hur kommer det sig att du heter ratatosk förresten?

Prisvärd cyclocross här?
Kaijan skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelcity har en prisvärd Columbus

Du ska inte byta signatur snart? Eller uppdatera bloggen?

Prisvärd cyclocross här?
cerro skrev:

>
> Hur kommer det sig att du heter ratatosk
> förresten?

I den stora asken vi alla lever i, som förövrigt heter Ygdrasil, är varken internet, brevlådan, telefonen eller cykelbudet uppfunnet. Istället har man Ratatosk, en kvick ekorre som springer med bud överallt i hela det enorma världsträdet. Man kunde tro att jag springer fort. Det gör jag inte. Men jag hade strålande resultat på ett konditionstest som utfördes på cykel:)

Prisvärd cyclocross här?
JLarsson skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykelcity har en prisvärd Columbus
>
> Du ska inte byta signatur snart? Eller uppdatera
> bloggen?

Till skillnad från cykelmannen :-)
http://www.cykelmannen.blogspot.com/

Prisvärd cyclocross här?
Om jag skulle ha prisvärt så skulle jag köpa denna:
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=145&lang=en_US
prestige_ultegra_std.jpg

Ultegra, Kolfibergaffel och SNYGG. 13.995 svenska pengar kostar den bara.

Senast redigerad av en moderator:
Prisvärd cyclocross här?
JLarsson skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykelcity har en prisvärd Columbus
>
> Du ska inte byta signatur snart? Eller uppdatera
> bloggen?

Jo det är på G.Ligger som utkast=)

Prisvärd cyclocross här?
cerro skrev:
> Columbusen tycker inte jag är speciellt
> prisvärd. Bättre att köpa en Focus Mares Cross
> då.

En av kompisarna(jo jag har mer än en kompis, kanske 2)
har en Focus Mares och verkar vara mycket nöjd.
focuscicli.jpg ht=544

Själv valde jag en sickadäringa CicliB som kommer hem till dörren för under 10000:- med postförskott.
Ultegra utrustning, Ritcheyhjul, kolfibergaffek und so weiter.
Mycket smidigt att handla me CicliB.
http://212.202.110.172/e-vendo.php?...article&ProdNr=A2341&t=1803&p=1023&c=1023&m=s

/J
ps. Min CicliB är lite annorlunda specad

Prisvärd cyclocross här?
Nu vet jag inte om Cannondale använder samma geometri på sina CXar längre, men när tidningen Tour testade en Cannondale Cyclocross 2004 så tyckte de att det var en bra grusvägs och vinterträningscykel, men att geometrin inte var tillräckligt aggresiv för CX-tävlingar.
Cannondale_Cyclocross_-_Tour_12_2004.jpg

Detta med vilken geometri som passar bäst är iofs en MYCKET personlig sak, men kan vara värt att tänka på.

Focus Mares har oxå testats av Tour
Focus_Mares_Cross_-_Tour_12_2004.jpg

Från Tour 12 2004
Läs mer om testet, och tanka ned hela, här: http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1348&nodeid=25&subnav=21&ps_lo=15

Ett aktuellt CX-test av Tour står det om här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/521018

/Håkan

Prisvärd cyclocross här?
Någon som vet var man kan köpa Stevens hojen??
En liten fråga till, det sitter v-broms på den hojen...hur funkar det egentligen?? Blir det inte "ojämt" tryck vid bromsning med racer-broms? Vill minnas att jag hört att trycket på fälgen inte ökar gradvis vid mer tryck på bromsen utan att den "nyper" någonstans på vägen. Vem vet mer??

Prisvärd cyclocross här?
Den verkar ha "Mini-V" vilka sägs funka rätt bra med canti/landsvägsreglage. Det är kortare armar på dem än på riktiga/vanliga v-bromsar.

Prisvärd cyclocross här?
Jos skrev:
> Någon som vet var man kan köpa Stevens hojen??

Dom här ska vara generalagent för Stevens i Sverige,så du kan beställa en till din lbs
Sport, Foto och Data
Samuel Forslund
Ärentuna Skogstorp
743 91 Storvreta

Tel 018-315320 Mobil 070-2102046
samuel@rs-riller.com

Prisvärd cyclocross här?
Trådkapar lite om någon har lust att svara med frågan:
Vad skiljer en cross från en racer när det kommer till ramgeometrin? Generellt alltså.

Prisvärd cyclocross här?
En cross är mer ihoptryckt. Kortare topprör i förhållande till sadelrör. Detta för att man ska kunna få upp den på axeln lättare. Mer har jag tyvärr inte koll på, än

Prisvärd cyclocross här?
cerro skrev:
> En cross är mer ihoptryckt. Kortare topprör i
> förhållande till sadelrör. Detta för att man
> ska kunna få upp den på axeln lättare. Mer har
> jag tyvärr inte koll på, än

Nja, det varierar. Min Focus har längre överrör än sadelrör (c-c), finns även andra tillverkare som har så.
Kedjestagen är längre, styrhuvudvinkeln oftast flackare = axelavstånd på runt 103cm är vanligt, en normal lvgcykel brukar ha axelavstånd under 100cm.
En del tillverkare har vevlagret högre på cx- jmf lvg-modellerna som bigM redan påpekat.

/G

Prisvärd cyclocross här?
FACIT, så här blev det:

Först letade jag begangad cyclocross, men marknaden var så försvinnande liten, och de få objekt som verkade intressanta försvann blixtsnabbt.
Sen var jag inne på Kona Jake The Snake, 10 500:- på rea hos häggs.
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=154_130&products_id=524
Men snokade vidare lite, provcyklade snaken o tyckte den var aningen tung. Det var då jag startade den här tråden o fick bra tips. Det bästa var CicliBen, ( http://212.202.110.172 ) tyckte jag o slog till. Tyvärr hann priset höjas lite innan jag hittade nån som kunde tyska nog att hjälpa mig beställa, men det var ingen stor höjning.
Sålde min Nishiki Pro Sl för att få lös pengarna, trodde den skulle vara lite svår, killen jag köpte den av hade haft den ute men inte fått sålt.
KopiaavP1010015.JPG ht=336

Och alla klagar på för lite pengar i januari (utom jag för jag är hedning, firar inte jul, är varken mer eller mindre pank än andra månader.) Nå, jag satte ut den på julaftons kväll o på juldagens förmiddag var den såld innan jag ens hann byta pedaler.

Sen fick jag gå. Och gå å gå vart jag skulle, att inte cykla är att gå för långt, dessutom kom jag på mig med okynnesbussåkning. Så när jag fick mail om att CicliB-ramen var slutsåld o att jag skulle återkomma i mars höll jag på få spel.
Besökte återigen blocket, funderade på att 1) köpa ett vrak som håller till mars 2) gå direkt på projekt B, köpa en MTB o sen spara vidare till crossen o stå ut med att det går lite långsamt till dess 3) skruva ihop vad fan som hellst ur mina förråd bara det har 2 hjul o en broms.

Men på blocket fanns den!
KopiaavDSC07382.JPG ht=336

I Helsingborg! 3500:- +400:- för resa och fika. Några hundra till för lite småfix, ett par extra bromshandtag, rikta ett hjul, bromsklossar. Dessutom var Helsingborg en trevlig stad, hade jag ingen aning om.
För att komma hem igen fick jag dock förklä mitt fynd till en bärbar bandsåg.
KopiaavDSC07384.jpg ht=448
SJ gillar inte cyklister.

Tack ändå alla som varit till hjälp!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp