Prisvärd cykel i klassisk modell för 3-5000 kr?

MattiasN

Ny medlem
Jag har inte köpt cykel på typ 20 år och inte cyklat överhuvudtaget de senaste fem åren. Men nu har jag planer på att köpa en cykel av klassisk modell, dvs ingen mountainbike eller annan avancerad variant (såvida ingen lyckas övertyga mig om t.ex. en CityBikes förträfflighet). Som komplett cykelnovis känns det viktigast att den har pakethållare, 3-5 växlar och håller hyfsat hög byggkvalitet, men det kanske finns andra saker man bör beakta vid cykelköp?

Vilka cykelmärken/modeller i 3-5000 kronors-klassen kan rekommenderas nuförtiden? Finns det något märke/modell som man inte bör köpa?

// Mattias

http://www.crescent.se/cyklar/city/1405

En sån där. 4695 SEK minus eventuell rabatt som affären kan ha.

Tips, köp en cykel som kommer monterad(alla märkescyklar bl.a crescent skeppshult osv) kommer monterade.
Kolla med affären vad dom har för service samt om det ingår någon försäkring. 1500:- självriskskydd ingår i crescenten första året.
Gå inte till ex biltema eller Cykelringen. Gå till en affär med högre kvalitet på cyklar.
Cykeln jag länkade till har skärmar, pakethållare, godkänt lås, batterilampa bak, lyse fram som drivs av en generator i navet.

Typisk standardcykel, kanske något för dig?

Allmänt cyklande, dvs kortare sträckor (1-10km) till affären, vänner osv. Dvs inget träningscyklande, om det var det du menade.

// Mattias

Jag hade köpt en billigare MTB-hybrid för det ändamålet, riktiga delar och en trevlig cykel för allmänt runt-trampande.

Sen hade jag velat ha en lite snabbare och lekfullare cykel än en vanlig city bike och det kanske inte alla är ute efter.

Kolla på standard cyklarna från Crescent, Merida, Monark, Nishiki och Skeppshult om du bara ska ha en vanlig brukscykel. Det är betydligt mindre service som behövs på en navväxlad cykel jämfört med en cykelm med utanpåliggande växelsystem.

jojjesthlm: Den Crescenten verkar intressant. Jag glömde nämna i mitt första inlägg att jag tyvärr är lite petig vad gäller färgen. Helst bör den vara svart eller mörkbrun, men grå eller mörkgrå funkar också. Bra tips angående montering, service, försäkring, lås, lyse osv. För mig som novis är sådana tips guld värda. Tack.

Rickard: Kan du ge ett exempel på prisvärd MTB-hybrid eller föreslå ett märke som gör bra billiga MTB-hybrider? En nackdel som *jag* ser med MTB (och kanske därmed även MTB-hybrider) är att de är mer stöldbegärliga än klassiska modeller, men jag kan ha fel.

Rock: Ja, jag har funderat lite på Crescent, Monark och Skeppshult eftersom det är de märken jag känner till och förknippar med kvalitet, men jag är nyfiken på om det finns några budgetmärken eller nya uppstickare som ger bra kvalitet för mindre pengar. Det brukar ju vara så att man betalar mycket bara för att äga själva märket, men när det gäller cyklar eller åtminstone ovanstående märken så kanske kvaliteten följer det högre priset?

// Mattias

I denna prisklass tycker jag defenitivt att du ska köpa en beg hoj istället. Den cykeln kommer vara mkt mer prisvärd än en ny cykel för ca 4000:-

Skulle aldrig köpa en ny cykel i denna prisklass. Waste of money om du inte hittar ngt på super rea förstås, men jag e ända skeptisk.

Lycka till.

båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> I denna prisklass tycker jag defenitivt att du ska
> köpa en beg hoj istället. Den cykeln kommer vara
> mkt mer prisvärd än en ny cykel för ca 4000:-
>
> Skulle aldrig köpa en ny cykel i denna prisklass.
> Waste of money om du inte hittar ngt på super rea
> förstås, men jag e ända skeptisk.
>
> Lycka till.

Du tycker han behöver en DH-släde eller en carbon-räser för att cykla till polaren eller? :)

Jag kommer tyvär inte ihåg vad just den modellen jag tänker på hette, är rädd att den kanske kostade en tusenlapp mer än du vill lägga också men sådant går ju alltid att kika på.
Vi säljer den på Bikeplace i Göteborg så bor du i krokarna får du gärna komma in, kika och fundera lite över vad du är ute efter.
Jo det är väl lite som du säger att den kan bli lite stöldbenägen tack vare skivbroms osv, sen blir den ju ganska snygg också. ^^

båtbensbudet: Jag har hört samma sak en gång tidigare, men det var när jag nyss börjat fundera på ny cykel och tänkte lägga ~2000 kr. Då fick jag rekommendationen att hellre köpa begagnad, men nu när jag höjt budgeten till 3-5000 kr så tycker jag jag det låter väldigt underligt. Vilka komponenter är det som riskerar att vara undermåliga på en cykel för 4000 kr?

// Mattias

Tack för begagnat-tipset, men jag tror att jag lägger fokus på att hitta en ny cykel även om det verkar gå att göra bra begagnatklipp om man har tur. Jag har hittat ett par nya kandidater:

DBS: http://www.dbs-cykel.se/index.php?contentID=5&ID=6&prodType=1
Monark: http://www.monark.se/index.php?contentID=20&ID=22&prodType=1

Några kommentarer? Är det t.ex. nåt i deras specar som gör att jag bör överväga att gå upp en prisklass? Bör jag välja det ena eller andra märket?

// Mattias

Kolla vikten på de hojar du funderar på. För 3-5000:- är risken att man hamnar på en riktig klump rätt stor. Eftersom det finns många begagnade som knappt är använda så slår det nyköp alla gånger.

MattiasN skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för begagnat-tipset, men jag tror att jag
> lägger fokus på att hitta en ny cykel även om
> det verkar gå att göra bra begagnatklipp om man
> har tur. Jag har hittat ett par nya kandidater:
>
> DBS:
> http://www.dbs-cykel.se/index.php?contentID=5&ID=6
> &prodType=1
> Monark:
> http://www.monark.se/index.php?contentID=20&ID=22&
> prodType=1
>
> Några kommentarer? Är det t.ex. nåt i deras
> specar som gör att jag bör överväga att gå
> upp en prisklass? Bör jag välja det ena eller
> andra märket?
>
> // Mattias

Förstår att du gärna vill ha en ny cykel, vem vill inte d :D
Men allvarligt talat, har hört så många männsikor säga att det är så underbart att cykla igen efter att ha införskaffat en fin/bra cykel inte minst mor och far som köpte ett par hybrid cyklar till stadskörning. Det är skillnad på bra cyklar o mindre bra cyklar (inte bara priset)

Mina egna erfarenheter att låna mamma o pappas hojar på landet lr dylikt e att det helt enkelt inte e särskilt kul att cykla när det konstant e tungt att trampa även om det inte e några längre sträckor. Då handlar det bara om transport, men cykla kan vara så mkt mer. Detta e nog inte enbart en prisfråga utan oxå en modell fråga. En hybrid tex e mkt roligare att cykla på än en tung gammal klassisk cykel modell.

Att köpa en juste begagnad nishiki hybrid för 5k lovar jag ger mkt härligare känsla att cykla på än de cyklar du länkar till. Tycker du ska tänka om, menar verkligen inte du köpa en kolfiberracer utan en cykel som är härlig att cykla på..

Pakethållare o dylikt kan man montera på nästan alla hybrider så frakt av div grejor e inga problem.
Tycker du ska gå in till en cykelhandlare och provköra en bra hybrid och sedan de cyklar du länkar till. Tror du kommer bli överaskad.

Lycka till.
Lycka till.

Ja det är nog ingen dum ide att provcykla lite hos någon cykelaffär. Prismässigt om du köper nytt så får man ju lägga till en del eftersom hybridcyklarna är ganska nakna när det gäller belysning, lås och pakethållare, man kanske inte ens får med skärmar. Och beroende på affär så kanske dom vill ha betalt för att montera dom tillbehören åt dig. Så en ny hybridcykel blir lite dyrare men om du hittar nått begagnat klipp så kanske. Annars står ju alltid standartcyklarna där och väntar.

Ska du bara cykla till affären duger väl vilken skitcykel som helst.

Av de klassiska brukscyklarna tycker jag Skeppshult är att föredra. Crescent gör tunga fula cyklar, Skeppshult gör tunga snygga cyklar.

Annars håller jag med båtbensbudet om att en lätt hybrid är nog bäst. Provcykla vetja, det förlorar du inget på.

Var bor du? Kan vara bra om du vill ha handfasta tips på cyklar & affärer.

Här är mina råd:

- Köp cykeln lokalt av cykelhandlare & prova den innan köp

- Sittställning & storlek ska kännas rätt för dig

- Köp med navväxel (t ex Nexus 7-växlat), det är rent & underhållsfritt.

- Du ska tycka den är snygg

- Skippa begagnat, visst kan man göra kap, men har man inte tänkt köpa begagnat är man inte rätt person att köpa begagnat... Det kräver ju att man kan bedömma skicket och är beredd att ta risken, även rätt små saker kan kosta 1000 kr när man lämnar in hojen. Är man inte mkt insatt och vet vad man vill ha så är det mycket svårare att köpa begagnat än nytt.

Tack för alla tips! De uppskattas verkligen. Jag tar gärna emot fler tankar och förslag om ni kommer på nåt!

Mina tankar för tillfället är att jag visserligen blivit lite intresserad av Hybrid efter era rekommendationer, men om jag tänker ett steg längre så tror jag inte att jag har så stor nytta av de fördelar en lätt hybrid ger. Visst skulle jag kunna börja cykla till jobbet osv och då är det ju bra med en "snabb" cykel, men ärligt talat är jag nog för lat för att börja göra det. ;-) Jag tror istället att det blir några kortare sträckor (1-3km) i veckan i lugn takt och kanske nån längre sträcka (>10km) en gång varannan vecka. Eller nåt. Jag bor för övrigt i Göteborg.

// Mattias

Det bästa du kan göra för att känna på lite olika cyklar och modeller är att springa in i butik, som jag sade så har Bikeplace mycket vardags-cyklar inne som du kan provköra om du vill. Då kan du ju känna om en hybrid är något att ha eller inte.

Cykelcity i Göteborg (finns i sporthouse vid backaplan & axel dahlströms torg) har mkt fjolårsmodeller till bra priser, ca 20% under listpris. De brukar ha en hel del kvalitetscyklar i din prisklass. Obs gå inte fel i sporthouse så du hamnar i Cykelringens butik...

Tillbaka
Topp