Prisvärd XC-hoj för 20k

stefanbo

Medlem
Prisvärd XC-hoj för 20k
Hej!
Jag planerar att köpa en ny mtb till våren och skulle gärna ta emot tips på vad ni som är mer i svängen skulle köpt. Jag har ca 20000 att spendera. Cykeln är mest tänkt att träna på, men jag kommer säkert vilja klämma in ett och annat långlopp framöver. Jag är gammal tävlingsåkare i xc och långlopp så räds inte nåt ganska aggressivt i geometri och utformning och vill helst cykla rakaste vägen snabbt… Jag har fått för mig att 20000 är lite för lite för att få en bra heldämpa, så tänker mig framgaffel. Vad har ni för märken och modeller som ni rekommenderar?

Senast ändrad:
Prisvärd XC-hoj för 20k
Jag letar ungefär samma sak till sonen men något lägre budget. Äldsta sonen har en BMC Twostroke som jag är helnöjd med men de har gått upp i pris sjukt mycket. Dock kan man hitta förra årets på rea men allt är för stort. För 20’ kan du nästan hitta en Twostroke med kolram. Orbea Alma med kolram kan du sannorlikt hitta under 20’. Marin Team Marin verkar vara en grym cykel som kan hittas för skapliga provet men för lång gaffel för min son.

Prisvärd XC-hoj för 20k
Mest prisvärt - allebike. Lägg till några tusen så får du en heldämpad i kolfiber därifrån. Snygga? Nej inte så värst men det kanske inte är någon prio :)

Prisvärd XC-hoj för 20k
Om det är snabb xc-orienterad HT som gäller så kolla på xc varianten av denna:

Kolla Decathlons HT i kolfiber, gammal geo men bra cyklar.

XXL har reat 2022 års cyklar i omgångar sen i julas. Kanske finns ngt kap inne på ditt lokala varuhus som inte syns i webbshopen?

Finns fler…

Prisvärd XC-hoj för 20k
Den var fin, men jag är snarare medium/large. Nån som vet hur Allebike är storleksmässigt? Jag är 180.
Finns en storlekstabell på sidan, bifogar en bild av den.
allebike.png

Var för övrigt sambon som knep den sista i storlek S, trevligt att hälsa på nere i Alingsås ?

Prisvärd XC-hoj för 20k
Skaplig ökning av budget!
Onödigt mycket pengar på en HT tycker jag, men jämfört med en likvärdig FS är den ju ändock billig. Just den är inget som ger mig några habegär, brant och kort. Den är dock säkert kvick och rolig på grus/enkla stigar. För de pengarna tycker jag en Scalpel HT är mycket mer spännande cykel eller BMC Twostroke 01.

Tillbaka
Topp