Prisvärda kolhjul till gravel

Hej käre forumiter,
Jag har införskaffat en Scott Speedster gravel 30 med grx 2x10.
Har inte superkoll på komponenter och kompatibilitet och vänder mig härmed till er, en polare kör med kolfiberhjul och jag inbillar mig att den känns betydligt rappare och mer lekfull, sen låter den jävligt häftigt och ser frän ut...
Finns det något prisvärt hjulset utan att spränga banken? Kikat runt en del men alla beteckningar gör mig lite förvirrade. Tack på förhand!

Det beror väl lite på budget och när din bank sprängs ?. Jag har Zipp 303s som jag är nöjd med, billigare än 303 FC men kostar ändå lite över 10k.

Ska du ha billigare är det väl slowbuild (lite osäker leveranstid. Kan gå fort kan ta tid) Kinakol eller beg. Jag var inne på slowbuild ett tag, men eurokurs och ev lång leveranstid gjorde att jag valde bort honom.

Du har ju även senaste tillskottet https://www.mantel.com/se/zipp-303-xplr-s-cykelhjul-gravel

Senast ändrad:
Jag har kört med Elite Wheels det här året och är väldigt nöjd. Det är nog svårt att hitta billigare kolhjul. Det brukar gå att leta fram rabattkoder på 10-15% också

Fundera på naven. De skiljer mer i pris än ekrar oc fälg. Ett par kolhjul för 10k har enklare/tyngre nav.

”prisvärda hjul” typ Mantel, Scrive, LB mfl håller ofta med no-name nav, Novatec eller DT350 i bästa fall.

Light Bicycle (Kina) har lätta och starka fälgar. Du väljer själv vilka ekrar och nav och kan hålla ner priset. Priser i $ tyvärr..,

Fundera på naven. De skiljer mer i pris än ekrar oc fälg. Ett par kolhjul för 10k har enklare/tyngre nav.

”prisvärda hjul” typ Mantel, Scrive, LB mfl håller ofta med no-name nav, Novatec eller DT350 i bästa fall.

Light Bicycle (Kina) har lätta och starka fälgar. Du väljer själv vilka ekrar och nav och kan hålla ner priset. Priser i $ tyvärr..,
Jag har kört mycket med novatecnav, sen är väl funktionen av 350 identisk med 240 och 180 men dom är lättare bara?

Tack för alla svaren, och för att utveckla mitt inlägg så är prisvärt något som ger mig så mycket för pengarna och där jag märker väldigt lite skillnad gentemot något som kostar x antal tusenlappar mer.
Jag är en novis och en motionär, vältränad men inte erfaren inom cykling.
Men i min värld så hade jag väl tänkt att lägga max 10.000:- då jag har en billigare cykel, men däremot är jag inte alls främmande för att köpa något begagnat. Nån som vet något passande par på begdelen?

Tack för alla svaren, och för att utveckla mitt inlägg så är prisvärt något som ger mig så mycket för pengarna och där jag märker väldigt lite skillnad gentemot något som kostar x antal tusenlappar mer.
Men i min värld så hade jag väl tänkt att lägga max 10.000:- då jag har en billigare cykel, men däremot är jag inte alls främmande för att köpa något begagnat. Nån som vet något passande par på begdelen?
Rekommenderar att vara lite kall och följa begagnatmarknaden med den budgeten , alternativet med kassnav tycker jag är sämre.
Bygger man själv med bra nav så landar man en (bra) bit norr om 10.
Du lär få hjälp med köp i denna tråden om du är ngt aktiv.

Dessa ligger ute för försäljning:
8500 SEK verkar vara standardpris för 303S på begagnatmarknaden.

Jag skulle vilja påstå att om prisvärdhet är målet så kan fina aluhjul vara ett alternativ. Halva priset jämfört kolhjul. Med feta grusdäck går aeroeffekten bort och vibrationer tas upp av däcken.

Jag skulle vilja påstå att om prisvärdhet är målet så kan fina aluhjul vara ett alternativ. Halva priset jämfört kolhjul. Med feta grusdäck går aeroeffekten bort och vibrationer tas upp av däcken.
Jag är öppen för förslag, kommer jag märka nån större skillnad mot medföljande syncroshjulen? Kan du länka några lätta hjulset i alu som låter fränt och kanske har en cool design :P?

En fråga kan ju vara om det är värt att även byta ut dom medföljande däcken, cyklar främst asfalt och vill ha möjlighet att dra lite lättare grusvägar, finns det några snabbare men ändå hållbara däck som är betydligt lättare och gärna som finns i lite olika färger då hela cykeln är svart..
Schwalbe G-One Bite Performance 700x45C

Jag är öppen för förslag, kommer jag märka nån större skillnad mot medföljande syncroshjulen? Kan du länka några lätta hjulset i alu som låter fränt och kanske har en cool design :P?
Nu är jag iofs inte Fjärdebrunn men ändå... Själv kör jag Newmen SL XR25, lätta och bra hjul, dessutom rätt så prisvärda: https://www.newmen-components.de/Konfigurator?&StuffId=84355915-5178-46c4-9547-ce30590f13bf
Cool design är väl en smaksak så lite frågetecken där...

en polare kör med kolfiberhjul och jag inbillar mig att den känns betydligt rappare och mer lekfull, sen låter den jävligt häftigt och ser frän ut...
Finns det något prisvärt hjulset utan att spränga banken?
Kanske dessa för 483,18 € + frakt
dxc-gr-thirty-carbon-dxc3wh-0001-1s-1360521.jpg

Jag tror att DXC är deras eget märke och jag har ingen som helst egen erfarenhet av hjulen.

En fråga kan ju vara om det är värt att även byta ut dom medföljande däcken
Ja (eller åtminstone oftast) många tillverkare sparar in massor på hjulen och ännu mer på däcken.
Om du har slang i dina nuvarande däck kan det även vara idé att byta dem
Jag köpte en cykel med 32mm däck för ett par veckor sedan, det satt 32mm däck på den och slangarna vägde hela 155 g/slang!
RidleyGrifn_slang.jpg

cyklar främst asfalt och vill ha möjlighet att dra lite lättare grusvägar,
Då låter det onödigt trögt med 45mm breda däck på hela 550 g/däck
finns det några snabbare men ändå hållbara däck som är betydligt lättare
Ja
Om du inte är rejält tung och vill cykla på riktigt grovt underlag kan du spara ~500g på riktigt lättrullade däck.
Även om de är dyra, riktigt DYRA tom!, tycker jag m fl att de är värda priset

Jag skulle inte köpa nya hjul utan att först ha provat med andra lättare däck (+ slang)

REDIGERAT: Hjul istf däck

Senast ändrad:
Kanske dessa för 483,18 € + frakt
dxc-gr-thirty-carbon-dxc3wh-0001-1s-1360521.jpg

Jag tror att DXC är deras eget märke och jag har ingen som helst egen erfarenhet av hjulen.

Ja (eller åtminstone oftast) många tillverkare sparar in massor på hjulen och ännu mer på däcken.
Om du har slang i dina nuvarande däck kan det även vara idé att byta dem
Jag köpte en cykel med 32mm däck för ett par veckor sedan, det satt 32mm däck på den och slangarna vägde hela 155 g/slang!
Visa bilaga 717575

Då låter det onödigt trögt med 45mm breda däck på hela 550 g/däck

Ja
Om du inte är rejält tung och vill cykla på riktigt grovt underlag kan du spara ~500g på riktigt lättrullade däck.
Även om de är dyra, riktigt DYRA tom!, tycker jag m fl att de är värda priset

Jag skulle inte köpa nya hjul utan att först ha provat med andra lättare däck (+ slang)

REDIGERAT: Hjul istf däck
Klart billiga hjul, synd att dom är svintunga?

Vad jag kan se är samtliga länkade lågprishjul utrustade med no-name nav.
Hos Light Bicycle kan du beställa urstarka hjul med DT350-nav för 1000 dollares

Jag köpte mina LVG-hjul från ProX Carbon.
Ca 8500 kr för hjul med DT350-nav, Pillar 1423-ekrar, Alu-nipplar, 50 mm Kolfiberfälgar, frakt, tull och moms inkluderad. De har Gravelfälgar.

Inga superlätta fälgar men rätt tjockt och således tåligt gods.
De tar +70 USD att uppgradera från Pillar 1423 till Sapim CX-Ray.

Är i färd med att beställa nya hjul med DT350 med Sapim-ekrar. Kanske inte samma användningsområde som du kikar på, men priset är helt klart ok för kolfiberhjul.

En fråga kan ju vara om det är värt att även byta ut dom medföljande däcken, cyklar främst asfalt och vill ha möjlighet att dra lite lättare grusvägar, finns det några snabbare men ändå hållbara däck som är betydligt lättare och gärna som finns i lite olika färger då hela cykeln är svart..
Schwalbe G-One Bite Performance 700x45C
Schwalbe, Tufo eller om du vill satsa pengar ,Rene Herse.

Han @j12d342 brukar försöka sälja kolfiberhjul på köp och sälj i parti och minut. Han kanske bygger, annars har han ett par till salu.

Personligen så kör jag fortfarande med lätta aluhjul för "gravel". Eller ja dom väger väl säkert 1450g eller så.

Runt 10 k får man lägga för hyfsat fina kolhjul men sen är det upp till var och en att avgöra vad som är fint nog.
Mina Scribe lvg hjul har rullat några år nu helt klanderfritt. De har gravelhjul också:

Men jag har även "billiga" Elitewheels som jag gav dryga 6000 för (60 mm höjd) och de fungerar superbra också. Kan inte påstå att jag märker någon skillnad i prestanda mot Scribehjulen.

Men för runt 10 k finns massor att välja på.

Men rent krasst tror jag du kommer märka störra effekt av ett eventuellt däckbyte och tubelesskonvertering :)

Vad jag kan se är samtliga länkade lågprishjul utrustade med no-name nav.
Hos Light Bicycle kan du beställa urstarka hjul med DT350-nav för 1000 dollares
1000 dollars, det lär väl bli en del tull frakt och andra påslag på det, eller?

1000 dollars, det lär väl bli en del tull frakt och andra påslag på det, eller?
När jag beställde från Lightbicycle för några år sedan hade de
TPD.png

"You will not have to pay the customs tax or VAT cost."
Säkrast är förstås, som alltid, att MAILa dem och fråga

När jag beställde från Lightbicycle för några år sedan hade de
TPD.png

"You will not have to pay the customs tax or VAT cost."
Säkrast är förstås, som alltid, att MAILa dem och fråga
Jag löpte från LB i höstas. Körde på ”prepaid” och fick inga extra avgifter. Mycket nöjd med fälgarna men ganska lång leveranstid. Då och då kör de reor som kan vara värda att vänta på. Jag köpte mina på Black Friday-rea.

Skakar igång denna igen.

Grus/vardagshojen med stålram upplevs alltid som rätt klumpig så fort jag kört en tur på räsern, förmodligen då viktdiffen är på drygt 3,5 kg. Så Grusis får banta. 400g försvinner i samband med byte av sadel och sadelstolpe.

Men så hjul.. nu sitter det tunga WTB-aluhjul med 47mm byway 650 vilket både är tungt och overkill för gruset som cykeln framförs på.

Så, ni som har kört EliteWheels, vilka skall man välja? Cyklar sällan över 25 km/h, så aero är väl inte superprio. Håller mig gärna runt 5-7000 pga en del andra stundande utgifter. Tänker mig köra på 38-42mm däck.

Tillbaka
Topp