Prisvärda vinterhjul för skivbroms.

Har köpt mig en BMC Roadmachine att ha som vinter/pendlarcykel. Jag skulle behöva en extra uppsättning hjul så jag snabbt kan skifta mellan olika däck beroende på väder. (dubb eller inte tex)

Tips på prisvärda hjul? För skivbroms och 12mm thru axle.

Dimension på dina två olika däckstyper?
Vad har du för hjul idag? Inre fälgbredd och vikt?
Vill du att de nya hjulen skall vara finare eller fulare?
Budget för nytt hjul? Önskemål om vikt? Nytt eller beg?

Senast ändrad:
Idag har jag ett par novatec thirty sl. Jag tänkte alternerana mellan 30mm dubbdäck och typ ett par 28mm däck på vintern. På vår/höst kanske man har ett par cx däck och ett par sommardäck.

Antingen tänkte jag köpa ett par nya hjul inköass med de jag har alternativt så köper jag ett par kolfiberhjul i den lägre prisklasses (max 10.000) som jag även kan ha som finhjul på sommaren.

Nytt eller begagnat spelar ingen roll.

LesGrossman sa:
Kan rekommendera DT Swiss R24db, superprisvärda!

250 bummel med en massa olika end caps samt adaptrar för centerlock - IS. Prisvärt! Inte lätta men med lite tur är det naven som väger :D
Dom var slutsåld hela hösten (iaf till de bra priset...).

Exempel på prisvärda hjul (och ett o-prisvärt från Shimano). De med lite högre/aero profil ger även högre vikt. Fina aluhjul ger mycket för pengarna, fullcarbon blir lätt 2-3 ggr dyrare och inget jag har behov av i alla fall.

Bilagor

• Hjul2.png
    Hjul2.png
    6.8 KB · Besök: 25
Sixten Fors sa:
Exempel på prisvärda hjul (och ett o-prisvärt från Shimano). De med lite högre/aero profil ger även högre vikt.
Totala vikten är långtifrån lika intressant som den roterande vikten, dessutom är även hjulens (laterala) styvhet viktig för hur "rappa" och "kvicka" de upplevs.
Tyvärr kan det vara svårt att få fram dessa uppgifter från tillverkarna, en ledtråd kan vara antalet ekrar (fler är bättre för styvheten) tillverkarens viktgräns.
För den som vill ha "kvicka" hjul skulle jag vara skeptisk till 32-ekrade hjul med en viktgräns på 90kg.

Men det finns ju de som testar både rotationsvikt (åtminstone rotationströghet) och (den laterala) styvheten i sina hjultester.

/Håkan

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Exempel på prisvärda hjul (och ett o-prisvärt från Shimano). De med lite högre/aero profil ger även högre vikt.
Totala vikten är långtifrån lika intressant som den roterande vikten, dessutom är även hjulens (laterala) styvhet viktig för hur "rappa" och "kvicka" de upplevs.
Tyvärr kan det vara svårt att få fram dessa uppgifter från tillverkarna, en ledtråd kan vara antalet ekrar (fler är bättre för styvheten) tillverkarens viktgräns.
För den som vill ha "kvicka" hjul skulle jag vara skeptisk till 32-ekrade hjul med en viktgräns på 90kg.

Men det finns ju de som testar både rotationsvikt (åtminstone rotationströghet) och (den laterala) styvheten i sina hjultester.
/Håkan
Hur kom det sig att jag blev citerad i ditt inlägg? Misstag eller?

HåkanC sa:
...dessutom är även hjulens (laterala) styvhet viktig för hur "rappa" och "kvicka" de upplevs.
Tyvärr kan det vara svårt att få fram dessa uppgifter från tillverkarna, en ledtråd kan vara antalet ekrar (fler är bättre för styvheten)
/Håkan
Det är väl inte antalet utan sammanlagda arean per sida som är intressant. dvs tio kraftigare ekrar är styvare än sexton klena.
(tio aero comp och sexton comp blir samma area, och tio aero comp blir lättare oaktat längden - under förutsättning att fälgen är styv och vinklarna huvudsakligen desamma)
Lite nit-picking kanske :-)

Sixten Fors sa:
Hur kom det sig att jag blev citerad i ditt inlägg? Misstag eller?
Pga bilden av din (nästan) intetsägande exceltabell.
Sixten Fors sa:
Pris o bredd är iofs intressant, men totalvikt (enl ovan) liksom fälghöjden, utan profilens utseende, säger inget om hur snabba hjulen känns och/eller är.

Redigerat
emmer sa:
Lite nit-picking kanske
Ja
Det var därför jag skrev ledtråd, det är tyvärr så det ofta får bli
utan uppgifter om (lateral) styvhet och rotationsvikt.

/Håkan

Senast ändrad:
Så vad du säger är alltså att namn, pris, bredd, höjd och vikt är iofs. intressant, men i övrigt är tabellen (nästa) intetsägande?

Ok, gör ett nytt försök.

Vilket/vilka av listade hjul är inte bra eller prisvärda och i så fall varför, vilka hjul borde tas bort från listan, vilka borde finnas där istället och varför?

Finns det någon koppling till mitt inlägg/min tabell som du citerade, och ditt snack om antal ekrar? I så fall, vilken är kopplingen?

Tillbaka
Topp