Prisvärt motionslopp

Snuten

Aktiv medlem
Prisvärt motionslopp
Vi har (än så länge) en fri marknad där man i stort sett får sätta vilket pris man vill på en vara, och köparen kan välja att köpa eller avstå. Det är bra och inget jag vill diskutera.

Tänkte däremot göra en mycket liten marknadsundersökning gällande motionsloppet Ringsjön Runt. 1000 spänn om jag och min sjuåring väljer att cykla 35 km på allmän väg imorgon. Är det prisvärt? Vi kan ju äta en bulle och dricka ett glas saft i depån, men sedan får vi köpa till korv eller annan förplägnad vid målgång.

Hur många tycker detta är en bra deal?

Prisvärt motionslopp
Snuten sa:
Tänkte däremot göra en mycket liten marknadsundersökning gällande motionsloppet Ringsjön Runt. 1000 spänn om jag och min sjuåring väljer att cykla 35 km på allmän väg imorgon. Är det prisvärt?

Det är helt åt helsike! 100 spänn per person hade varit mer skäligt.

Prisvärt motionslopp
Lite dyrt kan jag väl tycka, men åas är en 1000-lapp inte så hemskt för en trevlig dag. Beror väl lite på från vilket perspektiv en ser på saken.

Prisvärt motionslopp
Jag kommer köra ringsjön imorgon men i närområdet finns flera prisvärda lopp. Jag kör till exempel Ihre Trampet, Kanonloppet o kanske Möckeln runt. Alla precis utanför skånes gräns. Dessa kostar ca 100kr/st. I Skåne o då gärna närmare Malmö Lund har motionsloppens priser ökat och ligger på 500 600 kr och flera har oxå ställts in. Gränsen är nog nådd för ett mindre lopp.
På ringsjön får man en medalj för priset i alla fall. Men depådrickan är överrälig o kanske en kopp kaffe i 9 mils depån är ju inte mycket för 450kr.

Prisvärt motionslopp
Lingon sa:
Har aldrig förstått grejen med motionslopp överhuvudtaget.
Jag kan tycka att ett lopp som Vänern runt har sin poäng. Kanske är jag färgad av att jag de gånger jag kört haft väldigt trevligt sällskap. Att få en lite längre tur med bagage fraktat mellan sovplatserna, maten fixad, en lagom stor grupp att cykla med och "räddning" om cykelproblem uppstår är inte helt fel i min bok. I övrigt är jag osäker på om jag har kört något motionslopp i Sverige de senaste tio åren.

Prisvärt motionslopp
Börja med rando. Mycket avslappnat och väldigt prisvärt, dvs breveterna. 100kr eller 150kr, om man vill slå på stort med medalj. De långa loppen är lite dyrare men de är billiga per mil.

Prisvärt motionslopp
Men byt trådtitel. Titeln föreslår ju att man ska komma med tips om prisvärda motionslopp i Sverige - inte huruvida Ringsjön Runt är prisvärt eller inte.

Prisvärt motionslopp
Cyklar några motionslopp varje år och för min kategori av cyklister är det extremt dyrt .
Cykelvasan tror att man ska betala 1400 för att cykla 94km på allmänna vägar eller där allemansrätten gäller , man får inget tillbaka ( äter /dricker inget i depåer ).
Brukar köpa start veckan innan för typ 6-700 .

Vättern tycker att det är värt 1700 att åka i snabbgrupp på allmänna vägar , man får inget tillbaka ( egen energi i snabbdepåer )

Enda prisvärda loppet för mig är Valmetrundan , enbart för att arbetsgivaren ( Valmet) betalar startavgiften.

Förstår att intresset för motionslopp dalar trots att det blir fler cyklister , man cyklar gratis på samma ställe som motionsloppen går alla dagar på året .

Så svaret är : Nej det är inte prisvärt och ingen bra deal. Möjligtvis om man som vuxen gillar barnmedaljer .

M

Prisvärt motionslopp
Jag tycker Mallorca 312 var prisvärt. Avstängda vägar, välfyllda depåer, ok mat efteråt (och två öl), medalj och en helt ok cykeltröja att köra i. För 70eur.

Prisvärt motionslopp
400 kronor för Ringsjön runt är inte så dyrt att det stör mig. Om det är speciellt prisvärt kan väl diskuteras, men pengarna går i alla fall till cykelförbundet vilket låter bra.

Prisvärt motionslopp
Jag tycker Transalp är prisvärt (kanske inte för en sjuåring). Sju dagars episk cykling, övernattning, transport av alla pinaler man inte tar med på cykeln, frukost, middag, all you can eat i depåerna, fri service (man betalar bara ett rabatterat pris för delarna, 50 spänn för bromsbeläggsbyte t ex) cykeltröja, stor bag, gympapåse, underlinne, transfer tillbaka till starten efter målgång. Allt för 6000kr.

Prisvärt motionslopp
Miss Lycka 2.0 sa:
earnstrom sa:
Jag tycker Mallorca 312 var prisvärt. Avstängda vägar, välfyllda depåer, ok mat efteråt (och två öl), medalj och en helt ok cykeltröja att köra i. För 70eur.
Jag har läst om dyra svenska äventyrare på den rundan som resulterat i ambulansfärder.
Lär inte finnas något cykellopp som kan garantera att ambulanser inte blir inblandade med mindre än att man förbjuder sådana och/eller deltagare i loppet. Därmed torde kommentaren, om den är ägnad att uttrycka någon tveksamhet kring loppet, vara ägnad åt startandet från ett antal dyra svenska äventyrare. Exakt vad dyrheten avser är svårt att inse om man inte får reda på vilka personerna är och vad kostnaden anses bestå i. Om äventyrarna startat på eget bevåg och betalt startavgiften måste rimligen kritiken gå ut på att det var fel att de tilläts starta. Vad alternativet skulle varit är dock höljt i dunkel.

Prisvärt motionslopp
Jag körde BornFondo, Bornholms Bjergslöb, förra helgen. Det kostade 1810SEK per person.

Men då ingick färja Ystad-Rönne med bil, 3 nätter i stort feriehus vid vattnet, startplats i loppet, öl och korv vid målgång, ölprovning på lokala bryggeriet och ett mycket välarrangerat lopp på mest avstängda vägar och alerta flaggvakter. Den i sällskapet som inte cyklade fick istället för startbiljett en bruchbuffe på en uteservering i den brantaste backen upp till målet.
Loppet är 12 mil och 1700hm.
Sa jag att det var trevligt och prisvärt?

Prisvärt motionslopp
Luzen sa:
Jag körde BornFondo, Bornholms Bjergslöb, förra helgen. Det kostade 1810SEK per person.

Men då ingick färja Ystad-Rönne med bil, 3 nätter i stort feriehus vid vattnet, startplats i loppet, öl och korv vid målgång, ölprovning på lokala bryggeriet och ett mycket välarrangerat lopp på mest avstängda vägar och alerta flaggvakter. Den i sällskapet som inte cyklade fick istället för startbiljett en bruchbuffe på en uteservering i den brantaste backen upp till målet.

Verkar mkt prisvärt i sammanhanget .
Äventyr och bärs och cykling för 1810 , oslagbart .

Prisvärt motionslopp
GoranS sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
earnstrom sa:
Jag har läst om dyra svenska äventyrare på den rundan som resulterat i ambulansfärder.
Lär inte finnas något cykellopp som kan garantera att ambulanser inte blir inblandade med mindre än att man förbjuder sådana och/eller deltagare i loppet. Därmed torde kommentaren, om den är ägnad att uttrycka någon tveksamhet kring loppet, vara ägnad åt startandet från ett antal dyra svenska äventyrare. Exakt vad dyrheten avser är svårt att inse om man inte får reda på vilka personerna är och vad kostnaden anses bestå i. Om äventyrarna startat på eget bevåg och betalt startavgiften måste rimligen kritiken gå ut på att det var fel att de tilläts starta. Vad alternativet skulle varit är dock höljt i dunkel.

Jag skulle tro att äventyraren är Jonas Bohr. Även om jag själv crashade duktigt för några år sen och fick åka ambulans. Jonas bröt nyckelbenet en gång och fullföljde loppet och kom in som femma. Året efter höll han på att dö. Han bröt typ vartenda ben i överkroppen.
Loppet är svinbra! Har kört det 3,5 gånger.

Prisvärt motionslopp
Kul förresten att bilder av Ingvar Oldsberg finns kvar på Ringsjön Runts hemsida. Det skall de ha cred för. Ingen osund historierevisionism där inte.

Prisvärt motionslopp
Luzen sa:

Extremt prisvärt som det låter! Hur fick de ihop den ekvationen? Intressant. Skall kollas upp för framtiden. Kanske inget för småknattar dock?

Prisvärt motionslopp
Snuten sa:
Luzen sa:

Extremt prisvärt som det låter! Hur fick de ihop den ekvationen? Intressant. Skall kollas upp för framtiden. Kanske inget för småknattar dock?
Kolla hemsidan. Www.bornfondo.dk tror jag det var.

Prisvärt motionslopp
Jag motionerade mig iväg till Ljungbyhed idag, fika där för 60 kr, sen hem igen till Lomma med vägen över söderåsen. Målgång med stor mjukglass och Cocacola för 40 kr. Helt klart prisvärt för 118 km motion med bra väder, riktigt fint arrangerat. Tack ska jag ha.

Prisvärt motionslopp
Spacekitty sa:
Jag motionerade mig iväg till Ljungbyhed idag, fika där för 60 kr, sen hem igen till Lomma med vägen över söderåsen. Målgång med stor mjukglass och Cocacola för 40 kr. Helt klart prisvärt för 118 km motion med bra väder, riktigt fint arrangerat. Tack ska jag ha.

Gött. Du får börja sälja det för 450:- eller mer. :D

Prisvärt motionslopp
Henrik_E sa:
Spacekitty sa:
stor mjukglass och Cocacola för 40 kr.
Var hittar du det du det så billigt?

Burger Star på torget i centrum. https://www.facebook.com/Burger-Star-135341619969460/

41791158804_ff20b574ca.jpg

Senast ändrad:
Prisvärt motionslopp
Spacekitty sa:

?

Prisvärt motionslopp
Körde MTB Ölmstad idag. 35km i vacker men jobbig terräng. Kanon arrangemang till priset av 200:- Pengarna skänktes till något välgörande ändamål och dessutom fick man en burgare. Prisvärt i mina ögon ?

Prisvärt motionslopp
Spacekitty sa:
gerrardsdobbar sa:
Sparade du kvittot för du visste att du skulle ifrågasättas på Happy?

Alla kvitto sparas av gammal vana. Läggs i kuvert som viks och märks upp. Sen kan jag ta fram och kolla vad ketchupen kostade i februari 2016 om jag känner för det.
Det gör jag med, fast bara ca 6 månader tillbaka i tiden. Intressant att kunna studera hur varor som kaffe, tomater och smör varierar i pris beroende på säsong och världsmarknadens omständigheter.

Prisvärt motionslopp
Miss Lycka 2.0 sa:
Ett bra sätt att stötta cykelsporten på. CV är det inte.
Ett lopp som ifrågasätts för dess prisvärdhet låter inte som ett bra sätt att stötta cykelsporten på i mina öron.
Då bättre med billigare lopp där fler deltar. Eller mer för pengarna såsom Bornholmsloppet.
Om en klubb behöver sätta en hög prislapp bara för att få in pengar så är de fel ute.
Vad gäller CV så håller jag med.

Tillbaka
Topp