Prisvärt nybörjaralternativ

Hej!
Total nybörjare här som behöver hjälp i den här djungeln. Förutom att cykla på tant Esters gamla dampirra har jag testat en kompis e-bike på ett par leder.
Jag är ute efter någon form av mtb som är ett lämpligt alternativ för till största del landsvägar/grusvägar och lättare stigcykling (är ju som sagt nybörjare).
I och med att jag är ny på det här vill jag inte lägga hutlöst mycket pengar på en cykel heller (max 10 papp). Har försökt rådfråga nördig kompis, men får allt som oftast svaret att jag ska köpa något dyrare än jag tänkt mig. Om jag blir inbiten så kommer jag förmodligen att byta upp mig när konditionen och tekniken blir bättre.
Vet inte om det har någon större relevans för modell, men jag är kvinna på ca 175 cm.

Begagnat har potential att ge mer cykel för pengarna. Å andra sidan kräver det att du kan bedöma hyggligt vad cykeln ifråga är i för skick för att ha en idé om vad som är ett rimligt pris. En pedantskött cykel med nya slitdelar är värd klart mer än en cykel där många delar är "slutkörda".

Begagnat har potential att ge mer cykel för pengarna. Å andra sidan kräver det att du kan bedöma hyggligt vad cykeln ifråga är i för skick för att ha en idé om vad som är ett rimligt pris. En pedantskött cykel med nya slitdelar är värd klart mer än en cykel där många delar är "slutkörda".
Problemet är att jag inte vet vad jag ska titta efter. Risken är att bli blåst på ett ras ?

Bor du i eller nära en stad med några vettiga cykelaffärer?

Låter som en instegshardtail med hyfsat lättrullade däck skulle kunna passa.

Som första cykel skulle jag prioritera provcykla en hel del alternativ så att du hittar en cykel som verkligen passar. Det är betydligt viktigare än komponenter.

Bry dig inte om växelsystem, alla funkar.

Hydrauliska skivbromsar ska du ha, och typ alla modeller har det idag, det funkar ok allt som finns på marknaden och kan fås att fungera ännu bättre med uppgraderade belägg och skivor (samt ordentlig inbromsning!)

En framgaffel som dämpas med luft kan du försöka få in i budgeten tycker jag, det gör stor skillnad. Och gaffelpump då så du kan ställa in den till rätt tryck.

Bor du i eller nära en stad med några vettiga cykelaffärer?

Låter som en instegshardtail med hyfsat lättrullade däck skulle kunna passa.

Som första cykel skulle jag prioritera provcykla en hel del alternativ så att du hittar en cykel som verkligen passar. Det är betydligt viktigare än komponenter.

Bry dig inte om växelsystem, alla funkar.

Hydrauliska skivbromsar ska du ha, och typ alla modeller har det idag, det funkar ok allt som finns på marknaden och kan fås att fungera ännu bättre med uppgraderade belägg och skivor (samt ordentlig inbromsning!)

En framgaffel som dämpas med luft kan du försöka få in i budgeten tycker jag, det gör stor skillnad. Och gaffelpump då så du kan ställa in den till rätt tryck.
Tack! Det finns en cykelaffär inte allt för långt borta, så jag tar en sväng dit och kikar lite. Nu har jag några bra grejer att utgå ifrån åtminstone.

Senast ändrad:
Som andra varit inne på är kombinationen att vilja cykla stig och landsväg svår. En cykel gjord för landsväg är inte idealisk för stig. Är du tekniskt sett duktig på cykeln kan du säkert cykla det, men du har med stor sannolikhet en trevligare upplevelse med en cykel som är gjord för stig. Å andra sidan, en cykel för stig med grövre däck och dämpare är inte det roligaste att cykla landsväg med, även om det förstås inte är svårt på det sätt det för många skulle vara att cykla landsvägscykel på stig.

Jag skulle nog säga: om en icke försumbar del ska cyklas på stig, skaffa en cykel för det. Om du periodvis tänker dig att hålla dig på landsväg skulle jag komplettera med ett par släta däck. Kostar inte skjortan och gör det landsvägscyklingen lite trevligare. Man kan förstås ha ett par separata hjul med andra däck, vilket gör byte kvickare. Det blir dock typiskt en dyrare lösning.

Om grusväg är huvudfokus kombinerat med lite landsväg och någon enstaka väldigt enkel stig, satsa på gravel. Även där kan släta däck vara ngt om landsvägscykling under någon period är grejen.

Om landsvägscykling är huvudfokus kombinerat med grusväg och du är villig att tills vidare skippa stigcyklandet, satsa på en landsvägscykel.

Som andra varit inne på är kombinationen att vilja cykla stig och landsväg svår. En cykel gjord för landsväg är inte idealisk för stig. Är du tekniskt sett duktig på cykeln kan du säkert cykla det, men du har med stor sannolikhet en trevligare upplevelse med en cykel som är gjord för stig. Å andra sidan, en cykel för stig med grövre däck och dämpare är inte det roligaste att cykla landsväg med, även om det förstås inte är svårt på det sätt det för många skulle vara att cykla landsvägscykel på stig.

Jag skulle nog säga: om en icke försumbar del ska cyklas på stig, skaffa en cykel för det. Om du periodvis tänker dig att hålla dig på landsväg skulle jag komplettera med ett par släta däck. Kostar inte skjortan och gör det landsvägscyklingen lite trevligare. Man kan förstås ha ett par separata hjul med andra däck, vilket gör byte kvickare. Det blir dock typiskt en dyrare lösning.

Om grusväg är huvudfokus kombinerat med lite landsväg och någon enstaka väldigt enkel stig, satsa på gravel. Även där kan släta däck vara ngt om landsvägscykling under någon period är grejen.

Om landsvägscykling är huvudfokus kombinerat med grusväg och du är villig att tills vidare skippa stigcyklandet, satsa på en landsvägscykel.
Bra skrivet, tycker jag.

För min del cyklar jag hellre en del stigar med bockstyre (eller gravel med rakt styre) än jag cyklar en del grus och landsväg med en månntenbajk.

Det är nästan omöjligt att köpa en "bra" MTB, dvs 148 mm bakaxel och luftfjäderbestyckad framgaffel, för under 10 000 kr.
Köp det du behöver och sälj om du inte blir biten.
Praktiskt taget alla dessa billigare budget-cyklar, upp till 10 000 kr, är snudd på identiska. Stora problemet är framgaffeln som är dämpad med en stålfjäder och inte justerbar. Ibland har de två växlar fram och ibland bara en.
Om du köper en sådan så är den snudd på värdelös om du fastnar för sporten/motionsformen och då går du ju back ändå.

Ett generellt problem i såna här trådar är dels kravet på all-roundicitet, dels oförmåga att pricka in det faktiska kommande användningsområdet kontra ett tänkt, lite småflummigt dito, tex "det hade varit kul att ibland kunna göra bla bla bla" Vidare föreställningen att en mtb är mer allround än nånting annat. Rejäla hjul, rakt styre och stor luftkammare borde ju funka till allt?

Min kompis gjorde noggrann marknads undersökning och köpte fin-fin hardtail för 25k, men kör aldrig stig utan bara grus/asfalt. När han fick låna en räser av mig för 5k, tyckte han den var fantastiskt kul, men tyvärr fanns det inte möjlighet att lägga mer flis på cykel än han redan hade gjort.

en prisvärd alternativ som är lite allround: https://www.xxl.se/white-gx-ltd-24-...vapJWXT7frP7LLZacaRoCM1MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jag har förra versionen och cyklar kanske 75% asfalt och 25% stig/grus
Funkar säkert helt ok. Och det är ärligt menat, inte alls ironiskt.

Med den mängden asfalt är det nog dock bäst att man inte testar en riktig lvg-cykel för då är risken att man under stora delar av cyklandet (typ 75%) kommer att önska att man hade en annan cykel (=en lvg-cykel).

Som någon tidigare nämnde så är det svårt att hitta en cykel som är bra på allt. Men som nybörjare så får man sikta på en cykel som är okej på allt för att man ska kunna få en uppfattning om vad man vill cykla i framtiden och sedan kunna köpa den där cykeln som är precis rätt.

Det är många cyklar på rea nu när många vill sälja ut sina lager så hittar du din storlek kan du få mycket cykel för pengarna. Mitt tips, som också nyligen börjat cykla igen, är att inte lägga för mycket pengar på första första cykeln. Köp en hardtail som är lite "lagom" och som du gillar och se den första cykeln som ett test. Antingen så blir du biten och vet exakt vad du vill ha till nästa cykel eller så kanske det inte blir så mycket cykla som du tänkt och då har du en cykel som är helt okej men inte kostat dig så mycket.

Har du inte så bråttom och är L eller XL så har Rose en väldigt prisvärd HT med luftdämpad framgaffel här:

Annars hade TCM en del billigt som denna (men det finns så klart massa olika hos olika handlare):

Ingen av dem kommer vara något monster i skogen eller snabbast på landsväg men de kommer fungera alldeles utmärkt för att testa båda och känna vad du egentligen vill cykla.

Jag köpte själv en Count Solo 3 från Rose på rea för lite drygt 8k, även om jag sneglade på betydligt dyrare stigcyklar. Men nu när jag fått den och cyklat lite så inser jag att det kanske är en gravel-cykel jag egentligen vill ha. :-)
En funktion som jag kommit på mig själv att använda mycket är att kunna låsa framgaffeln från styret när jag cyklar landsväg och sedan låsa upp den i skogen för lite stökigare underlag. Kan vara något att kolla att det finns.

Senast ändrad:
Funkar säkert helt ok. Och det är ärligt menat, inte alls ironiskt.

Med den mängden asfalt är det nog dock bäst att man inte testar en riktig lvg-cykel för då är risken att man under stora delar av cyklandet (typ 75%) kommer att önska att man hade en annan cykel (=en lvg-cykel).
Det är därför som jag är på ingång med en lvg cykel ;)
Men med småbarn, trasigt ben, hus och familj så är det inte alltid regeringen tillåter extra cykel när "man redan har en cykel" haha! :D

Hej!
Total nybörjare här som behöver hjälp i den här djungeln. Förutom att cykla på tant Esters gamla dampirra har jag testat en kompis e-bike på ett par leder.
Jag är ute efter någon form av mtb som är ett lämpligt alternativ för till största del landsvägar/grusvägar och lättare stigcykling (är ju som sagt nybörjare).
I och med att jag är ny på det här vill jag inte lägga hutlöst mycket pengar på en cykel heller (max 10 papp). Har försökt rådfråga nördig kompis, men får allt som oftast svaret att jag ska köpa något dyrare än jag tänkt mig. Om jag blir inbiten så kommer jag förmodligen att byta upp mig när konditionen och tekniken blir bättre.
Vet inte om det har någon större relevans för modell, men jag är kvinna på ca 175 cm.
Finns ju en del begagnat här på K&S. Blir det felköp går köpet säkert att sälja vidare om du inte köpt en citron. Men med det utbudet går det säkert att hitta på rimligt nära håll för provcykling och inspektion. Ta nån av dina duktiga kompisar med.
Annars kommee du nog närmast dina önskemål med en gruscykel.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp