Problem efter service Rockshox Pike RC

fklint

Medlem
Hej
Efter att gjort 50h service på min Pike RC så tyckte jag inte att jag fick till rätt sag igen. Efter att ha varit ute en runda plockade jag ner den igen och ser då att den ena "dämparen" inte vill fjädra ut. Försöker jag dra ut den sugs den tillbaks. Vad har hänt? Vad har jag gjort (fel)?
15878135401744019908057548910819.jpg

Senast ändrad:
Negativa luftkammaren har förhållandevis högt tryck. Trycket behöver utjämnas mellan kamrarna. Det sker när gaffeln är i princip helt "utdragen". Fast innan jag säger för mycket nu- Vilken sida är vilken i din bild?

Japp. Utjämning av trycket mellan positiv o negativ kammare är medicinen.

Pumpa upp gaffeln som vanligt. Skruva ihop allt. Med ena handen på gaffeln och andra på styret - dra ut gaffeln maximalt ett par gånger. Sen kollar du trtcket en gång och juaterar vid behov. Klart.

Japp. Utjämning av trycket mellan positiv o negativ kammare är medicinen.

Pumpa upp gaffeln som vanligt. Skruva ihop allt. Med ena handen på gaffeln och andra på styret - dra ut gaffeln maximalt ett par gånger. Sen kollar du trtcket en gång och juaterar vid behov. Klart.
Ja, naturligtvis var det så! Tack för hjälpen!

Hej
Efter att gjort 50h service på min Pike RC så tyckte jag inte att jag fick till rätt sag igen. Efter att ha varit ute en runda plockade jag ner den igen och ser då att den ena "dämparen" inte vill fjädra ut. Försöker jag dra ut den sugs den tillbaks. Vad har hänt? Vad har jag gjort (fel)?Visa bilaga 412811
Vilket servicekit använde du till din pike rc? Jag tycker det är svårt att hitta rätt.

Jag fick följande tips, som verkar funka på min sons Lyrik med Charger 2.1 (kanske relevant för fler varianter, jag vet inte) som inte ville sträcka ut till full längd när den var olastad:
- Släpp ut en del av luften
- Håll gaffeln utsträckt samtidigt som du pumpar upp till önskat tryck igen

Nån annan som testat detta?
Är det en vettig metod?

Tillbaka
Topp