Problem hälsena

sjoberg1

Ny medlem
Problem hälsena
Vet att detta ämne varit uppe förr, men behöver lite nya tips.

Har problem med en hälsena (vänster) när jag cyklar (MTB). Har haft problem ca 1 år nu fram och tillbaka.
Kör excentriska tåhävningar, stretchar vader, flyttat bak klossen längst bak på skorna. Men tyvärr utan förbättring..

Någon som har några ytterligare tips för att slippa detta? Andra inställningar på cykeln? Något bra träningsupplägg?

Tack på förhand!

Problem hälsena
Nu tänker jag utanför boxen men har du testat att köra med platta pedaler någon gång för att utesluta att ditt problem har med att du sitter fast att göra?

Problem hälsena
Har ej provat köra med platta pedaler faktiskt, men det kanske vore nått att testa! :)

Har väl i perioder vilat ca 4-6 veckor från all cykling, har känts bra till en början efter viloperiod med besvären smyger sig sakta tillbaka igen efter någon vecka..

Problem hälsena
Jag hade det ett tag en vinter när jag pendlade varje arbetsdag. Förutom att flytta SPD-klossarna så började jag ha varmare på mig om fötterna och fotleden, vilket löste det i mitt fall.

Problem hälsena
Hade problem till och från som vanlig motionär, mest när jag försökte springa, men även lite ont ibland vid cykling. Smetade på Voltaren och började med tåhävningar, nästan varje dag. Försökte springa mer på tårna. Inga SPD. Efter ca 1.5 år så var det bra igen !

Problem hälsena
Är du säker på att det är hälsenan och inte musklerna innanför hälsenan upp mot vaden som ömmar? Jag har själv tagit fel på detta och besvären gick snabbt över med foamroller.

Problem hälsena
Har provat lite med tejp och "hälseneskydd", dock inte kinesiotejp! Ska testa detta!

Nä inte säker på att det är just hälsenan som är problemet, men det är där det ömmar. Men den är inte svullen eller dylikt, så bör inte vara någon inflammation.

Vad kör du för övningar med foamroller Luzen?

Problem hälsena
sjoberg sa:
Har provat lite med tejp och "hälseneskydd", dock inte kinesiotejp! Ska testa detta!

Nä inte säker på att det är just hälsenan som är problemet, men det är där det ömmar. Men den är inte svullen eller dylikt, så bör inte vara någon inflammation.

Vad kör du för övningar med foamroller Luzen?
http://www.foamroll.se/foam-roller-ovningar/
Rullla ner till Vader så ser du.
Jag var helt säker på att det var hälsenan men en massör kände igenom musklerna och konstaterade snabbt och enkelt att det var muskulärt innanför hälsenan och upp mot vaden. Foamrollern gjorde effekt redan första gången.

Senast ändrad:
Problem hälsena
Jag utgår ifrån att du varit i kontakt med sjukvården och kanske till och med tjatat till dig besök hos sjukgymnast/fysioterapeut med idrottsinriktning.
Med rätt behandling tar det ändå längre tid än man vill, även med rätt övningar och tejp mm.

Senast ändrad:
Problem hälsena
Jag har haft ont i hälsenorna tre gånger de senaste åren, pga löpning och innebandy. De två första gångerna gick det över relativt fort med excentriska tåhävningar och vadstretch. Tredje gången fuskade jag med träningsprogrammet och det kom tillbaka flera gånger och det tog lång tid innan det gick över helt.

Programmet jag rekommenderades var 3 månader långt. Första eller två första veckorna två gånger om dagen, sen en gång om dagen. 10-15 rep x 3 set. När det inte för ont länge, öka belastning mha en ryggsäck med böcker.

+1 på att träffa en sjukgymnast.

Problem hälsena
Problem hälsena
Arsozath sa:
bigmollo sa:
Har du testat kinesiotejp? Det funkar riktigt bra för mig. Både när jag cyklar och för att avlasta hälsenorna så de kan vila på dagarna.
Jag bloggade lite om det tidigare: http://www.bicycling.se/blogs/johanmolleborn/fixa-halsenorna.htm

/J

Jag testade det när jag hade ont i hälsenan. Hjälpte inte ett skit. Så jag läste på lite: https://skeptoid.com/blog/2012/08/13/kinesio-tape-the-evidence/

Gjorde du rätt då? Fick du hjälp eller tejpade du själv? Vad var det som inte funkade?

För mig funkar det jättebra. Jag får ofta inflammationer i hälsenan när jag har kört några långlopp. Samma sak inför PBP 2015. Då tejpade jag båda hälsenorna och kunde köra hela loppet utan smärta. Utan tejpen hade det inte gått.

Jag har förstås inget intresse i att frälsa folk att använda kinesiotejp men det är lite festligt att du sågar det så bestämt.

Problem hälsena
bigmollo sa:
Arsozath sa:
bigmollo sa:
Har du testat kinesiotejp? Det funkar riktigt bra för mig. Både när jag cyklar och för att avlasta hälsenorna så de kan vila på dagarna.
Jag bloggade lite om det tidigare: http://www.bicycling.se/blogs/johanmolleborn/fixa-halsenorna.htm

/J

Jag testade det när jag hade ont i hälsenan. Hjälpte inte ett skit. Så jag läste på lite: https://skeptoid.com/blog/2012/08/13/kinesio-tape-the-evidence/

Gjorde du rätt då? Fick du hjälp eller tejpade du själv? Vad var det som inte funkade?

För mig funkar det jättebra. Jag får ofta inflammationer i hälsenan när jag har kört några långlopp. Samma sak inför PBP 2015. Då tejpade jag båda hälsenorna och kunde köra hela loppet utan smärta. Utan tejpen hade det inte gått.

Jag har förstås inget intresse i att frälsa folk att använda kinesiotejp men det är lite festligt att du sågar det så bestämt.

Ja jag fick, hjälp av en som jobbar med det och jag kunde definitivt inte cykla vidare.

Problem hälsena
Arsozath sa:
Ja jag fick, hjälp av en som jobbar med det och jag kunde definitivt inte cykla vidare.

Ja sedär. Då funkade det inte för dig. Onödigt att såga det med hänvisning till en tramsig foliehattsblogg bara. Mitt tips var i all välmening eftersom det funkade så bra för mig. En rulle tejp kostar 50-100 kronor så det är ingen jätteinvestering heller.

Problem hälsena
bigmollo sa:
Arsozath sa:

Ja sedär. Då funkade det inte för dig. Onödigt att såga det med hänvisning till en tramsig foliehattsblogg bara. Mitt tips var i all välmening eftersom det funkade så bra för mig. En rulle tejp kostar 50-100 kronor så det är ingen jätteinvestering heller.

Onödigt? Först är det onödigt av mig att såga, men för dig är det fritt fram att rosa och dessutom såga tillbaka. Den där foliehatten vet jag nog var den sitter... (bra pod för övrigt).

Problem hälsena
bigmollo sa:
Arsozath sa:

Man kan ju välja vilken foliehatt eller anekdot man vill lyssna på, eller bara förlita sig på placebo.
Annars kan man också välja att lyssna på vetenskapen: https://well.blogs.nytimes.com/2015/03/27/ask-well-does-kinesiology-tape-really-work/?_r=1

Problem hälsena
Ha ha ni är väl för roliga. Tejpen är inget hokus pokus. Man blir inte magiskt frisk så fort man tejpar den på kroppen. Så som jag använder den så funkar den som stöd för hälsenan. Jag spänner den till max över hälsenan så den hjälper till att avlasta senan vid belastning. Den är så pass spänd att jag inte kan stretcha fotleden mer än normalt läge, så som när man står.
Om man inte sätter fast den rätt så är den helt verkningslös. Läs gärna vad jag skriver på bloggen. Hur den funkar på andra kroppsdelar har jag ingen aning om. Kan tänka mig att sopiga PT´s och kiropraktorer vill få den till att bli en magiskt medel för att kunna tjäna pengar på det.

Problem hälsena
kitzblitz sa:
bigmollo sa:

/J

Allt det gjorde för mig var att utlösa hallucinationer av att stirra på det i 48 timmar...

Det var för att du inte hade foliehatten på dig. Färgen på tejpen påverkar hjärnan på samma sätt som LSD.

Problem hälsena
bigmollo sa:
Ha ha ni är väl för roliga. Tejpen är inget hokus pokus. Man blir inte magiskt frisk så fort man tejpar den på kroppen. Så som jag använder den så funkar den som stöd för hälsenan. Jag spänner den till max över hälsenan så den hjälper till att avlasta senan vid belastning. Den är så pass spänd att jag inte kan stretcha fotleden mer än normalt läge, så som när man står.
Om man inte sätter fast den rätt så är den helt verkningslös. Läs gärna vad jag skriver på bloggen. Hur den funkar på andra kroppsdelar har jag ingen aning om. Kan tänka mig att sopiga PT´s och kiropraktorer vill få den till att bli en magiskt medel för att kunna tjäna pengar på det.

Tror ingen påstod att tejpning för att ge stöd är "hokus pokus". Men att Kinesiotapen skulle göra något utöver det finns det inte så mycket evidens bakom som jag förstått.

Problem hälsena
Skulle man kunna säga att kinesiotejp hjälper en del, och en del inte. Av de det hjälper finns en del som blivit hjälpta p.g.a placebo, av de som inte blivit hjälpta finns en del som p.g.a felaktig användning inte känt någon förbättring?

Sedan kan jag ju tycka att någon slags kines-tejp inte låter så seriöst.

Problem hälsena
eketjall sa:
Tror ingen påstod att tejpning för att ge stöd är "hokus pokus". Men att Kinesiotapen skulle göra något utöver det finns det inte så mycket evidens bakom som jag förstått.

Evidens för att tejpen avlastar hälsenan om man tejpar på rätt sätt? Det är som att säga att det inte finns evidens för att kryckor hjälper om man har stukat foten.

Skillnaden mellan kinesiotejp och vanlig sporttejp är att sporttejpen är "styv" och till för att tejpa ihop stukade vrister eller liknande så de håller ett och samma läge medan kinesiotejpen är variabel. Du kan själv bestämma hur styv den ska vara. I min blogg som jag länkade till så beskriver jag hur mycket jag spänner tejpen på de olika delarna av vaden. När jag tejpar mina ben så tejpar jag med 0% spänning under foten för att fästa den. Sedan spänner jag den till 95% på själva hälsenan och ca 70% på den bredare delen innan vadmuskeln. På vadmuskeln har jag 0% spänning så den inte lossnar och rullar ihop. Det gör att hälsenan får hjälp av tejpen men att det inte styvar upp hela underbenet.

Jag tror att själva namnet "kinesio" gör att folk drar öronen åt sig. Det kopplas nog till samma grupp som holistiska mediciner och annat trams. Men som sagt, jag försökte bara hjälpa till eftersom det hjälpte mig.

Problem hälsena
Trådskapare - Hej jag har stukat båda fötterna. Har ni några tips så jag kan gå till köket och hämta mat?

Kinesiomollo - Testa kryckor. Det avlastar bra.

Tomte 1 - Va kryckor! Det blir man fan inte frisk av. Läs den här foliehattsbloggen!!

Tomte 2 - Hö hö kryckor ba! Finns inge evidens ju! Vilken sopa!

Trådskapare - Ok då testar jag inte kryckor. Jag lägger mig och dör här istället.

Problem hälsena
bigmollo sa:
eketjall sa:

Evidens för att tejpen avlastar hälsenan om man tejpar på rätt sätt? Det är som att säga att det inte finns evidens för att kryckor hjälper om man har stukat foten.

Skillnaden mellan kinesiotejp och vanlig sporttejp är att sporttejpen är "styv" och till för att tejpa ihop stukade vrister eller liknande så de håller ett och samma läge medan kinesiotejpen är variabel. Du kan själv bestämma hur styv den ska vara. I min blogg som jag länkade till så beskriver jag hur mycket jag spänner tejpen på de olika delarna av vaden. När jag tejpar mina ben så tejpar jag med 0% spänning under foten för att fästa den. Sedan spänner jag den till 95% på själva hälsenan och ca 70% på den bredare delen innan vadmuskeln. På vadmuskeln har jag 0% spänning så den inte lossnar och rullar ihop. Det gör att hälsenan får hjälp av tejpen men att det inte styvar upp hela underbenet.

Jag tror att själva namnet "kinesio" gör att folk drar öronen åt sig. Det kopplas nog till samma grupp som holistiska mediciner och annat trams. Men som sagt, jag försökte bara hjälpa till eftersom det hjälpte mig.
Jo, jag vet ju hur det är tänkt/påstås att tejpen ska fungera, men hittar inga veteskapliga evidens för att den gör det.

Problem hälsena
184.jpg

Problem hälsena
bigmollo sa:
kitzblitz sa:
bigmollo sa:

/J

Allt det gjorde för mig var att utlösa hallucinationer av att stirra på det i 48 timmar...

Det var för att du inte hade foliehatten på dig. Färgen på tejpen påverkar hjärnan på samma sätt som LSD.

ALLA borde använda tejpen!

Problem hälsena
kitzblitz sa:
bigmollo sa:
kitzblitz sa:
bigmollo sa:

/J

ALLA borde använda tejpen!

Undrar om någon skulle hitta tillbaka till Paris (eller ens komma till Brest) i så fall.

Problem hälsena
bigmollo sa:
eketjall sa:
Jo, jag vet ju hur det är tänkt/påstås att tejpen ska fungera, men hittar inga veteskapliga evidens för att den gör det.

Då ber jag verkligen om ursäkt. Både till dig och till trådskaparen som jag höll på att leda bort från vetenskapens ljus.

Hahahahahaha.... Happy at it's best. Mollo kommer med ett tips som funkar sjukt bra för honom och BAAM så är allt som vanligt här. Det räcker inte med att den faktiskt har hjälpt honom, han måste även lägga fram bevis på det!!

Problem hälsena
Behövs det vetenskapligt bevis på hallucineringar också? J...vla rosa tejp som stutsar upp och ner framför ögonen timme efter timme efter timme...

Jag tror mollo försökte bara bli av med oss bakom honom. Det hade ingenting med något hälsensproblem att göra!

Problem hälsena
Jag är förvånad. Tycker happy-kollektivet ganska snabbt brukar nå konsensus runt den senaste vetenskapen.

För att dra en parallell med LCHF.
Både Kinesiotape och LCHF fungerar, men inte på det sätt som förespråkarna påstår.
Vanlig tejp och vanlig mat fungerar lika bra enligt vetenskapen.

Problem hälsena
Det är mycket möjligt att vanlig genomskinlig kontorstejp funkar lika bra men jag var en av de som blev LURAD att köpa den svindyra kinesiotejpen.

Hur är det med träningsvärk? Har vetenskapen klargjort vad den är eller är det också bara hokus pokus. Sätt er gärna i bikupor och diskutera.

Problem hälsena
Du vinner bigmollo. Det är ALTERNATIV FAKTA som gäller nu.

När jag kommer hem ska jag be till gud att mina homeopatiska sockerpiller gör underverk för mitt välbefinnande. Sen har jag faktiskt lite träningsverk också, så frugan ska få utöva lite zonterapi på mina fötter (förhoppningsvis med happy-ending). Förresten om ni äter maten för fort, så möglar den i magen, det har min svägerskas zonterapeut sagt, så det bara måste ju vara sant. Tänk på det när ni äter er kalla lunch idag, för ni värmer väl inte lunchen i mircon? Vet ni inte att man får cancer av det? Jasså? Redan för sent, äsch, det är bara att äta en massa gurkmeja. Tänk om pappa hade gjort det, då hade han förmodligen levt idag :( åh min häst med :/
Och när vi ändå är inne på döda djur. Varför hade jag inte Ionosil på min hunds sår. istället för antibiotika? Det spelar iofs ingen roll, för hon har nog återupptått som en ny hund någonstans. Eller en katt kanske. Vet inte riktigt hur det där funkar, men hon har det bra.
Får inte glömma svänga förbi apoteket på vägen hem med. Måste köpa c-vitamin till barnen. Dom är lite förkylda.

Till TS rekommenderar jag: Rhus Tox (överansträngda leder) samt Calc Fluor (ledinflammation i benet (hoppas bara att det blir rätt ben)).

Problem hälsena
Hasse#7 sa:
Har ni en beef i smyg här?
Njae, tror bara att det var bigmollo som kände sig lite kränkt.
Han tipsade om kinesiotape för att han har använt det och tyckt att det fungerar.
Arsozath säger att det inte fungerat för honom och länkar till något som bigmollo kallar för foliehattsblogg
Jag länkade till en artikel som handlar om att kinesiotape inte tycks fungera bättre än "vanlig" sporttejp. Vetenskaplig studie finns länkad i artikeln.
Då blev bigmollo kränkt tror jag. Han kallade mig och Arsozath för tomtar iaf.
Mellan raderna tror jag bigmollo känner att jag påstår att han inte blev hjälpt av kinesiotejpen. Det har jag dock aldrig påstått.
Det jag påstår är att vanlig sporttejp hade troligtvis hjälpt lika bra.
Sen drog jag ett skämt om Vitaepro och att det funkar för mig. Det var en lögn, jag har aldrig ätit Vitaepro.
Arsozath får nog och presenterar mängder av "alternativ fakta", gissningsvis som ett skämt.

Så, ser jag på situationen. Beef? Nä, inte direkt.

Tillbaka
Topp