Problem Kassetavdragare

Tomba

Ny medlem
Problem Kassetavdragare
Tja!

Jag har en äldre racercykel med Shimano 600 vxl system. Behöver ta av kassetten som är "Free wheel" men både min shimano kassetavdragare och frikransavdragare är 2-3mm för stor. Var får man tag på rätt sort? Och hur vet jag vilken jag behöver?

MVH Thomas

Problem Kassetavdragare
Jag köpte min kasettavdragare på biltema. Har ett Shimano 600-system från 1991 och till det funkade den utmärkt. Biltema har bara en variant.

Problem Kassetavdragare
På kassetten står det SHIMANO (S i en ring) FREE WHEEL BL(upphöjt)

Min kassetavdragare är också från biltema och den är 2-3mm för stor.

Problem Kassetavdragare
Det finns två typer av frikransavdragare till Shimano frikransar. Du verkar ha den äldre varianten av krans.
Gå till din LBS och få hjälp att dra av kransen. Köper du en ny frikrans kommer du automatiskt att få det nya systemet, så det är inte lönt att jaga den gamla versionen av verktyg.
Ett annat sätt (fördärvande) är att knacka loss ringen det står Shimano på. Det brukar finnas ett par fördjupningar i ringen där du kan sätta en dorn eller körnare. Ringen är vänstergängad.
Lyft sedan av alla kransarna och njut av ljudet när tusentals små kulor rasar ned på golvet ;)
Kroppen som sitter kvar på hjulet kan du sedan lossa med en stor rörtång (högergängad).

/Martin

http://www.cykelforum.se

Tillbaka
Topp