Problem löst: Lufttryck Fox 32 Float 29 CTD

Tjena!

Tillbaka på skogshoj efter några år på landsvägen. Började med problem såklart.

Fick en "Fox 32 Float 29 CTD Fit Factory" på nya hojen(Canyon). Verkar vara svårt att få tillräckligt med lufttryck i den. Vid rekommenderat tryck ~100psi har jag 55% sag; blir inte mycket kvar att åka på..

Någon med erfarenheter? Bara att köra på med 15-20mm tillgänglig travel eller sitter någon på en lösning som inte grundas på radikal viktminskning?

//Carl

Senast ändrad:
Japp, jag inbillar mig att det handlar om att jag inte får i luften på rätt sätt. Trycker stämmer på manometern men jag har svårt att tro att gaffeln är så "vek". Men jag är lite för feg för att bara fortsätta dra upp trycket. Funderar på om man skulle köra en lite stadsrunda och hoppas på att något skakas rätt och prova igen senare ikväll.

Problemet löst!

Efter en kort provrunda runt kvarteret tömde jag gaffeln på luft, pumpade sen till ca 100psi (enligt pumpen). Fortfarande ingen förändring, väldigt lite tryck i gaffeln. Upprepade proceduren 4 gånger utan någon framgång. Tömde en 5:e gång, pumpade sedan i väldigt lite luft, tog sedan bort pumpen. Satte på den igen och ytterligare lite luft gick i. Kände att nu började jag få upp lite tryck, så jag fortsatte så tills gaffeln kändes bra. Funkade perfekt.

Detta kanske kan hjälpa någon stackare med samma bekymmer.

//C

"performance" vad är det som är dåligt med dom gafflarna???? har precis köpt en Canyon (nerve 8.0) till kärringen med den gaffeln på så det är ju tråkigt om det bara är skräp. Men en liten annan fråga: har det någon betydelse vilket läge dämparna står i när man mäter sag?? altså mellan T eller D, för då gissar jag att man mäter i D läget eller????

skräp är det nog inte, men fox har (iaf på 2013-modellen) har lite problem med CTD
Jag har bara provat en men den var inte så skön som priset skulle vilja få en att tro...

RS är nog lite enklare i konstruktionen med mindre problem och lättare att serva etc

gyttorparn skrev:
-------------------------------------------------------
> "performance" vad är det som är dåligt med dom
> gafflarna???? har precis köpt en Canyon (nerve
> 8.0) till kärringen med den gaffeln på så det
> är ju tråkigt om det bara är skräp. Men en
> liten annan fråga: har det någon betydelse
> vilket läge dämparna står i när man mäter
> sag?? altså mellan T eller D, för då gissar
> jag att man mäter i D läget eller????

Efter en kortare runda i skogen ikväll kan iaf jag konstatera att jag gillar gaffelskrället skarpt. CTD:n funkade t.o.m bra i rätt brötig terräng, snabb och lättmanövrerad. Krav på underhåll, tekniken bakom etc ska jag dock inte uttala mig om.

Låter bra det, för kärringen är helnöjd i alla fall, jag tycker om å skruva (läs enduroåkare) så service är absolut inga problem..............

Tillbaka
Topp