Problem med bakväxel

Hangu

Medlem
Problem med bakväxel
Hej!
Jag är en stor entusiast av landsvägscykling men dessvärre hjälplöst dåligt på allt mekande och mekaniskt som hör till...
Nu har jag följande problem! Växelreglaget/växlingen mot tyngre växlar på kassetten strular. Ibland när jag trycker på växelreglaget så växlar den så fint - andra gånger får jag absolut noll "motstånd" och cykeln växlar inte. Då trycker jag förtvivlat på reglaget några gånger och vips, plötsligt fungerar det.
Hade cykeln inne på service och påtalade detta problem men mekanikern påstod glatt att växlarna fungerade som de skulle. Alltså kan inte problemet ha uppstått under den lilla stund som cykeln befann sig där.
Vart kan felet sitta? I växelreglaget? Växelvajer?
Tacksam för tips från mer kunniga människor än mig själv!

Problem med bakväxel
Vad har du för reglage? Shimanos mekaniska landsvägsreglage kan behöva en dusch med 5-56 eller WD-40 om de börjar kärva. Det har hänt mig ett par gånger under årens lopp och WD-40 har alltid funkat bra.

Spruta upp WD-40 eller 5-56 från baksidan/undersidan upp i mekanismen på reglaget så brukar det fungera bra efteråt.

Googla eller sök här på happy för lite mer info om det men det är inget ovanligt problem.

Tillbaka
Topp