problem med bromsarna

cskoglund

Ny medlem
problem med bromsarna
Jag har problem d bromsarna på min cykel jag köpte i slutet på mars, för andra gången.
Första gången slutade frambromsen ta och bakbromsen blev något sämre, lämnade in på lbs för koll. Det de gjorde var att byta belägg fram.

Nu ca 1 månaf senare har jag problem igen. Men nu tar inte bakbromsen och fram är något försämrad.
Känns ju lite sådär att behöva byta belägg stup i ett?

Vad ska jag göra?
Kan trycka in bakvromsen fullt utan att den orkar låsa bakhjulet.

Jag har testat att cykla och bromsa samtidigt ingen förbättring.

På söndagsturen funkade det fint men i onsdags när jag skullr ut var de helt borta inte cyklat där emellan. Blev inte bättre efter onsdagens 3 mila tur heller.

Hjälp önskas

Edit# bromsarna är shimano BR-M446

Senast ändrad:
problem med bromsarna
Du kan ju testa grilla beläggen med en varmluftspistol eller steka dom på spisen och slipa lite med finkornigt sandpapper. Funkar det ett litet tag sedan återkommer så skulle jag gissa på att en packning läcker i oket, det hände mig på samma broms. Det kom liksom smygandes på och funkade bra någon dag sedan skit efter någon dag.

Är cykeln köpt hos lbs?

Jag hade iaf inte köpt nya belägg om det inte löste sig. Jag hade försökt med garanti och hade det inte gått hade jag bytt ut den mot en deore 596, slx eller nåt beroende på budget.

problem med bromsarna
ha - stod precis nu o stekte mina klossar till mina gamla Saint bromsar med en gasolbrännare, det var lite märkligt att de brann med låga en minut efter att jag tog bort brännaren. Avfettade även skivorna o slipa med fint sandpapper.

Bromsarna tar nu bra men är det nån som vet om sådan mcgyver lösning håller i längden?

problem med bromsarna
Du har inte haft cykeln upp och ner?

Förvånansvärt många ställer cykeln upp och ned när de skall meka med den och tycker sedan att det är konstigt att de hydrauliska bromsarna funkar dåligt.

/ Göran

problem med bromsarna
gober skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har inte haft cykeln upp och ner?
>
> Förvånansvärt många ställer cykeln upp och
> ned när de skall meka med den och tycker sedan
> att det är konstigt att de hydrauliska bromsarna
> funkar dåligt.
>
> / Göran

Jag har haft min upp och ner och på väggen i framhjulet och den har inte tagit in någon luft. Om ingenting är trasigt så tycker jag inte att den borde kunna ta in luft. Mina elixir 5 gillade däremot inte att hänga på väggen. Symptomet var att kolvarna pressades ut och spaken blev låst, var bara bakbromsen som betedde sig så, mkt konstigt.

problem med bromsarna
Egentligen tar väl inte bromssystemet in luft bara för att cykeln hänger upp och ner. Men när oket hamnar ovanför bromshandtaget kommer eventuell luft som finns i behållaren vid handtaget att vandra till oket och medföra att bromsen blir svampig.

Senast ändrad:
problem med bromsarna
stankd skrev:
> Egentligen tar väl inte bromssystemet in luft
> bara för att cykeln hänger upp och ner. Men när
> oket hamnar ovanför bromshandtaget kommer
> eventuell luft som finns i behållaren vid
> handtaget att vandra till oket och medföra att
> bromsen blir svampig.

Det skall alltid finnas lite luft i behållaren. Den luften vill dessutom alltid vara högst upp i systemet. Förvara cykeln upp och ned så vill luften flytta sig upp i bromsoken, så enkelt är det.

/ Göran

problem med bromsarna
gober skrev:
> stankd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Egentligen tar väl inte bromssystemet in luft
> > bara för att cykeln hänger upp och ner. Men
> när
> > oket hamnar ovanför bromshandtaget kommer
> > eventuell luft som finns i behållaren vid
> > handtaget att vandra till oket och medföra att
> > bromsen blir svampig.
>
>
> Det skall alltid finnas lite luft i behållaren.
> Den luften vill dessutom alltid vara högst upp i
> systemet. Förvara cykeln upp och ned så vill
> luften flytta sig upp i bromsoken, så enkelt är
> det.
>
> / Göran

Gäller det även vid kortare tid,för att tex fixa en punka?

problem med bromsarna
gober skrev:
> Det skall alltid finnas lite luft i behållaren.

Det får du gärna utveckla lite mer.

problem med bromsarna
Hela idén med att ha en behållare är att mängden bromsvätska skall kunna variera i bromssystemet allteftersom bromsarna slits, skiftande temperatur mm. Hydraulvätskor har den generella egenskapen att de är rätt svåra att komprimera, så för att det skall fungera behövs någonting annat i behållaren som är betydligt enklare att komprimera samt sätta under undertryck, till exempel luft. Luften letar sig dessutom in automatiskt när man fyller behållaren. Öppna locket, fyll vätska till rätt nivå, så har du automatiskt lagom nivå med luft.

Idealet vore att ha någonting emellan vätskan och luften i behållaren såsom ett membran, vilket är vanligt. Problemet är att det är svårt för gemene man att applicera utan att det kommer luft mellan membranet och vätskan. Går att lösa relativt enkelt i industriell miljö, men inte så lätt när bromsarna väl är monterade på cykeln.

/ :)

problem med bromsarna
OK, då är jag med. Brukar dock kalla behållaren för reservoar, vilket gjorde att jag först inte riktigt kopplade hur du menade.

problem med bromsarna
Brando skrev:
> Luften är väl vakuum :)

Nej, luften är inte vakuum.
Allteftersom bromsarna slits skapas dock ett svagt undertryck i behållaren.

:) Göran

problem med bromsarna
gober skrev:
> Nej, luften är inte vakuum.
> Allteftersom bromsarna slits skapas dock ett svagt
> undertryck i behållaren.
>
> :) Göran

Hmm, undertryck blir väl Vakuum? :)

problem med bromsarna
Undertryck och vakuum är inte samma sak, dock används ibland lite slarvigt uttrycket vakuum istället för undertryck. I ett vakuum finns ingen materia överhuvudtaget, undertryck är relativt till omgivningen och defineras oftast från atmosfärstrycket.

problem med bromsarna
Jag har haft samma problem med mina bromsar av samma typ. Slutade med att jag helt enkelt bytte broms efter att ha testat alla möjliga knep som fungerade kortare perioder.

problem med bromsarna
stankd skrev:
> Undertryck och vakuum är inte samma sak, dock
> används ibland lite slarvigt uttrycket vakuum
> istället för undertryck. I ett vakuum finns
> ingen materia överhuvudtaget, undertryck är
> relativt till omgivningen och defineras oftast
> från atmosfärstrycket.

OK :)

problem med bromsarna
xyz-saft skrev:
> Jag har haft samma problem med mina bromsar av
> samma typ. Slutade med att jag helt enkelt bytte
> broms efter att ha testat alla möjliga knep som
> fungerade kortare perioder.

Känns ju sådär. Får se vad de säger på måndag när jag hämtar cykeln från lbs

problem med bromsarna
stankd skrev:
> Undertryck och vakuum är inte samma sak, dock
> används ibland lite slarvigt uttrycket vakuum
> istället för undertryck. I ett vakuum finns
> ingen materia överhuvudtaget, undertryck är
> relativt till omgivningen och defineras oftast
> från atmosfärstrycket.

Tack stankd för förtydligandet, lite jobbigt att skriva på ios-prylar, särskilt på fyllen,

problem med bromsarna
gober skrev:

> Tack stankd för förtydligandet, lite jobbigt att
> skriva på ios-prylar, särskilt på fyllen,

Har fått tänka om nu o hela tiden trott det är vakuum för vid luftning ska all vätska in medan man pressar ut all luft.
Men ställa hojen upp o ner har inte vart problem kanske ska sluta me det :)

problem med bromsarna
Kan man få ut all luft vid luftning och således fylla hela systemet med vätska är ju detta en klar fördel då vätska är i stort sett inkompressibel. Detta medför att en tryckökning (klämmer in bromshandtaget) medför likvärdig tryckökning nere vid oket (bromsen känns inte svampig). Eftersom du inte heller har några problem när du vänder cykeln så verkar ju din metod fungera bra som den gör.

problem med bromsarna
Reservoaren kommunicerar inte med bromssystemet när reglaget är aktiverat. Eventuell luft där påverkar därför inte bromskänslan. Olja runt alla packningar, skarvar och skruvar riskerar att täta. Om reservoaren är helt fylld och helt tät kommer bromssystemet inte kunna justera för slitage eller små läckor. Då mister man den kanske främsta av poängerna med hydrauliska system.
Har man otur tar systemet in luft nere vid oket istället.

problem med bromsarna
Tex. shimanobromsar är det gummi-bit man lägger i reservoaren sen stänger locket så oljan rinner över därav ovanför gummi-biten är det luft allstå? :)

problem med bromsarna
Kanske va lite otydligen men nej den luft som finns ovanför "huvudbromscylindern" påverkar ju inte systemet under normal drift dock blir det ju problem om cykeln vänds uppochned och luften förflyttar sig i systemet.

problem med bromsarna
Fick tillbaka cykeln igår, det de gjorde var att göra rent. Bra tänkte jag och åkte hem och skulle ta en provtur när jag märkte att de tog precis lika dåligt vafan tänkte jag. Men jag tänkte det att jag testar att pumpa på bromsen ifall de tryckt tillbaka kolvarna. Mycket riktigt så tog bromsarna som de skulle.
Så min fundering är ju om de inte provar efter rep? :s

Sen så har jag fått ett konstigt ljud som jag misstänker är vevlagret för det slutar om jag slutar trampa men det kanske kan vara något annat? Hade inte det ljudet innan jag lämnade in :s
De smorde kedjan med något vax kan detta vara anledningen till ljudet?

Låter ungefär som ett dåligt nållager. Vet inte vilken typ av lager som vevlagret är?

Tillbaka
Topp