Problem med Eagle växeljustering

magnil

Aktiv medlem
Har problem med justeringen av min Eagle växel. Den har tidigare fungerat riktigt men har nu börjat med att den ofta vill "vandra" (gå upp och ner) på dreven. Speciellt på de tre största dreven men kan även hända på mellandreven. Kedja och kassett är inte slitet. Växelöra justerat. B-skruv rätt justerad och har provat med +- ett halvt varv. Ändlägen rätt justerade. Provat lite fram och tillbaka med vajerjustering. Har inte bytt vajer & hölje men den har bara rullat 57 timmar så det borde inte vara fel.

Ibland kan den fungera riktigt bra men rätt vad det är börjar den vandra. Börjar ofta när jag växlar till större drev och fortsätter sedan ofta även om jag växlar upp eller ner. Förstår inte vad som är fel. Har någon bra tips på hur jag skall gå vidare?

Ta fram röda plastmojängen för att justera in B-skruven rätt. Leta efter skarpa böjar i höljet eller skador på höljet.

Tycker det låter som om lite för dålig vajerspänning. På 57 timmar hinner vajern sträckas ut en smula. Jag hade börjat där. B-skruven brukar man inte behöva pilla på.

Eagle har en förskjuten trissa och när kedjan sträcks så kommer man behöva justera B-skruven. Jag radade bara upp saker som jag brukar titta på när växlingarna beter sig konstigt även fast vajerspänningen är så bra justerad som det går.

Solaris sa:
Lyssna på Björn, han vet uppenbarligen vad han pratar om. Jag gissar vilt, som jag brukar när nåt på min cykel trasslar.

Erkänner att jag läste bara typ 20% av TS inlägg. Drömmen är trådlösa växlar så att man slipper allt med hölje och vajer att göra. Gör sig speciellt bra på fullgung då vissa tillverkare har så enormt dåliga kabeldragningar till bakväxeln.

De erfarenheter jag har av Eagle är att det krånglar sådär när höljet är slitet.
Låt mig gissa... Är det orginalmonterat?
Av nån anledning så är höljet sämre på Sram och det tål i princip inget alls innan det börjar krångla.
Jag brukar byta vajer (ptfe belagd) och hölje för att få bukt med problemet.

Tack för alla tips. B-skruv är justerad med röda grejen och även testat +- halvt varv. Tycker böjarna är så bra de kan bli.

Har monterat det själv med vajern som följde med växeln och hölje som jag inte kommer ihåg vad det var men brukar köpa bra saker. Skall nog byta vajer och hölje, då har jag ju något att göra i kväll med :)

Tillbaka
Topp