Problem med frysta skivbromsar, igen

xzyeed

Aktiv medlem
Förra året hade jag problem med mekaniska skivbromsar där vajrarna frös, speciellt på bakbromsen, antagligen hade jag fått in fukt där i vajerhöljet efter att ha vadat genom en halvmeter snö. Hade hoppas att det kanske skulle ha gått över till i år, men igår när det var bara några minusgrader fick jag problem igen på väg hem från jobbet och båda bromsarna frös.

Dessutom kom det ett nytt problem jag inte haft förut, när cykeln stått inne och tinat lite upptäckte jag ett problem med frambromsen. Det visade sig att den lilla bromsarmen ("lever arm" verkar den kallas på engelska) inte går tillbaka riktigt som den ska när man släppt bromshandtaget, vilket gjorde att bromsen låg an lite halvt mot skivan vilket gav ett otrevligt tjutande biljud. Dessutom hoppade ändhylsan ur uppe vid bromshandtaget och gjorde det nästan varje gång jag försökte bromsa, aldrig varit med om detta förut heller. Jag undrar vad detta nya fel kan bero på, har någon varit med om det själv? Jag tänkte jag borde köpa ny bromsvajer och hölje och byta dem iaf så det inte är nån fukt i, men kan det tänkas lösa problemet med bromsarmen också?

Dra ut vajern och spruta 5-56/WD40/el dyl i höljet tills det pyser ut i andra änden så råder du bot på problemet tillfälligt i alla fall. Ett gummiskyd fyllt med fett där vajern går in i höljet hjälper lite mot att få in fukt, men mekaniska skivbromsar är ingen höjdare i minusgrader. Har kämpat med grabbens cykel i några vintrar och har exakt samma problem.

Dra ut vajern och spruta 5-56/WD40/el dyl i höljet tills det pyser ut i andra änden så råder du bot på problemet tillfälligt i alla fall. Ett gummiskyd fyllt med fett där vajern går in i höljet hjälper lite mot att få in fukt, men mekaniska skivbromsar är ingen höjdare i minusgrader. Har kämpat med grabbens cykel i några vintrar och har exakt samma problem.
Dra ut hela vajern menar du, så man får klippa av den lilla slut-pluppen som hindrar vajern från att fransa upp sig?
Hade ni samma problem med bromsarmen också? För det problemet var nytt för mig, hade det inte förra vintern. Och blev lite förvånad när det inte gick över i plusgrader heller.

Ja, bort med vajerhylsan och dra ut. Kan ju vara trevligt med en ny vajer också.

Har sett problemet med bromsarm också, men då var bromsen helt täckt av skit och det blev bättre efter rengöring och lite smörja.

Tack jag ska testa att spruta in wd40 ikväll till att börja med.

Tyckte inte bromsarmen var så skitig. Försökte googla igår kväll på om man kunde smörja bromsarmen på något sätt men tyckte inte jag hittade något vettigt alls, så blev osäker på om det var något folk gjorde. Hur rengjorde och smörjde du? Så här ser den ut.
1700299792238.png

Ibland kan det vara lika bra att byta både höljet och vajern. Bägge kan nog bli lite sträva efter en tid (svårt att känna, men det kan bli bättre efter ett byte). Är det friktion kan både vajer och hölje dras ut när bromsarmen på okej fjädrar ut (och få ändhylsan att hoppa ur).

Ibland kan det vara lika bra att byta både höljet och vajern. Bägge kan nog bli lite sträva efter en tid (svårt att känna, men det kan bli bättre efter ett byte). Är det friktion kan både vajer och hölje dras ut när bromsarmen på okej fjädrar ut (och få ändhylsan att hoppa ur).
Tack ja jag tänkte det var lika bra att byta båda. Hoppas det löser det andra problemet med.

Tack ja jag tänkte det var lika bra att byta båda. Hoppas det löser det andra problemet med.
Att byta till nytt spar dessutom tid. :) Bakbromsen kommer nog att fortsätta strula. En vertikal vajer samlar ju inte vatten på samma sätt som den gör bak, där vajern inte dras på samma sätt.

Att byta till nytt spar dessutom tid. :) Bakbromsen kommer nog att fortsätta strula. En vertikal vajer samlar ju inte vatten på samma sätt som den gör bak, där vajern inte dras på samma sätt.
Nej det var vad jag trodde också, blev lite förvånad då när frambromsen också frös och var den som strulade mest. Cyklade vintern för två år sen också och då tror jag inte jag hade några problem med bakbroms, lustigt nog.

Nej det var vad jag trodde också, blev lite förvånad då när frambromsen också frös och var den som strulade mest. Cyklade vintern för två år sen också och då tror jag inte jag hade några problem med bakbroms, lustigt nog.
Grejor slits. Speciellt i dålig miljö (salt istf riktig vinter). Kanske nytt bak (med lite extra finess/smutsskydd) kan få det att funka tillräckligt bra ett par år.

Inför varje höst/vintersässong bör man plocka ner allt som har med vajers och olja att göra samt lufta och byta olja på allt samt även byta vajer. Göra rent allt. Detta om man envisas och försöker påstå att cykling även är en vintersport vid plus 5 och minus 20. Den bild du skickat in på bromsoket visar hur sketen den verkligen är. Gör rent allt så kommer den också att fungera. Du måste underhålla precis allt oftare om du skall köra cykel i vintertid.

För typ 20år sen (fan 25 nu när jag tänker efter) så pendlade jag långt Älvsjö-Jakobsberg året runt men hade iallafall mekaniska skivbromsar på båda cyklarna , hade heldraget hölje på båda , den ena var avid bb7 och den andra promax!? Funkade alltid.
Nu parkerade jag inomhus så de fick alltid torka förstås ..

Bromsok kan också dö saltdöden. Känn hur bromsarmen rör sig när du kopplat bort vajern.
Tack ska kolla detta. Vad kan man göra åt det, finns det nåt att göra? Den har funkat hela året, och inte kommit i kontakt med nåt salt än för säsongen, vore konstigt om den dog nu.

Inför varje höst/vintersässong bör man plocka ner allt som har med vajers och olja att göra samt lufta och byta olja på allt samt även byta vajer. Göra rent allt. Detta om man envisas och försöker påstå att cykling även är en vintersport vid plus 5 och minus 20. Den bild du skickat in på bromsoket visar hur sketen den verkligen är. Gör rent allt så kommer den också att fungera. Du måste underhålla precis allt oftare om du skall köra cykel i vintertid.
Tack jo du har rätt så klart, får försöka göra detta.

Bromsok kan också dö saltdöden. Känn hur bromsarmen rör sig när du kopplat bort vajern.
Tog ur framvajern och sprutade i wd40 i höljet. Passade på att känna på bromsarmen när det inte satt nån vajer i, den var tyvärr lika trög då och fjädrade inte tillbaka. När jag satte tillbaka vajern var det samma problem som innan, bromsarmen åkte inte tillbaka som den skulle och ändhylsan hoppade ur uppe vid bromshandtaget. Är bromsarmen kanske körd då?

Se om det går att rengöra och smörja upp. Annars är det nya bromsar som gäller.
Har du något tips på någon bra guide för det? Om det är just bromsarmen du menar. Jag har googlat men hittar bara tips på mer allmän rengöring av skivorna och bromsbeläggen, inget just om bromsarmen. Och ska man smörja den? Av det jag har läst hittills verkar nästan alla noga med att påpeka att man inte ska smörja någonstans på skivbromsarna pga risken att kontaminera beläggen eller skivorna.

Försök hitta sprängskiss och/eller serviceinstruktion för just dina bromsar. Man får nog plocka isär det helt för att eventuellt få till det.

Har du något tips på någon bra guide för det? Om det är just bromsarmen du menar. Jag har googlat men hittar bara tips på mer allmän rengöring av skivorna och bromsbeläggen, inget just om bromsarmen. Och ska man smörja den? Av det jag har läst hittills verkar nästan alla noga med att påpeka att man inte ska smörja någonstans på skivbromsarna pga risken att kontaminera beläggen eller skivorna.
Plocka av hjulet och beläggen innan du smörjer. Torka rent innan du monterar tillbaka.

Nu framgår det inte vilken typ av cykel som avses men under förutsättning att det inte är en lvg/CX (bockstyre) så är den absolut bästa åtgärden att konvertera till hydrauliska bromsar. Ett komplett sett inte kostar många hundralappar och förutom att man får en fryssäker broms så fungerar det i allmänt bättre än mekaniska, man får en helt annan känsla i bromsen.

Kärvar bromsoket efter att man bytt vajer är det bara att köpa nytt. Jag har inte hittat manual på hur man servar mek. bromsok. Uppsmörjning har inte fungerat för mig iaf.

2 års livslängd på bakre bromsoket är nog lite standard om man pendlar i Sverige. Främre bromsok verkar vara mer tåliga.

Det som irriterar mig mest med mekaniska bromsar är ändå att de plötsligt kan sluta fungera mitt i en tur. Eller bara vägra fungera en kall morgon. Det finns inget mellanläge, det är det som gör att man bara vill skicka skiten på tippen.

Flytta till varmare trakter är bästa rådet.
Eller varmare traktor om man är över femton. ?

Jag instämmer också med flertalet - även jag gillar enkelheten med mekaniska bromsar men det är ett elände i vissa väderlekar. Och hydraulik är överlägset på de flesta andra sätt.

Min lösning var att spraya tunt fett i vajerhöljet och silikonspray på vajern. Sen får man vara där och komplettera ibland. Eller byta vajrar.

När det packas snö på oken däremot har jag ingen lösning. Det har bara hänt mig ett par gånger och det var otroligt obehagligt när bromsen vägrade ta.

(Men min pendling är i Göteborg och cykeln stod då kallt så den tinar & fryser inte om vartannat. Sen är det inte så vanligt med snö och temperaturen över dygnet varierar inte som i inlandet. Jag kan tänka mig att det är återkommande strul om man har andra förutsättningar.)

1 köp detta: https://www.bike-components.de/en/capgo/BL-Brake-Cable-Housing-p60366/ finns i olika färger köp något som inte är svart så att du syns bättre i mörker. Vajer glider bättre i dessa i jämförelse med shimano original. Jag köpte neon gult och tycker jag syns bättre i jämförelse med reflexer och de fungerar bättre än shimano original. Kasta allt gammalt. Detta då jag misstänker pga misskötseln att även om du stoppar i en ny vajer så kommer den inte att glida rätt pga all gammal smuts och förmodligen även rost i höljet.

2, köp detta: https://www.bike-components.de/en/Shimano/Stainless-Steel-MTB-Brake-Cable-p4907/

3, köp detta: https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Ferrules-for-Brake-Shifter-Cables-10-pcs-p34572/

4, köp detta: https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Brass-End-Caps-for-Brake-Cable-Housings-p39013/ (för att bromshöljet inte skall gå sönder i båda ändar)

5, Innan du klipper loss vajer höljet kolla storlek/längd med det nya du köpt och klipp till vajer höljet efter den storlek du har.

6, befintlig vajer som du har nu kan du klippa omgående och kasta med tanke på hur den ser ut. Har du aldrig underhållit cykeln rätt är det bara att kasta både vajer och vajer hölje och byta. Du kommer förmodligen bli förvånad hur mycket skit det är inne i befintliga vajerhölje och förvånad hur bra det blir när du har nytt. Innan du drar i ny vajer i ny vajer hölje fetta upp hela vajer och dra i den efteråt.

7, gör rent hela oket med bromsrengörning och torka av snabbt.

Hela oket ser hemskt ut då den inte är ren och då utgår jag från att även vajern är katastrof och likaså vajer höljet invändigt.

Det är ett inte helt ovanligt problem med mekbromsar med heldraget hölje. Har det börjat kommer det att fortsätta.

Jag löste det så att jag byggde ett öppet system.
- Ett mothåll för två vajrar sattes i mothållet på diagonalröret.
- Trissa för att styra vajern längst ner på sadelröret.
- Mothåll på kedjestaget 2 dm framför bakbromsen löstes med buntband i en fast hållare för hölje.

Funkar flawless.

Hittade inte bilderna

1 köp detta: https://www.bike-components.de/en/capgo/BL-Brake-Cable-Housing-p60366/ finns i olika färger köp något som inte är svart så att du syns bättre i mörker. Vajer glider bättre i dessa i jämförelse med shimano original. Jag köpte neon gult och tycker jag syns bättre i jämförelse med reflexer och de fungerar bättre än shimano original. Kasta allt gammalt. Detta då jag misstänker pga misskötseln att även om du stoppar i en ny vajer så kommer den inte att glida rätt pga all gammal smuts och förmodligen även rost i höljet.

2, köp detta: https://www.bike-components.de/en/Shimano/Stainless-Steel-MTB-Brake-Cable-p4907/

3, köp detta: https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Ferrules-for-Brake-Shifter-Cables-10-pcs-p34572/

4, köp detta: https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Brass-End-Caps-for-Brake-Cable-Housings-p39013/ (för att bromshöljet inte skall gå sönder i båda ändar)

5, Innan du klipper loss vajer höljet kolla storlek/längd med det nya du köpt och klipp till vajer höljet efter den storlek du har.

6, befintlig vajer som du har nu kan du klippa omgående och kasta med tanke på hur den ser ut. Har du aldrig underhållit cykeln rätt är det bara att kasta både vajer och vajer hölje och byta. Du kommer förmodligen bli förvånad hur mycket skit det är inne i befintliga vajerhölje och förvånad hur bra det blir när du har nytt. Innan du drar i ny vajer i ny vajer hölje fetta upp hela vajer och dra i den efteråt.

7, gör rent hela oket med bromsrengörning och torka av snabbt.

Hela oket ser hemskt ut då den inte är ren och då utgår jag från att även vajern är katastrof och likaså vajer höljet invändigt.
Tack för tipsen på delarna, ska beställa.
Jag har tyvärr ingen bromsrengöring hemma, är det någon särskild du rekommenderar?

När jag satte tillbaka vajern var det samma problem som innan, bromsarmen åkte inte tillbaka som den skulle och ändhylsan hoppade ur uppe vid bromshandtaget. Är bromsarmen kanske körd då?

Det gäller att skruva isär, rengöra bussningar på bromsoket, och skruva allt ihop.
Problemet är inte unikt för mekaniska skivbromsar. Jag har upplevt tröga bromsarmar på både fälg- och skivbromsar. Just nyligen behövde jag torka dammet ur ut bakre fälgbromsok (Shimano BR-R451). Tidigare rengjorde jag Avid BB7:ar på min andra cykel och de blev markant kraftigare.

Att byta ut både vajer och hölje varje år på cyklar som används i vinter är också viktigt:

1700390841837.png

Senast ändrad:
Jag skulle kört lite krypolja där den rörliga delen och den fasta möts, och sedan motionera fram och tillbaka litegrann.

Hjälper inte det skulle jag fimpat och köpt hydrauliska.
I min erfarenhet är det damm och sand vilka kryper in i bussningarna och skapar friktion för bromsarmarna. Att smörja bussningarna kan hjälpa något, men att rengöra delar skulle hjälpa mer.

På tal om hydrauliska bromsar, de gynnar också att att man regelbundet torkar kolvar från dammet. Som vanligt sätts igen bakre oket oftare.

Park Tool's video:

Shimano MT200 som sagt. Snart har du bränt mer pengar på vajrar och grejor och kommer ändå ha samma problem nästa vinter även om du får ordning på det nu. De billigaste hydrauliska Shimanobromsarna fungerar helt ok jämfört med 99% av de mekaniska.

Shimano MT200 som sagt. Snart har du bränt mer pengar på vajrar och grejor och kommer ändå ha samma problem nästa vinter även om du får ordning på det nu. De billigaste hydrauliska Shimanobromsarna fungerar helt ok jämfört med 99% av de mekaniska.
Ok tack jag får fundera på saken. Trodde det skulle vara dyrare. De verkade onekligen ganska prisvärda. Stod att de hade standarden post mount, kan man mäta på sin cykel för att se att de passar då? Jag har en Marin san Rafael ds2 köpt 2017.

Stod att de hade standarden post mount, kan man mäta på sin cykel för att se att de passar då?
Om denna är rätt bild på din cykel, då har du post-mount fäste. Även om du hade IS (international standard) löstes det enkelt med en adapter som vanligtvis redan finns monterad.

1700495179645.png

Numera säljes nästan inga bromsok som passar direkt till IS. De absolut flesta har antingen PM eller flat mount (FM). De ramar/gafflar som har IS kommer därför alltid med en adapter till PM eller FM.

Det kommer in fukt och skit så det rostar och kärvar. Behöver rengöras och smörjas upp ibland. Jag brukar göra det när jag märker att det känns som grus i oket.

Här är en "sprängskiss" av TRP Spyre.
IMG-20201229-WA0000.jpg

Har skrollat tråden men kan ha missat? Så risk för dubbelpost.

Dra inte ur wire ur höljet
Lossa bägge wire upp vid handtaget.
Ta en engångshandske, gör ett litt hål i två av fingertopparna och trä in en bit av wire och höljet. Tejpa hårt så det blir tätt mellan höljet och handsken.
Häng upp handsken så att fingertopparna pekar neråt och du kan hälla valfri olja ner i handsken.
Om du tror det är mkt fukt eller skit så börja med 556 eller liknande spray.
Gravitationen kommer göra så det rinner långsamt ner genom höljet och trycka ut skit och fukt.
Annars så går du rakt på med valfri motorolja . Den du har duger....
Jag har använt många olika och inte märkt någon skillnad.
Fördel med detta är nindre söl och att hela höljet och wire är helt genomdränkt.
Ställ eller lägg något som samlar upp oljan i andra änden så det inte hamnar på golvet.
Arbetet tar inte många minuter och över natten så kommer det du fyllt i handsken runnit igenom.
Jag har provat otal olika wiresmörjare och förkastat på grund av allt söl..

Det kommer in fukt och skit så det rostar och kärvar. Behöver rengöras och smörjas upp ibland. Jag brukar göra det när jag märker att det känns som grus i oket.

Här är en "sprängskiss" av TRP Spyre.
Visa bilaga 666999
Det ser skrämmande komplicerat ut :-) Dock har mina BB7:ar nästan lika många små delar, och jag har framgångsrikt servat dem.

1700523689978.png

Har skrollat tråden men kan ha missat? Så risk för dubbelpost.

Dra inte ur wire ur höljet
Lossa bägge wire upp vid handtaget.
Ta en engångshandske, gör ett litt hål i två av fingertopparna och trä in en bit av wire och höljet. Tejpa hårt så det blir tätt mellan höljet och handsken.
Häng upp handsken så att fingertopparna pekar neråt och du kan hälla valfri olja ner i handsken.
Om du tror det är mkt fukt eller skit så börja med 556 eller liknande spray.
Gravitationen kommer göra så det rinner långsamt ner genom höljet och trycka ut skit och fukt.
Annars så går du rakt på med valfri motorolja . Den du har duger....
Jag har använt många olika och inte märkt någon skillnad.
Fördel med detta är nindre söl och att hela höljet och wire är helt genomdränkt.
Ställ eller lägg något som samlar upp oljan i andra änden så det inte hamnar på golvet.
Arbetet tar inte många minuter och över natten så kommer det du fyllt i handsken runnit igenom.
Jag har provat otal olika wiresmörjare och förkastat på grund av allt söl..
Man kan även blåsa luft med kompressor in i höljet för att driva bort fukten.

Om denna är rätt bild på din cykel, då har du post-mount fäste. Även om du hade IS (international standard) löstes det enkelt med en adapter som vanligtvis redan finns monterad.

Visa bilaga 666925

Numera säljes nästan inga bromsok som passar direkt till IS. De absolut flesta har antingen PM eller flat mount (FM). De ramar/gafflar som har IS kommer därför alltid med en adapter till PM eller FM.
Ok tack bra att veta!
Jag funderar på om jag skulle beställa set med mt200, och fråga om jag kan få min LBS att installera dem. Jag vill mest bara komma igång med vintercyklingen igen så att jag kan ta mig till jobbet och har inte riktigt tid eller ork att lära mig installera ett nytt system just nu. Men jag kom på att handtagen även måste vara kompatibla med mina växlar som sitter på nu. jag tror detta är min modell och enligt hemsidan sitter det Shimano EF51 8-Speed på den. Det kallas för integrerade handtag? Går det att sätta växlarna på de nya hydrauliska bromshandtagen istället?

Men jag kom på att handtagen även måste vara kompatibla med mina växlar som sitter på nu. jag tror detta är min modell och enligt hemsidan sitter det Shimano EF51 8-Speed på den. Det kallas för integrerade handtag? Går det att sätta växlarna på de nya hydrauliska bromshandtagen istället?

Integrerat betyder att om man tar av ett bromshandtag, kommer växelreglaget alltid av med det. Byter du till hydrauliska bromshantag så måste du skaffa även nya växelreglagen. Eller cykla enkelväxlat.

Jag gjorde stänkskydd av en cykelslang , främst för att vattnet ej skulle rinna in i höljet bak ,men skyddar ju även oken lite ,går nog att förbättra om man tar en bredare slang eller gummibit.

Bilagor

• IMG_4475.jpeg
    IMG_4475.jpeg
    524.6 KB · Besök: 104
  • IMG_4477.jpeg
    IMG_4477.jpeg
    542.4 KB · Besök: 108
  • IMG_4476.jpeg
    IMG_4476.jpeg
    514.9 KB · Besök: 111
Jag gjorde stänkskydd av en cykelslang , främst för att vattnet ej skulle rinna in i höljet bak ,men skyddar ju även oken lite ,går nog att förbättra om man tar en bredare slang eller gummibit.
Ingen dum idé faktiskt! Ett sådant stänkskydd kommer förmodligen att försämra luftkylningen på oket. Men under pendlingen är nedsmutsning säkert större problem än överhettning (så länge man inte bor på Åreskutan och jobbar nere i byn).

Tillbaka
Topp