Problem med Garmin edge 305

Min Egde 305 krånglade på GC förra veckan.
Den stängde av sig själv under cykelturen. Den hade dessutom ovanan att göra det i nedförsbackar. Skit. Det blev lite darrig när man försökte klicka igång GPSen för man vill ju inte missa en topphatighet på serpetinvägarna...

Smurfade lite på nätet och edge 305 verkar ha problem med att den stänger av sig när det blir lite skakigt. Skumt. Har haft min i 4 år tror jag och kört en hel del MTB med den utan problem. Det uppstod förvisso först i höstas.

Ska man orka att reklamera den eller ska man skaffa en ny? Garantin är utgången men det kan kanske gå att få den lagad. Nån som har haft samma problem och fått det åtgärdat hemma i Stockholm/Sverige?

Är garmin edge 500 uppföljaren?
Funkar fästena för 305 för 500 om man nu byter?

Fästena för 305 passar inte till 500, dessbättre följer det med två fästen till 500 i kartongen.
En skillnad är ju att Edge 500 inte har kartstöd, i allt annat är den bättre (min åsikt).

Kan ju hoppas på att reklamera, och återförsäljaren går helt på goodwill, men din reklamationsrätt har gått ut!
Har inte haft samma problem själv.

Jag har en Garmin 60CSx som också har stängt av sig några gånger, det har dock självläkt.
Jag surfade om problemet och apparaten har strömkontakter inuti som oxiderar och så stänger den av sig. Det går att laga genom att plocka isär den och löda dit två trådar istället. Jag skulle tro att det ser ut på liknande sätt i Garmin Edge.

En tråd på utsidan som beskriver problemet:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57642&highlight=garmin+st%E4nger+sig

Jag har en 305:a som jag fixat glappet på enl anvisning ovan, dock utan att löda. Jag la bara dit en extra gummibit tillklippt av en tunn lagningslapp och limmade ihop apparaten igen. Funkar hur bra som helst nu. Förut stängde den av sig vid minsta gupp.

Tillbaka
Topp