Problem med granne pga ljud från min Trainer

Carlos-Silva

Aktiv medlem
Jag bor i en lägenhet på tredje våningen. Jag tränar varje dag i minst en timme, vanligtvis någon gång mellan 07.00 och 22.00, min granne som bor nedanför min lägenhet började klaga på ljudet från min Trainer och vill förbjuda mig att träna. Han föreslog till och med att jag skulle hitta någon annan plats att träna eftersom han jobbar hemifrån.
Jag ha en ganska tyst Trainer Elite Direto XR-T.
Har någon några förslag för att lösa detta problem?

Kan den stå på någon form av matta som kan absorbera ljudet, t ex yogamatta eller om det finns någon annan typ av matta som inte sprider ljudet genom golvet?

Annars är det väl bara att välja att respektera grannens önskan eller flytta till hus som gäller.

Jag jobbar hemifrån och kan störas av t.ex. musik, är bara tröttsamt basdunk som går genom väggarna. Tycker det är mycket lättare att stå ut om jag vet ungefär hur länge det skall hålla på. Du kanske kan komma överens med honom om någon maxtid?

Någon dämpning som @Allroad förslår kanske kan funka.

Var det inte nån lagt typ en OSB-skiva ovanpå en skummadrass och ställt sin trainer på det? Tror han tränade på ovanvåningen med barn sovandes i rummen under. Han kanske skämtade. Blir det svajigt/ostabilt?

Sen skulle jag rekommendera att prata med grannen och be om lite återkoppling och hjälp. Visa att du inte vill störa honom. Dels kommer grannen uppskatta gesten men om ni tillsammans kan hitta en "acceptabelt" tyst lösning så är han kanske mindre benägen att klaga senare.

Senast ändrad:
Spela lite musik samtidigt som överröstar trainern :)
Ju lägre hastighet du har på svänghjulet desto mindre låter trainern vid samma effekt. Med andra ord - om du kan välja (som t ex vid erg-läge) så kör på lilla klingan fram och ett ganska stort drev på kassetten.

SD-fötter, ujujuj!
Lägg under något. Köp ett par billiga lurar till grannen. Meddela start och stopp av pass, eller ha en fast tid och meddela om den skiljer. Får du inte ok då så har du en pissgranne. Flytta.

Var det inte nån lagt typ en OSB-skiva ovanpå en skummadrass och ställt sin trainer på det? Tror han tränade på ovanvåningen med barn sovandes i rummen under. Han kanske skämtade. Blir det svajigt/ostabilt?

Sen skulle jag rekommendera att prata med grannen och be om lite återkoppling och hjälp. Visa att du inte vill störa honom. Dels kommer grannen uppskatta gesten men om ni tillsammans kan hitta en "acceptabelt" tyst lösning så är han kanske mindre benägen att klaga senare.

@Hep har gjort så

Jag är själv lite sugen på att testa, inte för ljuddämpning, men för att få lite rocker-plate...

Jag killgissar att man kan ta några tunna barnmadrasser istället för en vanlig tjock om man vill ha mindre rocker.

@Hep har gjort så

Jag är själv lite sugen på att testa, inte för ljuddämpning, men för att få lite rocker-plate...

Jag killgissar att man kan ta några tunna barnmadrasser istället för en vanlig tjock om man vill ha mindre rocker.
Eller billigast möjliga liggunderlag från Rusta ełler liknande

Du kanske kan flytta trainern till ett annat rum i samma veva som du ljudisolerar lite? Eventuellt trampar du på precis ovanför grannens arbetsplats, och det kan ju bli lite enerverande för en ljudkänslig i längden.

Sedan får en givetvis stå ut med en viss ljudnivå dagtid i lägenhet. Människor måste få leva också. Kanske trampa på efter arbetstid i stället så det inte stör på samma sätt?

Senast ändrad:
Jag kör med en mek-matta från 24mx.se, den kan suga upp 1 liter motorolja, då borde fukten inte vara ett problem ?. Den är tjock och lite mjuk så den dämpar ljudet i sig.

"vanligtvis mellan 0700 och 2200"
Innebär det att du ibland kör mer än en timme trainer mellan 2200 och 0700? I så fall har du nog ärligt talat en rätt tolerant granne, jag hade blivit tokig :)

Dämpar fint! Finns i flera tjocklekar. Och klarar lite svett.

Jag hade liknande problem, ingen granne som klagade men det lät tydligen som fan i hela trapphuset när jag brukade köra. Nu kör jag pusselmatta som de har på gym och en MDFskiva över vilket funkar toppen. Ett annat tips kan vara att fetta in frihjulet (GPlamas instruktionsvideo) så det inte låter så mycket när man inte trampar.

Visst är det jag som cyklar på skumgummimadrass. Funkar som sagt kanon och jag tror att tjocklek och fluffighet absolut spelar in för att få bort så mycket ljud som möjligt, så fuska inte med någon yogamatta eller liknande.

Här kommer ett galet tips som kanske stör ännu fler grannar. Har du balkong? Nu när det börjar bli varmt ute kanske du kan träna ute på balkongen och samtidigt få frisk luft och vinddrag – trainerpass 2.0!

Eller bjud in grannen att prova på ett trainerpass. Kanske kan ni börja zwifta tillsammans :-)

Visst är det jag som cyklar på skumgummimadrass. Funkar som sagt kanon och jag tror att tjocklek och fluffighet absolut spelar in för att få bort så mycket ljud som möjligt, så fuska inte med någon yogamatta eller liknande.
Tja, jag blev intresserad av din förslag… jag ska försöker förstår hur vibrationen resonerar genom olika material… kan du berätta mer om hur går med din skumgummimadrass när du trampar hårt? Vilken skumgummimadrass tror du är bäst för att döda vibrationen och ljud från Trainer?

Neopren under en skiva. All foam är inte bra för den typen av dämpning.
Halvera squashbollar?

Men seriöst, alla som bor i lgh som inte är toppendämpade, borde ställa sin jefla tvättmaskin i badrummet på sdfötter, det gör galen skillnad, ni kan tvätta mitt i natten utan att det blir fel.
Det är stomljud som grannar hör mest. Var snäll och hänsynsfull mot era grannar, det kostar så lite.

Har vart med om precis samma sak! Provad olika mattor, gummifötter, fler mattor på golvet runt om men inget hjälpte. Sen byte jag bakhjul och ljudet försvann och lika så klagomålet från grannen.
Summasummarum, är din hjullager ok?

Skaffa en
1652173471100.png

Tja, jag blev intresserad av din förslag… jag ska försöker förstår hur vibrationen resonerar genom olika material… kan du berätta mer om hur går med din skumgummimadrass när du trampar hårt? Vilken skumgummimadrass tror du är bäst för att döda vibrationen och ljud från Trainer?
Jag har inte gått så vetenskapligt fram. Min tanke var att få så lite kontakt med golvet som möjligt. Helst att trainern skulle sväva fritt och då tänkte jag att en tjock och mjuk madrass skulle vara bättre än en tunn matta vars syfte mest är att skydda golvet från skav. Jag råkade ha en 10 cm tjock billig skummadrass från Jysk hemma, så det blev den och enligt frun som sov i rummet under blev det en stor skillnad.

Första gången kändes det lite vingligt när jag tog i, men eftersom det i praktiken inte går att välta så släppte oron rätt snabbt.

Synd såklart att direton inte är med i samma video som de andra tre, känns dock som väääldigt stor skillnad tyvärr.
Från tre lägenhetsvänliga till inte. Direton och Kickr Core är väl samma prisklass åtminstone

Jag hade exakt samma problem med grannen under. De klagade på ljud från min trainer. Sen skaffade samma granne plötsligt hund. Hunden skäller rätt mkt emellanåt vilket inte stör mig det minsta. Men efter att de fick hunden har de aldrig klagat på mig. Men innan du springer iväg och köper hund till grannen: jag klippte ner ett sånt där gammeldags vandringsliggunderlag så jag fick typ 16 kvadratiska bitar. Sätter du det under trainern lär det dämpa rätt bra.

Tillbaka
Topp