Problem med Guide RS broms

Potzi3

Medlem
Hej, har problem som sagt, bakbromsen är i princip helt ny, installerade och fyllde på med vätska och då vad dom perfekta, nu är dom jättesvampiga och extremt seg på att åka tillbaka, har kollat om det är luft flera ggr nu men verkar inte vara det, kan det vara nånting inuti reglaget som är trasigt? Nån som har kunskap får gärna hjälpa mig, den bromsar hyfsat så det går att cykla men det förstör hela känslan, har bokat service till nästa fredag för att se om dom kan få bukt med den men ville se om nån har kunskap här för att kanske slippa lägga ut pengar på servicen, ska ta kontakt med SRAM också för o se om jag ska byta ut dom, tack på förhand

Kan vara kolven som fastnar i handtaget. På tidigare modeller var det vanligt att den fastnade då det var lite varmt ute, typ om solen låg på. Googla lite och du skall finna. Massor av problem.. Inte 100 på att det är samma problem på dina, men det låter onekligen så.

sdx sa:
Det är fjädern i bromsbeläggen som trycker tillbaka kolvarna.
Fjädern i bromskolvarna har endast en uppgift, se till att bromsbeläggen inte skramlar och fjädern har inget med returen av kolvarna att göra. Magra har inte ens fjäder där har man magnet istället

Valhalla_ sa:
Kan vara kolven som fastnar i handtaget. På tidigare modeller var det vanligt att den fastnade då det var lite varmt ute, typ om solen låg på. Googla lite och du skall finna. Massor av problem.. Inte 100 på att det är samma problem på dina, men det låter onekligen så.

För mig så låg bromsarna på hela tiden när det hände så tveksamt om det är det som är fel. Om man inte fått tag på en flera år gammal broms så ska det vara åtgärdat också.

Jimel sa:
Valhalla_ sa:

För mig så låg bromsarna på hela tiden när det hände så tveksamt om det är det som är fel. Om man inte fått tag på en flera år gammal broms så ska det vara åtgärdat också.

Du har åkt på den gamla sorten låter det som. Där fastnade den ju helt och gick inte att backa av förrän bromshandtaget kyldes ner. Låter onekligen som att det är bättre på TS broms, men fortfarande lite trångt.

I och för sig har ju inte TS nämnt vilken typ av vätska som fylldes på. Mineralolja skulle nog kunna orsaka detta problem efter att tätningarna svällt upp...

Jag skrev ju vätska så inte är det mineralolja, så tard är jag inte så jag drar i fel grejer, bromsen är helt ny tillverkad 2018 så det är ingen äldre modell, skulle det kunna vara nå skit som sitter i kabeln?

Potzi3 sa:
Vill du att jag tar bort så den är helt fri från ramen, alltså att den inte sitter med buntband

Mårten sa:
Testa bromsreglaget löst utan slangen fastskruvad. Fjädrar det inte tillbaka då är det defekt.

Nä, bara att bromsslangen inte sitter påkopplad. Du får ju lufta igen sen förstås, men det känns ju inte som en stor förlust just nu...

Aha, ska absolut prova så fort jag har tid sen, hade tänkt prova lufta igen iaf så det är inget besvär direkt, testar allt för o slippa lämna in den, tack för tips!

Mårten sa:
Potzi3 sa:
Vill du att jag tar bort så den är helt fri från ramen, alltså att den inte sitter med buntband

Mårten sa:
Testa bromsreglaget löst utan slangen fastskruvad. Fjädrar det inte tillbaka då är det defekt.

Nä, bara att bromsslangen inte sitter påkopplad. Du får ju lufta igen sen förstås, men det känns ju inte som en stor förlust just nu...

classic sa:
Om du monterar isär saker. Det skulle inte hjälpa att smörja upp packningar med lite bromsoks silikon? Finns på biltema

Tvek, är det sticky piston är felet att SRAM valt ett dåligt material som sväller, det i kombination med tighta toleranser. Kolven i handtaget kilar alltså fast sig. Räcker inte att smörja - kolven måste antingen modifieras (slipas ned) eller bytas.

Valhalla_ sa:
Jimel sa:
Valhalla_ sa:

Du har åkt på den gamla sorten låter det som. Där fastnade den ju helt och gick inte att backa av förrän bromshandtaget kyldes ner. Låter onekligen som att det är bättre på TS broms, men fortfarande lite trångt.

I och för sig har ju inte TS nämnt vilken typ av vätska som fylldes på. Mineralolja skulle nog kunna orsaka detta problem efter att tätningarna svällt upp...

Ja jag hade bromsar från 2014-15. Dom fastnade rejält :)

Jag har guide r /rs av både nya och gamla varianten. Kan meddela att den nya, "fixade" kolven lider av samma problem som tidigare, det tar bara lite längre tid innan det händer. Plocka ut kolven och slipa ner nån tiondels mm på diametern, var försiktigt med packningar a bara, de ska inte slipas någe på.

Jag själv valde att tillverka egna kolvar i aluminium istället.

Bilagor

• IMG_20181216_131004.jpg
    IMG_20181216_131004.jpg
    313.4 KB · Besök: 249
Har provat att frigöra reglaget och pillat, skakat, nästan hamrat ? är så irriterad på skiten nu, har skrivit till SRAM och hoppas dom kan byta ut så fort som möjligt, tack för alla tips o tricks bikernauts

71 sa:
sdx sa:
71 sa:
aluminium expanderar sig vid värme.

Japp men det är Sram så då gäller inga fysiska regler ? Det funkar fin fint att kyla men det vara bara en stund ? så det var en herre som ville komma hem i väntan på delar som också gett upp å det var dom uppdaterade versionen ? Så det blir att prenumerera på piggelin ?

/M
konstig att dom kan upphäva dom fysiska reglerna.
jag tror mera på plast biten i handtaget och plast expanderar inte vid värme.
Jag skulle nästan tro att packningarna på tryckkolven är felmonterade i för hållande till hur det ser ut i tryckporten och returporten.
T/S skriver att han har fyllt på med vätska ? men vilken vätska dot/mineral ??

Senast ändrad:
sdx sa:
71 sa:
sdx sa:
71 sa:

Japp men det är Sram så då gäller inga fysiska regler ? Det funkar fin fint att kyla men det vara bara en stund ? så det var en herre som ville komma hem i väntan på delar som också gett upp å det var dom uppdaterade versionen ? Så det blir att prenumerera på piggelin ?

/M
Jag skulle nästan tro att packningarna på tryckkolven är felmonterade i för hållande till hur det ser ut i tryckporten och returporten.

Jag skrev ju faktiskt vätska.. shimano använder mineralolja, SRAM använder bromsvätska 4.0 eller 5.1. Jag har använt 5.1 vätska

sdx sa:
71 sa:
sdx sa:
71 sa:

/M

Har kört en cykel med dessa på i bilen förra sommaren som nöp när dom låg i kombin ? hade precis byte/fixat andra bromsen på samma cykel med standard felet. Inte rört den andra sidan, tror aldrig den hade varit blöd/luftad så helt original. Så till min förvåning när original bromsen från ingenstans började som den lagade innan den var lagad ??‍♂️ var bara att gå till kiosken å shoppa isglass och beställa renoverings/uppdaterings kitt till den ? har testat på lite olika cyklar med dessa bromsar. E det en varm dag ställ den i solen och sedan har en hel del detta problem. Barra att shoppa isglass ?. Har pratat med en hel del utvecklare på Volvo bland annat. Å alla säger ungefär som du tills ja berättar om glassen (visat någon) och dom blir helt tysta ?. Sram e världens enda som struntar i fysiska lagar ??detta ska fixa dessa bromsar https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...8&LH_TitleDesc=0&_osacat=888&_odkw=sram+guide för det gör inte Srams egna uppdaterade kitt ???

Cheers /M

Så du tycker jag ska beställa såna? Kan absolut göra det om det funkar men vill se om SRAM tar emot båda bromsarna och ger mig nya först, men känns ju som dom bör göra det eftersom många av er känner igen felet och då bör dom också göra det tänker jag.

Potzi3 sa:
sdx sa:
71 sa:
sdx sa:
71 sa:

/M

Jag skrev ju faktiskt vätska.. shimano använder mineralolja, SRAM använder bromsvätska 4.0 eller 5.1. Jag har använt 5.1 vätska

Har en gammal polare som körde bud med Shimano bromsar med rapsolja i ?. Funkade i vanlig stats trafik flera år utan problem ?

Potzi3 sa:
Så du tycker jag ska beställa såna? Kan absolut göra det om det funkar men vill se om SRAM tar emot båda bromsarna och ger mig nya först, men känns ju som dom bör göra det eftersom många av er känner igen felet och då bör dom också göra det tänker jag.

Bara att testa å hålla tummarna ?

Lycka till /M

Jag skrev ju faktiskt vätska.. shimano använder mineralolja, SRAM använder bromsvätska 4.0 eller 5.1. Jag har använt 5.1 vätska[/quote]

Har en gammal polare som körde bud med Shimano bromsar med rapsolja i ?. Funkade i vanlig stats trafik flera år utan problem ?[/quote]

Haha, ja babyolja har jag sett ska funka utmärkt också.

Potzi3 sa:
Jag skrev ju vätska så inte är det mineralolja, så tard är jag inte så jag drar i fel grejer, bromsen är helt ny tillverkad 2018 så det är ingen äldre modell, skulle det kunna vara nå skit som sitter i kabeln?

Mineralolja är också en vätska... :-)

Eftersom du inte skrev rakt ur så kändes det relevant att fråga. Det finns en anledning till att teknisk support ställer frågor som "är sladden i".

71 sa:
sdx sa:
71 sa:
sdx sa:
71 sa:

/M

Har kört en cykel med dessa på i bilen förra sommaren som nöp när dom låg i kombin ? hade precis byte/fixat andra bromsen på samma cykel med standard felet. Inte rört den andra sidan, tror aldrig den hade varit blöd/luftad så helt original. Så till min förvåning när original bromsen från ingenstans började som den lagade innan den var lagad ??‍♂️ var bara att gå till kiosken å shoppa isglass och beställa renoverings/uppdaterings kitt till den ? har testat på lite olika cyklar med dessa bromsar. E det en varm dag ställ den i solen och sedan har en hel del detta problem. Barra att shoppa isglass ?. Har pratat med en hel del utvecklare på Volvo bland annat. Å alla säger ungefär som du tills ja berättar om glassen (visat någon) och dom blir helt tysta ?. Sram e världens enda som struntar i fysiska lagar ??detta ska fixa dessa bromsar https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...8&LH_TitleDesc=0&_osacat=888&_odkw=sram+guide för det gör inte Srams egna uppdaterade kitt ???

Cheers /M
Har aldrig märkt något på mina rsc bromsar att dom skulle lida av värme problem från 2016 vissa har tur andra otur .
Och det är den nya modellen som har den nya banjokopplingen på oket.
Och vi vet inte vilken model T/S har då han inte har postat någon bild.

Valhalla_ sa:
Potzi3 sa:

Eftersom du inte skrev rakt ur så kändes det relevant att fråga. Det finns en anledning till att teknisk support ställer frågor som "är sladden i".

Nej men antog att dom flesta här inne är erfarna och förstår sambandet med SRAM/bromsvätska, även om shimanos är en vätska så skulle jag inte använda det ordet på detta forum då man bara förvirrar i onödan, nu har vi löst detta, trevlig lördag!

sdx sa:
71 sa:
sdx sa:
71 sa:
sdx sa:
71 sa:

/M

Cheers /M
Har aldrig märkt något på mina rsc bromsar att dom skulle lida av värme problem från 2016 vissa har tur andra otur .
Och det är den nya modellen som har den nya banjokopplingen på oket.
Och vi vet inte vilken model T/S har då han inte har postat någon bild.

SRAM guide rs 2018 är det, ja fattar ändå inte om det skulle vara värmerelaterat, det är ju nu de börjar bli varmt ute och så mkt har jag inte kört under vintern, även vid turer så bromsar man ju inte så hårt för man inte håller samma hastighet på vintern, eller kör nerför på is, ändå tacksam för allt som skrivits, då lär man sig mer och det uppskattas.

Har bytt korlvarna i båda mina guide ultimate bromshandtag pga de blev tröga och fastnade när det va varmt. Bromsarna är från 2016

Putte.w sa:
Har bytt korlvarna i båda mina guide ultimate bromshandtag pga de blev tröga och fastnade när det va varmt. Bromsarna är från 2016

Whow, i ultimate till o med, betala du själv eller garanti? Hatar att det är helg när man väll får problem, vill se vad SRAM säger nu!

Potzi3 sa:
Valhalla_ sa:
Potzi3 sa:

Nej men antog att dom flesta här inne är erfarna och förstår sambandet med SRAM/bromsvätska, även om shimanos är en vätska så skulle jag inte använda det ordet på detta forum då man bara förvirrar i onödan, nu har vi löst detta, trevlig lördag!

Nog för att många här är erfarna men när någon säger att man "fyllt på med vätska" i sina bromsar så låter låter det liksom lite som att man inte riktigt vet vad man gör... Bara något med ordvalet som fick en klocka att ringa. Därav funderingen kring vad som avses med "vätska". Men det är uppenbart nu att du inte är riktigt så oerfaren.

Där är kartongen om nån ville se modell, skickar med bild på min nya bikecave där jag nyss målat klart väggen och loggorna?

Bilagor

• 67CB594A-2CD0-48EB-AA29-3FB772665EEB.jpeg
    67CB594A-2CD0-48EB-AA29-3FB772665EEB.jpeg
    180.4 KB · Besök: 206
  • BF6A8BBE-5BF6-4C19-916B-57CA43003954.jpeg
    BF6A8BBE-5BF6-4C19-916B-57CA43003954.jpeg
    153.3 KB · Besök: 205
Putte.w sa:
sdx sa:
Putte.w sa:
Finns 2 modeller av den 2016 den nya och den gamla vilken modell

Vet inte ,satt på cykeln när jag köpte den. Vad är det för skillnad på gamla och nya 2016?
Se hur banjo infästningen sitter på oket ,
vänster det gamla oket.
https://forums.mtbr.com/brake-time/ever-wondered-how-hydraulic-brake-calliper-works-848452.html
http://www.peterverdone.com/sram-guide-insanity/
https://forums.mtbr.com/brake-time/...eturning-replaced-under-warranty-1011229.html

Bilagor

• SRAM-Guide-Ultimate-0715.jpg
    SRAM-Guide-Ultimate-0715.jpg
    144.2 KB · Besök: 232
sdx sa:
Putte.w sa:
sdx sa:
Putte.w sa:
Finns 2 modeller av den 2016 den nya och den gamla vilken modell

Vet inte ,satt på cykeln när jag köpte den. Vad är det för skillnad på gamla och nya 2016?
Se hur banjo infästningen sitter på oket ,
vänster det gamla oket.
https://forums.mtbr.com/brake-time/ever-wondered-how-hydraulic-brake-calliper-works-848452.html
http://www.peterverdone.com/sram-guide-insanity/
https://forums.mtbr.com/brake-time/...eturning-replaced-under-warranty-1011229.html

Då är mina den nya modellen. Läste att det är samma dela inner i alla guidebromsar.

"Except for the carbon lever blade and titanium hardware, the Guide Ultimate brake lever body has the same internals as the rest of the Guide series of brakes, relying on a cam activated cup seal and port system to move the DOT fluid through the system."

https://m.pinkbike.com/news/sram-guide-ultimate-brakes-review-2015.html

Tillbaka
Topp