Jag hade för några år sen en inflamation i en av de muskler som går som solfjädrar ifrån höftkammen och neråt låret. Svårt att veta hur den startade, men sannolikt var det som underhäll den att mina växlar frös ihop den vintern, så jag cyklade bara på 18+24. Värken kom efter för mig också, det var svårt för mig att lista ut vad jag tålde göra och inte.
En molande smärta som inte var så fasligt stark, det outhärdliga var att den satt där dag och natt i månader. Den kändes som att den satt djupt in i kroppen, den gick inte att massera eller sätta fingret på. Inga värktabletter hjälpte, jag kunde knarka bort huvet men höften var kvar. Alkohol hjälpte lite, men jag tillhör den nyktra minoriteten som faktiskt uppfattar berusníng som en ganska otäck biverkning. Sjukgymnastik lindrade, men bara så länge jag tränade ganska mycket, när jag blev förkyld var jag tillbaka till utgångsläget.
Det som till slut fick bukt på den var kiropraktorn. Efter 2 besök har jag aldrig känt av det igen. För mig har kiropraktor och osteopat fungerat långt mycket bättre än naprapat, jag har ganska stor erfarenhet av båda genom min skolios.
För att spinna vidare på Oscars "Maximum Joint Relief" kan du ju testa glukosamin också. Dels kan du köpa det som hälsokostpreparat för människor, dyrt. Det är utvunnet ur räkskal, så ge fan i det om du är känslig för skaldjur. Dels kan du köpa det i pulverform avsett för hästar. Billigare, såg det på GK:s ullared igår, tror det var 500g f 300:-. Säkert också utvunnet ur räkskal.
Dels kan du äta nötter och mandlar, alla utom kokosnöt (som inte är en nöt utan en frukt) och jordnötter är bra källor. Ca 10st motsvarar den mängd dagsdosen av ett hälsokostpreparat ger. Dessutom är det ju gott, och ofarligt om du inte är allergisk.