Problem med Hope Pro 4-nav.

Brams

Aktiv medlem
Jag har ett par Roval Traverse Carbon-hjul där huben/navet bak är utbytt mot ett Hope Pro 4. Jag rullat på denna kombo ett par år utan större problem.

När jag sedan för ett par dagar sedan ska visa en bekant hur man gör rent huben, rycker jag av bodyn och ser att en av klackarna (Pawls) är trasig/av. Även om jag inte märkt något innan så tror jag inte att det orsakades när jag ryckte av den, utan tidigare. Det var lite småeggat på de andra klackarna, och även nån mikroskåpisk repa i huben.

Jag köper naturligtvis nya klackar, gör rent, monterar nya klackar, smörjer allt som fungerar bra till en början. Efter 2 turer så låser sig hela frihjulet helt. Det går varken att trampa framåt eller bakåt och jag får gå hem…

Plockar bort bodyn och upptäcker att samma sak har hänt igen. En av klackarna är av, biten som lossnat har denna gången gjort ganska rejäla revor i bodyn som är av aluminium, och även några fler, ganska små repor i den taggade ringen (ratchet?) i huben.

Jag köper en ny body. Men tänker att jag inte vill köra på och kanske förstöra även denna.

När jag monterar den utan den gröna tätningen så ser man att det går att få den att klicka i bara en eller två av klackarna i vissa lägen. Något som jag tror är fel då det blir en snedbelastning som skulle kunna orsaka problemet. Är detta riktigt?

Se video:

jag hoppas naturligtvis på att det går att lösa genom att tex byta ut ratcheten etc. Men osäker på om det går på Hope. Eller något enklare.

Alternativet är att byta ut hela navet, men då snackar vi en kostnad på 3- 3,5K och jag vet inte om det är värt att lägga det på dessa hjulen om jag ska vara ärlig. (jag har redan köpt både klackar och en ny body dessutom).

Jag har mejlat Jon på Trek store och Hope, men inte fått svar från dem än. Antar att det är mycket nu, och med rådande situation kan det ta lite tid innan jag får svar.
Jag har även pratat med Martin på Pedalen & Fälgen, men fick en ganska diffus teori där om att byta axel och lager. Men vet inte om det känns så bra, om jag ändå åker på å byta hela fadderittan sen…

Så, jag vänder mig till er expertis. Någon som har varit med om liknande?, som vet hur man kan lösa det? tankar och tips mottages gärna.

Bilagor

• 20200514_084046.jpg
    20200514_084046.jpg
    275.3 KB · Besök: 137
  • 20200514_084035.jpg
    20200514_084035.jpg
    111.7 KB · Besök: 141
  • 20200514_084118.jpg
    20200514_084118.jpg
    430 KB · Besök: 132

Brams

Aktiv medlem
Kolla med velotek i Uppsala. De håller på mycket med Hope och har ett samarbete med dem då ägaren (neil) jobbat herrans massangrepp för hope i england.
Tack för tipset. Jag ska se om jag får svar från Trek store som är lokala, och som också är ÅF för Hope, och duktiga på detta. Och även svar från Hope själva... Innan jag blandar in fler butiker i detta.

jolov

Aktiv medlem
Det lär vara att endast en pawl klickar i som orsakar dom här skadorna. Om jag minns rätt så är det 44 "taggar" i ratcheten, och alla fyra klackar ska hugga i samtidigt.

Trials-navet med 88poe har samma 44taggars ratchet, men offset på klackarna, så att dom hugger i 2 och 2 istället.

Brams

Aktiv medlem
Det lär vara att endast en pawl klickar i som orsakar dom här skadorna. Om jag minns rätt så är det 44 "taggar" i ratcheten, och alla fyra klackar ska hugga i samtidigt.

Trials-navet med 88poe har samma 44taggars ratchet, men offset på klackarna, så att dom hugger i 2 och 2 istället.
Ja, ok, som jag misstänkte då. Hur vet man om man har Trails-navet?
Tack för info.

Brams

Aktiv medlem
Du har det vanliga, Trialsnavet har en 6delad body
Förstår dock inte hur det har kunnat bli sådär. Det är inte så att det är olika längd på klackarna och dom har blivit felplacerade?
Nej, jag fattar inte heller vad det är som orsakar det. Och det stör mig...
Nja, de första klackarna körde jagju med i över 2 år innan detta hände. Visserligen ganska tätt inpå att jag servat (rengjort och smörjt) bodyn. Men det går ju inte sätta de så mycket fel tycker jag. Visst går at att vända dem helt fel, men det skulle ju inte fungera alls.
Och andra uppsättningen klackar var ju helt nya, och vad jag kan se rätt sort och längd, likaså med den nya bodyn som jag filmat...

Brams

Aktiv medlem
Ska bli intressant att se om Hope lever upp till sin, enligt ryktet, goda serviceanda.
De har faktiskt svarat nu precis.
De ville veta hur gammal den var och vart den kom från...
Egentligen så är det ingen reklamation jag är ute efter i första hand,även om de vore gött.=)

Jag vill mest få ett svar på om det går att fixa utan att byta ut hela huben.

Någon som vet om det går att gänga ur ratcheten?

Per73

Aktiv medlem
I och med att samtliga klackar gått av på hälften och det skedde efter att du haft isär grejorna så kanske bodyn inte bottnar så att klackarna bara ligger till hälften och greppar i ratchet-ringen?

AX3L

Aktiv medlem
I och med att samtliga klackar gått av på hälften och det skedde efter att du haft isär grejorna så kanske bodyn inte bottnar så att klackarna bara ligger till hälften och greppar i ratchet-ringen?

Detta var jag också inne på. Jag har typ fyra och en halv teori:

Du har inte lyckats fästa den gröna tätningen ordentligt så den är ivägen för bodyn vilket gör att den inte går in hela vägen.

Det är fel distansbricka mellan lager och body, se part nr 5 på skissen ovan.

Du har för trögt fett.

Det är något fel på ringen i navet. Kanske egentligen mest troligt.

Något är fel på klackarna eller dess montering. Jag brukar vrida bodyn åt motsatt håll för att klackarna ska strykas medhårs och fällas in. Lirkar man på annat sätt kanske de kan hamna lite förskjuta? Detta är min halva teori för det tror jag inte på själv.

jolov

Aktiv medlem
Det kan vara rätt kinkigt att få den gröna tätningen på plats. Har svurit ett par gånger över det.

men just det att bara en pawl hugger in när man roterar den förvirrar mig

Berk

Aktiv medlem
Är axeln i bra skick och rakt? När frihjulen strulade på min Formula nav trodde jag att en klacka hade gått sönder, men det visade att axeln hade brutits helt. Men troligtvist är en Hope axel starkare än en Formula axel.

Senast ändrad:

Brams

Aktiv medlem
@Mayhem _jag såg dett också, men Martin på Pedalen & Fälgen nämde något om att den ev gick att byta... Därför blev det en möjlig tanke för mig igen.

@Per73 -Jag tycker att det ser/såg riktigt ut. Bodyn bottnar och när man vrider med handen så känns allt som det ska. Stadigt och inget direkt glapp.

@AX3L - Den gröna packning satt som den skulle.
-Jag tror att det är rätt bricka, samma som suttit hela tiden, och funkat hittils. Är ju ingen specialdel dirket, utan en "vanlig" bricka bara.
-Jag kör med olja, inte fett. Enligt rekommendationer frånflera håll. Så detta kan det inte vara. =)
- Ja, jag tror också att det är fel på ringen. Tror att första gången kan varit ett sammanträffande att en pawl gav upp. Att den repade ringen och att det orsakar vidare problem.
-jag brukar också vrida den motsatt håll för att få ner dem.

@jolov -Yes, börjar få kläm på hur man får ner den, så jag tror att den suttit som den ska.

@Berk -Vad jag kan se så ser den hel, rak och fin ut. Men Martin tyckte ju att den glappade mot bodyn och föreslog ett byte av denna. Jag känner inte detta alls, men tvivlar inte på att han vet vad han snackar om. Men, han presenterade denna terin mer som en chansning att prova. Vilket gör att jag är tveksam på att lägga de pengarna för att ytterligare få ett haveri och få pynta för ett totalbyte.

Tack alla för ert engageman.

R-P

Medlem
Har du kollat om du har glapp i kullagrena i bodyn eller navet? Glappar det kommer bodyn och navet att snett relativt varandra vilket kan göra att inte alla pawls griper in samtidigt.

n3wton

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att kuggarna i navkroppen varit felaktiga från början, men att du med lite tur lyckats cykla runt utan att alla pawlsen griper in men att det vid första haveriet tog slut på tur? Andra haveriet är lite mer oförklarligt i det scenariot..

Om du tittar på kuggarna i navkroppen, kan du se någon form av oregelbundenhet vid någon enskild kugge? Jag vet inte hur de fräser ur en sådan form, men det måste rimligtvis finnas ett visst antal felproducerade produkter även från Hope.

Brams

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att kuggarna i navkroppen varit felaktiga från början, men att du med lite tur lyckats cykla runt utan att alla pawlsen griper in men att det vid första haveriet tog slut på tur? Andra haveriet är lite mer oförklarligt i det scenariot..

Om du tittar på kuggarna i navkroppen, kan du se någon form av oregelbundenhet vid någon enskild kugge? Jag vet inte hur de fräser ur en sådan form, men det måste rimligtvis finnas ett visst antal felproducerade produkter även från Hope.
Låter lite otroligt tycker jag men, man vet ju aldrig...
Vad jag kan se med ögat så ser allt fint ut förutom nån liten repa i ratchetringen, och den fanns där inte efter första haveriet utan kom när skiten låste sig.

Berk

Aktiv medlem
Olja har han skrivit lite högre upp, varför undrar jag då inte tillverkaren använder det?

Ah, läste det men tänkte inte mycket på det. Det skulle kunna vara problemet. Men måste smörja med rätt, lätt olja (om man måste smörja als). Annars kunna klackarna blir för tröga, bara en griper och kanske inte helt.

Brams

Aktiv medlem
Jag har kört med dämparolja och nån gång med vanlig kedjeolja och även Muc offs fett. Det rosa som nästan är rinnande. Slutade med den senare förra sommaren då en polare som har bra koll rekommenderade dämparolja istället.
Även Jon på trekstore sa att dessa alternativ var ok.
Och det har ju funkat ett bra tag innan. Så har svårt att tro att detta skulle ha sönder allt helt plötsligt.

Berk

Aktiv medlem
Jag har kört med dämparolja och nån gång med vanlig kedjeolja och även Muc offs fett. Det rosa som nästan är rinnande. Slutade med den senare förra sommaren då en polare som har bra koll rekommenderade dämparolja istället.
Och det har ju funkat ett bra tag innan. Så har svårt att tro att detta skulle ha sönder allt helt plötsligt.

Och du använder bara lite olja? Jag har bara smörjt star ratchets och där måste man vara försiktigt med att inte använder för mycket fett eller olja.

Jimel

Aktiv medlem

Nej jag trodde inte det berodde på det undrade bara varför, Hope själva säger fett så undrade varför någon annan trodde att dom kunde bättre än tillverkaren 😉

Brams

Aktiv medlem
Och du använder bara lite olja? Jag har bara smörjt star ratchets och där måste man vara försiktigt med att inte använder för mycket fett eller olja.
Diffust svar kanske men...
Jag har använt vad jag har ansett vara lagom mycket olja/fett.
Jag har iaf bättre vett än att trycka hela huben full med fett och tro att jag är duktig =D
Kan förstå nackdelen med för mycket/lite smörj och även av fel sort. Men jag tror inte det är boven i detta dramat.

Brams

Aktiv medlem
Uppföljning för er som kanske är intresserade av vad som hände med detta.

Jag har lämnat hjulet till Jon på Trek/Bikeplace. Han har kollat på det och säger att ratcheten är oval. Man kan byta den men måste då skicka in den till Hope vilket i slutändan bara blir bökigare och nästan lika dyrt som att byta hela huben. Så jag har gett han klartecken på att byta huben. Orkar inte böka mer, blir allt nytt så måste det väl ändå funka!

Men, det intressanta är att jag har haft en mejldialog med Hope också.

Vill först säga att jag inte i första hand var ute efter att få något gratis, eller på garanti. Utan snarare reda ut vad felet kan varit. Sen hade det ju varit trevligt om de stod upp till sitt rykte och bidrog med en del för att få huben bytt.

De säger att de är måna om sitt rykte vad detgäller kvalitet, MEN, att eftersom jag köpt cykeln (med hjulet och huben på) begagnat så gäller inga garantier... Vilket jag själv tycker låter lite motsägelsefullt. Har de nu en så god policy, och byter ut/ersätter saker efter flera år, så borde det kvitta om det funnits en ägare innan mig.
Jag vet att det är så det funkar hos många tillverkare. Men tycker inte det har något med byggkvalitet att göra...
Jag accepterar att jag inte får nått nytt, eller delvis nytt. Men, jag trodde nog faktiskt att de skulle mig ett bra pris på en ny hub faktiskt.

Hursom...

Det som stör mig däremot är att de säger att det bara är att köra på den som den är!
De säger att det är fel, tänderna ska inte klicka i offset. Men att de testat med både 1, 2 och 3 tänder och att det funkar lika bra som med alla 4.
Trots att jag sabbat 2 uppsättningar tänder och en hub så tycker han att jag bara ska sätta ihop allt och köra, och att det kommer att funka...
De hävdar också att det inte är nån oval ratchet, för det är omöjligt...

Jag tackade för mig och lämnade det ungefär i det läget.

Nu väntar jag på att delarna ska komma så Jon kan bygga mitt hjul!

zodah

Aktiv medlem
Intressant, förstår Hope då du inte är deras kund egentligen.
Samt att så säkert säger att det är omöjligt att ratchet är oval. För om den är det borde även navkroppen utanför vara oval, eller? för hur skall innanmötet kunna bli ovalt annars? Borde vara tydligt att se och även vara ett rätt allvarligt tillverkningsfel. jaja, ibland får man bara dra ett streck,
snart får du ett nytt hjul.

Brams

Aktiv medlem
Intressant, förstår Hope då du inte är deras kund egentligen.
Samt att så säkert säger att det är omöjligt att ratchet är oval. För om den är det borde även navkroppen utanför vara oval, eller? för hur skall innanmötet kunna bli ovalt annars? Borde vara tydligt att se och även vara ett rätt allvarligt tillverkningsfel. jaja, ibland får man bara dra ett streck,
snart får du ett nytt hjul.
Jag förstår dem också i den synpunkten.
Om den är oval eller inte kan jag inte uttala mig om.
Det är ju sjukt små marginaler vi snackar. Så det ser man nog inte med blotta ögat.

jolov

Aktiv medlem
hur förklarade hope att du inte längre har synkroniserad ikoppling av klackarna om inte någon del blivit deformerad?

Brams

Aktiv medlem
hur förklarade hope att du inte längre har synkroniserad ikoppling av klackarna om inte någon del blivit deformerad?
Ingen förklaring. Bara åter en uppmaning att testa den igen...
" I am surprised that the hub isn’t working though, for research we have tested hubs with 1, 2, 3 and 4 pawls and they have all worked without complaint so maybe just ride it locally to test it out and if it works ok it will be fine to use."

FredriCX

Aktiv medlem
Ingen förklaring. Bara åter en uppmaning att testa den igen...
" ... so maybe just ride it locally to test it out..."

Äh du cyklar ju bara korta rundor ändå. Vad kan gå fel liksom, tredje gången gillt...:-)

Fortfarande svårt att förstå att Hope inte är mer intresserade. Begär in hub/nav för att kolla på det, lära sig ngt och ge ett OK pris för utbytesnav (eller bara skicka ett nytt). Nöjd kund, bra rykte mm. Trek stores verkstad är ju inte heller direkt noviser på cykelmekning.

marr

Moderator
Forumvärd
Hope verkar ju corona-tappat allt.
Känns som att fabriken är stängd osv. Inget finns i lager någonstans.

Sen förklarar de såklart inte att man inte sköter det här bättre.

Brams

Aktiv medlem
Äh du cyklar ju bara korta rundor ändå. Vad kan gå fel liksom, tredje gången gillt...:-)

Fortfarande svårt att förstå att Hope inte är mer intresserade. Begär in hub/nav för att kolla på det, lära sig ngt och ge ett OK pris för utbytesnav (eller bara skicka ett nytt). Nöjd kund, bra rykte mm. Trek stores verkstad är ju inte heller direkt noviser på cykelmekning.
Jo, jag trodde nog att det skulle vara lite mer angelägna att rätta till detta. Hope är ju ändå kända för att inte göra som "alla andra".
Men, har som sagt släppt detta. Som Zodah skrev - Snart har jag ett nytt hjul... Eller?

Makten

Aktiv medlem
Det är inte så att kuggkransen är sprucken då? Det behöver inte synas tydligt men då kan den förstås bli oval. Det ska gå att byta men kräver specialverktyg som greppar kuggarna och sen gängar man loss skiten.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer