Problem med Iridium dropper på Canyon neuron al 6.0 2019, vad göra?

Mtb 4ever

Medlem
Hej.
Jag kör min första mtb, en Canyon neuron al 6.0 2019 och är mycket nöjd förutom på en punkt. Min dropper skjuter inte upp när "sjunkit" ner.
Den strulade redan från början vilket kan ha berott på fel bakom spakarna/dålig monteringsanvisning vid leverans (faktiskt jättedålig instruktion), men efter en tur till Canyon i Bålsta fungerade den.
Men bara några veckor senare blev den trög när den skulle tillbaka i sitt höga ursprungsläge, den behövde lite hjälp på traven med ena handen. Felet har bestått. Ett samtal med Canyon gav inte något förutom att de tyckte jag skulle skicka in cykeln vilket jag inte ville inför en vecka i Sälen så nu blir det först till hösten istället. Men har någon varit med om något liknande och lyckats avhjälpa det på något sätt? Eller är problem med deras droppers vanliga på heldämpade i den lägre prisklassen?

Vad är det för dropper? Finns ofta quickfix.
Dropper är tyvärr något man bör ha en reserv, eller en fast stolpe i nödfall.

Kan vara vajern som inte har rätt spänning, polaren hade problem med det på sin Neuron AL 7, o jag installerade om på min Strive direkt med(o bytte till OneUp).
Canyon monterar vajern från reglaget bort till droppern, vilket jag anser gör det svårare att få rätt spänning i vajern, tror reglaget är gjort för att klämma vajer så att det kan/borde monteras från andra hållet, dock minns jag inte om "pucken/kulan" som sitter i droppern är av rätt typ, annars kanske det går att få tag på en, typ https://www.bike24.com/p2330930.html
Så jag rekommenderar att byta vajer...

...och dropper, https://bikeshop.se/ har OneUp i 210/30,9 för 1889:-

Onödigt att byta dropper pga fel spänning på vajern?
På brand-x blir det så om trycket är för lågt

Kan vara vajern som inte har rätt spänning, polaren hade problem med det på sin Neuron AL 7, o jag installerade om på min Strive direkt med(o bytte till OneUp).
Canyon monterar vajern från reglaget bort till droppern, vilket jag anser gör det svårare att få rätt spänning i vajern, tror reglaget är gjort för att klämma vajer så att det kan/borde monteras från andra hållet, dock minns jag inte om "pucken/kulan" som sitter i droppern är av rätt typ, annars kanske det går att få tag på en, typ https://www.bike24.com/p2330930.html
Så jag rekommenderar att byta vajer...

...och dropper, https://bikeshop.se/ har OneUp i 210/30,9 för 1889:-
Tack. En nybörjarfråga: vad menas med "klämma vajern"?
Det enda som händer när jag spänner vajern på reglaget är att den blkr svårare att trycka in. Det hörs och känns när "knoppen" på stolpen dras och släpps. Sen är den justerad av Canyon i Bålsta. Kan pröva att spänna och spänna av så får vi se. Rädd att göra saken värre så jag är lite försiktig.

Testat att trycka i mer luft i den? Du behöver en gaffelpump och nippeln sitter under sadelfästet.

Edit:

pic.JPG

Ska finnas en ventil under sadeln, ifall du tar bort infästningen. Ska stå specat vad det är för tryck, lägg dig gärna nära max ifall du upplever att den tappat trycket och blivit seg uppåt.

Ett alternativ är också att du har skruvat åt sadelstolpsklämman för hårt, det är värt att kolla först :)

(Är rätt säker på att iridium-droppern är samma som brandx droppern, extremt lik min ascend2)

Tack för alla tips. Hade ingen nyckel för att ta bort muttern under sadeln så jag kom inte åt hålet där jag ska pumpa. Roligt att lära sig nytt. Klarar mig dock bra utan dropper resten av veckan eftersom Lindvallen öppnat blå downhillbacke idag och då står jag ändå upp mesta tiden. Happy ride!

Tillbaka
Topp