Problem med kedja som hoppar...

Tote

Ny medlem
...och jag håller på att bli tokig!

Var i Vallåsen igår och tror den hoppade 15 ggr under dagen =).
Har en Commencal Mini DH med sram X9 bakväxel (och X7 shifter) och singeldrev med kedjestyrare fram. För det mesta hoppar den bara rätt av utåt när det är stökigt, ibland trampar jag av den när jag tar första tramptagen efter att ha rullat över stök. Finns det någon där ute som har upplevt samma problem?

Bakväxeln är rejält sliten, kan det ha något med saken att göra?
Kedjestyrarna sitter lagom tight och jag fattar inte hur kedjan kan komma av framdrevet?

Har funderat på om det kan vara shiftern som "släpper" så bakväxeln åker ut och på så sätt drar av kedjan?

Tacksam för synpunkter

Ha det gott alla!
/ Tomas

Bilagor

• Framdrev.jpg
    Framdrev.jpg
    48.4 KB · Besök: 24
  • bakväxel.jpg
    bakväxel.jpg
    42.8 KB · Besök: 18
Din undre baktrissa ser ju inte så pigg ut, men jag tror problemet i detta fall är kedjestyraren från Commencal. Har också en Mini-DH med en likadan styrare och där hoppar kedjan helt slumpmässigt - på slät asfalt, efter ett hopp, i stök, ... Det verkar ju som om Commencal har lyckats med en riktigt dålig konstruktion, för jag tycker inte det går riktigt att få till rullarna på styrarna på ett bra sätt. Sedan är lagertätningen usel också, kolla om det är någon rulle som kärvar. Ser att du har bytt den övre. Slutade för min del med att jag köpte en ny styrare från Superstar Components (som passar okej) och har inte haft några problem alls efter det.

Tack för det!
Skönt att höra att det är fler som haft samma problem =). Får börja med att byta ut styraren då. Håller med dig om att konstruktionen är usel, går inte att få riktigt som man skulle vilja ha den. Har redan bytt lagren i rullarna då de var helt kaputt.

Superstar:en ser ju bra ut (om det är en sån här: http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=56&products_id=263 )
Har du koll på skillnaden på ISCG och ISCG 05? Kan det vara så enkelt att 05 passar från 2005 och frammåt?

På min Mini-DH från 2008 är det ISCG (old/03) och inte ISCG 05. 05 anger nog bara när standarden kom ut, men det kommer fortfarande en del cyklar som har vanlig ISCG.

Superstarstyraren är inte helt perfekt, men den fungerar ganska okej. Lite tajt att få dit och jag har inte provkört så mycket för att ge en bra recension. Den är lite tung och saknar möjlighet till taco-bash, men priset är bra. Annars kanske en LG1+ vore bra, om även en smula dyr.

jag hade samma jävla problem på min scott..visade sig vara kedjestyrarens konstruktion...bytte till e13 styrare med bash...du behöver inte just köpa den men en liknande konstruktion gör susen

Tillbaka
Topp