Problem med knakande Saintlager.

ErikPe

Aktiv medlem
När jag tog hojjen för transport igår märkte jag att det knakade när jag använde vänsterfoten. Jag har monterat loss allt och lagt nytt fett i gängorna, men det låter ändå. Dock inte lika men det låter. Lagret är inte kört mycket med, och man får inte i något fett i lagret. Lutar det åt en reklamation eller finns det någon annan fiffig lösning på problemet?

klart du kommer åt lagret för infettning..har jag gjort flera gånger.. bara o trycka loss plastlocket..

knack i ht2 vevarna beror ofta på anläggningsytan mellan axel och vänstervev. gör rent ordentligt.

Klart det går att öppna, men det är inte gjort för att öppnas. Så kan man sammanfatta det hela. Har inte öppnat mina lager(Saint/XT) än, de har gått sedan maj förra året och knakar inte än.

Om det nu är lagret som knakar så är det väl bara att kolla om det går att reklamera, det är ju helt klart det vettigaste alternativet. Då får du ju ett nytt och slipper pilla med det gamla.

/Leo

Har precis samma problem med mina 2 veckor gamla Saintvevar, den vänstra knakar vid högre belastning. Har plockat av vänstervev 3 ggr och rengjort och lagt på fett på vevaxeln men det har inte hjälpt ännu, kanske skall prova med massor av fett.

Jag hade tänk skriva att mitt XT HTII inte knakar. Men då börjar det väl knaka så det ska jag inte skriva.

DOH!!!

Cyklar iväg knakandes...

Hade samma problem med mina hollowtech 2 vevar - i slutändan var det inga fel på lagren utan pedalen på höger sida som satt FÖR hårt. Jag lossade lite på den - inget knak... Kanske ni lider av samma sak?

Lite fett eller pasta på pedalgängorna brukar hjälpa.

Alla gånger mina (saint ht II) vevpartier knakat har det berott på pedalerna på ett eller annat vis.

Ekfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Tittar man jättesnabbt på rubriken och är småfull
> så kan de bli:
> Problem med knarkande satanister.

Småfull?

DU använder cykeln för sällan helt enkelt, den står och rostar. Det blir lätt att man tappar motivationen när man köper en FS och låter den stå :P

Även för mig var det jag trodde var vevlagret i själva verket en av pedalerna. Skruvade isär pedalen och sprutade in nytt fett. Ljudet borta. Kan även tipsa om kopparpasta på pedalgängorna. Avhjälper ljud och gör pedalerna lättare att ta av i framtiden.

Har också trott att jag hade det problemet.... Monterade ner så gott som hela cykeln men det knakade endå. Tog bort sadeln och rengjorde där sadelstolpen sitter på ramen.... Problemet försvan helt... Måste ha varit knak-ljudet från gruset som transporterades i ramen....

Tillbaka
Topp